Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)

Sylabus przedmiotu Podstawy programowania w geoinformatyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy programowania w geoinformatyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 0,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu GIS, baz danych, wizualizacji danych przestrzennych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest nauka podstaw programowania oraz konfiguracji aplikacji sieciowych służących do wizualizacji danych przestrzennych. Aplikacje tego typu są powszechnie wykorzystywane jako tzw. geoportale.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Apache, Apache Tomcat i Geoserver. Podstawy instalacji i konfiguracji usług.2
T-A-2XML i jego odmiany, jako podstawowy język wymiany informacji w geoinformatyce.2
T-A-3Dodawanie danych przestrzennych i konfiguracja usług geoinformatycznych w Geoserver i PostgreSQL. WMS, WFS, GeojSon.2
T-A-4Podstawy programowania w Google Maps Api.2
T-A-5Podstawy programowania systemów geoinformatycznych wizualizacji danych przestrzennych z wykorzystaniem OpenLayers.2
T-A-6Eksport danych przestrzennych do innych formatów plikowych KML, SHP za pomocą języka PHP. Wizualizacja danych w GoogleEarth.2
T-A-7Javascript i PHP wyświetlanie i eksport danych atrybutowych. CSV, XLS, SQL.3
15
wykłady
T-W-1Geoserwis. Możliwości udostępniania danych za jego pomocą.2
T-W-2Standardy międzyplatformowej wymiany danych z wykorzystaniem narzędzi sieciowych. WMS, WFS, GeoJSON.2
T-W-3Dostępne oprogramowanie komercyjne i darmowe służące do wymiany geoinformacji.2
T-W-4Programowanie "wysiwyg" dostępne oprogramowanie.2
T-W-5Ważniejsze języki programowania stosowane w geoinformatyce. Składnia w PHP, JavaScipt, Python. Wady i zalety.4
T-W-6Aplikacje i programowanie w geoinformatyce na przykładzie OpenLayers.2
T-W-7Zaliczenie przedmiotu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opis
M-3ćwiczenia z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej zdobytej przez studenta po zakończeniu zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu wykonanego przez studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_21.1_W01
Student/ka ma wiedzę o zasadach konstrukcji programów komputerowych informatycznych ze szczególnym uwzględnieniem prezentacji map na stronach internetowych. Budowie "geoserwisów", stosowanego oprogramowania oraz językach programowania.
GP2_2A_W03, GP2_2A_W04R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-2, T-W-6, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_21.1_U01
Student posiada umiejętności tworzenia prostych "geoserwisów" na bazie dostępnych platform informatycznych. Jest w stanie sam go skonfigurować, zaprogramować i udostępnić w Internecie.
GP2_2A_U07, GP2_2A_U03R2A_U02, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07, T2A_U02, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U17InzA2_U02, InzA2_U03C-1T-A-7, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-6, T-A-4, T-A-3M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_21.1_K01
Student posiada kompetencje do zaprojektowania systemu usprawniającego podejmowanie decyzji w planowaniu przestrzennym, poprzez udostępnianie danych w Internecie
GP2_2A_K06R2A_K08, T2A_K06C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_21.1_W01
Student/ka ma wiedzę o zasadach konstrukcji programów komputerowych informatycznych ze szczególnym uwzględnieniem prezentacji map na stronach internetowych. Budowie "geoserwisów", stosowanego oprogramowania oraz językach programowania.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanowała wiedzę oraz techniki programowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_21.1_U01
Student posiada umiejętności tworzenia prostych "geoserwisów" na bazie dostępnych platform informatycznych. Jest w stanie sam go skonfigurować, zaprogramować i udostępnić w Internecie.
