Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska

Sylabus przedmiotu Ocena stanu środowiska na podstawie szaty roślinnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ocena stanu środowiska na podstawie szaty roślinnej
Specjalność Ochrona przyrody
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 6 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu praw ochrony środowiska, ochrony przyrody, podstawow wymagań roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu oceny stanu srodowiska wykorzystując właściwosci roślin
C-2Zapoznanie studentów z najnowszymi metodami fitoindykacyjnymi wykorzystywany w ocebnie środowiska przyrodniczego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Waloryzacja przyrodnicza flory2
T-A-2Przemiany roślinności jako wynik zmian środowiskowych.2
T-A-3Ocena walorów i sposoby ochrony wybranych obiektów. Zaliczenie2
6
wykłady
T-W-1Gatunki i zbiorowiska roślinne jako bioindykatory.2
T-W-2Walory przyrodnicze flory – metoda Oświta2
T-W-3Przegląd ważniejszych zespołów roślinnych Polski.2
T-W-4Ochrona przyrody w Polsce. Potencjalna roślinność naturalna.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział Studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej5
15
wykłady
A-W-1Udział Studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta1
A-W-3Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej4
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne Metody programowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu Wykład problemowy Film Dyskusja dydaktyczna Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach Ocena okresowych osiągnięć Studenta Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D02-op_W07
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał rozszerzoną wiedzę umożliwiającą ocenę różnorodności biologicznej środowisk oraz ich zagrożeń
OS_2A_W07R2A_W05, R2A_W06C-2, C-1T-W-2, T-A-1, T-A-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D02-op_U03
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami wykorzystując poznane metody oceny
OS_2A_U03R2A_U02C-2, C-1T-W-2, T-A-1, T-A-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D02-op_K03
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu znając walory szaty roslinnej poszczegolnych siedlisk będzie potrafił dostrzec potrzebę zachowania walorów estetycznych otaczającego środowiska przyrodniczego
OS_2A_K03R2A_K04C-2, C-1T-W-2, T-W-4, T-A-2, T-A-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D02-op_W07
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał rozszerzoną wiedzę umożliwiającą ocenę różnorodności biologicznej środowisk oraz ich zagrożeń
2,0Student nie posiada wiedzy umożliwiającej ocenę różnorodności biologicznej środowisk oraz ich zagrożeń
3,0Student posiada wiedzę umożliwiającą ocenę różnorodności biologicznej środowisk oraz ich zagrożeń jedynie w niewielkim stopniu
3,5Student posiada wiedzę umożliwiającej ocenę różnorodności biologicznej środowisk oraz ich zagrożeń jedynie w stopniu podstawowym
4,0Student posiada wiedzę umożliwiającą ocenę różnorodności biologicznej środowisk oraz ich zagrożeń jedynie w stopniu dobrym
4,5Student posiada wiedzę umożliwiającą szybką ocenę różnorodności biologicznej środowisk oraz ich zagrożeń
5,0Student posiada wiedzę umożliwiającą szybką i trafną ocenę różnorodności biologicznej środowisk oraz ich zagrożeń

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D02-op_U03
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami wykorzystując poznane metody oceny
2,0Student nie posiada umiejętności porozumiewania się z różnymi podmiotami wykorzystując poznane metody oceny
3,0Student posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami wykorzystując poznane metody oceny jedynie w nieznacznym stopniu
3,5Student posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami wykorzystując poznane metody oceny w stopniu dostatecznym
4,0Student posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami wykorzystując poznane metody oceny
4,5Student posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami wykorzystując poznane metody oceny w stopniu dobrym
5,0Student posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami szybko i trafnie wykorzystując poznane metody oceny

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D02-op_K03
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu znając walory szaty roslinnej poszczegolnych siedlisk będzie potrafił dostrzec potrzebę zachowania walorów estetycznych otaczającego środowiska przyrodniczego
2,0Student nie potrafi dostrzec potrzeby zachowania walorów estetycznych otaczającego środowiska przyrodniczego
3,0Student potrafi w nieznacznym stopniu dostrzec potrzeby zachowania walorów estetycznych otaczającego środowiska przyrodniczego
3,5Student potrafi w stopniu dostetecznym dostrzec potrzeby zachowania walorów estetycznych otaczającego środowiska przyrodniczego
4,0Student potrafi w stopniu dobrym dostrzec potrzeby zachowania walorów estetycznych otaczającego środowiska przyrodniczego
4,5Student potrafi dostrzec i uzasadnić potrzeby zachowania walorów estetycznych otaczającego środowiska przyrodniczego
5,0Student potrafi dostrzec potrzeby zachowania walorów estetycznych otaczającego środowiska przyrodniczego i uzasadnić wpływ roślinności na zmiany środowiskowe

Literatura podstawowa

  1. Borowiec S., O niektórych metodach oceny siedlisk i poszczególnych czynników siedliskowych użytków zielonych, Postępy Nauk Rolniczych 3 (57)., Szczecin, 1959, I
  2. Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2008, II
  3. Oświt J., Identyfikacja warunków wilgotnościowych w siedliskach łąkowych za pomocą wskaźników roślinnych (metoda fitoindykacji)., Bibl. Wiad. IMUZ, Falenty., 1992, I
  4. Oświt J., Metoda przyrodniczej waloryzacji mokradeł, Wyd. IMUZ, Falenty., 2000, I
  5. Dzwonko Z., Przewodnik do badań fitosocjologicznych, Wyd. Sorus, Poznań., 2008

