Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Dostarczenie wiedzy umożliwiającej opis i interpretację zjawisk i procesów ekonomicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie ekonomii, konsumpcja i produkcja, koszt i koszt alternatywny, produkcja, czynniki produkcji, rodzaje przedsiębiorstw, skala produkcji, lokalizacja produkcji, popyt i podaż, elastyczność popytu i podaży, rynki konkurencyjne, wymiana i pieniądz, wynagrodzenie a czynniki produkcji, zysk, elementy handlu międzynarodowego, dochód narodowy, pieniądz, teoria ekonomiczna, finanse publiczne.10
T-W-2Podstawowe kategorie gospodarki towarowo-pieniężnej. Społeczno ekonomiczne funkcje współczesnego państwa.8
T-W-3System pieniężno-kredytowy. Budżet państwa. Bezrobocie i zatrudnienie.8
T-W-4Problematyka wzrostu gospodarczego. Międzynarodowa współpraca gospodarcza.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Czytanie zaleconej literatury15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B02_W01
ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia ekonomicznych uwarunkowań gospodarowania
GP_1A_W07R1A_W02, S1A_W02, T1A_W08InzA_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B02_U01
Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczno-ekonomiczne właściwe dla gospodarki przestrzennej
GP_1A_U01R1A_U02, S1A_U01, S1A_U02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B02_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy w tym zakresie
GP_1A_K11, GP_1A_K03R1A_K07, R1A_K08, S1A_K07, T1A_K01, T1A_K06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_B02_W01
ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia ekonomicznych uwarunkowań gospodarowania
2,0nie posiada wiedzy niezbędnej do rozumienia ekonomicznych uwarunkowań gospodarowania
3,0Posiada podstawową wiedzę umożliwiającą zrozumienie kilku podstawowych ekonomicznych uwarunkowań gospodarowania
3,5Posiada podstawową wiedzę umożliwiającą zrozumienie ekonomicznych uwarunkowań gospodarowania
4,0Posiada wystarczający zasób wiedzy pozwalający na prawidłowe zrozumienie ekonomicznych uwarunkowań gospodarowania
4,5Posiada duży zasób wiedzy pozwalający na prawidłowe zrozumienie ekonomicznych uwarunkowań gospodarowania
5,0Posiada bardzo duży zasób wiedzy pozwalający na prawidłowe zrozumienie ekonomicznych uwarunkowań gospodarowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_B02_U01
Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczno-ekonomiczne właściwe dla gospodarki przestrzennej
2,0Nie potrafi prawidłowo interpretować zjawisk społeczno-ekonomicznych właściwych dla gospodarki przestrzennej
3,0Potrafi interpretować kilka podstawowych zjawisk społeczno-ekonomicznych właściwych dla gospodarki przestrzennej ale wymaga w tym pomocy nauczyciela
3,5Potrafi interpretować kilka podstawowych zjawisk społeczno-ekonomicznych właściwych dla gospodarki przestrzennej ale wymaga w tym ograniczonej pomocy nauczyciela
4,0Potrafi samodzielnie interpretować kilka podstawowych zjawisk społeczno-ekonomicznych właściwych dla gospodarki przestrzennej
4,5Potrafi samodzielnie i dokładnie interpretować zjawiska społeczno-ekonomiczne właściwe dla gospodarki przestrzennej
5,0Potrafi samodzielnie i bardzo dokładnie interpretować zjawiska społeczno-ekonomiczne właściwe dla gospodarki przestrzennej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_B02_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy w tym zakresie
2,0Nie potrafi mysleć i działać w sposób przedsiębiorczy ani nie wykazuje potrzeby stałego aktualizowania wiedzy w tym zakresie
3,0Podejmuje próby twórczego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy oraz wykazuje minimalne zainteresowanie aktualizowaniem wiedzy w tym zakresie
3,5Podejmuje próby twórczego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy oraz wykazuje zainteresowanie aktualizowaniem wiedzy w tym zakresie
4,0Podejmuje próby twórczego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy oraz wykazuje średnie zainteresowanie aktualizowaniem wiedzy w tym zakresie
4,5Wykazuje wyraźne symptomy twórczego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy oraz wykazuje duże zainteresowanie aktualizowaniem wiedzy w tym zakresie
5,0Wykazuje wyraźne symptomy twórczego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy oraz wykazuje bardzo duże zainteresowanie aktualizowaniem wiedzy w tym zakresie

Literatura podstawowa

  1. Whitehead G., Ekonomia, Zysk i s-ka, Warszawa, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie ekonomii, konsumpcja i produkcja, koszt i koszt alternatywny, produkcja, czynniki produkcji, rodzaje przedsiębiorstw, skala produkcji, lokalizacja produkcji, popyt i podaż, elastyczność popytu i podaży, rynki konkurencyjne, wymiana i pieniądz, wynagrodzenie a czynniki produkcji, zysk, elementy handlu międzynarodowego, dochód narodowy, pieniądz, teoria ekonomiczna, finanse publiczne.10
T-W-2Podstawowe kategorie gospodarki towarowo-pieniężnej. Społeczno ekonomiczne funkcje współczesnego państwa.8
T-W-3System pieniężno-kredytowy. Budżet państwa. Bezrobocie i zatrudnienie.8
T-W-4Problematyka wzrostu gospodarczego. Międzynarodowa współpraca gospodarcza.4
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Czytanie zaleconej literatury15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_B02_W01ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia ekonomicznych uwarunkowań gospodarowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W07ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Dostarczenie wiedzy umożliwiającej opis i interpretację zjawisk i procesów ekonomicznych
Treści programoweT-W-1Pojęcie ekonomii, konsumpcja i produkcja, koszt i koszt alternatywny, produkcja, czynniki produkcji, rodzaje przedsiębiorstw, skala produkcji, lokalizacja produkcji, popyt i podaż, elastyczność popytu i podaży, rynki konkurencyjne, wymiana i pieniądz, wynagrodzenie a czynniki produkcji, zysk, elementy handlu międzynarodowego, dochód narodowy, pieniądz, teoria ekonomiczna, finanse publiczne.
