Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N2)
specjalność: Rośliny ozdobne i kształtowanie terenów zieleni
Sylabus przedmiotu Biologia nasion:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia nasion | ||
Specjalność | Produkcja owoców, warzyw i ziół | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Słodkowski <Pawel.Slodkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw biologii roślin i oddziaływania środowiska klimatyczno-glebowego na rośliny ogrodnicze, zasad uprawy, nawożenie, hodowla |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z właściwościami biologicznymi nasion oraz z ontogenezą owoców i nasion |
C-2 | Zaznajomienie z przemianami fizjologicznymi i biochemicznymi przebiegającymi w nasionach, z zasadami produkcji i kwalifikacji oraz z uszlachetniania i podwyższaniem jakości materiału siewnego |
C-3 | Uświadamianie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie metod uprawy, oceny materiału nasiennego oraz jego uszlachetniania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Dojrzewanie posprzętne, kiełkowanie nasion, przechowywanie, skład chemiczny na¬sion, kiełkowanie anormalne, uszlachetnianie, auksyny, allelopatia, klonowanie. Ocena jakościowa. Choroby i szkodniki nasion. Wpływ jakości nasion na wzrost i rozwój roślin. Opakowania materiału siewnego. Pobieranie prób. Otoczkowanie nasion. Granulacja aglomeracyjna do otoczkowania nasion. | 6 |
6 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Nasiona i owoce. Wegetatywne organy rozmnażania roślin uprawnych. Materiał siewny wybranych gatunków roślin ogrodniczych. Nasiona, owoce i siewki najpospolitszych chwastów. Spoczynek diaspor generatywnych i wegetatywnych. Laboratoryjna ocena materiału siewnego. Procesy jednostkowe dla nasion ekologicznych. Mycie i kalibracja nasion ekologicznych. | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ontogeneza owocu i nasiona. Właściwości fizjologiczne i biochemiczne nasion. Spoczynek nasion. Kiełkowanie. Przemiany biochemiczne w nasionach podczas dojrzewania, odpoczynku i kiełkowania. Regulacja ontogenezy nasion. Morfologia diaspor generatywnych. Zmienność i różnorodność jakościowa nasion. Długość życia nasion. Fizjologiczne podstawy przechowywania nasion. | 6 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć audytoryjnych, do sprawdzianów | 9 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnisctwo w zajęciach | 6 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć audytoryjnych, do sprawdzianów. Studiowanie literatury fachowej krajowej i zagranicznej wiązanej z tematyką zajęć. | 9 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo na wykładach | 6 |
A-W-2 | Studiowanie literatury fachowej krajowej i zagranicznej wiązanej z tematyką wykładów. Przygotowanie do sprawdzianów | 20 |
A-W-3 | Konsultacje związane z tematyką wykładów. | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia na poletkach stacji badawczej) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium |
S-3 | Ocena podsumowująca: Praca kontrolna |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_D04-po_W01 Student posiada rozszerzoną wiedzę na temat morfologii, zmienności fizjologicznej i biochemicznej materiału siewnego wybranych gatunków roślin ogrodniczych | OG_2A_W01, OG_2A_W03, OG_2A_W07, OG_2A_W10 | R2A_W01, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06 | InzA2_W02, InzA2_W04 | C-3, C-2 | T-W-1, T-A-1, T-L-1 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
OG_2A_D04-po_W02 Student potrafi wskazać i zaproponować dla poszczególnych roślin zalecenia dotyczące uszlachetniania nasion | OG_2A_W10 | R2A_W01 | — | C-3, C-2 | T-W-1, T-A-1, T-L-1 | M-1, M-4, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
