Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N2)
specjalność: technika w rolnictwie, leśnictwie i ochronie środowiska

Sylabus przedmiotu Recyrkulacja materiałów i odpadów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Recyrkulacja materiałów i odpadów
Specjalność technika w rolnictwie, leśnictwie i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 8 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki, fizyki, chemii, grafiki inżynierskiej, wytrzymałości materiałów, mechaniki.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w rolnictwie i leśnictwie
W-3Podstawowa znajomość technologii stosowanych w rolnictwie, leśnictwie oraz przetwórstwie rolno-spożywczym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie uwarunkowań recyrkulacji materiałów i odpadów
C-2Podniesienie świadomości wpływu eksploatacji środków technicznych na środowisko naturalne
C-3Rozpoznawanie zagrożeń emitowanych przez środki techniczne wycofywane z procesu eksploatacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Odpady i materiały problemowe: oleje, smary, baterie i akumulatory, chemikalia, leki, odpady medyczne, odpady organiczne4
T-A-2Odpady rolnicze i leśne – odpady z produkcji roślinnej, zwierzęcej, leśnej3
T-A-3Zaliczenie przedmiotu1
8
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia. Maszyny i urządzenia techniczne jako źródło odpadów1
T-W-2Podstawowe modele i metody recyklingu1
T-W-3Recykling materiałów, energii i produktów. Systemowe rozwijanie recyklingu1
T-W-4Ponowne zastosowanie, ponowne wykorzystanie, odzyskanie, przekształcenie, wykorzystanie bezpośrednie. Spalanie jako forma wykorzystania odpadów2
T-W-5Jednostkowe procesy technologiczne składowania, utylizacji i recyklingu. Wytypowanie do recyklingu złomu metali, tworzyw sztucznych, szkła, makulatury gumy, odpadów niebezpiecznych – grupy odpadów niebezpiecznych i problemowych1
T-W-6Specyfika rolnictwa i terenów wiejskich w rozwijaniu recyklingu. Ekologia i ekonomia w gospodarce z odpadami1
T-W-7Zaliczenie pisemne.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych8
A-A-2Opracowanie projektu na temat utulizacji (recyrkulacji) wybranego obiektu technicznego17
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia1
A-A-4Konsultacje4
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.17
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu3
A-W-4Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_D03tś_W01
Student ma wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz metod ich usuwania
TRL_2A_W15R2A_W06, R2A_W07InzA2_W01, InzA2_W03C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_D03tś_U01
Student potrafi rozpoznać i opisać zagrożenia środowiska powodowane materiałami i obiektami technicznymi stosowanymi w rolnictwie i leśnictwie
TRL_2A_U16R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05C-1, C-2, C-3T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2M-2, M-1, M-5, M-4, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_D03tś_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat recyrkulacji materiałów i odpadów oraz konieczności dalszego dokształcania
TRL_2A_K06, TRL_2A_K04R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2M-2, M-1, M-5, M-4, M-3S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_D03tś_W01
Student ma wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz metod ich usuwania
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,0Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,5Student ma podstawową wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
4,5Student ma szeroką wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
5,0Student ma dogłębną wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_D03tś_U01
Student potrafi rozpoznać i opisać zagrożenia środowiska powodowane materiałami i obiektami technicznymi stosowanymi w rolnictwie i leśnictwie
2,0Student nie potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem
3,0Student w stopniu wystarczajacym potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem
3,5Student w stopniu podstawowym potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem
4,0Student w stopniu dobrym potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem
4,5Student umiejętnie potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem
5,0Student swobodnie rozpoznaje zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty techniczne stosowane w technice rolniczej i leśnej oraz podejmuj decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_D03tś_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat recyrkulacji materiałów i odpadów oraz konieczności dalszego dokształcania
2,0Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod , nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień
4,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień
4,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju technologii recyklingowych
5,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju technologii recyklingowych i konieczności dokształcania

