Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N2)
specjalność: informatyka i doradztwo w technice rolniczej i leśnej

Sylabus przedmiotu Projektowanie i optymalizacja konstrukcji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie i optymalizacja konstrukcji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 12 1,00,47zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 12 1,00,29egzamin
laboratoriaL2 6 1,00,24zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętność dotyczące komputerowego zapisu konstrukcji, teorii mechanizmów, rysunku technicznego, mechaniki technicznej, części maszyn, wytrzymałości materiałów, maszyn rolniczych do uprawy roli i roślin, maszyn rolniczych do zbioru płodów rolnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przeprowadzenie kształcenia dotyczącego projektowania wybranych zespołów maszyn rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczeń i rysunków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie kinematyczne układów napędowych. Projektowanie układu napędowego wybranej maszyny rolniczej. Dobór pasów klinowych przekładni w zależności od przenoszonego momentu. Obliczenia dynamiczne, dobór łożysk i konstrukcja wybranego wału napędowego kosiarki rotacyjnej. Formułowanie zadania optymalizacji. Optymalizacja wybranych części i zespołów roboczych maszyn rolniczych.12
12
laboratoria
T-L-1Projektowanie wybranych zespołów maszyn rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczeń i rysunków.6
6
wykłady
T-W-1Proces konstruowania. Normalizacja i unifikacja w budowie maszyn. Właściwości mechaniczne, fizyczne i technologiczne stosowanych materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe zasady poprawnego toku obliczeń i oceny konstrukcji. Podstawy projektowania wspomaganego komputerowo. Programy i narzędzia do komputerowego wspomagania procesu konstruowania. Formułowanie zadań i założeń projektowych. Wykorzystanie w projektowaniu bibliotek CAD. Obliczenia kinematyczne i dynamiczne układów napędowych. Zasady tworzenia konstrukcji. Formułowanie zadań optymalizacji. Metody optymalizacji części i zespołów roboczych maszyn rolniczych.12
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach12
A-A-2Samodzielna praca nad projektem16
A-A-3Egzamin pisemny2
30
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach projektowych6
A-L-2Samodzielna praca nad projektem24
30
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach12
A-W-2Studiowanie literatury16
A-W-3Sprawdzien pisemny2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda programowana z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: bieżąca kontrola przeswojenia materiału realizowanego na wykładach
S-2Ocena formująca: ciągła kontrola stanu zaawansowania prac nad projektem
S-3Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zaliczający wykłady
S-4Ocena podsumowująca: końcowa ocena projekru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C10_W01
wiedza dotycząca projektowania oraz optymalizacji elementów roboczych oraz zespołów maszyn rolniczych i leśnych, obejmującą przebieg procesu projektowania, zagadnienia normalizacji i unifikacji, wykorzystanie bibliotek oraz programów komputerowych CAD oraz projektowanie wybranych zespołów maszyn rolniczych i leśnych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczania i rysunków.
TRL_2A_W19R2A_W05InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-1, T-L-1, T-A-1M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C10_U01
Potrafi zaprojektować wybrane elementy i zespoły urządzeń stosowanych w produkcji rolniczej i gospodarce leśnej
TRL_2A_U20R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U07, R2A_U08InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-W-1, T-L-1, T-A-1M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C10_K01
Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań.
TRL_2A_K01R2A_K08InzA2_K02C-1T-W-1, T-L-1, T-A-1M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C10_W01
wiedza dotycząca projektowania oraz optymalizacji elementów roboczych oraz zespołów maszyn rolniczych i leśnych, obejmującą przebieg procesu projektowania, zagadnienia normalizacji i unifikacji, wykorzystanie bibliotek oraz programów komputerowych CAD oraz projektowanie wybranych zespołów maszyn rolniczych i leśnych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczania i rysunków.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Student opanował podstawową wiedzę, ale ma problemy z samodzielnym wykorzystaniem jej w praktyce
3,5Efekty w stopniu pośrednim między 3 a 4
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi korzystać z niej w typowych zadaniach
4,5Efekty w stopniu pośrednim między 4 a 5
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi samodzielnie korzystać z niej przy realizacji nietypowych zadań

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C10_U01
Potrafi zaprojektować wybrane elementy i zespoły urządzeń stosowanych w produkcji rolniczej i gospodarce leśnej
2,0Student nie potrafi samodzielnie realizować prostych zadań projektowych
3,0Student realizuje zadania projektowe w sposób bierny, korzysta z pomocy innych
3,5Umiejętności pomiędzy 3 a 4
4,0Student potrafi samodzielnie realizować proste zadania projektowe
4,5Umiejętności pomiędzy 4 a 5
5,0Student potrafi samodzielnie rrealizować złożone zadania projektowe

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C10_K01
Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań.
2,0Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy, pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole
3,5Kompetencje pośrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym, wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5Kompetencje pośrednie między 4 a 5
5,0Student bardzo kreatywny, zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień.

