Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Inżynieria rolnicza (S3)

Sylabus przedmiotu Wybrane problemy inżynierii rolniczej w produkcji roślinnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria rolnicza
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Wybrane problemy inżynierii rolniczej w produkcji roślinnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 12 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zalecana znajomość podstawowych zagadnień dotyczących produkcji roślinnej, budowy i użytkowania maszyn rolniczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość złożoności wybranych problemów inżynierii rolniczej w produkcji roślinnej oraz zaawansowania prac nad ich rozwiązaniem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Nadmierne ugniatanie gleb przez maszyny i ciągniki rolnicze. Ocena oddziaływania maszyn rolniczych na glebę. Bariery wzrostu prędkości roboczych maszyn rolniczych. Jakość siewu nasion w różnych systemach uprawy roli. Wpływ techniki oprysku na jakość i koszty wykonania zabiegu oraz zagrożenia środowiska. Problemy mechanicznej regulacji zachwaszczenia w uprawach polowych. Precyzyjne dozowanie nawozów. Wpływ warunków zbioru i konstrukcji maszyny na uszkodzenia plonu.12
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2Czytanie wskazanej literatury12
A-K-3przygotowanie prezentacji6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Dyskusja nad przygotowaną prezentacją

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji na zadany temat.
S-3Ocena podsumowująca: Test podsumowujący.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_C04-2_W01
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu problematyki stosowania wybranych nowoczesnych technologii i technik w produkcji roślinnej.
TRL_3A_W07C-1T-K-1M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_C04-2_U01
Samodzielnie dokonuje krytycznej i oryginalnej analizy wybranych problemów z zakresu produkcji roślinnej, uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne oraz analizuje najnowszą literaturę z tego zakresu.
TRL_3A_U04, TRL_3A_U09C-1T-K-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_C04-2_K01
Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia.
TRL_3A_K01C-1T-K-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_C04-2_W01
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu problematyki stosowania wybranych nowoczesnych technologii i technik w produkcji roślinnej.
2,0
3,0Student wykazuje podstawową wiedzę z zakresu omawianej problematyki w odniesieniu do zakresu programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_C04-2_U01
Samodzielnie dokonuje krytycznej i oryginalnej analizy wybranych problemów z zakresu produkcji roślinnej, uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne oraz analizuje najnowszą literaturę z tego zakresu.
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie przestawić złożoność problematyki wybranego zagadnienia z zakresu programu przedmiotu zgodnie z metodologią badań naukowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_C04-2_K01
Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia.
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu przygotowuje się systematycznie do zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Inżynieria Rolnicza, czasopismo
  2. Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering, Czasopismo
  3. Technika Rolnicza Leśna Ogrodnicza, Czasopismo
  4. Problemy Inżynierii Rolniczej, Czasopismo

Literatura dodatkowa

  1. Bernacki H., Teoria i konstrukcja maszyn rolniczych, PWNiL, Warszawa, 1981
  2. Gach S., Kuczewski J., Waszkiewicz Cz., Maszyny rolnicze – Elementy teorii i obliczeń, SGGW, Warszawa, 1991
  3. Hołownicki R., Technika opryskiwania roślin dla praktyków, Wyd. Plantpress, Kraków, 2006
  4. Kuczewski J., Podstawy użytkowania maszyn w pracach polowych, PWRiL, Warszawa, 1990

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Nadmierne ugniatanie gleb przez maszyny i ciągniki rolnicze. Ocena oddziaływania maszyn rolniczych na glebę. Bariery wzrostu prędkości roboczych maszyn rolniczych. Jakość siewu nasion w różnych systemach uprawy roli. Wpływ techniki oprysku na jakość i koszty wykonania zabiegu oraz zagrożenia środowiska. Problemy mechanicznej regulacji zachwaszczenia w uprawach polowych. Precyzyjne dozowanie nawozów. Wpływ warunków zbioru i konstrukcji maszyny na uszkodzenia plonu.12
12

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2Czytanie wskazanej literatury12
A-K-3przygotowanie prezentacji6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_C04-2_W01Ma pogłębioną wiedzę z zakresu problematyki stosowania wybranych nowoczesnych technologii i technik w produkcji roślinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_W07Ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania nowoczesnych technologii i technik w praktyce rolniczej, ogrodniczej i ochronie środowiska.
Cel przedmiotuC-1Znajomość złożoności wybranych problemów inżynierii rolniczej w produkcji roślinnej oraz zaawansowania prac nad ich rozwiązaniem.
Treści programoweT-K-1Nadmierne ugniatanie gleb przez maszyny i ciągniki rolnicze. Ocena oddziaływania maszyn rolniczych na glebę. Bariery wzrostu prędkości roboczych maszyn rolniczych. Jakość siewu nasion w różnych systemach uprawy roli. Wpływ techniki oprysku na jakość i koszty wykonania zabiegu oraz zagrożenia środowiska. Problemy mechanicznej regulacji zachwaszczenia w uprawach polowych. Precyzyjne dozowanie nawozów. Wpływ warunków zbioru i konstrukcji maszyny na uszkodzenia plonu.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test podsumowujący.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje podstawową wiedzę z zakresu omawianej problematyki w odniesieniu do zakresu programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_C04-2_U01Samodzielnie dokonuje krytycznej i oryginalnej analizy wybranych problemów z zakresu produkcji roślinnej, uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne oraz analizuje najnowszą literaturę z tego zakresu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_U04Samodzielnie dokonuje krytycznej i oryginalnej analizy problemów z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej oraz kształtowania i ochrony środowiska, uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne.
TRL_3A_U09Analizuje najnowszą literaturę przedmiotu, krajową i światową oraz wykorzystuje ją do prowadzenia badań i interpretacji wyników.
Cel przedmiotuC-1Znajomość złożoności wybranych problemów inżynierii rolniczej w produkcji roślinnej oraz zaawansowania prac nad ich rozwiązaniem.
Treści programoweT-K-1Nadmierne ugniatanie gleb przez maszyny i ciągniki rolnicze. Ocena oddziaływania maszyn rolniczych na glebę. Bariery wzrostu prędkości roboczych maszyn rolniczych. Jakość siewu nasion w różnych systemach uprawy roli. Wpływ techniki oprysku na jakość i koszty wykonania zabiegu oraz zagrożenia środowiska. Problemy mechanicznej regulacji zachwaszczenia w uprawach polowych. Precyzyjne dozowanie nawozów. Wpływ warunków zbioru i konstrukcji maszyny na uszkodzenia plonu.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja nad przygotowaną prezentacją
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie przestawić złożoność problematyki wybranego zagadnienia z zakresu programu przedmiotu zgodnie z metodologią badań naukowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_C04-2_K01Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_K01Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, a także potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-1Znajomość złożoności wybranych problemów inżynierii rolniczej w produkcji roślinnej oraz zaawansowania prac nad ich rozwiązaniem.
Treści programoweT-K-1Nadmierne ugniatanie gleb przez maszyny i ciągniki rolnicze. Ocena oddziaływania maszyn rolniczych na glebę. Bariery wzrostu prędkości roboczych maszyn rolniczych. Jakość siewu nasion w różnych systemach uprawy roli. Wpływ techniki oprysku na jakość i koszty wykonania zabiegu oraz zagrożenia środowiska. Problemy mechanicznej regulacji zachwaszczenia w uprawach polowych. Precyzyjne dozowanie nawozów. Wpływ warunków zbioru i konstrukcji maszyny na uszkodzenia plonu.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja nad przygotowaną prezentacją
M-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu przygotowuje się systematycznie do zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0