T-W-2Podstawowe kategorie gospodarki towarowo-pieniężnej. Społeczno ekonomiczne funkcje współczesnego państwa.
T-W-3System pieniężno-kredytowy. Budżet państwa. Bezrobocie i zatrudnienie.
T-W-4Problematyka wzrostu gospodarczego. Międzynarodowa współpraca gospodarcza.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wiedzy niezbędnej do rozumienia ekonomicznych uwarunkowań gospodarowania
3,0Posiada podstawową wiedzę umożliwiającą zrozumienie kilku podstawowych ekonomicznych uwarunkowań gospodarowania
3,5Posiada podstawową wiedzę umożliwiającą zrozumienie ekonomicznych uwarunkowań gospodarowania
4,0Posiada wystarczający zasób wiedzy pozwalający na prawidłowe zrozumienie ekonomicznych uwarunkowań gospodarowania
4,5Posiada duży zasób wiedzy pozwalający na prawidłowe zrozumienie ekonomicznych uwarunkowań gospodarowania
5,0Posiada bardzo duży zasób wiedzy pozwalający na prawidłowe zrozumienie ekonomicznych uwarunkowań gospodarowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_B02_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczno-ekonomiczne właściwe dla gospodarki przestrzennej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska przyrodnicze i społeczne w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla GP
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
S1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Dostarczenie wiedzy umożliwiającej opis i interpretację zjawisk i procesów ekonomicznych
Treści programoweT-W-1Pojęcie ekonomii, konsumpcja i produkcja, koszt i koszt alternatywny, produkcja, czynniki produkcji, rodzaje przedsiębiorstw, skala produkcji, lokalizacja produkcji, popyt i podaż, elastyczność popytu i podaży, rynki konkurencyjne, wymiana i pieniądz, wynagrodzenie a czynniki produkcji, zysk, elementy handlu międzynarodowego, dochód narodowy, pieniądz, teoria ekonomiczna, finanse publiczne.
T-W-2Podstawowe kategorie gospodarki towarowo-pieniężnej. Społeczno ekonomiczne funkcje współczesnego państwa.
T-W-3System pieniężno-kredytowy. Budżet państwa. Bezrobocie i zatrudnienie.
T-W-4Problematyka wzrostu gospodarczego. Międzynarodowa współpraca gospodarcza.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi prawidłowo interpretować zjawisk społeczno-ekonomicznych właściwych dla gospodarki przestrzennej
3,0Potrafi interpretować kilka podstawowych zjawisk społeczno-ekonomicznych właściwych dla gospodarki przestrzennej ale wymaga w tym pomocy nauczyciela
3,5Potrafi interpretować kilka podstawowych zjawisk społeczno-ekonomicznych właściwych dla gospodarki przestrzennej ale wymaga w tym ograniczonej pomocy nauczyciela
4,0Potrafi samodzielnie interpretować kilka podstawowych zjawisk społeczno-ekonomicznych właściwych dla gospodarki przestrzennej
4,5Potrafi samodzielnie i dokładnie interpretować zjawiska społeczno-ekonomiczne właściwe dla gospodarki przestrzennej
5,0Potrafi samodzielnie i bardzo dokładnie interpretować zjawiska społeczno-ekonomiczne właściwe dla gospodarki przestrzennej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_B02_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K11potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
GP_1A_K03wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Dostarczenie wiedzy umożliwiającej opis i interpretację zjawisk i procesów ekonomicznych
Treści programoweT-W-1Pojęcie ekonomii, konsumpcja i produkcja, koszt i koszt alternatywny, produkcja, czynniki produkcji, rodzaje przedsiębiorstw, skala produkcji, lokalizacja produkcji, popyt i podaż, elastyczność popytu i podaży, rynki konkurencyjne, wymiana i pieniądz, wynagrodzenie a czynniki produkcji, zysk, elementy handlu międzynarodowego, dochód narodowy, pieniądz, teoria ekonomiczna, finanse publiczne.
T-W-2Podstawowe kategorie gospodarki towarowo-pieniężnej. Społeczno ekonomiczne funkcje współczesnego państwa.
T-W-3System pieniężno-kredytowy. Budżet państwa. Bezrobocie i zatrudnienie.
T-W-4Problematyka wzrostu gospodarczego. Międzynarodowa współpraca gospodarcza.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi mysleć i działać w sposób przedsiębiorczy ani nie wykazuje potrzeby stałego aktualizowania wiedzy w tym zakresie
3,0Podejmuje próby twórczego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy oraz wykazuje minimalne zainteresowanie aktualizowaniem wiedzy w tym zakresie
3,5Podejmuje próby twórczego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy oraz wykazuje zainteresowanie aktualizowaniem wiedzy w tym zakresie
4,0Podejmuje próby twórczego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy oraz wykazuje średnie zainteresowanie aktualizowaniem wiedzy w tym zakresie
4,5Wykazuje wyraźne symptomy twórczego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy oraz wykazuje duże zainteresowanie aktualizowaniem wiedzy w tym zakresie
5,0Wykazuje wyraźne symptomy twórczego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy oraz wykazuje bardzo duże zainteresowanie aktualizowaniem wiedzy w tym zakresie