OG_2A_D04-po_W03 Student definiuje dane dotyczące materiału siewnego wybranych gatunków roślin ogrodniczych | OG_2A_W03, OG_2A_W10 | R2A_W01, R2A_W04 | — | C-3, C-2 | T-W-1, T-A-1, T-L-1 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_D04-po_U01 Student posiada umiejętność dobierania właściwych metod oceny materiału siewnego | OG_2A_U06 | R2A_U04 | InzA2_U01, InzA2_U02 | C-2 | T-W-1, T-A-1, T-L-1 | M-1, M-4, M-3 | S-3, S-2 |
OG_2A_D04-po_U02 Student potrafi analizować i interpretować czynniki abiotyczne wpływające na produkcję nasion | OG_2A_U06 | R2A_U04 | InzA2_U01, InzA2_U02 | C-2, C-1 | T-W-1, T-A-1, T-L-1 | M-1, M-4, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_D04-po_K01 Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie produkcji materiału siewnego | OG_2A_K01, OG_2A_K04 | R2A_K01, R2A_K06, R2A_K07 | InzA2_K01 | C-3, C-2 | T-W-1, T-A-1, T-L-1 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-3, S-2 |
OG_2A_D04-po_K02 Student potrafi organizować pracę w zespole i dostrzega ryzyko i skutki decyzji związanych z produkcją nasienną | OG_2A_K04, OG_2A_K05 | R2A_K02, R2A_K06 | InzA2_K01 | C-3 | T-W-1, T-A-1, T-L-1 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_D04-po_W01 Student posiada rozszerzoną wiedzę na temat morfologii, zmienności fizjologicznej i biochemicznej materiału siewnego wybranych gatunków roślin ogrodniczych | 2,0 | Student nie jest świadomy potrzeby ukierunkowanego dokształcania się |
3,0 | Student ma małą świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania się | |
3,5 | Student ma świadomość ukierunkowanego dokształcania się i samodoskonalenia się w zakresie właściwości materiału siewnego | |
4,0 | Student dobrze rozumie potrzebę dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie poprawy jakości materiału siewnego | |
4,5 | Student ma wysoka świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie produkcji materiału siewnego | |
5,0 | Student ma bardzo wysoką świadomość ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie produkcji materiału siewnego | |
OG_2A_D04-po_W02 Student potrafi wskazać i zaproponować dla poszczególnych roślin zalecenia dotyczące uszlachetniania nasion | 2,0 | Student nie opanował wiedzy w stopniu podstawowym |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę dotyczącą aktualnych trendów w nasiennictwie | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę na temat aktualnych trendów produkcji nasiennej i charakteryzuje zagadnienia związane z perspektywami rozwoju tej dziedziny | |
4,0 | Student dobrze zna problemy i osiągnięcia współczesnego nasiennictwa w Polsce i na świecie | |
4,5 | Student ma szeroką wiedzę na temat aktualnych trendów produkcji nasiennej w Polsce i na świecie | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna zagadnienia dotyczące aktualnych problemów i osiągnięć współczesnego nasiennictwa w Polsce i na świecie | |
OG_2A_D04-po_W03 Student definiuje dane dotyczące materiału siewnego wybranych gatunków roślin ogrodniczych | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu zadowalającym |
3,0 | Student ma zdolność do stosowania wiedzy z zakresu agrotechniki w celu produkcji materiału siewnego | |
3,5 | Student ma zdolność do stosowania wiedzy z zakresu uprawy roślin ogrodniczych w celu produkcji materiału siewnego | |
4,0 | Student potrafi dobrać w stopniu dobrym dane dotyczące materiału siewnego w celu poprawy jego jakości | |
4,5 | Student potrafi dobrać w stopniu ponad dobrym dane dotyczące materiału siewnego w celu poprawy jego jakości | |
5,0 | Student potrafi dobrać w stopniu bardzo dobrym dobrać dane dotyczące materiału siewnego w celu poprawy jego jakości |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_D04-po_U01 Student posiada umiejętność dobierania właściwych metod oceny materiału siewnego | 2,0 | Student nie posiadł wymaganej umiejętności |
3,0 | Student ma ograniczoną umiejętność właściwego doboru właściwych metod oceny materiału siewnego | |
