Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
Sylabus przedmiotu Etyka biznesu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Etyka biznesu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>, Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza filozoficzna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień związanych z problematyką etyki biznesu. |
C-2 | Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą. |
C-3 | Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w ramach pełnienia ról społecznych związanych z biznesem. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Etyka jako dyscyplina wiedzy. Specyfika etyki biznesu - główne pojęcia, stanowiska i problemy. | 2 |
T-W-2 | Typowe podejścia do etyki biznesu wg. orientacji regionalnych, religijnych, kulturowych, filozoficznych. | 2 |
T-W-3 | Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu - chrześcijaństwo, test kantowski i test utylitarystyczny. | 2 |
T-W-4 | Przejawianie się podstawowych wartości w życiu gospodarczym - odpowiedzialność społeczna i jednostkowa. | 2 |
T-W-5 | Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy - perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska. | 2 |
T-W-6 | Etyczne wymiary funkcjonowania firmy - otoczenie społeczne firmy; zasady pozytywnej konkurencji; etyka reklamy, kodeksy etyczne firm. | 4 |
T-W-7 | Zasady etycznego negocjowania. Problem socjotechnicznych manipulacji w sferze wartości moralnych. | 4 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | studiowanie literatury do wykładu konwersatoryjnego | 12 |
A-W-4 | przygotowanie i napisanie eseju | 28 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność merytoryczna (znajomość literatury) podczas wykładu konwersatoryjnego. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_B04_W01 Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki biznesu. | ROL_2A_W04 | R2A_W08 | C-2, C-1, C-3 | T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_B04_U01 Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej. | ROL_2A_U06 | R2A_U08, R2A_U09 | C-2, C-1, C-3 | T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_B04_K01 posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej | ROL_2A_K03, ROL_2A_K04 | R2A_K05, R2A_K06 | C-2, C-3 | T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-3, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_B04_W01 Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki biznesu. | 2,0 | nie wykazuje znajomości podstawowych pojęć i terminologii z zakresu etyki biznesu. |
3,0 | prezentuje wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i terminologii właściwych dla etyki biznesu. | |
3,5 | wiedza o typowych problemach etyki biznesu wyrażana jest w podstawowym stopniu ścisłości. | |
4,0 | swobodne lokowanie problemów z zakresu etyki biznesu wśród innych problemów biznesu. | |
4,5 | znajomość reprezentatywnych teorii traktujących o podstawowych problemach etycznych w biznesie. | |
5,0 | samodzielne i krytyczne operowanie wiedzą z zakresu etyki biznesu w oparciu o reprezentatywne teorie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_B04_U01 Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej. | 2,0 | brak umiejętności rozpoznania programów etycznych i kodeksów etycznych. |
3,0 | umiejętność wyłonienia z programów i kodeksów firm zagadnień ściśle etycznych. | |
3,5 | interpretuje problematykę biznesu w kontekście rozwiązań etycznych. | |
4,0 | umiejętność określenia standardów etycznych dla swojego zawodu i stanowiska w szerszym kontekście biznesu. | |
4,5 | umiejętność wyłonienia konfliktu etycznego w postawach jednostek i działalności firm oraz interpretacja konfliktu w oparciu o znane teorie. | |
5,0 | posiada umiejętność interpretacji dowolnego konfliktu moralnego w biznesie, potrafi wskazać ewentualne rozwiązania w oparciu o standardy z zakresu etyki biznesu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_B04_K01 posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej | 2,0 | nie stwierdza się przełożenia wiedzy i umiejętności na jakiekolwiek kompetencje. |
3,0 | indywidualnie standardy etyczne mają znaczenie w relacjach interpersonalnych. | |
3,5 | gotowość do rozwiązywania dylematów etycznych w oparciu o wiedzę i umiejętności własne. | |
4,0 | znajduje zastosowania dla standardów z zakresu etyki biznesu w relacjach międzyludzkich w działalności biznesowej. | |
4,5 | rozpoznaje dylematy etyczne własnej aktywności w kontekście zawodu i wszelkiej aktywności biznesowej operując bazową wiedzą teoretyczną. | |
5,0 | jest kompetentny we wskazywaniu odpowiedzialnych rozwiązań konfliktu moralnego w biznesie w odniesieniu do dowolnego kazusu. |
Literatura podstawowa
- Dietl J. Gasparski W., Etyka biznesu, PWN, Warszawa, 2002
- Chrysides G.D., Kaler J.H., Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa, 1999
- Sternberg E., Czysty biznes, etyka biznesu w działaniu, PWN, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Zwoliński A., Etyka bogacenia, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2002
- Blanchard K., Peale N.V., Etyka biznesu, Studio Emka, 2008
- Porter M.E., Prahalad C.K., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Wydawnictwo Helion, 2007