Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Standardy emisji i techniki oznaczania poziomów substancji szkodliwych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Standardy emisji i techniki oznaczania poziomów substancji szkodliwych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 25 2,00,44zaliczenie
wykładyW7 15 2,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student powinien posiadać zaawansowaną wiedzę na temat obiegu pierwisatków w ekosystemach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z prawnymi wymogami w zakresie emisji zanieczyszczeń i standardów
C-2Omówienie technik modelowania i rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
C-3Nabycie wiedzy w zakresie wpływu podwyższonych emisji na środowisko
C-4Nabycie umiejętności interpretowania złożonych danych dotyczących emisji
C-5Nabycie kompetencji w podejmowaniu decyzji w zakresie ogranieczania emisji i spełniania standardów w tym zakresie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy modelowania zanieczyszczeń i interpretacji danych2
T-A-2Obliczanie emisji podstawy prawne2
T-A-3Standardy jakości gleb powietrza i wody - omówienie szczegółowe.2
T-A-4Standardy ograniczające wprowadzanie substancji szkodliwych do środowiska.2
T-A-5Wstępujące standardy jakości środowisko na przykładzie ISO, EMAS2
T-A-6Sprawozdawczość w zakresie realizowania zadań z zakresu ochrony środowiska na przykładzie KOBIZE2
T-A-7BAT jako wyznacznik standardów technologicznych.2
T-A-8Oprogramowanie do modelowania zanieczyszczeń przykłady2
T-A-9Wpływ emisji zanieczyszczeń z ferm wielkotowarowych na ekosystemy na przykładzie ekosystemu leśnego2
T-A-10Wpływ emisji emisji zanieczyszczeń przemysłu nawozowego na środowisko2
T-A-11Naliczanie opłat za korzystanie ze środowiska2
T-A-12Podsatwy handlu emisjami2
T-A-13Zaliczenie1
25
wykłady
T-W-1Prawne aspekty w zakresie wprowadzania substancji szkodliwych do środowiska.2
T-W-2Zobowiązania polityczne, ekonomiczne i społeczne Unii Europejskiej i Polski w ramach poprawy standardów jakości środowiska.2
T-W-3Standardy jakości powietrza wód i gleby.2
T-W-4Środowiskowe uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń i technik oznaczania poziomów ładunku.2
T-W-5Kartowanie emisji jako element dokumentacji w zakresie ochrony środowiska2
T-W-6Polityka ekologiczna Państwa.2
T-W-7Struktura monitoringu jakości środowiska w Polsce.2
T-W-8Zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Praca własna nad zagadnieniami z zakresu przedmiotu10
A-A-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej lub projektowej10
A-A-4Czytanie literatury i analiza zagadnień prawnych związanych z tematyką przedmiotu10
A-A-5praca zespołowa5
60
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez studenta15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-4Konsultacje15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujące wybrane zagadnienia dotyczące przedmiotu
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach oraz udział w dyskusji
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i praktyczne przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O10-S_W01
Student po zrealizowaniu części ćwiczeniowej i wykładowej będzie znał podstawowe procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko oraz odnoszące się do nich przepisy prawne. Na podstawie pozyskanej wiedzy jest w stanie określić potrzeby zmierzające do ograniczenia emisji o dostosowania się do wymaganych standardów.
GO_1A_W07, GO_1A_W12R1A_W02, R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O10-S_U01
Po zrealizowaniu treści przedmiotu student nabędzie umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Dokon identyfikacji i standardowej oceny i analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska.
GO_1A_U01, GO_1A_U04, GO_1A_U06R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U05InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O10-S_K01
W sposób odpowiedzialny i kompetentny będzię potrafił podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Nauczy się pracwać samodzielnie i w zespole. Będzie dostrzegał ryzyko oraz prawidłowo oceni skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska.
GO_1A_K05, GO_1A_K06R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1, C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12M-2, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O10-S_W01
Student po zrealizowaniu części ćwiczeniowej i wykładowej będzie znał podstawowe procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko oraz odnoszące się do nich przepisy prawne. Na podstawie pozyskanej wiedzy jest w stanie określić potrzeby zmierzające do ograniczenia emisji o dostosowania się do wymaganych standardów.
2,0student nie zna podstawowych procesów i technologii powodujących emisję zanieczyszczeń, nie jest w stanie określić sposobów ich zapobiegania
3,0student słabo zna podstawowe procesy i technologie powodujące emisję zanieczyszczeń, oraz w stopniu zadowalającym jest w stanie określić sposoby zapobiegania i oznaczania rozprzestrzenienia się substancji szkodliwych
3,5student dostatecznie zna podstawowe procesy i technologie powodujące emisję zanieczyszczeń, oraz w stopniu zadowalającym jest w stanie określić sposoby zapobiegania i oznaczania i oznaczania rozprzestrzenienia się substancji szkodliwych
4,0student w stopniu dobrym poznał podstawowe procesy i technologie powodujące emisję zanieczyszczeń oraz zna, analizuje i interpretuje sposoby zapobiegania i oznaczania rozprzestrzenienia się substancji szkodliwych
4,5student w stopniu dobrym poznał podstawowe procesy i technologie powodujące emisję zanieczyszczeń oraz zna, analizuje i interpretuje sposoby zapobiegania i oznaczania rozprzestrzenienia się substancji szkodliwych w sposób bardzo dojrzały i samodzielny
5,0student w stopniu bardzo dobrym poznał podstawowe procesy i technologie powodujące emisję zanieczyszczeń oraz zna, analizuje i interpretuje sposoby zapobiegania i oznaczania rozprzestrzenienia się substancji szkodliwych w sposób bardzo dojrzały i samodzielny

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O10-S_U01
Po zrealizowaniu treści przedmiotu student nabędzie umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Dokon identyfikacji i standardowej oceny i analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska.
2,0student nie posiada umiejętności wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz nie jest w stanie wykonać zadań
3,0student posiada podstawową umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie zadawalająco wykonać zadania
3,5student posiada podstawową umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz nie jest w stanie w stopniu podstawowym wykonać zadania
4,0student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać większość zadań
4,5student posiada ponadprzeciętną zdolność wyszukiwania, analizy i zrozumienia informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać większość zadań
5,0student posiada ponadprzeciętną zdolność wyszukiwania, analizy i zrozumienia informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać wszystkie zadania bez zastrzeżeń

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O10-S_K01
W sposób odpowiedzialny i kompetentny będzię potrafił podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Nauczy się pracwać samodzielnie i w zespole. Będzie dostrzegał ryzyko oraz prawidłowo oceni skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska.
2,0student nie jest w stanie ocenić skutków środowiskowych emisji oraz nie jest w stanie sformułować prawidłowych decyzji
3,0student potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć zadowalającą decyzję co do postępowania ograniczającego
3,5student potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć decyzję co do postępowania ograniczającego
4,0student potrafi w stopniu odpowiednim ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć prawidłową decyzję co do postępowania ograniczającego
4,5student potrafi w sposób dojrzały ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć prawidłową decyzję co do postępowania ograniczającego
5,0student potrafi w sposób ponadprzeciętny ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć właściwą decyzję co do postępowania ograniczającego

Literatura podstawowa

  1. Markiewicz M., Podstawy modelowania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
  2. Sejm RP, USTAWA z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. (Dz. U. z dnia 20 czerwca 2001 r. z późn. zm.), 2001

Literatura dodatkowa

  1. Ministerstwo Środowiska, Wskazówki metodyczne dotyczące modelowania matematycznego w systemie zarządzania jakością powietrza, 2003
  2. Komisja Europejska, DYREKTYWA 2001/81/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 października 2001 r. w sprawie krajowych poziomów emisji dla niektórych rodzajów zanieczyszczenia powietrza (Dz.U. L 309 z 27.11.2001, str. 22), 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy modelowania zanieczyszczeń i interpretacji danych2
T-A-2Obliczanie emisji podstawy prawne2
T-A-3Standardy jakości gleb powietrza i wody - omówienie szczegółowe.2
T-A-4Standardy ograniczające wprowadzanie substancji szkodliwych do środowiska.2
T-A-5Wstępujące standardy jakości środowisko na przykładzie ISO, EMAS2
T-A-6Sprawozdawczość w zakresie realizowania zadań z zakresu ochrony środowiska na przykładzie KOBIZE2
T-A-7BAT jako wyznacznik standardów technologicznych.2
T-A-8Oprogramowanie do modelowania zanieczyszczeń przykłady2
