Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo rolnicze
Sylabus przedmiotu Zmiany klimatu i ich konsekwencje w rolnictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zmiany klimatu i ich konsekwencje w rolnictwie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z geografii i meteorologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie przyczyn zmian klimatycznych i skutków jakie obecnie są ich udziałem, a także ocena możliwości przeciwdziałania zmianom klimatycznym w rolnictwie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ekstrema klimatyczne - temperaturowe - praca z Atlasami klimatycznymi | 2 |
T-A-2 | Ekstrema klimatyczne - opadowe - praca z Atlasami klimatycznymi | 2 |
T-A-3 | Ekstrema klimatyczne - anemometryczne - praca z Atlasami klimatycznymi | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przyczyny zmian klimatu | 1 |
T-W-2 | Skutki zmian klimatu dla systemów ludzkich | 3 |
T-W-3 | Przeciwdziałanie zmianom klimatu | 1 |
T-W-4 | Polityka klimatyczne | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 6 |
A-A-2 | Konsultacje | 2 |
A-A-3 | Opanowanie materiału przekazanego na zajęciach praktycznyci i zaliczenie opracowań indywidualnych | 7 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 6 |
A-W-2 | Przyswojenie materiału przekazanego na wykładach | 5 |
A-W-3 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
A-W-4 | Studiowanie literatury | 3 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Cwiczenia przedmiotowe z użyciem atlasów klimatycznych oraz wieloletnich danych meteorologicznych dotyczących temperatury, opadów i prędkości wiatru |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczanie kolejno wykonanych zadań na ćwiczeniach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści podanych na wykładach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_O08_W01 Poznanie przyczyn naturalnych i antropogenicznych zmian klimatu, obecne zmiany elementów meteorologicznych i skutki jakie wywołują w rolnictwie | ROL_2A_W06 | R2A_W06, R2A_W07 | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_O08_U01 Potrafi określić tendencje zmian ważniejszych elementów meteorologicznych na podstawie wieloletnich serii obserwacyjnych i wyznaczyć ich prawdopodobne wartości w przyszłościi w różnych krokach czasowych. | ROL_2A_U05 | R2A_U07 | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_O08_K01 Ma świadomość permanentnego dokształcania się, potrafi zachęcać do tego innych, analizuje hierarchię ważności problemów, które są do rozwiązania | ROL_2A_K01, ROL_2A_K02 | R2A_K01, R2A_K03, R2A_K07 | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_O08_W01 Poznanie przyczyn naturalnych i antropogenicznych zmian klimatu, obecne zmiany elementów meteorologicznych i skutki jakie wywołują w rolnictwie | 2,0 | |
3,0 | Ma bardzo ograniczoną wiedzę o przyczynach i skutkach zmian klimatu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_O08_U01 Potrafi określić tendencje zmian ważniejszych elementów meteorologicznych na podstawie wieloletnich serii obserwacyjnych i wyznaczyć ich prawdopodobne wartości w przyszłościi w różnych krokach czasowych. | 2,0 | |
3,0 | Zna jedną lub dwie metody do oceny zmian, ale ma ograniczone umiejętności zastosowania ich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_O08_K01 Ma świadomość permanentnego dokształcania się, potrafi zachęcać do tego innych, analizuje hierarchię ważności problemów, które są do rozwiązania | 2,0 | |
3,0 | Ma ograniczoną świadomość doskonalenia wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Z.W. Kundzewicz, P. Kowalczak, Zmiany klimatu i ich skutki, Kurpisz S.A., Poznań, 2008
Literatura dodatkowa
- Cowe E., Zmiany klimatu, PNW, Warszawa, 2010