Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)

Sylabus przedmiotu Przedsiębiorczość:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przedsiębiorczość
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień makro- i mikroekonomicznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy koniecznej do uruchomienia i prowadzenia przedsiębiorstwa w obszarze produkcji, usług, obsługi producentów i konsumentów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota i znaczenie przedsiębiorczości.1
T-A-2Cechy charakterologiczne jednostki jako zasadniczy czynnik przedsiębiorczości.2
T-A-3Działalność biznesowa - produkt, klient, zasoby, forma organizacyjno-prawna firmy, przedsiębiorca, czynniki sukcesu.2
T-A-4Obszary przedsiębiorczości - procedura zakładania własnego przedsiębiorstwa, prawo pracy, podatki w biznesie.2
T-A-5Kultura organizacji przedsiębiorczej - indywidualizm, działanie kolektywne.2
T-A-6Wzrost potencjału przedsiębiorstwa - promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, aktywizacja regionu, upowszechnienie kształcenia ustawicznego.2
T-A-7Rozwiazania pomocowe w obszarze rozwoju przedsiębiorczości lokalnej - polityka państwa w zakresie regulacji prawnych, wspieranie rynku pracy, integracja społeczna, aktywizacja zawodowa.2
T-A-8Specjalne fundusze finansowe - Europejski Fundusz Społeczny, Program Operacyjny Kapitał Ludzki.2
15
wykłady
T-W-1Zagadnienia ogólne przedsiębiorczości - użyteczność, środowisko, branże, efektywność.1
T-W-2Produkty i usługi zaspokajające potrzeby regionalnych społeczności - odbiorcy indywidualni, podmioty gospodarcze, instytucje świadczące usługi publiczne.2
T-W-3Modele rozwoju przedsiębiorczości - uwłaszczenie obywateli, konkurencja w zakresie świdczonych usług, tworzenie przedsiębiorstw działających z poczuciem misji, przedsiębiorstwa o charakterze komercyjnym.2
T-W-4Modele rozwoju przedsiębiorczości - przedsiębiorstwa wprowadzające na rynek produkty i usługi o charakterze innowacji, konsorcja i praca zespołowa przedsiębiorstw, przedsiębiorstwa ukierunkowane na wykorzystanie lokalnych zasobów surowcowych.2
T-W-5Kryteria rozwoju przedsiębiorczości - polityka państwa, uwarunkowania historyczne, przyjęta skala oceny poziomu techniki i technologii2
T-W-6Narzędzia sterowania rozwojem przedsiębiorczości - budowa strategii na poziomie gminy, instrumentarium decyzyjne, metody monitorowania, ewaluacja, benchmarking.2
T-W-7Kontrolowanie ryzyka - ryzyko rynkowe, ryzyko kredytowe, ryzyko operacyjne, ryzyko prawne, system informowania kierownictwa2
T-W-8Przedsiębiorczość międzynarodowa - definicja, aspekty przedsiębiorczości tendencje w rozwoju, rola korporacji o globalnym zasięgu działania, rozwój małego i średniego biznesu, wspomaganie biznesu przez naukę.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach (ćwiczenia przedmiotowe)15
A-A-2Studiowanie literatury do ćwiczeń przedmiotowych.5
A-A-3Wykonanie projektu10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach (wykłady)15
A-W-2Studiowanie literatury do wykładów.12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny.
M-2Metody aktywizujace - dyskusja dydaktyczna panelowa.
M-3Metody praktyczne - metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C04_W30
Posiada wiedzę o przedsiębiorczości na poziomie umożliwiającym samodzielne kreowanie przedsięwzięcia gospodarczego w aktualnym stanie prawnym regulującym działalność gospodarczą.
TRL_2A_W30R2A_W02, R2A_W09InzA2_W03, InzA2_W04C-1T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-8M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C04_U31
Potrafi oszacować słabe i mocne strony przewidywanego przedsięwzięcia gospodarczego.
TRL_2A_U31R2A_U07C-1T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-8M-2, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C04_K01
Jest osobą przedsiebiorczą rozumie potrzebę kreatywnego działania.
TRL_2A_K01R2A_K08InzA2_K02C-1T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-1M-2, M-3S-3, S-2
TRL_2A_C04_K03
Wykazuje cechy dobrego organizatora, postępuje etycznie, rozumie konieczność systematycznego uzupełniania posiadanej wiedzy.
TRL_2A_K03R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04InzA2_K01C-1T-W-8, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-8M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C04_W30
Posiada wiedzę o przedsiębiorczości na poziomie umożliwiającym samodzielne kreowanie przedsięwzięcia gospodarczego w aktualnym stanie prawnym regulującym działalność gospodarczą.
2,0
3,0Student poprawnie definiuje podstawowe zagadnienia w przedmiocie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C04_U31
Potrafi oszacować słabe i mocne strony przewidywanego przedsięwzięcia gospodarczego.
2,0
3,0Student prezentuje podstawowe definicje bez umiejętności łączenia ich w logiczną całość.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C04_K01
Jest osobą przedsiebiorczą rozumie potrzebę kreatywnego działania.
2,0
3,0Potrafi połączyć posiadaną wiedzę z zagadnieniami ogólnospołecznymi w działaności gospodarczej.
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_2A_C04_K03
Wykazuje cechy dobrego organizatora, postępuje etycznie, rozumie konieczność systematycznego uzupełniania posiadanej wiedzy.
2,0
3,0Student ocenia relacje pomiędzy posiadaną wiedzą a przyszłościowymi działaniami w rozwoju przedsiebiorczości.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Acocella N., Zasady polityki gospodarczej., Wyd. PWN, Warszawa, 2002
  2. Ziółkowski M., Proces formułowania strategii rozwoju gminy., Wyd. Instytut Przedsiębiorczości i Samorządności, Warszawa, 2000
  3. Bończak-Kucharczyk E., Herbst K, Chmura K., Jak władze lokalne mogą wspierać przedsiębiorczość., Wyd. Polska Fundacja Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Dziemianowicz W., Mackiewicz M., Malinowska E., Misiąg W., Tomalak M., Wspieranie przedsiebiorczości przez samorząd terytorialny., Wyd. Polska Fundacja Promocji i Rozwoju Promocji Małych i Średnich Przedsiebiorstw, Warszawa, 2000
  2. Górzyński M., Koć P., Pander W., Tworzenie związków kooperacyjnych między MMSP oraz MMSP i instytucjami otoczenia biznesu., Wyd. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota i znaczenie przedsiębiorczości.1
T-A-2Cechy charakterologiczne jednostki jako zasadniczy czynnik przedsiębiorczości.2
T-A-3Działalność biznesowa - produkt, klient, zasoby, forma organizacyjno-prawna firmy, przedsiębiorca, czynniki sukcesu.2
T-A-4Obszary przedsiębiorczości - procedura zakładania własnego przedsiębiorstwa, prawo pracy, podatki w biznesie.2
T-A-5Kultura organizacji przedsiębiorczej - indywidualizm, działanie kolektywne.2
T-A-6Wzrost potencjału przedsiębiorstwa - promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, aktywizacja regionu, upowszechnienie kształcenia ustawicznego.2
T-A-7Rozwiazania pomocowe w obszarze rozwoju przedsiębiorczości lokalnej - polityka państwa w zakresie regulacji prawnych, wspieranie rynku pracy, integracja społeczna, aktywizacja zawodowa.2
T-A-8Specjalne fundusze finansowe - Europejski Fundusz Społeczny, Program Operacyjny Kapitał Ludzki.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia ogólne przedsiębiorczości - użyteczność, środowisko, branże, efektywność.1