Literatura podstawowa

  1. Worona M., Dawidowski B., Maszyny rolnicze, cz.I., AR Szczecin, Szczecin, 1990
  2. Bernacki H., Teoria i konstrukcja maszyn rolniczych. T.1, cz. 1 i 2., PWRiL, Warszawa, 1981
  3. Kanafojski C., Teoria i konstrukcja maszyn rolniczych. T.1, cz.3, PWRiL, Warszawa, 1977
  4. Kanafojski C., Teoria i konstrukcja maszyn rolniczych. T.2, cz. 1., PWRiL, Warszawa, 1980
  5. Karwowski T., Teoria i konstrukcja maszyn rolniczych. T.2, cz. 2., PWRiL, Warszawa, 1982
  6. Kurmaz L.W., Podstawy konstrukcji maszyn - Projektowanie, PWN, Warszawa, 1999
  7. Kuczewski J., Miszczak M., Podstawy konstrukcji maszyn rolniczych i leśnych, SGGW, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Wzory, wykresy i tablice wytrzymałościowe, WNT, Warszawa, 1996
  2. praca zbiorowa, Poradnik mechanika, REA, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie kinematyczne układów napędowych. Projektowanie układu napędowego wybranej maszyny rolniczej. Dobór pasów klinowych przekładni w zależności od przenoszonego momentu. Obliczenia dynamiczne, dobór łożysk i konstrukcja wybranego wału napędowego kosiarki rotacyjnej. Formułowanie zadania optymalizacji. Optymalizacja wybranych części i zespołów roboczych maszyn rolniczych.12
12

