Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Zasady eksploatacji obiektów technicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zasady eksploatacji obiektów technicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>, Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL6 10 1,00,29zaliczenie
wykładyW6 20 1,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy materiałoznawstwa, części maszyn, konstrukcji maszyn, maszynoznawstwa.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych zasad wykonywania napraw w zależności od rodzaju części oraz rodzaju uszkodzenia
C-2Prawidłowe zabezpieczanie procesów przechowywanie maszyn oraz znajomość procesów destrukcyjnych wpływających na trwałość i niezawodność obiektów technicznych
C-3Kształcenie umiejętności poprawnego planowania procesów obsługowo-naprawczych w zależności od stopnia zmechanizowania i zautomatyzowania procesu produkcji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Technologiczność obsługowa i naprawcza obiektów technicznych, projektowanie cyklów przeglądowo naprawczych2
T-A-2Diagnostyka oraz defektoskopia w eksploatacjij maszyn i urządzeń2
T-A-3Materiały eksploatacyjne - paliwa, smary, środki myjące itp - gospodarowanie i przechowywanie. Zasady prawidłowej gospodarki materiałami eksploatacyjnymi2
T-A-4Przechowywanie maszyn i urzadzeń zwiazanych z pozyskaniem i produkcją odnawialnysch żródeł energii3
T-A-5Naprawa typowych części maszyn, podstawowe zasady wykorzystywane do naprawy części maszyn (przekwalifikowanie części, wymiary naprawcze, metody plastyczne, chemiczne i galwaniczne nakładanie powłok)6
15
laboratoria
T-L-1Oczyszczanie elementów maszyn, (mechaniczne, chemiczne), malowanie2
T-L-2Badanie wybranych cech tribologicznych środków smarnych, badanie powłok malarskich2
T-L-3Montaż i demontaż wybranych obiektów2
T-L-4Weryfikacja części maszyn w procesach naprawy (części klasy wałek, części klasy tuleja, części klasy korpus - łącznik2
T-L-5Spawanie, napawanie, lutowanie oraz klejenie w obsłudze technicznej maszyn i urzadzeń2
10
wykłady
T-W-1Przedmiot w ujęciu systemowym teorii eksploatacji wraz z uwzględnieniem procesów starzenia materiałów i maszyn. Użytkowanie i obsługiwanie jako procesy eksploatacji. Zasady użytkowania maszyn oraz infrastruktury technicznej. Zasady obsługiwania i ich wpływ na trwałość i niezawodność maszyn i urzadzeń.6
T-W-2Korozja w procesie eksploatacji. Korozja jako proces destrukcji materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe metody ochrony przed korozją. Ochrona trwała i ochrona czasowa.2
T-W-3Podstawowe fazy procesu technologicznego naprawy. Rodzaje napraw. Naprawy doraźne i naprawy planowe. Naprawy profilaktyczne i naprawy o dużym zakresie. Metody planowania napraw. Wybór metody naprawy.2
T-W-4Naprawa i regeneracja części maszyn. Zasady prawidłowego montażu i demontażu: utrzymanie czystości, opracowanie planu operacyjnego, dobór urządzeń pomocniczych, stosowanie oznakowań, normalizacja wyposażenia, uwzględnienie cech konstrukcyjnych i stanu połączeń.4
T-W-5Tarcie i zużycie. Identyfikacja tarciowych procesów niszczących WW – zużycie ścierne, adhezyjne, łuszczenie, gruzełkowe itp.4
T-W-6Metody przeciwdziałania procesom niszczącym. Dobór materiałów, procesów wytwarzania. Znaczenie smarowania w przeciwdziałaniu procesom niszczącym – rodzaje smarowania, środki smarne2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wykonanie prezentacji11
A-A-3Konsultacje4
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie dostępnej literatury oraz przewodnika do ćwiczeń10
A-L-3Opracowanie sprawozdań na podstawie wykonanych doświadczeń5
30
wykłady
A-W-1Studiowanie dostępnej bibliografi.22
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu2
A-W-3Konsultacje6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Wykład informacyjny
M-4Wykład problemowy
M-5Pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanych ćwiczeń
S-4Ocena formująca: Pisemne sprawdziany kontrolne w czasie trwania zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C29_W01
Student ma wiedzę z zakresu eksploatacji, utrzymania gotowości eksploatacyjnej maszyn i urządzeń technicznych (obiektów) stosowanych w produkcji odnawialnych żródeł energii
OZE_1A_W22R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C29_U01
Student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do prawidłowego utrzymania gotowości technicznej maszyn i urządzeń oraz podejmować decyzje w zakresie doboru optymalnych metod naprawczych dostosowanych do wymagań eksploatacyjnych