T-A-9Wpływ emisji zanieczyszczeń z ferm wielkotowarowych na ekosystemy na przykładzie ekosystemu leśnego2
T-A-10Wpływ emisji emisji zanieczyszczeń przemysłu nawozowego na środowisko2
T-A-11Naliczanie opłat za korzystanie ze środowiska2
T-A-12Podsatwy handlu emisjami2
T-A-13Zaliczenie1
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawne aspekty w zakresie wprowadzania substancji szkodliwych do środowiska.2
T-W-2Zobowiązania polityczne, ekonomiczne i społeczne Unii Europejskiej i Polski w ramach poprawy standardów jakości środowiska.2
T-W-3Standardy jakości powietrza wód i gleby.2
T-W-4Środowiskowe uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń i technik oznaczania poziomów ładunku.2
T-W-5Kartowanie emisji jako element dokumentacji w zakresie ochrony środowiska2
T-W-6Polityka ekologiczna Państwa.2
T-W-7Struktura monitoringu jakości środowiska w Polsce.2
T-W-8Zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Praca własna nad zagadnieniami z zakresu przedmiotu10
A-A-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej lub projektowej10
A-A-4Czytanie literatury i analiza zagadnień prawnych związanych z tematyką przedmiotu10
A-A-5praca zespołowa5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez studenta15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-4Konsultacje15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O10-S_W01Student po zrealizowaniu części ćwiczeniowej i wykładowej będzie znał podstawowe procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko oraz odnoszące się do nich przepisy prawne. Na podstawie pozyskanej wiedzy jest w stanie określić potrzeby zmierzające do ograniczenia emisji o dostosowania się do wymaganych standardów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W07Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi.
GO_1A_W12Student zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować metody zarządzania środowiskiem. Potrafi ocenić wartość ekonomiczną odpadów oraz koszt ich unieszkodliwiania w różnych procesach technologicznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z prawnymi wymogami w zakresie emisji zanieczyszczeń i standardów
C-2Omówienie technik modelowania i rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
C-3Nabycie wiedzy w zakresie wpływu podwyższonych emisji na środowisko
Treści programoweT-W-1Prawne aspekty w zakresie wprowadzania substancji szkodliwych do środowiska.
T-W-2Zobowiązania polityczne, ekonomiczne i społeczne Unii Europejskiej i Polski w ramach poprawy standardów jakości środowiska.
T-W-3Standardy jakości powietrza wód i gleby.
T-W-4Środowiskowe uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń i technik oznaczania poziomów ładunku.
T-W-5Kartowanie emisji jako element dokumentacji w zakresie ochrony środowiska
T-W-6Polityka ekologiczna Państwa.
T-W-7Struktura monitoringu jakości środowiska w Polsce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujące wybrane zagadnienia dotyczące przedmiotu
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach oraz udział w dyskusji
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i praktyczne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych procesów i technologii powodujących emisję zanieczyszczeń, nie jest w stanie określić sposobów ich zapobiegania
3,0student słabo zna podstawowe procesy i technologie powodujące emisję zanieczyszczeń, oraz w stopniu zadowalającym jest w stanie określić sposoby zapobiegania i oznaczania rozprzestrzenienia się substancji szkodliwych
3,5student dostatecznie zna podstawowe procesy i technologie powodujące emisję zanieczyszczeń, oraz w stopniu zadowalającym jest w stanie określić sposoby zapobiegania i oznaczania i oznaczania rozprzestrzenienia się substancji szkodliwych
4,0student w stopniu dobrym poznał podstawowe procesy i technologie powodujące emisję zanieczyszczeń oraz zna, analizuje i interpretuje sposoby zapobiegania i oznaczania rozprzestrzenienia się substancji szkodliwych
4,5student w stopniu dobrym poznał podstawowe procesy i technologie powodujące emisję zanieczyszczeń oraz zna, analizuje i interpretuje sposoby zapobiegania i oznaczania rozprzestrzenienia się substancji szkodliwych w sposób bardzo dojrzały i samodzielny
5,0student w stopniu bardzo dobrym poznał podstawowe procesy i technologie powodujące emisję zanieczyszczeń oraz zna, analizuje i interpretuje sposoby zapobiegania i oznaczania rozprzestrzenienia się substancji szkodliwych w sposób bardzo dojrzały i samodzielny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O10-S_U01Po zrealizowaniu treści przedmiotu student nabędzie umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Dokon identyfikacji i standardowej oceny i analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w tym technik komputerowych.