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projektowanie wybranych zespołów maszyn rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczeń i rysunków.6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Proces konstruowania. Normalizacja i unifikacja w budowie maszyn. Właściwości mechaniczne, fizyczne i technologiczne stosowanych materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe zasady poprawnego toku obliczeń i oceny konstrukcji. Podstawy projektowania wspomaganego komputerowo. Programy i narzędzia do komputerowego wspomagania procesu konstruowania. Formułowanie zadań i założeń projektowych. Wykorzystanie w projektowaniu bibliotek CAD. Obliczenia kinematyczne i dynamiczne układów napędowych. Zasady tworzenia konstrukcji. Formułowanie zadań optymalizacji. Metody optymalizacji części i zespołów roboczych maszyn rolniczych.12
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach12
A-A-2Samodzielna praca nad projektem16
A-A-3Egzamin pisemny2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach projektowych6
A-L-2Samodzielna praca nad projektem24
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach12
A-W-2Studiowanie literatury16
A-W-3Sprawdzien pisemny2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C10_W01wiedza dotycząca projektowania oraz optymalizacji elementów roboczych oraz zespołów maszyn rolniczych i leśnych, obejmującą przebieg procesu projektowania, zagadnienia normalizacji i unifikacji, wykorzystanie bibliotek oraz programów komputerowych CAD oraz projektowanie wybranych zespołów maszyn rolniczych i leśnych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczania i rysunków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W19ma wiedzę w zakresie projektowania i optymalizacji części oraz zespołów maszyn rolniczych i leśnych, obejmującą ujęcie procesu projektowania, formułowanie zadania i założeń projektowych, zasady wykonywania obliczeń konstrukcji, normalizację w budowie maszyn, zadania, kryteria i metody optymalizacji konstrukcji, wybór wariantu rozwiązania konstrukcyjnego, komputerowe wspomaganie projektowania, możliwości wykorzystania obliczeń numerycznych w projektowaniu, znaczenie grafiki komputerowej w konstruowaniu, tworzenie dokumentacji projektu, przydatną przy projektowaniu części i zespołów urządzeń rolniczych i leśnych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przeprowadzenie kształcenia dotyczącego projektowania wybranych zespołów maszyn rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczeń i rysunków.
Treści programoweT-W-1Proces konstruowania. Normalizacja i unifikacja w budowie maszyn. Właściwości mechaniczne, fizyczne i technologiczne stosowanych materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe zasady poprawnego toku obliczeń i oceny konstrukcji. Podstawy projektowania wspomaganego komputerowo. Programy i narzędzia do komputerowego wspomagania procesu konstruowania. Formułowanie zadań i założeń projektowych. Wykorzystanie w projektowaniu bibliotek CAD. Obliczenia kinematyczne i dynamiczne układów napędowych. Zasady tworzenia konstrukcji. Formułowanie zadań optymalizacji. Metody optymalizacji części i zespołów roboczych maszyn rolniczych.
T-L-1Projektowanie wybranych zespołów maszyn rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczeń i rysunków.
T-A-1Obliczanie kinematyczne układów napędowych. Projektowanie układu napędowego wybranej maszyny rolniczej. Dobór pasów klinowych przekładni w zależności od przenoszonego momentu. Obliczenia dynamiczne, dobór łożysk i konstrukcja wybranego wału napędowego kosiarki rotacyjnej. Formułowanie zadania optymalizacji. Optymalizacja wybranych części i zespołów roboczych maszyn rolniczych.
Metody nauczaniaM-3Metoda programowana z użyciem komputera
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ciągła kontrola stanu zaawansowania prac nad projektem
S-3Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zaliczający wykłady
S-1Ocena formująca: bieżąca kontrola przeswojenia materiału realizowanego na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: końcowa ocena projekru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Student opanował podstawową wiedzę, ale ma problemy z samodzielnym wykorzystaniem jej w praktyce
3,5Efekty w stopniu pośrednim między 3 a 4
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi korzystać z niej w typowych zadaniach
4,5Efekty w stopniu pośrednim między 4 a 5
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi samodzielnie korzystać z niej przy realizacji nietypowych zadań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C10_U01Potrafi zaprojektować wybrane elementy i zespoły urządzeń stosowanych w produkcji rolniczej i gospodarce leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U20potrafi zaprojektować i optymalizować wybrane elementy i zespoły urządzeń stosowanych w produkcji rolniczej i gospodarce leśnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przeprowadzenie kształcenia dotyczącego projektowania wybranych zespołów maszyn rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczeń i rysunków.
Treści programoweT-W-1Proces konstruowania. Normalizacja i unifikacja w budowie maszyn. Właściwości mechaniczne, fizyczne i technologiczne stosowanych materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe zasady poprawnego toku obliczeń i oceny konstrukcji. Podstawy projektowania wspomaganego komputerowo. Programy i narzędzia do komputerowego wspomagania procesu konstruowania. Formułowanie zadań i założeń projektowych. Wykorzystanie w projektowaniu bibliotek CAD. Obliczenia kinematyczne i dynamiczne układów napędowych. Zasady tworzenia konstrukcji. Formułowanie zadań optymalizacji. Metody optymalizacji części i zespołów roboczych maszyn rolniczych.
T-L-1Projektowanie wybranych zespołów maszyn rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczeń i rysunków.
T-A-1Obliczanie kinematyczne układów napędowych. Projektowanie układu napędowego wybranej maszyny rolniczej. Dobór pasów klinowych przekładni w zależności od przenoszonego momentu. Obliczenia dynamiczne, dobór łożysk i konstrukcja wybranego wału napędowego kosiarki rotacyjnej. Formułowanie zadania optymalizacji. Optymalizacja wybranych części i zespołów roboczych maszyn rolniczych.
Metody nauczaniaM-3Metoda programowana z użyciem komputera
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ciągła kontrola stanu zaawansowania prac nad projektem
S-3Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zaliczający wykłady
S-1Ocena formująca: bieżąca kontrola przeswojenia materiału realizowanego na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: końcowa ocena projekru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie realizować prostych zadań projektowych
3,0Student realizuje zadania projektowe w sposób bierny, korzysta z pomocy innych
3,5Umiejętności pomiędzy 3 a 4
4,0Student potrafi samodzielnie realizować proste zadania projektowe
4,5Umiejętności pomiędzy 4 a 5
5,0Student potrafi samodzielnie rrealizować złożone zadania projektowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C10_K01Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przeprowadzenie kształcenia dotyczącego projektowania wybranych zespołów maszyn rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczeń i rysunków.
Treści programoweT-W-1Proces konstruowania. Normalizacja i unifikacja w budowie maszyn. Właściwości mechaniczne, fizyczne i technologiczne stosowanych materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe zasady poprawnego toku obliczeń i oceny konstrukcji. Podstawy projektowania wspomaganego komputerowo. Programy i narzędzia do komputerowego wspomagania procesu konstruowania. Formułowanie zadań i założeń projektowych. Wykorzystanie w projektowaniu bibliotek CAD. Obliczenia kinematyczne i dynamiczne układów napędowych. Zasady tworzenia konstrukcji. Formułowanie zadań optymalizacji. Metody optymalizacji części i zespołów roboczych maszyn rolniczych.
T-L-1Projektowanie wybranych zespołów maszyn rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczeń i rysunków.
T-A-1Obliczanie kinematyczne układów napędowych. Projektowanie układu napędowego wybranej maszyny rolniczej. Dobór pasów klinowych przekładni w zależności od przenoszonego momentu. Obliczenia dynamiczne, dobór łożysk i konstrukcja wybranego wału napędowego kosiarki rotacyjnej. Formułowanie zadania optymalizacji. Optymalizacja wybranych części i zespołów roboczych maszyn rolniczych.
Metody nauczaniaM-3Metoda programowana z użyciem komputera
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ciągła kontrola stanu zaawansowania prac nad projektem
S-3Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zaliczający wykłady
S-1Ocena formująca: bieżąca kontrola przeswojenia materiału realizowanego na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: końcowa ocena projekru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy, pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole
3,5Kompetencje pośrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym, wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5Kompetencje pośrednie między 4 a 5
5,0Student bardzo kreatywny, zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień.