Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
Sylabus przedmiotu Agrobiotechnologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Agrobiotechnologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | genetyka roślin |
W-2 | biochemia roślin |
W-3 | fizjologia roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zaznajomienie studenta z możliwościami biotechnologii w intensyfikacji produkcji rolniczej i jej wykożystania w żywieniu człowieka, skarmianiu zwierząt oraz w przemyśle. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady nowych odmian i gatunków uprawnych otrzymanych z użyciem kultur in vitro | 2 |
T-A-2 | Metody identyfikacji odmian genetycznie modyfikowanych | 2 |
T-A-3 | Zasady koegzystencji upraw GMO z uprawami konwencjonalnymi | 2 |
T-A-4 | Uprawy molekularne | 2 |
T-A-5 | Identyfikacja odmian testami molekularnymi | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kultury in vitro roślin i ich wykorzystanie w rolnictwie | 2 |
T-W-2 | Metody otrzymywania roślin transgenicznych przeznaczonych do uprawy | 4 |
T-W-3 | Odmiany transgeniczne roślin uprawnych i ich wykorzystanie w rolnictwie światowym | 2 |
T-W-4 | Uprawy molekularne | 2 |
T-W-5 | Diagnostyka chorób roślin testami molekularnymi | 2 |
T-W-6 | Hodowla molekularna | 4 |
T-W-7 | Społeczne i prawne aspekty agrobiotechnologiii | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 9 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 18 |
A-A-3 | zaliczenie | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | Lektura podręcznika w celu opanowania treści wykładów | 38 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 32 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z użyciem technik audiowizualnych |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda referatów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny - test |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach |
S-3 | Ocena formująca: ocena prezentacji referatu (projektu) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C02_W01 zna metody otrzymywania odmian roślin uprawnych przy użyciu metod kultur in vitro i transgenezy oraz ich zastosowania dla potrzeb rolnictwa i przemysłu | ROL_2A_W01, ROL_2A_W06 | R2A_W01, R2A_W03, R2A_W06, R2A_W07 | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C02_U01 potrafi odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z uzyciem markerów molekularnych | ROL_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U03 | C-1 | T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-W-5 | M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C02_K01 ocenia wartość i strony ujemne produktów biotechnologii dla rolnictwa | ROL_2A_K01 | R2A_K01, R2A_K07 | C-1 | T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C02_W01 zna metody otrzymywania odmian roślin uprawnych przy użyciu metod kultur in vitro i transgenezy oraz ich zastosowania dla potrzeb rolnictwa i przemysłu | 2,0 | |
3,0 | zna podstawowe metody agrobiotechnologii i i przykłady praktycznych zastosowań w rolnictwie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C02_U01 potrafi odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z uzyciem markerów molekularnych | 2,0 | |
3,0 | opisuje metody tworzenia odmian GMO i ich różnice w stosunku do odmian klasycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C02_K01 ocenia wartość i strony ujemne produktów biotechnologii dla rolnictwa | 2,0 | |
3,0 | wymienia wady i zalety upraw GMO w rolnictwie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- S. Malepszy (red), Biotechnologia Roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009, 2
Literatura dodatkowa
- Twardowski T., Michalska A. (red), Kod: Korzyśc8i, Oczekiwania, Dylematy Biotechnologii, Agencja Edytor, Poznań, 2001