Literatura podstawowa

  1. Baran S., Turski R, Wybrane zagadnienia utylizacji odpadów, Wyd AR, Lublin, 1999
  2. Oprzędkiewicz J., Stolarski B, Technologia i systemy recyklingu samochodów, WNT, 2003
  3. Pod redakcją K. Skalmowskiego, Poradnik gospodarowania odpadami, Werlag Dashofer Sp. z o.o, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Oziemski S, Efektywność eksploatacyjna maszyn, ITE, Radom, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Odpady i materiały problemowe: oleje, smary, baterie i akumulatory, chemikalia, leki, odpady medyczne, odpady organiczne4
T-A-2Odpady rolnicze i leśne – odpady z produkcji roślinnej, zwierzęcej, leśnej3
T-A-3Zaliczenie przedmiotu1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia. Maszyny i urządzenia techniczne jako źródło odpadów1
T-W-2Podstawowe modele i metody recyklingu1
T-W-3Recykling materiałów, energii i produktów. Systemowe rozwijanie recyklingu1
T-W-4Ponowne zastosowanie, ponowne wykorzystanie, odzyskanie, przekształcenie, wykorzystanie bezpośrednie. Spalanie jako forma wykorzystania odpadów2
T-W-5Jednostkowe procesy technologiczne składowania, utylizacji i recyklingu. Wytypowanie do recyklingu złomu metali, tworzyw sztucznych, szkła, makulatury gumy, odpadów niebezpiecznych – grupy odpadów niebezpiecznych i problemowych1
T-W-6Specyfika rolnictwa i terenów wiejskich w rozwijaniu recyklingu. Ekologia i ekonomia w gospodarce z odpadami1
T-W-7Zaliczenie pisemne.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych8
A-A-2Opracowanie projektu na temat utulizacji (recyrkulacji) wybranego obiektu technicznego17
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia1
A-A-4Konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.17
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu3
A-W-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_D03tś_W01Student ma wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz metod ich usuwania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W15ma poszerzoną wiedzę w zakresie recyrkulacji materiałów i odpadów, obejmującą metody recyklingu i jego systemowe rozwijanie, wykorzystanie składowisk odpadów do zorganizowanego recyklingu, technologiczne procesy składowania, utylizacji i recyklingu, zagospodarowanie odpadów rolniczych i leśnych, specyfikę obszarów rolniczych i wiejskich w zastosowaniu recyklingu, zagadnienia ekologiczne i ekonomiczne w gospodarce odpadami, przydatną do: 1) zwiększenia świadomości zalet stosowania prawidłowej gospodarki odpadami, 2) poznania uwarunkowań stosowania recyklingu odpadów;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Poznanie uwarunkowań recyrkulacji materiałów i odpadów
C-2Podniesienie świadomości wpływu eksploatacji środków technicznych na środowisko naturalne
C-3Rozpoznawanie zagrożeń emitowanych przez środki techniczne wycofywane z procesu eksploatacji
Treści programoweT-W-4Ponowne zastosowanie, ponowne wykorzystanie, odzyskanie, przekształcenie, wykorzystanie bezpośrednie. Spalanie jako forma wykorzystania odpadów
T-W-6Specyfika rolnictwa i terenów wiejskich w rozwijaniu recyklingu. Ekologia i ekonomia w gospodarce z odpadami
T-W-5Jednostkowe procesy technologiczne składowania, utylizacji i recyklingu. Wytypowanie do recyklingu złomu metali, tworzyw sztucznych, szkła, makulatury gumy, odpadów niebezpiecznych – grupy odpadów niebezpiecznych i problemowych
T-W-1Podstawowe pojęcia. Maszyny i urządzenia techniczne jako źródło odpadów
T-W-2Podstawowe modele i metody recyklingu
T-W-3Recykling materiałów, energii i produktów. Systemowe rozwijanie recyklingu
T-A-1Odpady i materiały problemowe: oleje, smary, baterie i akumulatory, chemikalia, leki, odpady medyczne, odpady organiczne
T-A-2Odpady rolnicze i leśne – odpady z produkcji roślinnej, zwierzęcej, leśnej
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,0Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,5Student ma podstawową wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
4,5Student ma szeroką wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
5,0Student ma dogłębną wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_D03tś_U01Student potrafi rozpoznać i opisać zagrożenia środowiska powodowane materiałami i obiektami technicznymi stosowanymi w rolnictwie i leśnictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U16rozpoznaje zagrożenia występujące dla środowiska ze strony wycofanych z eksploatacji środków technicznych i orientuje się w uwarunkowaniach i możliwościach poddania ich recyklingowi;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Poznanie uwarunkowań recyrkulacji materiałów i odpadów
C-2Podniesienie świadomości wpływu eksploatacji środków technicznych na środowisko naturalne
C-3Rozpoznawanie zagrożeń emitowanych przez środki techniczne wycofywane z procesu eksploatacji
Treści programoweT-W-7Zaliczenie pisemne.
T-W-4Ponowne zastosowanie, ponowne wykorzystanie, odzyskanie, przekształcenie, wykorzystanie bezpośrednie. Spalanie jako forma wykorzystania odpadów
T-W-6Specyfika rolnictwa i terenów wiejskich w rozwijaniu recyklingu. Ekologia i ekonomia w gospodarce z odpadami
T-W-5Jednostkowe procesy technologiczne składowania, utylizacji i recyklingu. Wytypowanie do recyklingu złomu metali, tworzyw sztucznych, szkła, makulatury gumy, odpadów niebezpiecznych – grupy odpadów niebezpiecznych i problemowych
T-W-1Podstawowe pojęcia. Maszyny i urządzenia techniczne jako źródło odpadów
T-W-2Podstawowe modele i metody recyklingu
T-W-3Recykling materiałów, energii i produktów. Systemowe rozwijanie recyklingu
T-A-1Odpady i materiały problemowe: oleje, smary, baterie i akumulatory, chemikalia, leki, odpady medyczne, odpady organiczne
T-A-2Odpady rolnicze i leśne – odpady z produkcji roślinnej, zwierzęcej, leśnej
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia projektowe
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem
3,0Student w stopniu wystarczajacym potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem
3,5Student w stopniu podstawowym potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem
4,0Student w stopniu dobrym potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem
4,5Student umiejętnie potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem
5,0Student swobodnie rozpoznaje zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty techniczne stosowane w technice rolniczej i leśnej oraz podejmuj decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_D03tś_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat recyrkulacji materiałów i odpadów oraz konieczności dalszego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K06rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności, ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko i ma świadomość konieczności eliminowania lub ograniczania tego wpływu.
TRL_2A_K04jest otwarty na poznawanie nowych technik i technologii przeznaczonych do stosowania w gospodarce żywnościowej i leśnej, jest wyczulony na techniki i technologie przyczyniające się do mniejszego obciążenia środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie uwarunkowań recyrkulacji materiałów i odpadów
C-2Podniesienie świadomości wpływu eksploatacji środków technicznych na środowisko naturalne
C-3Rozpoznawanie zagrożeń emitowanych przez środki techniczne wycofywane z procesu eksploatacji
Treści programoweT-A-1Odpady i materiały problemowe: oleje, smary, baterie i akumulatory, chemikalia, leki, odpady medyczne, odpady organiczne
T-A-2Odpady rolnicze i leśne – odpady z produkcji roślinnej, zwierzęcej, leśnej
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia projektowe
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-3Ocena formująca: Wykonanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod , nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień
4,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień
4,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju technologii recyklingowych
5,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju technologii recyklingowych i konieczności dokształcania