T-W-2Produkty i usługi zaspokajające potrzeby regionalnych społeczności - odbiorcy indywidualni, podmioty gospodarcze, instytucje świadczące usługi publiczne.2
T-W-3Modele rozwoju przedsiębiorczości - uwłaszczenie obywateli, konkurencja w zakresie świdczonych usług, tworzenie przedsiębiorstw działających z poczuciem misji, przedsiębiorstwa o charakterze komercyjnym.2
T-W-4Modele rozwoju przedsiębiorczości - przedsiębiorstwa wprowadzające na rynek produkty i usługi o charakterze innowacji, konsorcja i praca zespołowa przedsiębiorstw, przedsiębiorstwa ukierunkowane na wykorzystanie lokalnych zasobów surowcowych.2
T-W-5Kryteria rozwoju przedsiębiorczości - polityka państwa, uwarunkowania historyczne, przyjęta skala oceny poziomu techniki i technologii2
T-W-6Narzędzia sterowania rozwojem przedsiębiorczości - budowa strategii na poziomie gminy, instrumentarium decyzyjne, metody monitorowania, ewaluacja, benchmarking.2
T-W-7Kontrolowanie ryzyka - ryzyko rynkowe, ryzyko kredytowe, ryzyko operacyjne, ryzyko prawne, system informowania kierownictwa2
T-W-8Przedsiębiorczość międzynarodowa - definicja, aspekty przedsiębiorczości tendencje w rozwoju, rola korporacji o globalnym zasięgu działania, rozwój małego i średniego biznesu, wspomaganie biznesu przez naukę.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach (ćwiczenia przedmiotowe)15
A-A-2Studiowanie literatury do ćwiczeń przedmiotowych.5
A-A-3Wykonanie projektu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach (wykłady)15
A-W-2Studiowanie literatury do wykładów.12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C04_W30Posiada wiedzę o przedsiębiorczości na poziomie umożliwiającym samodzielne kreowanie przedsięwzięcia gospodarczego w aktualnym stanie prawnym regulującym działalność gospodarczą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W30ma określony zasób wiedzy dotyczący przedsiębiorczości, obejmujący m.in.: zagadnienia szacowania kosztów eksploatacji, strukturę gospodarki i jej restrukturyzację, rolę państwa w rozwoju przedsiębiorczości, kontrolowanie ryzyka i ubezpieczenia od ryzyka w biznesie, przedsiębiorczość międzynarodową, uwarunkowania i wymogi prawne prowadzenia własnej działalności gospodarczej, przedsiębiorczość menedżera, pomoc Unii Europejskiej w rozwoju przedsiębiorczości, przydatny do poznania podstawowych systemów gospodarczych oraz prowadzenia własnej działalności gospodarczej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy koniecznej do uruchomienia i prowadzenia przedsiębiorstwa w obszarze produkcji, usług, obsługi producentów i konsumentów.
Treści programoweT-W-5Kryteria rozwoju przedsiębiorczości - polityka państwa, uwarunkowania historyczne, przyjęta skala oceny poziomu techniki i technologii
T-W-1Zagadnienia ogólne przedsiębiorczości - użyteczność, środowisko, branże, efektywność.
T-W-7Kontrolowanie ryzyka - ryzyko rynkowe, ryzyko kredytowe, ryzyko operacyjne, ryzyko prawne, system informowania kierownictwa
T-W-8Przedsiębiorczość międzynarodowa - definicja, aspekty przedsiębiorczości tendencje w rozwoju, rola korporacji o globalnym zasięgu działania, rozwój małego i średniego biznesu, wspomaganie biznesu przez naukę.
T-W-2Produkty i usługi zaspokajające potrzeby regionalnych społeczności - odbiorcy indywidualni, podmioty gospodarcze, instytucje świadczące usługi publiczne.