OZE_1A_U11R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C29_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat metod utrzymania gotowości technicznej maszyn i urządzeń oraz konieczności dalszego dokształcania
OZE_1A_K02, OZE_1A_K04R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C29_W01
Student ma wiedzę z zakresu eksploatacji, utrzymania gotowości eksploatacyjnej maszyn i urządzeń technicznych (obiektów) stosowanych w produkcji odnawialnych żródeł energii
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat eksploatacji maszyn i urzadzeń stosowanych w produkcji OZE
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C29_U01
Student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do prawidłowego utrzymania gotowości technicznej maszyn i urządzeń oraz podejmować decyzje w zakresie doboru optymalnych metod naprawczych dostosowanych do wymagań eksploatacyjnych
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi rozpoznać i scharakteryzować podstawowe systemy związane z obsługą techniczną oraz systemy utrzymania gotowości technicznej maszyn i obiektów technicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C29_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat metod utrzymania gotowości technicznej maszyn i urządzeń oraz konieczności dalszego dokształcania
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu utrzymania maszyn i obiektów technicznych oraz rozumie potrzebę dalszego doskonalenia się w tym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mirosław Uzdowski, Karol F. Abramek, Podstawy obsługiwania i napraw. Pojazdy samochodowe, WKŁ, Warszawa, 2009
  2. Dobrzański L.A, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo - materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002
  3. Czesław Rzeźnik, Podstawy obsługi technicznej maszyn rolniczych, Wydawnictwo Akademi Rolniczej, Poznań, 2008
  4. Wojdak J, Naprawa sprzętu rolniczego – poradnik, PWRiL, Warszawa, 1987

Literatura dodatkowa

  1. Blicharski M, Inżynieria powierzchni, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 2009
  2. Hebda M, Procesy tarcia, smarowania i zużywania maszyn, Warszawa-Radom, 2007
  3. Rudnik S, Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1998
  4. Jakubiec Wł., Malinowski J, Metrologia wielkości geometrycznych, WNT, Warszawa, 1999
  5. Zbigniew Lawrowski, Tribologia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2008
  6. Czesław Rzeźnik, Piotr Rybacki, Zarys technologii maszyn rolniczych, Wydawnictwo Uniwerytetu Przyrodniczego, Poznań, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Technologiczność obsługowa i naprawcza obiektów technicznych, projektowanie cyklów przeglądowo naprawczych2
T-A-2Diagnostyka oraz defektoskopia w eksploatacjij maszyn i urządzeń2
T-A-3Materiały eksploatacyjne - paliwa, smary, środki myjące itp - gospodarowanie i przechowywanie. Zasady prawidłowej gospodarki materiałami eksploatacyjnymi2
T-A-4Przechowywanie maszyn i urzadzeń zwiazanych z pozyskaniem i produkcją odnawialnysch żródeł energii3
T-A-5Naprawa typowych części maszyn, podstawowe zasady wykorzystywane do naprawy części maszyn (przekwalifikowanie części, wymiary naprawcze, metody plastyczne, chemiczne i galwaniczne nakładanie powłok)6
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oczyszczanie elementów maszyn, (mechaniczne, chemiczne), malowanie2
T-L-2Badanie wybranych cech tribologicznych środków smarnych, badanie powłok malarskich2
T-L-3Montaż i demontaż wybranych obiektów2
T-L-4Weryfikacja części maszyn w procesach naprawy (części klasy wałek, części klasy tuleja, części klasy korpus - łącznik2
T-L-5Spawanie, napawanie, lutowanie oraz klejenie w obsłudze technicznej maszyn i urzadzeń2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot w ujęciu systemowym teorii eksploatacji wraz z uwzględnieniem procesów starzenia materiałów i maszyn. Użytkowanie i obsługiwanie jako procesy eksploatacji. Zasady użytkowania maszyn oraz infrastruktury technicznej. Zasady obsługiwania i ich wpływ na trwałość i niezawodność maszyn i urzadzeń.6
T-W-2Korozja w procesie eksploatacji. Korozja jako proces destrukcji materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe metody ochrony przed korozją. Ochrona trwała i ochrona czasowa.2
T-W-3Podstawowe fazy procesu technologicznego naprawy. Rodzaje napraw. Naprawy doraźne i naprawy planowe. Naprawy profilaktyczne i naprawy o dużym zakresie. Metody planowania napraw. Wybór metody naprawy.2
