Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Edukacja ekologiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Edukacja ekologiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW3 20 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawowy zakres wiadomości przyrodniczych, umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji książkowych i elektronicznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem edukacji ekologicznej i możliwościami jej prowadzenia, rozumienie edukacji ekologicznej jako elementu edukacji obywatelskiej prowadzącej do rozwijania społeczeństwa akceptującego zasady zrównoważonego rozwoju.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Nadużywanie symboliki ekologicznej (greenwashing, zielone kłamstwo, ekomarketing). Kampanie edukacyjno-promocyjne o tematyce środowiskowej (Edukacja mimowolna – rola mediów).2
T-A-2Procedury konstruowania programu edukacji środowiskowej dla społeczności lokalnej. Projekt ścieżki edukacyjnej2
T-A-3Edukacja formalna w zakresie treści ekologicznych – analiza programów nauczania, podręczników, treści ekologiczne w programach studiów wybranych kierunków.2
T-A-4Edukacja pozaszkolna – wojewódzkie służby ochrony środowiska, samorządy, administracja terenów cennych pod względem przyrodniczym, organizatorzy wypoczynku i turystyki, RDLP (nadleśnictwa), RDOŚ.2
T-A-5Edukacja ekologiczna w miejscu pracy i zamieszkania – treści ekologiczne w strategiach przedsiębiorstw przemysłowych, sieci handlowych, spółdzielni mieszkaniowych. Zaliczenie przedmiotu.2
10
wykłady
T-W-1Co to jest edukacja środowiskowa? - definicje, trendy krajowe i międzynarodowe. Historia edukacji środowiskowej w Polsce i na świecie. Formalna i nieformalna edukacja ekologiczna. Interdyscyplinarny charakter edukacji ekologicznej. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej, instytucje mające statutowy obowiązek edukacji ekologicznej.6
T-W-2Metody aktywizujące w edukacji ekologicznej. Akcje i kampanie edukacyjne – planowanie i ewaluacja.2
T-W-3Finansowanie działań w ramach edukacji nieformalnej (instytucje finansujące, rodzaje programów finansowych, jak starać się o fundusze?).2
T-W-4Badania społeczne w planowaniu edukacji ekologicznej. Metody ilościowe i jakościowe. Kwestionariusz wywiadu, wywiad bezpośredni, badania fokusowe. Badania opinii publicznej.2
T-W-5Rolnictwo ekologiczne - założenia, audyt, opłacalność, programy finansujące2
T-W-6Gospodarka odpadami komunalnymi - wiadomości ogólne, przykłady akcji edukacyjnych, analiza materiałów edukacyjno-informacyjnych, rola samorządu lokalnego w zarządzaniu odpadami, efektywność racjonalnej gospodarki odpadami a partycypacja społeczeństwa.2
T-W-7Edukacja środowiskowa społeczności lokalnych. Projekty środowiskowe realizowane w województwie zachodniopomorskim. Założenia i funkcjonowanie ośrodków edukacji przyrodniczej, leśnej i ekologicznej w woj. zachodniopomorskim.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w zajęciach10
A-A-2przygotowanie projektu 1 elementu ścieżki dydaktycznej20
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajeciach20
A-W-2studiowanie wskazanej literatury20
A-W-3przygotowanie prezentacji10
A-W-4udział w konsultacjach5
A-W-5przygotowanie do zaliczenia5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena pracy w grupie
S-2Ocena formująca: ocena wykonania projektu
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O05-D_W01
Student zna podstawowe definicje i regulacje prawne i społeczne związane z edukacją ekologiczną. Potrafi Kształtowac potencjał przyrody w celu poprawy jakośći życia człowieka.
GO_1A_W08, GO_1A_W05, GO_1A_W01, GO_1A_W09, GO_1A_W06R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O05-D_U01
Student posiada umiejetność wyszukiwania, rozumienia i analizy informacji w celu prawidłowego przeprowadzenia procesu edukacji ekologicznej.