GO_1A_U04Student stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji generującej poszczególne rodzaje odpadów, w tym również rolniczej i leśnej. Potrafi przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
GO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z prawnymi wymogami w zakresie emisji zanieczyszczeń i standardów
C-2Omówienie technik modelowania i rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
C-4Nabycie umiejętności interpretowania złożonych danych dotyczących emisji
Treści programoweT-A-1Podstawy modelowania zanieczyszczeń i interpretacji danych
T-A-2Obliczanie emisji podstawy prawne
T-A-3Standardy jakości gleb powietrza i wody - omówienie szczegółowe.
T-A-4Standardy ograniczające wprowadzanie substancji szkodliwych do środowiska.
T-A-5Wstępujące standardy jakości środowisko na przykładzie ISO, EMAS
T-A-6Sprawozdawczość w zakresie realizowania zadań z zakresu ochrony środowiska na przykładzie KOBIZE
T-A-7BAT jako wyznacznik standardów technologicznych.
T-A-8Oprogramowanie do modelowania zanieczyszczeń przykłady
T-A-9Wpływ emisji zanieczyszczeń z ferm wielkotowarowych na ekosystemy na przykładzie ekosystemu leśnego
T-A-10Wpływ emisji emisji zanieczyszczeń przemysłu nawozowego na środowisko
T-A-11Naliczanie opłat za korzystanie ze środowiska
T-A-12Podsatwy handlu emisjami
T-W-6Polityka ekologiczna Państwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujące wybrane zagadnienia dotyczące przedmiotu
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach oraz udział w dyskusji
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i praktyczne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada umiejętności wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz nie jest w stanie wykonać zadań
3,0student posiada podstawową umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie zadawalająco wykonać zadania
3,5student posiada podstawową umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz nie jest w stanie w stopniu podstawowym wykonać zadania
4,0student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać większość zadań
4,5student posiada ponadprzeciętną zdolność wyszukiwania, analizy i zrozumienia informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać większość zadań
5,0student posiada ponadprzeciętną zdolność wyszukiwania, analizy i zrozumienia informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać wszystkie zadania bez zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O10-S_K01W sposób odpowiedzialny i kompetentny będzię potrafił podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Nauczy się pracwać samodzielnie i w zespole. Będzie dostrzegał ryzyko oraz prawidłowo oceni skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K05Student ma świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska naturalnego.
GO_1A_K06Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z prawnymi wymogami w zakresie emisji zanieczyszczeń i standardów
C-5Nabycie kompetencji w podejmowaniu decyzji w zakresie ogranieczania emisji i spełniania standardów w tym zakresie
Treści programoweT-A-1Podstawy modelowania zanieczyszczeń i interpretacji danych
T-A-2Obliczanie emisji podstawy prawne
T-A-3Standardy jakości gleb powietrza i wody - omówienie szczegółowe.
T-A-4Standardy ograniczające wprowadzanie substancji szkodliwych do środowiska.
T-A-5Wstępujące standardy jakości środowisko na przykładzie ISO, EMAS
T-A-6Sprawozdawczość w zakresie realizowania zadań z zakresu ochrony środowiska na przykładzie KOBIZE
T-A-7BAT jako wyznacznik standardów technologicznych.
T-A-8Oprogramowanie do modelowania zanieczyszczeń przykłady
T-A-9Wpływ emisji zanieczyszczeń z ferm wielkotowarowych na ekosystemy na przykładzie ekosystemu leśnego
T-A-10Wpływ emisji emisji zanieczyszczeń przemysłu nawozowego na środowisko
T-A-11Naliczanie opłat za korzystanie ze środowiska
T-A-12Podsatwy handlu emisjami
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i praktyczne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest w stanie ocenić skutków środowiskowych emisji oraz nie jest w stanie sformułować prawidłowych decyzji
3,0student potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć zadowalającą decyzję co do postępowania ograniczającego
3,5student potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć decyzję co do postępowania ograniczającego
4,0student potrafi w stopniu odpowiednim ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć prawidłową decyzję co do postępowania ograniczającego
4,5student potrafi w sposób dojrzały ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć prawidłową decyzję co do postępowania ograniczającego
5,0student potrafi w sposób ponadprzeciętny ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć właściwą decyzję co do postępowania ograniczającego