T-W-4Naprawa i regeneracja części maszyn. Zasady prawidłowego montażu i demontażu: utrzymanie czystości, opracowanie planu operacyjnego, dobór urządzeń pomocniczych, stosowanie oznakowań, normalizacja wyposażenia, uwzględnienie cech konstrukcyjnych i stanu połączeń.4
T-W-5Tarcie i zużycie. Identyfikacja tarciowych procesów niszczących WW – zużycie ścierne, adhezyjne, łuszczenie, gruzełkowe itp.4
T-W-6Metody przeciwdziałania procesom niszczącym. Dobór materiałów, procesów wytwarzania. Znaczenie smarowania w przeciwdziałaniu procesom niszczącym – rodzaje smarowania, środki smarne2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wykonanie prezentacji11
A-A-3Konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie dostępnej literatury oraz przewodnika do ćwiczeń10
A-L-3Opracowanie sprawozdań na podstawie wykonanych doświadczeń5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie dostępnej bibliografi.22
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu2
A-W-3Konsultacje6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C29_W01Student ma wiedzę z zakresu eksploatacji, utrzymania gotowości eksploatacyjnej maszyn i urządzeń technicznych (obiektów) stosowanych w produkcji odnawialnych żródeł energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W22ma wiedzę w zakresie eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w procesach pozyskiwania i wykorzystywania energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór parametrów użytkowania maszyn i urządzeń, zasady zapewnienia gotowości technicznej parku maszynowego, trwałość i niezawodność maszyn, obsługę i diagnostykę techniczną maszyn oraz ich przechowywanie i recykling, a także systemy informatyczne w utrzymaniu stanu technicznego maszyn, przydatną do planowania i nadzorowania systemów użytkowania i utrzymania maszyn w dobrym stanie technicznym;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych zasad wykonywania napraw w zależności od rodzaju części oraz rodzaju uszkodzenia
C-2Prawidłowe zabezpieczanie procesów przechowywanie maszyn oraz znajomość procesów destrukcyjnych wpływających na trwałość i niezawodność obiektów technicznych
C-3Kształcenie umiejętności poprawnego planowania procesów obsługowo-naprawczych w zależności od stopnia zmechanizowania i zautomatyzowania procesu produkcji
Treści programoweT-A-1Technologiczność obsługowa i naprawcza obiektów technicznych, projektowanie cyklów przeglądowo naprawczych
T-A-2Diagnostyka oraz defektoskopia w eksploatacjij maszyn i urządzeń
T-A-3Materiały eksploatacyjne - paliwa, smary, środki myjące itp - gospodarowanie i przechowywanie. Zasady prawidłowej gospodarki materiałami eksploatacyjnymi
T-A-4Przechowywanie maszyn i urzadzeń zwiazanych z pozyskaniem i produkcją odnawialnysch żródeł energii
T-A-5Naprawa typowych części maszyn, podstawowe zasady wykorzystywane do naprawy części maszyn (przekwalifikowanie części, wymiary naprawcze, metody plastyczne, chemiczne i galwaniczne nakładanie powłok)
T-L-1Oczyszczanie elementów maszyn, (mechaniczne, chemiczne), malowanie
T-L-2Badanie wybranych cech tribologicznych środków smarnych, badanie powłok malarskich
T-L-3Montaż i demontaż wybranych obiektów
T-L-4Weryfikacja części maszyn w procesach naprawy (części klasy wałek, części klasy tuleja, części klasy korpus - łącznik
T-L-5Spawanie, napawanie, lutowanie oraz klejenie w obsłudze technicznej maszyn i urzadzeń
T-W-1Przedmiot w ujęciu systemowym teorii eksploatacji wraz z uwzględnieniem procesów starzenia materiałów i maszyn. Użytkowanie i obsługiwanie jako procesy eksploatacji. Zasady użytkowania maszyn oraz infrastruktury technicznej. Zasady obsługiwania i ich wpływ na trwałość i niezawodność maszyn i urzadzeń.
T-W-2Korozja w procesie eksploatacji. Korozja jako proces destrukcji materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe metody ochrony przed korozją. Ochrona trwała i ochrona czasowa.
T-W-3Podstawowe fazy procesu technologicznego naprawy. Rodzaje napraw. Naprawy doraźne i naprawy planowe. Naprawy profilaktyczne i naprawy o dużym zakresie. Metody planowania napraw. Wybór metody naprawy.
T-W-4Naprawa i regeneracja części maszyn. Zasady prawidłowego montażu i demontażu: utrzymanie czystości, opracowanie planu operacyjnego, dobór urządzeń pomocniczych, stosowanie oznakowań, normalizacja wyposażenia, uwzględnienie cech konstrukcyjnych i stanu połączeń.