T-W-3Modele rozwoju przedsiębiorczości - uwłaszczenie obywateli, konkurencja w zakresie świdczonych usług, tworzenie przedsiębiorstw działających z poczuciem misji, przedsiębiorstwa o charakterze komercyjnym.
T-W-6Narzędzia sterowania rozwojem przedsiębiorczości - budowa strategii na poziomie gminy, instrumentarium decyzyjne, metody monitorowania, ewaluacja, benchmarking.
T-W-4Modele rozwoju przedsiębiorczości - przedsiębiorstwa wprowadzające na rynek produkty i usługi o charakterze innowacji, konsorcja i praca zespołowa przedsiębiorstw, przedsiębiorstwa ukierunkowane na wykorzystanie lokalnych zasobów surowcowych.
T-A-3Działalność biznesowa - produkt, klient, zasoby, forma organizacyjno-prawna firmy, przedsiębiorca, czynniki sukcesu.
T-A-5Kultura organizacji przedsiębiorczej - indywidualizm, działanie kolektywne.
T-A-6Wzrost potencjału przedsiębiorstwa - promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, aktywizacja regionu, upowszechnienie kształcenia ustawicznego.
T-A-7Rozwiazania pomocowe w obszarze rozwoju przedsiębiorczości lokalnej - polityka państwa w zakresie regulacji prawnych, wspieranie rynku pracy, integracja społeczna, aktywizacja zawodowa.
T-A-1Istota i znaczenie przedsiębiorczości.
T-A-2Cechy charakterologiczne jednostki jako zasadniczy czynnik przedsiębiorczości.
T-A-4Obszary przedsiębiorczości - procedura zakładania własnego przedsiębiorstwa, prawo pracy, podatki w biznesie.
T-A-8Specjalne fundusze finansowe - Europejski Fundusz Społeczny, Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny.
M-2Metody aktywizujace - dyskusja dydaktyczna panelowa.
M-3Metody praktyczne - metoda projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie definiuje podstawowe zagadnienia w przedmiocie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C04_U31Potrafi oszacować słabe i mocne strony przewidywanego przedsięwzięcia gospodarczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U31przyswojona wiedza z zakresu przedsiębiorczości daje podstawy do prowadzenia własnej działalności gospodarczej, potrafi oszacować efektywność niewielkiej inwestycji planowanej w obszarze techniki rolniczej i leśnej oraz przeprowadzić dla niej analizę ryzyka;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy koniecznej do uruchomienia i prowadzenia przedsiębiorstwa w obszarze produkcji, usług, obsługi producentów i konsumentów.
Treści programoweT-A-3Działalność biznesowa - produkt, klient, zasoby, forma organizacyjno-prawna firmy, przedsiębiorca, czynniki sukcesu.
T-A-5Kultura organizacji przedsiębiorczej - indywidualizm, działanie kolektywne.
T-A-6Wzrost potencjału przedsiębiorstwa - promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, aktywizacja regionu, upowszechnienie kształcenia ustawicznego.
T-A-7Rozwiazania pomocowe w obszarze rozwoju przedsiębiorczości lokalnej - polityka państwa w zakresie regulacji prawnych, wspieranie rynku pracy, integracja społeczna, aktywizacja zawodowa.
T-A-1Istota i znaczenie przedsiębiorczości.
T-A-2Cechy charakterologiczne jednostki jako zasadniczy czynnik przedsiębiorczości.
T-A-4Obszary przedsiębiorczości - procedura zakładania własnego przedsiębiorstwa, prawo pracy, podatki w biznesie.
T-A-8Specjalne fundusze finansowe - Europejski Fundusz Społeczny, Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujace - dyskusja dydaktyczna panelowa.
M-3Metody praktyczne - metoda projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje podstawowe definicje bez umiejętności łączenia ich w logiczną całość.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C04_K01Jest osobą przedsiebiorczą rozumie potrzebę kreatywnego działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy koniecznej do uruchomienia i prowadzenia przedsiębiorstwa w obszarze produkcji, usług, obsługi producentów i konsumentów.
