Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N2)
specjalność: technika w rolnictwie, leśnictwie i ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Recyrkulacja materiałów i odpadów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Recyrkulacja materiałów i odpadów | ||
Specjalność | technika w rolnictwie, leśnictwie i ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy matematyki, fizyki, chemii, grafiki inżynierskiej, wytrzymałości materiałów, mechaniki. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w rolnictwie i leśnictwie |
W-3 | Podstawowa znajomość technologii stosowanych w rolnictwie, leśnictwie oraz przetwórstwie rolno-spożywczym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie uwarunkowań recyrkulacji materiałów i odpadów |
C-2 | Podniesienie świadomości wpływu eksploatacji środków technicznych na środowisko naturalne |
C-3 | Rozpoznawanie zagrożeń emitowanych przez środki techniczne wycofywane z procesu eksploatacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Odpady i materiały problemowe: oleje, smary, baterie i akumulatory, chemikalia, leki, odpady medyczne, odpady organiczne | 4 |
T-A-2 | Odpady rolnicze i leśne – odpady z produkcji roślinnej, zwierzęcej, leśnej | 3 |
T-A-3 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia. Maszyny i urządzenia techniczne jako źródło odpadów | 1 |
T-W-2 | Podstawowe modele i metody recyklingu | 1 |
T-W-3 | Recykling materiałów, energii i produktów. Systemowe rozwijanie recyklingu | 1 |
T-W-4 | Ponowne zastosowanie, ponowne wykorzystanie, odzyskanie, przekształcenie, wykorzystanie bezpośrednie. Spalanie jako forma wykorzystania odpadów | 2 |
T-W-5 | Jednostkowe procesy technologiczne składowania, utylizacji i recyklingu. Wytypowanie do recyklingu złomu metali, tworzyw sztucznych, szkła, makulatury gumy, odpadów niebezpiecznych – grupy odpadów niebezpiecznych i problemowych | 1 |
T-W-6 | Specyfika rolnictwa i terenów wiejskich w rozwijaniu recyklingu. Ekologia i ekonomia w gospodarce z odpadami | 1 |
T-W-7 | Zaliczenie pisemne. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 8 |
A-A-2 | Opracowanie projektu na temat utulizacji (recyrkulacji) wybranego obiektu technicznego | 17 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 1 |
A-A-4 | Konsultacje | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 8 |
A-W-2 | Studiowanie dostępnej bibliografi. | 17 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu | 3 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Dyskusja dydaktyczna |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Wykład problemowy |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych. |
S-2 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
S-3 | Ocena formująca: Wykonanie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_D03tś_W01 Student ma wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz metod ich usuwania | TRL_2A_W15 | R2A_W06, R2A_W07 | InzA2_W01, InzA2_W03 | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_D03tś_U01 Student potrafi rozpoznać i opisać zagrożenia środowiska powodowane materiałami i obiektami technicznymi stosowanymi w rolnictwie i leśnictwie | TRL_2A_U16 | R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06 | InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05 | C-1, C-2, C-3 | T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-1, M-5, M-4, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_D03tś_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat recyrkulacji materiałów i odpadów oraz konieczności dalszego dokształcania | TRL_2A_K06, TRL_2A_K04 | R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06 | InzA2_K01 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2 | M-2, M-1, M-5, M-4, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_D03tś_W01 Student ma wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz metod ich usuwania | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej |
3,0 | Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej | |
4,0 | Student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej | |
4,5 | Student ma szeroką wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej | |
5,0 | Student ma dogłębną wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_D03tś_U01 Student potrafi rozpoznać i opisać zagrożenia środowiska powodowane materiałami i obiektami technicznymi stosowanymi w rolnictwie i leśnictwie | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem |
3,0 | Student w stopniu wystarczajacym potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem | |
3,5 | Student w stopniu podstawowym potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem | |
4,5 | Student umiejętnie potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem | |
5,0 | Student swobodnie rozpoznaje zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty techniczne stosowane w technice rolniczej i leśnej oraz podejmuj decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_D03tś_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat recyrkulacji materiałów i odpadów oraz konieczności dalszego dokształcania | 2,0 | Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny |
3,0 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod , nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania. | |
3,5 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień | |
4,0 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień | |
4,5 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju technologii recyklingowych | |
5,0 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju technologii recyklingowych i konieczności dokształcania |
Literatura podstawowa
- Baran S., Turski R, Wybrane zagadnienia utylizacji odpadów, Wyd AR, Lublin, 1999
- Oprzędkiewicz J., Stolarski B, Technologia i systemy recyklingu samochodów, WNT, 2003
- Pod redakcją K. Skalmowskiego, Poradnik gospodarowania odpadami, Werlag Dashofer Sp. z o.o, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Oziemski S, Efektywność eksploatacyjna maszyn, ITE, Radom, 2004