T-W-5Tarcie i zużycie. Identyfikacja tarciowych procesów niszczących WW – zużycie ścierne, adhezyjne, łuszczenie, gruzełkowe itp.
T-W-6Metody przeciwdziałania procesom niszczącym. Dobór materiałów, procesów wytwarzania. Znaczenie smarowania w przeciwdziałaniu procesom niszczącym – rodzaje smarowania, środki smarne
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Wykład informacyjny
M-4Wykład problemowy
M-5Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanych ćwiczeń
S-4Ocena formująca: Pisemne sprawdziany kontrolne w czasie trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat eksploatacji maszyn i urzadzeń stosowanych w produkcji OZE
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C29_U01Student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do prawidłowego utrzymania gotowości technicznej maszyn i urządzeń oraz podejmować decyzje w zakresie doboru optymalnych metod naprawczych dostosowanych do wymagań eksploatacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U11potrafi wykorzystać poznaną wiedzę z obszaru nauki o materiałach, grafiki inżynierskiej, części maszyn i maszynoznawstwa, wytwórczych procedur technologicznych, a także obsługi i utrzymania maszyn i urządzeń do: 1) właściwego stosowania materiałów w technice, 2) czytania rysunków technicznych, odwzorowywania i wymiarowania elementów maszyn i urządzeń, w tym z zastosowaniem programu CAD, 3) analizy pracy mechanizmów i prawidłowego doboru części oraz zespołów w urządzeniach, a także projektowania i wykonywania obliczeń wytrzymałościowych dla prostych elementów, 4) doboru wytwórczych procedur technologicznych dla prostych elementów maszyn i urządzeń, 5) planowania i nadzorowania systemów użytkowania i utrzymania maszyn w dobrym stanie technicznym;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych zasad wykonywania napraw w zależności od rodzaju części oraz rodzaju uszkodzenia
C-2Prawidłowe zabezpieczanie procesów przechowywanie maszyn oraz znajomość procesów destrukcyjnych wpływających na trwałość i niezawodność obiektów technicznych
C-3Kształcenie umiejętności poprawnego planowania procesów obsługowo-naprawczych w zależności od stopnia zmechanizowania i zautomatyzowania procesu produkcji
Treści programoweT-A-1Technologiczność obsługowa i naprawcza obiektów technicznych, projektowanie cyklów przeglądowo naprawczych
T-A-2Diagnostyka oraz defektoskopia w eksploatacjij maszyn i urządzeń
T-A-3Materiały eksploatacyjne - paliwa, smary, środki myjące itp - gospodarowanie i przechowywanie. Zasady prawidłowej gospodarki materiałami eksploatacyjnymi
T-A-4Przechowywanie maszyn i urzadzeń zwiazanych z pozyskaniem i produkcją odnawialnysch żródeł energii
T-A-5Naprawa typowych części maszyn, podstawowe zasady wykorzystywane do naprawy części maszyn (przekwalifikowanie części, wymiary naprawcze, metody plastyczne, chemiczne i galwaniczne nakładanie powłok)
T-L-1Oczyszczanie elementów maszyn, (mechaniczne, chemiczne), malowanie
T-L-2Badanie wybranych cech tribologicznych środków smarnych, badanie powłok malarskich
T-L-3Montaż i demontaż wybranych obiektów
T-L-4Weryfikacja części maszyn w procesach naprawy (części klasy wałek, części klasy tuleja, części klasy korpus - łącznik
T-L-5Spawanie, napawanie, lutowanie oraz klejenie w obsłudze technicznej maszyn i urzadzeń
T-W-1Przedmiot w ujęciu systemowym teorii eksploatacji wraz z uwzględnieniem procesów starzenia materiałów i maszyn. Użytkowanie i obsługiwanie jako procesy eksploatacji. Zasady użytkowania maszyn oraz infrastruktury technicznej. Zasady obsługiwania i ich wpływ na trwałość i niezawodność maszyn i urzadzeń.
T-W-2Korozja w procesie eksploatacji. Korozja jako proces destrukcji materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe metody ochrony przed korozją. Ochrona trwała i ochrona czasowa.
T-W-3Podstawowe fazy procesu technologicznego naprawy. Rodzaje napraw. Naprawy doraźne i naprawy planowe. Naprawy profilaktyczne i naprawy o dużym zakresie. Metody planowania napraw. Wybór metody naprawy.
T-W-4Naprawa i regeneracja części maszyn. Zasady prawidłowego montażu i demontażu: utrzymanie czystości, opracowanie planu operacyjnego, dobór urządzeń pomocniczych, stosowanie oznakowań, normalizacja wyposażenia, uwzględnienie cech konstrukcyjnych i stanu połączeń.