GO_1A_U02, GO_1A_U06, GO_1A_U01R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U05InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-3, T-W-4M-3, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O05-D_K01
Student ma potrzebe i świadomośc ciągłego rozwoju. Potrafi przeprowadzic autoewaluacją swoich kompetencji w zakresie edukacji ekologicznej.
GO_1A_K07, GO_1A_K06, GO_1A_K01, GO_1A_K03R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-3, T-W-6M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O05-D_W01
Student zna podstawowe definicje i regulacje prawne i społeczne związane z edukacją ekologiczną. Potrafi Kształtowac potencjał przyrody w celu poprawy jakośći życia człowieka.
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe definicje i regulacje prawne zwiazne z edukacja ekologiczną. Wie jakie działania może podjąć w celu poprawy jakości życia poprzez kształtowanie potancjału przyrody.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O05-D_U01
Student posiada umiejetność wyszukiwania, rozumienia i analizy informacji w celu prawidłowego przeprowadzenia procesu edukacji ekologicznej.
2,0
3,0student posiada podstawową umiejętność wyszukiwania, rozumienia i analizy informacji w procesie ekukscji ekologicznej ale przy pomocy nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O05-D_K01
Student ma potrzebe i świadomośc ciągłego rozwoju. Potrafi przeprowadzic autoewaluacją swoich kompetencji w zakresie edukacji ekologicznej.
2,0
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Henryk Bryła, Katarzyna Basik, Lilianna Hoppe, Dorota Ziółkowska, Ekologia w pytaniach i odpowiedziach, Tempus, 2012
  2. McKay Kim, Bonnin Jenny, Ekologia dla każdego, G J RBA, 2011
  3. Tuszyńska L., Edukacja środowiskowa społeczności lokalnych w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej., Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Henryk Bryła, Katarzyna Basik, Słownik ekologiczny, Tempus, 2012
  2. Rydz. E., Kowalak A. (red.), Świadomość ekologiczna a rozwój regionalny w europie Środkowo-Wschodniej., Wyd. nauk. Akademii Pomorskiej, Słupsk, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Nadużywanie symboliki ekologicznej (greenwashing, zielone kłamstwo, ekomarketing). Kampanie edukacyjno-promocyjne o tematyce środowiskowej (Edukacja mimowolna – rola mediów).2
T-A-2Procedury konstruowania programu edukacji środowiskowej dla społeczności lokalnej. Projekt ścieżki edukacyjnej2
T-A-3Edukacja formalna w zakresie treści ekologicznych – analiza programów nauczania, podręczników, treści ekologiczne w programach studiów wybranych kierunków.2
T-A-4Edukacja pozaszkolna – wojewódzkie służby ochrony środowiska, samorządy, administracja terenów cennych pod względem przyrodniczym, organizatorzy wypoczynku i turystyki, RDLP (nadleśnictwa), RDOŚ.2
T-A-5Edukacja ekologiczna w miejscu pracy i zamieszkania – treści ekologiczne w strategiach przedsiębiorstw przemysłowych, sieci handlowych, spółdzielni mieszkaniowych. Zaliczenie przedmiotu.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Co to jest edukacja środowiskowa? - definicje, trendy krajowe i międzynarodowe. Historia edukacji środowiskowej w Polsce i na świecie. Formalna i nieformalna edukacja ekologiczna. Interdyscyplinarny charakter edukacji ekologicznej. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej, instytucje mające statutowy obowiązek edukacji ekologicznej.6
T-W-2Metody aktywizujące w edukacji ekologicznej. Akcje i kampanie edukacyjne – planowanie i ewaluacja.2
T-W-3Finansowanie działań w ramach edukacji nieformalnej (instytucje finansujące, rodzaje programów finansowych, jak starać się o fundusze?).2
T-W-4Badania społeczne w planowaniu edukacji ekologicznej. Metody ilościowe i jakościowe. Kwestionariusz wywiadu, wywiad bezpośredni, badania fokusowe. Badania opinii publicznej.2
