Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo rolnicze
Sylabus przedmiotu Wykorzystanie pestycydów i ogólne zasady BHP:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wykorzystanie pestycydów i ogólne zasady BHP | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Ochrony Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada wiedzę o metodach uprawy roślin rolniczych |
W-2 | Student posiada wiedzę o rozwoju procesu chorobowego oraz czynników wpływających na występowanie epidemii chorób u roślin |
W-3 | Student posiada podstawową wiedzę o chorobach roślin rolniczych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z formami użytkowymi środków chemicznych, ich przygotowaniem do użycia i metodami aplikacji zgodnie z zasadami BHP. |
C-2 | Zapoznanie z budową i funkcjonowaniem aparatury do stosowania środków ochrony roślin. |
C-3 | Kształtowanie świadomości wpływu zabiegów ochronnych na rośliny, ludzi i środowisko. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Sporządzanie roztworów i zawiesin preparatów do ochrony roślin przed chorobami. Określanie aktywności grzybobójczej fungicydów. | 2 |
T-A-2 | Określanie ekonomicznej efektywności stosowania fungicydów. | 1 |
T-A-3 | Technika aplikacji środków ochrony roślin w warzywnictwie: zaprawianie, opryskiwanie, aerozolowanie, fumigacja, stosowanie preparatów granulowanych, podlewanie roślin, zanurzanie korzeni rozsady przed jej wysadzeniem. | 3 |
T-A-4 | Aparatura do ochrony roślin i jej użytkowanie. | 3 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Formy użytkowe środków ochrony roślin. Sposoby i zasady stosowania środków ochrony roślin. Kryteria oceny środków ochrony roślin. | 2 |
T-W-2 | BHP przy stosowaniu środków ochrony roślin. Wpływ środków ochrony roślin na środowisko. | 2 |
T-W-3 | Aparatura do stosowania środków ochrony roślin – rodzaje, dobór i budowa. Regulacja aparatów do ochrony roślin: regulacja ilości jakości zastosowania środka ochrony roślin. | 2 |
T-W-4 | Zasady sporządzania cieczy roboczej. Rola środków pomocniczych. Zasady wyboru terminu wykonania zabiegu i wpływ warunków meteorologicznych na skuteczność zabiegu. | 2 |
T-W-5 | Postępowanie z aparaturą po wykonaniu zabiegu. Konserwacja aparatury do ochrony roślin. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych, w tym do sprawdzianów i kolokwiów | 10 |
A-A-3 | udział w konsultacjach | 6 |
A-A-4 | studiowanie poleconej literatury | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia wiedzy z wykładów i udział w nim | 10 |
A-W-3 | udział w konsultacjach | 6 |
A-W-4 | studiowanie podanej literatury | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wykład problemowy. |
M-2 | Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. |
M-3 | Metody eksponujące (film, ekspozycja). |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe). |
M-5 | Prezentacje multimedialne z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena formująca: kolokwium |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wiedzy z wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_O04_W01 Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu stosowania metod i środków zwalczania chorób i szkodników roślin uprawnych, w tym wdrażania najnowszych metod chemicznych i biologicznych. | ROL_2A_W05 | R2A_W02, R2A_W09 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-5, M-2, M-4, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_O04_U01 Posiada umiejętność sporządzania i przedstawiania w formie ustnej, pisemnej i graficznej zaleceń i wskazówek dotyczących doradztwa w zwalczaniu chorób i szkodników w gospodarstwach rolniczych i agroturystycznych | ROL_2A_U07 | R2A_U02 | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-5, M-2, M-4, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_O04_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za stosowanie metod i wprowadzanie do produkcji rolniczej środków chemicznych i biologicznych, jest świadom ich wpływu na jakość produkowanego plonu, a zarazem na stan środowiska naturalnego | ROL_2A_K03 | R2A_K05 | C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-5, M-2, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
ROL_2A_O04_K02 Potrafi prawidłowo określać i rozwiązywać problemy związane z doradztwem produkcji rolniczej i agroturystyce. Umie podejmować decyzje związane z koniecznością zastosowania środka chemicznego i potrafi wybrać środki o najmniejszych negatywnych skutkach dla środowiska | ROL_2A_K06 | R2A_K04 | C-1, C-3, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-5, M-2, M-4, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_O04_W01 Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu stosowania metod i środków zwalczania chorób i szkodników roślin uprawnych, w tym wdrażania najnowszych metod chemicznych i biologicznych. | 2,0 | nie zna żadnej metody aplikacji środków chemicznych; nie zna chorób i szkodników które należałoby zwalczać ze względu na duże znaczenie w produkcji rolniczej; nie zna nazwy żadnego środka stosowanego w ochronie roślin |
3,0 | zna formy użytkowe środków chemicznych i sposoby ich stosowania; zna zasady bhp przy stosowaniu środków chemicznych; | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_O04_U01 Posiada umiejętność sporządzania i przedstawiania w formie ustnej, pisemnej i graficznej zaleceń i wskazówek dotyczących doradztwa w zwalczaniu chorób i szkodników w gospodarstwach rolniczych i agroturystycznych | 2,0 | nie posiada umiejętności doboru środków chemicznych ani ich stosowania, nie umie posługiwać sie podstawowymi typami aparatury do aplikacji tych środków, nie umie sporządzić cieczy roboczej, nie umie wybrać terminu korzystnego dla przeprowadzanego zabiegu |
3,0 | posiada umiejętność wyboru odpowiedniej formy użytkowej pestycydu i metody jego zastosowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_O04_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za stosowanie metod i wprowadzanie do produkcji rolniczej środków chemicznych i biologicznych, jest świadom ich wpływu na jakość produkowanego plonu, a zarazem na stan środowiska naturalnego | 2,0 | nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
3,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_2A_O04_K02 Potrafi prawidłowo określać i rozwiązywać problemy związane z doradztwem produkcji rolniczej i agroturystyce. Umie podejmować decyzje związane z koniecznością zastosowania środka chemicznego i potrafi wybrać środki o najmniejszych negatywnych skutkach dla środowiska | 2,0 | nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
3,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Błaszkowski J., Tadych M., Madej T., Przewodnik do zajęć z fitopatologii, Wyd. AR, Szczecin, 1999
- Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2001
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Poznań, 2010
Literatura dodatkowa
- Kochman J., Węgorek W., Ochrona roślin, Plantpress, Kraków, 1997
- Borecki Z., Fungicydy stosowane w ochronie roślin, PWN, Warszawa, 1984
- Kochman J., Zarys mikologii dla fitopatologów, SGGW-AR, Warszawa, 1986, II
- Zalecenia Ochrony Roślin 2012/13, Instytut Ochrony Roślin, Poznań, 2012