T-W-5Tarcie i zużycie. Identyfikacja tarciowych procesów niszczących WW – zużycie ścierne, adhezyjne, łuszczenie, gruzełkowe itp.
T-W-6Metody przeciwdziałania procesom niszczącym. Dobór materiałów, procesów wytwarzania. Znaczenie smarowania w przeciwdziałaniu procesom niszczącym – rodzaje smarowania, środki smarne
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Wykład informacyjny
M-4Wykład problemowy
M-5Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanych ćwiczeń
S-4Ocena formująca: Pisemne sprawdziany kontrolne w czasie trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi rozpoznać i scharakteryzować podstawowe systemy związane z obsługą techniczną oraz systemy utrzymania gotowości technicznej maszyn i obiektów technicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C29_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat metod utrzymania gotowości technicznej maszyn i urządzeń oraz konieczności dalszego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
OZE_1A_K04rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków produkowania energii ze źródeł odnawialnych i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych zasad wykonywania napraw w zależności od rodzaju części oraz rodzaju uszkodzenia
C-2Prawidłowe zabezpieczanie procesów przechowywanie maszyn oraz znajomość procesów destrukcyjnych wpływających na trwałość i niezawodność obiektów technicznych
C-3Kształcenie umiejętności poprawnego planowania procesów obsługowo-naprawczych w zależności od stopnia zmechanizowania i zautomatyzowania procesu produkcji
Treści programoweT-A-1Technologiczność obsługowa i naprawcza obiektów technicznych, projektowanie cyklów przeglądowo naprawczych
T-A-2Diagnostyka oraz defektoskopia w eksploatacjij maszyn i urządzeń
T-A-3Materiały eksploatacyjne - paliwa, smary, środki myjące itp - gospodarowanie i przechowywanie. Zasady prawidłowej gospodarki materiałami eksploatacyjnymi
T-A-4Przechowywanie maszyn i urzadzeń zwiazanych z pozyskaniem i produkcją odnawialnysch żródeł energii
T-A-5Naprawa typowych części maszyn, podstawowe zasady wykorzystywane do naprawy części maszyn (przekwalifikowanie części, wymiary naprawcze, metody plastyczne, chemiczne i galwaniczne nakładanie powłok)
T-L-1Oczyszczanie elementów maszyn, (mechaniczne, chemiczne), malowanie
T-L-2Badanie wybranych cech tribologicznych środków smarnych, badanie powłok malarskich
T-L-3Montaż i demontaż wybranych obiektów
T-L-4Weryfikacja części maszyn w procesach naprawy (części klasy wałek, części klasy tuleja, części klasy korpus - łącznik
T-L-5Spawanie, napawanie, lutowanie oraz klejenie w obsłudze technicznej maszyn i urzadzeń
T-W-1Przedmiot w ujęciu systemowym teorii eksploatacji wraz z uwzględnieniem procesów starzenia materiałów i maszyn. Użytkowanie i obsługiwanie jako procesy eksploatacji. Zasady użytkowania maszyn oraz infrastruktury technicznej. Zasady obsługiwania i ich wpływ na trwałość i niezawodność maszyn i urzadzeń.
T-W-2Korozja w procesie eksploatacji. Korozja jako proces destrukcji materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe metody ochrony przed korozją. Ochrona trwała i ochrona czasowa.
T-W-3Podstawowe fazy procesu technologicznego naprawy. Rodzaje napraw. Naprawy doraźne i naprawy planowe. Naprawy profilaktyczne i naprawy o dużym zakresie. Metody planowania napraw. Wybór metody naprawy.
T-W-4Naprawa i regeneracja części maszyn. Zasady prawidłowego montażu i demontażu: utrzymanie czystości, opracowanie planu operacyjnego, dobór urządzeń pomocniczych, stosowanie oznakowań, normalizacja wyposażenia, uwzględnienie cech konstrukcyjnych i stanu połączeń.
T-W-5Tarcie i zużycie. Identyfikacja tarciowych procesów niszczących WW – zużycie ścierne, adhezyjne, łuszczenie, gruzełkowe itp.
T-W-6Metody przeciwdziałania procesom niszczącym. Dobór materiałów, procesów wytwarzania. Znaczenie smarowania w przeciwdziałaniu procesom niszczącym – rodzaje smarowania, środki smarne
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-4Wykład problemowy
M-5Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanych ćwiczeń
S-4Ocena formująca: Pisemne sprawdziany kontrolne w czasie trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu utrzymania maszyn i obiektów technicznych oraz rozumie potrzebę dalszego doskonalenia się w tym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0