T-W-5Rolnictwo ekologiczne - założenia, audyt, opłacalność, programy finansujące2
T-W-6Gospodarka odpadami komunalnymi - wiadomości ogólne, przykłady akcji edukacyjnych, analiza materiałów edukacyjno-informacyjnych, rola samorządu lokalnego w zarządzaniu odpadami, efektywność racjonalnej gospodarki odpadami a partycypacja społeczeństwa.2
T-W-7Edukacja środowiskowa społeczności lokalnych. Projekty środowiskowe realizowane w województwie zachodniopomorskim. Założenia i funkcjonowanie ośrodków edukacji przyrodniczej, leśnej i ekologicznej w woj. zachodniopomorskim.4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w zajęciach10
A-A-2przygotowanie projektu 1 elementu ścieżki dydaktycznej20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajeciach20
A-W-2studiowanie wskazanej literatury20
A-W-3przygotowanie prezentacji10
A-W-4udział w konsultacjach5
A-W-5przygotowanie do zaliczenia5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O05-D_W01Student zna podstawowe definicje i regulacje prawne i społeczne związane z edukacją ekologiczną. Potrafi Kształtowac potencjał przyrody w celu poprawy jakośći życia człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W08Student ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska i rozwoju z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w pełnym zakresie gospodarki odpadami, w tym również rekultywacji terenów zdegradowanych, w tym składowisk odpadów.
GO_1A_W05Student identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją terenów zdegradowanych, w tym gromadzeniem, składowaniem, unieszkodliwianiem i przetwarzaniem odpadów oraz rekultywacją składowisk.
GO_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w środowisku. Zna zasady funkcjonowania biosfery oraz jest w stanie określić ich wpływ na życie ludzi i gospodarkę.
GO_1A_W09Student opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach.
GO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem edukacji ekologicznej i możliwościami jej prowadzenia, rozumienie edukacji ekologicznej jako elementu edukacji obywatelskiej prowadzącej do rozwijania społeczeństwa akceptującego zasady zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-A-1Nadużywanie symboliki ekologicznej (greenwashing, zielone kłamstwo, ekomarketing). Kampanie edukacyjno-promocyjne o tematyce środowiskowej (Edukacja mimowolna – rola mediów).
T-A-2Procedury konstruowania programu edukacji środowiskowej dla społeczności lokalnej. Projekt ścieżki edukacyjnej
T-A-3Edukacja formalna w zakresie treści ekologicznych – analiza programów nauczania, podręczników, treści ekologiczne w programach studiów wybranych kierunków.
T-A-4Edukacja pozaszkolna – wojewódzkie służby ochrony środowiska, samorządy, administracja terenów cennych pod względem przyrodniczym, organizatorzy wypoczynku i turystyki, RDLP (nadleśnictwa), RDOŚ.
T-A-5Edukacja ekologiczna w miejscu pracy i zamieszkania – treści ekologiczne w strategiach przedsiębiorstw przemysłowych, sieci handlowych, spółdzielni mieszkaniowych. Zaliczenie przedmiotu.
T-W-1Co to jest edukacja środowiskowa? - definicje, trendy krajowe i międzynarodowe. Historia edukacji środowiskowej w Polsce i na świecie. Formalna i nieformalna edukacja ekologiczna. Interdyscyplinarny charakter edukacji ekologicznej. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej, instytucje mające statutowy obowiązek edukacji ekologicznej.
T-W-2Metody aktywizujące w edukacji ekologicznej. Akcje i kampanie edukacyjne – planowanie i ewaluacja.
T-W-3Finansowanie działań w ramach edukacji nieformalnej (instytucje finansujące, rodzaje programów finansowych, jak starać się o fundusze?).
T-W-4Badania społeczne w planowaniu edukacji ekologicznej. Metody ilościowe i jakościowe. Kwestionariusz wywiadu, wywiad bezpośredni, badania fokusowe. Badania opinii publicznej.
