Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo w agroturyźmie
Sylabus przedmiotu Kształtowanie terenów rekreacyjnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kształtowanie terenów rekreacyjnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Gospodarki Wodnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Henryk Czyż <Henryk.Czyz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Henryk Czyż <Henryk.Czyz@zut.edu.pl>, Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>, Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu abiotycznych i biotycznych czynników środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student nabywa wiedzy z zakresu funkcjonowania, klasyfikacji i przekształceń krajobrazu oraz umiejętność praktycznego urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody analiz zróżnicowania przestrzennego terenu. Analiza materiałów kartograficznych. Terenowe metody inwentaryzacyjne. Waloryzacja przyrodnicza i wnioski z niej wynikające. Uwarunkowania dla zagospodarowania turystycznego terenu. Przegląd, wybór i adaptacja naturalnych obszarów występujących w różnych warunkach siedlisk łąkowych do celów rekreacyjnych. Przygotowanie i analiza projektów dotyczących zagospodarowania terenów rekreacyjnych. | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy ochrony i kształtowania kluczowych elementów krajobrazu. Rola siedlisk marginalnych. Bierne i aktywne metody ochrony przyrody w krajobrazie kulturowym. Rola naturalnych użytków zielonych (łąki) w spełnianiu funkcji krajobrazowych i rekreacyjnych. Wykorzystanie roślinności trawiastej do zakładania terenów rekreacyjnych o różnym przeznaczeniu. | 9 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Konsultacje. | 4 |
A-A-3 | Studiowanie literatury. | 4 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje. | 4 |
A-W-3 | Studiowanie literatury. | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca / wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda praktyczna / pokaz ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_O01_W01 Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania, klasyfikacji i przekształceń krajobrazu oraz umiejętność praktycznego urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej | ROL_2A_W04, ROL_2A_W05, ROL_2A_W06, ROL_2A_W07 | R2A_W02, R2A_W03, R2A_W06, R2A_W07, R2A_W08, R2A_W09 | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_O01_U01 Potrafi samodzielnie opracowywać projekty przekształceń krajobrazu i urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej | ROL_2A_U03 | R2A_U04, R2A_U05 | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_O01_K01 W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu ochrony środowiska oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki zaplanowanych działań przekształceń krajobrazu oraz urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej. | ROL_2A_K04, ROL_2A_K06 | R2A_K04, R2A_K06 | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_O01_W01 Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania, klasyfikacji i przekształceń krajobrazu oraz umiejętność praktycznego urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej | 2,0 | Nie ma wiesdy z zakresu kształtowania krajobrazu i terenów zieleni. |
3,0 | Ma ogólną wiesdę z zakresu kształtowania krajobrazu i terenów zieleni. | |
3,5 | Ma wiesdę z zakresu wykorzystania krajobrazu i terenów zieleni w rekreacji. | |
4,0 | Ma rozszerzoną wiesdę z zakresu wykorzystania krajobrazu i terenów zieleni w rekreacji. | |
4,5 | Ma wiesdę z zakresu kształtowania krajobrazu i terenów zieleni w kontekście wykorzystania rekreacyjnego. | |
5,0 | Ma wiesdę z zakresu iurządzania terenów rekreacyjnych z uwzględnieniem krajobrazów przyrodniczych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_O01_U01 Potrafi samodzielnie opracowywać projekty przekształceń krajobrazu i urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej | 2,0 | Nie potrafi samodzielnie określić możliwości wykorzystania elementów krajobrazu i terenów zieleni w rekreacji. |
3,0 | Potrafi samodzielnie określić możliwości wykorzystania elementów krajobrazu i terenów zieleni w rekreacji. | |
3,5 | Potrafi samodzielnie określić i zinterpretować możliwości wykorzystania elementów krajobrazu i terenów zieleni w rekreacji. | |
4,0 | Potrafi opracować projekt terenu rekreacyjnego . | |
4,5 | Potrafi opracować projekt terenu rekreacyjnego z wykorzystaniem elementów krajobrazu.. | |
5,0 | Potrafi opracować projekt terenu rekreacyjnego z wykorzystaniem elementów krajobrazu i argumentować jego walory użytkowe. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_O01_K01 W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu ochrony środowiska oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki zaplanowanych działań przekształceń krajobrazu oraz urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej. | 2,0 | Brak zainteresowania studenta terenami rekreacyjnymi. |
3,0 | Student ogólnie interesuje się terenami rekreacyjnymi. | |
3,5 | Student wykazuje wiedzę w zakresie rekreacyjnego wykorzystania terenów z roślinnością zielną i drzewiastą. | |
4,0 | Student wykazuje wiedzę w zakresie rekreacyjnego wykorzystania terenów z roślinnością zielną i drzewiastą wkomponowanych w w przestrzeń gospodarstwa agroturystycznego. | |
4,5 | Student wykazuje wiedzę w zakresie roli terenów rekreacyjnych w gospodarstwach agroturystycznych. | |
5,0 | Student włancza się w promocję terenów rekreacyjnych w regionie. |
Literatura podstawowa
- Pokorski J., Siwiec A., Kształtowanie terenów zieleni, WSiP W-wa, Warszawa, 1998
- Frey L., Polska księga traw, IB im. W. Szafera PAN, Kraków, 2002
- Bartosiewicz A, Urządzanie terenów zieleni, WSiP W-wa, Warszawa, 1998
- Rutkowska. B., Pawluśkiewicz. M., Trawniki - poradnik, PWRiL W-wa., Warszawa, 1996
Literatura dodatkowa
- Czyż H., Gos A., Kitczak T., Trzaskoś M., Skrypt do ćwiczeń z łąkarstwa, Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 2008, wznowienie