Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Moduł A (rośliny ozdobne) - Rośliny ozdobne w życiu człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Moduł A (rośliny ozdobne) - Rośliny ozdobne w życiu człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu morfologii i systematyki roślin wyższych
W-2Znajomość podstawowych roślin ozdobnych i możliwości ich zastosowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy na temat znaczenia roślin ozdobnych w terapii ogrodniczej i możliwości jej stosowania
C-2Przygotowanie studenta do samodzielnego opracowania prostego programu terapii ogrodniczej.
C-3Zapoznanie studentów z rolą roślin ozdobnych w historii i kulturze człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Terapia ogrodnicza - pojęcie, zakres, grupy pacjentów.2
T-W-2Terapia bierna i czynna1
T-W-3Przystosowanie ogrodu, gospodarstwa lub ośrodka terapeutycznego do prowadzenia zajęć z terapii ogrodniczej.3
T-W-4Historia uprawy roślin ozdobnych. Symbolika roślin ozdobnych.1
T-W-5Rośliny ozdobne w zwyczajach, religiach świata, architekturze oraz sztuce2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2konsultacje3
A-W-3przygotowanie do zaliczenia9
A-W-4samodzielne studiowanie tematyki przedmiotu na kolekcjach9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: ocena projektu
S-3Ocena podsumowująca: test

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C28-2_W01
Zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej założenia i metody działania.
OG_1A_W22R1A_W05InzA_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2, M-1, M-4, M-3S-3, S-1
OG_1A_C28-2_W02
Charakteryzuje rośliny ozdobne w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce.
OG_1A_W20, OG_1A_W23R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-3T-W-5, T-W-4M-2, M-4, M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C28-2_U01
Potrafi napisać prosty program terapii ogrodniczej z wykorzystaniem roślin ozdobnych dla różnych grup pacjentów
OG_1A_U03, OG_1A_U05, OG_1A_U08R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2M-4, M-3, M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C28-2_K01
Jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie znaczenia roślin ozdobnych w życiu człowieka.
OG_1A_K01, OG_1A_K04R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-4, M-3, M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C28-2_W01
Zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej założenia i metody działania.
2,0
3,0Zna w stopniu podstawowym formy hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C28-2_W02
Charakteryzuje rośliny ozdobne w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce.
2,0
3,0Charakteryzuje podstawowe rośliny ozdobne stosowane w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C28-2_U01
Potrafi napisać prosty program terapii ogrodniczej z wykorzystaniem roślin ozdobnych dla różnych grup pacjentów
2,0
3,0Student potrafi napisać prosty program terapii ogrodniczej dla niektórych grup pacjentów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C28-2_K01
Jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie znaczenia roślin ozdobnych w życiu człowieka.
2,0
3,0Student ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie terapii ogrodniczej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hewson M.L., Horticulture as therapy, HTM, Canada, 2004
  2. Pelt J. M., Mazoyer M., Monod T., Giradon J., Najpiękniejsza historia roślin, Cyklady, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Szafer W., Szaferowa J., Kwiaty w naturze i sztuce, PWN, Warszawa, 1958
  2. Kern L.J., Portrety kwiatów, Kwiaty sp. z o. o., Kraków, 1992
  3. Latkowska M., Hortiterapia - rehabilitacja i terapia przez pracę w ogrodzie, Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych, Warszawa, 2008, 525

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Terapia ogrodnicza - pojęcie, zakres, grupy pacjentów.2
T-W-2Terapia bierna i czynna1
T-W-3Przystosowanie ogrodu, gospodarstwa lub ośrodka terapeutycznego do prowadzenia zajęć z terapii ogrodniczej.3
T-W-4Historia uprawy roślin ozdobnych. Symbolika roślin ozdobnych.1
T-W-5Rośliny ozdobne w zwyczajach, religiach świata, architekturze oraz sztuce2
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2konsultacje3
A-W-3przygotowanie do zaliczenia9
A-W-4samodzielne studiowanie tematyki przedmiotu na kolekcjach9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C28-2_W01Zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej założenia i metody działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W22student ma podstawową wiedzę z zakresu terapii ogrodniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy na temat znaczenia roślin ozdobnych w terapii ogrodniczej i możliwości jej stosowania
C-2Przygotowanie studenta do samodzielnego opracowania prostego programu terapii ogrodniczej.
Treści programoweT-W-1Terapia ogrodnicza - pojęcie, zakres, grupy pacjentów.
T-W-2Terapia bierna i czynna
T-W-3Przystosowanie ogrodu, gospodarstwa lub ośrodka terapeutycznego do prowadzenia zajęć z terapii ogrodniczej.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test
S-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna w stopniu podstawowym formy hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C28-2_W02Charakteryzuje rośliny ozdobne w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W20student posiada wiedzę związaną z wyborem i wykorzystaniem roślin w kompozycjach służących do dekoracji wnętrz, tarasów, balkonów i werand
OG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z rolą roślin ozdobnych w historii i kulturze człowieka
Treści programoweT-W-5Rośliny ozdobne w zwyczajach, religiach świata, architekturze oraz sztuce
T-W-4Historia uprawy roślin ozdobnych. Symbolika roślin ozdobnych.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Charakteryzuje podstawowe rośliny ozdobne stosowane w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C28-2_U01Potrafi napisać prosty program terapii ogrodniczej z wykorzystaniem roślin ozdobnych dla różnych grup pacjentów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
OG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
OG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studenta do samodzielnego opracowania prostego programu terapii ogrodniczej.
Treści programoweT-W-1Terapia ogrodnicza - pojęcie, zakres, grupy pacjentów.
T-W-3Przystosowanie ogrodu, gospodarstwa lub ośrodka terapeutycznego do prowadzenia zajęć z terapii ogrodniczej.
T-W-2Terapia bierna i czynna
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi napisać prosty program terapii ogrodniczej dla niektórych grup pacjentów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C28-2_K01Jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie znaczenia roślin ozdobnych w życiu człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy na temat znaczenia roślin ozdobnych w terapii ogrodniczej i możliwości jej stosowania
C-2Przygotowanie studenta do samodzielnego opracowania prostego programu terapii ogrodniczej.
C-3Zapoznanie studentów z rolą roślin ozdobnych w historii i kulturze człowieka
Treści programoweT-W-2Terapia bierna i czynna
T-W-4Historia uprawy roślin ozdobnych. Symbolika roślin ozdobnych.
T-W-3Przystosowanie ogrodu, gospodarstwa lub ośrodka terapeutycznego do prowadzenia zajęć z terapii ogrodniczej.
T-W-1Terapia ogrodnicza - pojęcie, zakres, grupy pacjentów.
T-W-5Rośliny ozdobne w zwyczajach, religiach świata, architekturze oraz sztuce
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie terapii ogrodniczej
3,5
4,0
4,5
5,0