2,0
3,0Student opanowa w stopniu podstawowym umiejętności programowania oraz konfiguracji platform mających zastosowanie w budowie geoportali
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_21.1_K01
Student posiada kompetencje do zaprojektowania systemu usprawniającego podejmowanie decyzji w planowaniu przestrzennym, poprzez udostępnianie danych w Internecie
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym poznał techniki programowania i posiada ogólne pojęcie na temat właściwego ich doboru w stosunku do planowanego generowania określonych usług sieciowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lis M., PHP5. Praktyczny kurs., Helion, Gliwice, 2011
  2. Powers Sch., Wprowadzenie JavaScript., Helion, Gliwice, 2007
  3. Perkins J., PostgreSQL, Mikon, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. 2011, Ze względu na brak literatury do oprogramowania OpenSource dokumentacja oprogramowania na stronie producenta: http://geoserver.org/; http://openlayers.org/; https://developers.google.com/

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Apache, Apache Tomcat i Geoserver. Podstawy instalacji i konfiguracji usług.2
T-A-2XML i jego odmiany, jako podstawowy język wymiany informacji w geoinformatyce.2
T-A-3Dodawanie danych przestrzennych i konfiguracja usług geoinformatycznych w Geoserver i PostgreSQL. WMS, WFS, GeojSon.2
T-A-4Podstawy programowania w Google Maps Api.2
T-A-5Podstawy programowania systemów geoinformatycznych wizualizacji danych przestrzennych z wykorzystaniem OpenLayers.2
T-A-6Eksport danych przestrzennych do innych formatów plikowych KML, SHP za pomocą języka PHP. Wizualizacja danych w GoogleEarth.2
T-A-7Javascript i PHP wyświetlanie i eksport danych atrybutowych. CSV, XLS, SQL.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geoserwis. Możliwości udostępniania danych za jego pomocą.2
T-W-2Standardy międzyplatformowej wymiany danych z wykorzystaniem narzędzi sieciowych. WMS, WFS, GeoJSON.2
T-W-3Dostępne oprogramowanie komercyjne i darmowe służące do wymiany geoinformacji.2
T-W-4Programowanie "wysiwyg" dostępne oprogramowanie.2
T-W-5Ważniejsze języki programowania stosowane w geoinformatyce. Składnia w PHP, JavaScipt, Python. Wady i zalety.4
T-W-6Aplikacje i programowanie w geoinformatyce na przykładzie OpenLayers.2
T-W-7Zaliczenie przedmiotu.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_21.1_W01Student/ka ma wiedzę o zasadach konstrukcji programów komputerowych informatycznych ze szczególnym uwzględnieniem prezentacji map na stronach internetowych. Budowie "geoserwisów", stosowanego oprogramowania oraz językach programowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W03Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich dotyczących gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauka podstaw programowania oraz konfiguracji aplikacji sieciowych służących do wizualizacji danych przestrzennych. Aplikacje tego typu są powszechnie wykorzystywane jako tzw. geoportale.
Treści programoweT-W-2Standardy międzyplatformowej wymiany danych z wykorzystaniem narzędzi sieciowych. WMS, WFS, GeoJSON.
T-W-6Aplikacje i programowanie w geoinformatyce na przykładzie OpenLayers.
T-W-5Ważniejsze języki programowania stosowane w geoinformatyce. Składnia w PHP, JavaScipt, Python. Wady i zalety.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej zdobytej przez studenta po zakończeniu zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanowała wiedzę oraz techniki programowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_21.1_U01Student posiada umiejętności tworzenia prostych "geoserwisów" na bazie dostępnych platform informatycznych. Jest w stanie sam go skonfigurować, zaprogramować i udostępnić w Internecie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U07Stosuje odpowiednie techniki i narzędzia badawcze w zakresie gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_U03Posiada umiejętność rozumienia i analizy złożonych zależności zachodzących w środowisku przyrodniczym; potrafi korzystać najnowszych metod badawczych i zastosować je w praktyce w taki sposób, aby poprawiać jakość życia ludności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauka podstaw programowania oraz konfiguracji aplikacji sieciowych służących do wizualizacji danych przestrzennych. Aplikacje tego typu są powszechnie wykorzystywane jako tzw. geoportale.
Treści programoweT-A-7Javascript i PHP wyświetlanie i eksport danych atrybutowych. CSV, XLS, SQL.
T-A-2XML i jego odmiany, jako podstawowy język wymiany informacji w geoinformatyce.
T-A-5Podstawy programowania systemów geoinformatycznych wizualizacji danych przestrzennych z wykorzystaniem OpenLayers.
T-A-1Apache, Apache Tomcat i Geoserver. Podstawy instalacji i konfiguracji usług.
T-A-6Eksport danych przestrzennych do innych formatów plikowych KML, SHP za pomocą języka PHP. Wizualizacja danych w GoogleEarth.
T-A-4Podstawy programowania w Google Maps Api.
T-A-3Dodawanie danych przestrzennych i konfiguracja usług geoinformatycznych w Geoserver i PostgreSQL. WMS, WFS, GeojSon.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu wykonanego przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanowa w stopniu podstawowym umiejętności programowania oraz konfiguracji platform mających zastosowanie w budowie geoportali
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_21.1_K01Student posiada kompetencje do zaprojektowania systemu usprawniającego podejmowanie decyzji w planowaniu przestrzennym, poprzez udostępnianie danych w Internecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauka podstaw programowania oraz konfiguracji aplikacji sieciowych służących do wizualizacji danych przestrzennych. Aplikacje tego typu są powszechnie wykorzystywane jako tzw. geoportale.
Treści programoweT-W-1Geoserwis. Możliwości udostępniania danych za jego pomocą.
T-W-3Dostępne oprogramowanie komercyjne i darmowe służące do wymiany geoinformacji.
T-W-4Programowanie "wysiwyg" dostępne oprogramowanie.
Metody nauczaniaM-2opis
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu wykonanego przez studenta
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej zdobytej przez studenta po zakończeniu zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym poznał techniki programowania i posiada ogólne pojęcie na temat właściwego ich doboru w stosunku do planowanego generowania określonych usług sieciowych
3,5
4,0
4,5
5,0