3,5 | Student posiadł umiejętność właściwego wykorzystania metod oceny materiału siewnego | |
4,0 | Student potrafi dobrać odpowiednio metody oceny materiału siewnego w celu polepszenia jego jakości | |
4,5 | Student swobodnie dobiera odpowiednio metody oceny materiału siewnego w celu polepszenia i zbadania jego jakości | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna nowe technologie dotyczące metod oceny materiału siewnego | |
OG_2A_D04-po_U02 Student potrafi analizować i interpretować czynniki abiotyczne wpływające na produkcję nasion | 2,0 | Student nie posiadł wymaganej umiejętności |
3,0 | Student opanował w stopniu podstawowym umiejętności interpretacji czynników abiotycznych | |
3,5 | Student posiadł umiejętność właściwej interpretacji czynników abiotycznych | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie w stopniu dobrym zinterpretować czynniki abiotyczne wpływające na produkcję nasion | |
4,5 | Student swobodnie interpretuje czynniki abiotyczne wpływające na produkcję nasion | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna czynniki abiotyczne wpływające na produkcję nasion |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_D04-po_K01 Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie produkcji materiału siewnego | 2,0 | Student nie jest świadomy potrzeby ukierunkowanego dokształcania się |
3,0 | Student ma małą świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania się | |
3,5 | Student ma świadomość ukierunkowanego dokształcania się i samodoskonalenia się w zakresie rozwiązywania problemów związanych z realizacją produkcji nasiennej | |
4,0 | Student dobrze rozumie potrzebę dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie rozwiązywania problemów związanych z realizacją produkcji nasiennej | |
4,5 | Student ma wysoka świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwiązywania problemów związanych z produkcją nasienną | |
5,0 | Student ma bardzo wysoką świadomość ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwiązywania problemów związanych z rprodukcją nasienną | |
OG_2A_D04-po_K02 Student potrafi organizować pracę w zespole i dostrzega ryzyko i skutki decyzji związanych z produkcją nasienną | 2,0 | Student nie potrafi pracować w zespole |
3,0 | Student stara się zorganizować pracę w zespole | |
3,5 | Student w słabym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole | |
4,0 | Student jest w stanie zorganizować pracę w zespole | |
4,5 | Student potrafi dobrze zorganizować pracę w zespole | |
5,0 | Student w bardzo dobrym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole |
Literatura podstawowa
- Dorywalski J., Wojciechowicz M., Bartz J., Metody oceny nasion, PWRiL, Warszawa, 1964
- Hołubowicz R., Przewodnik do ćwiczeń z biologii nasion roślin ogrodniczych, Wydaw. AR Poznań, Poznań, 2000
- Red. K.W. Duczmal, H. Tucholska, Nasiennictwo. T. 1 i T. 2., PWRiL, Poznań, 2003
- Red. K.W. Duczmal, Nasiennictwo ogrodnicze, Wydaw. AR, Poznań, Poznań, 1993
- Orłowski M., Słodkowski P., Uprawa warzyw na nasiona, Wydaw. AR Szczecin, Szczecin, 2003
- Lista metod badań Laboratorium Oceny Nasion, PIORIN 2010
- Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie metod pobierania prób materiału siewnego i okresu ich przechowywania oraz metod dokonywania oceny materiału siewnego z dnia 9 marca 2007 r. (art. 36 ust. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 2003 r. o nasiennictwie (DzU z 2007 r., nr 41, poz. 271).
- Ustawa z dnia 26 czerwca 2003 r. o nasiennictwie (DzU z 2007 r., nr 41, poz. 271)
- Red. B. Michalik, W. Weinera, Wybrane zagadnienia z nasiennictwa roślin ogrodniczych, Wydaw. Sekcja Hodowli i Nasiennictwa PTNO, Drukpol. s.c., Kraków, 2004
- Lista metod badań Laboratorium Oceny Nasion, PIORIN 2010
Literatura dodatkowa
- Czasopisma: Hasło Ogrodnicze, Warzywnictwo; Kwartalnik PIN Poznań: Hodowla Roślin i Nasiennictwo