Literatura dodatkowa

  1. Ellenberg H., Landwirtschaftliche Pflanzencoziologie. 2. Wiesen und Weiden und ihre standortliche Bewertung., Sttutgart/Ludwigsburg, Ulmer., 1952
  2. Matuszkiewicz J., Zespoły leśne Polski., PWN., Warszawa, 2002
  3. Medwecka-Kornaś A., Kornaś J., Pawłowski B., Przegląd zbiorowisk roślinnych lądowych i słodkowodnych, PWN, Warszawa., 1959, I
  4. Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej., PWN, Warszawa., 2004, II
  5. Kaźmierczakowa R., Zarzycki K., Polska czerwona księga roślin., PAN, Kraków, 2004, II
  6. Pullin A.S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012, II

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Waloryzacja przyrodnicza flory2
T-A-2Przemiany roślinności jako wynik zmian środowiskowych.2
T-A-3Ocena walorów i sposoby ochrony wybranych obiektów. Zaliczenie2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gatunki i zbiorowiska roślinne jako bioindykatory.2
T-W-2Walory przyrodnicze flory – metoda Oświta2
T-W-3Przegląd ważniejszych zespołów roślinnych Polski.2
T-W-4Ochrona przyrody w Polsce. Potencjalna roślinność naturalna.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział Studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział Studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta1
A-W-3Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D02-op_W07Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał rozszerzoną wiedzę umożliwiającą ocenę różnorodności biologicznej środowisk oraz ich zagrożeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego. Ma pogłębioną wiedzę na temat zasad zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma poszerzoną wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna zaawansowane technologie inżynierskie wykorzystywane w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z najnowszymi metodami fitoindykacyjnymi wykorzystywany w ocebnie środowiska przyrodniczego
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu oceny stanu srodowiska wykorzystując właściwosci roślin
Treści programoweT-W-2Walory przyrodnicze flory – metoda Oświta
T-A-1Waloryzacja przyrodnicza flory
T-A-3Ocena walorów i sposoby ochrony wybranych obiektów. Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne Metody programowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu Wykład problemowy Film Dyskusja dydaktyczna Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach Ocena okresowych osiągnięć Studenta Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy umożliwiającej ocenę różnorodności biologicznej środowisk oraz ich zagrożeń
3,0Student posiada wiedzę umożliwiającą ocenę różnorodności biologicznej środowisk oraz ich zagrożeń jedynie w niewielkim stopniu
3,5Student posiada wiedzę umożliwiającej ocenę różnorodności biologicznej środowisk oraz ich zagrożeń jedynie w stopniu podstawowym
4,0Student posiada wiedzę umożliwiającą ocenę różnorodności biologicznej środowisk oraz ich zagrożeń jedynie w stopniu dobrym
4,5Student posiada wiedzę umożliwiającą szybką ocenę różnorodności biologicznej środowisk oraz ich zagrożeń
5,0Student posiada wiedzę umożliwiającą szybką i trafną ocenę różnorodności biologicznej środowisk oraz ich zagrożeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D02-op_U03Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami wykorzystując poznane metody oceny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U03Posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej. Korzysta z literatury w języku obcym (angielskim).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z najnowszymi metodami fitoindykacyjnymi wykorzystywany w ocebnie środowiska przyrodniczego
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu oceny stanu srodowiska wykorzystując właściwosci roślin
Treści programoweT-W-2Walory przyrodnicze flory – metoda Oświta
T-A-1Waloryzacja przyrodnicza flory
T-A-3Ocena walorów i sposoby ochrony wybranych obiektów. Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne Metody programowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu Wykład problemowy Film Dyskusja dydaktyczna Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach Ocena okresowych osiągnięć Studenta Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności porozumiewania się z różnymi podmiotami wykorzystując poznane metody oceny
3,0Student posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami wykorzystując poznane metody oceny jedynie w nieznacznym stopniu
3,5Student posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami wykorzystując poznane metody oceny w stopniu dostatecznym
4,0Student posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami wykorzystując poznane metody oceny
4,5Student posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami wykorzystując poznane metody oceny w stopniu dobrym
5,0Student posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami szybko i trafnie wykorzystując poznane metody oceny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D02-op_K03Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu znając walory szaty roslinnej poszczegolnych siedlisk będzie potrafił dostrzec potrzebę zachowania walorów estetycznych otaczającego środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K03Przejawia wrażliwość poszanowania i zachowania walorów estetycznych, kulturowych i utylitarnych. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z najnowszymi metodami fitoindykacyjnymi wykorzystywany w ocebnie środowiska przyrodniczego
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu oceny stanu srodowiska wykorzystując właściwosci roślin
Treści programoweT-W-2Walory przyrodnicze flory – metoda Oświta
T-W-4Ochrona przyrody w Polsce. Potencjalna roślinność naturalna.
T-A-2Przemiany roślinności jako wynik zmian środowiskowych.
T-A-3Ocena walorów i sposoby ochrony wybranych obiektów. Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne Metody programowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu Wykład problemowy Film Dyskusja dydaktyczna Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach Ocena okresowych osiągnięć Studenta Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dostrzec potrzeby zachowania walorów estetycznych otaczającego środowiska przyrodniczego
3,0Student potrafi w nieznacznym stopniu dostrzec potrzeby zachowania walorów estetycznych otaczającego środowiska przyrodniczego
3,5Student potrafi w stopniu dostetecznym dostrzec potrzeby zachowania walorów estetycznych otaczającego środowiska przyrodniczego
4,0Student potrafi w stopniu dobrym dostrzec potrzeby zachowania walorów estetycznych otaczającego środowiska przyrodniczego
4,5Student potrafi dostrzec i uzasadnić potrzeby zachowania walorów estetycznych otaczającego środowiska przyrodniczego
5,0Student potrafi dostrzec potrzeby zachowania walorów estetycznych otaczającego środowiska przyrodniczego i uzasadnić wpływ roślinności na zmiany środowiskowe