Treści programoweT-W-5Kryteria rozwoju przedsiębiorczości - polityka państwa, uwarunkowania historyczne, przyjęta skala oceny poziomu techniki i technologii
T-W-1Zagadnienia ogólne przedsiębiorczości - użyteczność, środowisko, branże, efektywność.
T-W-7Kontrolowanie ryzyka - ryzyko rynkowe, ryzyko kredytowe, ryzyko operacyjne, ryzyko prawne, system informowania kierownictwa
T-W-3Modele rozwoju przedsiębiorczości - uwłaszczenie obywateli, konkurencja w zakresie świdczonych usług, tworzenie przedsiębiorstw działających z poczuciem misji, przedsiębiorstwa o charakterze komercyjnym.
T-A-3Działalność biznesowa - produkt, klient, zasoby, forma organizacyjno-prawna firmy, przedsiębiorca, czynniki sukcesu.
T-A-5Kultura organizacji przedsiębiorczej - indywidualizm, działanie kolektywne.
T-A-7Rozwiazania pomocowe w obszarze rozwoju przedsiębiorczości lokalnej - polityka państwa w zakresie regulacji prawnych, wspieranie rynku pracy, integracja społeczna, aktywizacja zawodowa.
T-A-1Istota i znaczenie przedsiębiorczości.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujace - dyskusja dydaktyczna panelowa.
M-3Metody praktyczne - metoda projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi połączyć posiadaną wiedzę z zagadnieniami ogólnospołecznymi w działaności gospodarczej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C04_K03Wykazuje cechy dobrego organizatora, postępuje etycznie, rozumie konieczność systematycznego uzupełniania posiadanej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K03jest przygotowany do organizowania pracy własnej i zespołu osób, postępuje etycznie, rozumie konieczność systematycznej pracy, także w działaniach długofalowych i jest przygotowany do organizowania i nadzoru takich prac, dostrzega problemy zawodowe i właściwie je rozwiązuje, rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy koniecznej do uruchomienia i prowadzenia przedsiębiorstwa w obszarze produkcji, usług, obsługi producentów i konsumentów.
Treści programoweT-W-8Przedsiębiorczość międzynarodowa - definicja, aspekty przedsiębiorczości tendencje w rozwoju, rola korporacji o globalnym zasięgu działania, rozwój małego i średniego biznesu, wspomaganie biznesu przez naukę.
T-W-2Produkty i usługi zaspokajające potrzeby regionalnych społeczności - odbiorcy indywidualni, podmioty gospodarcze, instytucje świadczące usługi publiczne.
T-W-6Narzędzia sterowania rozwojem przedsiębiorczości - budowa strategii na poziomie gminy, instrumentarium decyzyjne, metody monitorowania, ewaluacja, benchmarking.
T-W-4Modele rozwoju przedsiębiorczości - przedsiębiorstwa wprowadzające na rynek produkty i usługi o charakterze innowacji, konsorcja i praca zespołowa przedsiębiorstw, przedsiębiorstwa ukierunkowane na wykorzystanie lokalnych zasobów surowcowych.
T-A-6Wzrost potencjału przedsiębiorstwa - promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, aktywizacja regionu, upowszechnienie kształcenia ustawicznego.
T-A-2Cechy charakterologiczne jednostki jako zasadniczy czynnik przedsiębiorczości.
T-A-4Obszary przedsiębiorczości - procedura zakładania własnego przedsiębiorstwa, prawo pracy, podatki w biznesie.
T-A-8Specjalne fundusze finansowe - Europejski Fundusz Społeczny, Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujace - dyskusja dydaktyczna panelowa.
M-3Metody praktyczne - metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ocenia relacje pomiędzy posiadaną wiedzą a przyszłościowymi działaniami w rozwoju przedsiebiorczości.
3,5
4,0
4,5
5,0