T-W-5Rolnictwo ekologiczne - założenia, audyt, opłacalność, programy finansujące
T-W-6Gospodarka odpadami komunalnymi - wiadomości ogólne, przykłady akcji edukacyjnych, analiza materiałów edukacyjno-informacyjnych, rola samorządu lokalnego w zarządzaniu odpadami, efektywność racjonalnej gospodarki odpadami a partycypacja społeczeństwa.
T-W-7Edukacja środowiskowa społeczności lokalnych. Projekty środowiskowe realizowane w województwie zachodniopomorskim. Założenia i funkcjonowanie ośrodków edukacji przyrodniczej, leśnej i ekologicznej w woj. zachodniopomorskim.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena wykonania projektu
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe definicje i regulacje prawne zwiazne z edukacja ekologiczną. Wie jakie działania może podjąć w celu poprawy jakości życia poprzez kształtowanie potancjału przyrody.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O05-D_U01Student posiada umiejetność wyszukiwania, rozumienia i analizy informacji w celu prawidłowego przeprowadzenia procesu edukacji ekologicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U02Student posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska oraz efektywności zarządzania w ramach gospodarki odpadami.
GO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
GO_1A_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w tym technik komputerowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem edukacji ekologicznej i możliwościami jej prowadzenia, rozumienie edukacji ekologicznej jako elementu edukacji obywatelskiej prowadzącej do rozwijania społeczeństwa akceptującego zasady zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-A-1Nadużywanie symboliki ekologicznej (greenwashing, zielone kłamstwo, ekomarketing). Kampanie edukacyjno-promocyjne o tematyce środowiskowej (Edukacja mimowolna – rola mediów).
T-A-2Procedury konstruowania programu edukacji środowiskowej dla społeczności lokalnej. Projekt ścieżki edukacyjnej
T-A-3Edukacja formalna w zakresie treści ekologicznych – analiza programów nauczania, podręczników, treści ekologiczne w programach studiów wybranych kierunków.
T-A-4Edukacja pozaszkolna – wojewódzkie służby ochrony środowiska, samorządy, administracja terenów cennych pod względem przyrodniczym, organizatorzy wypoczynku i turystyki, RDLP (nadleśnictwa), RDOŚ.
T-A-5Edukacja ekologiczna w miejscu pracy i zamieszkania – treści ekologiczne w strategiach przedsiębiorstw przemysłowych, sieci handlowych, spółdzielni mieszkaniowych. Zaliczenie przedmiotu.
T-W-3Finansowanie działań w ramach edukacji nieformalnej (instytucje finansujące, rodzaje programów finansowych, jak starać się o fundusze?).
T-W-4Badania społeczne w planowaniu edukacji ekologicznej. Metody ilościowe i jakościowe. Kwestionariusz wywiadu, wywiad bezpośredni, badania fokusowe. Badania opinii publicznej.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada podstawową umiejętność wyszukiwania, rozumienia i analizy informacji w procesie ekukscji ekologicznej ale przy pomocy nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O05-D_K01Student ma potrzebe i świadomośc ciągłego rozwoju. Potrafi przeprowadzic autoewaluacją swoich kompetencji w zakresie edukacji ekologicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K07Student jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań. Potrafi powiązać zysk ekonomiczny z dobrem społecznym i środowiska.
GO_1A_K06Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
GO_1A_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
GO_1A_K03Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania technicznego lub badawczego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem edukacji ekologicznej i możliwościami jej prowadzenia, rozumienie edukacji ekologicznej jako elementu edukacji obywatelskiej prowadzącej do rozwijania społeczeństwa akceptującego zasady zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-A-2Procedury konstruowania programu edukacji środowiskowej dla społeczności lokalnej. Projekt ścieżki edukacyjnej
T-A-3Edukacja formalna w zakresie treści ekologicznych – analiza programów nauczania, podręczników, treści ekologiczne w programach studiów wybranych kierunków.
T-A-4Edukacja pozaszkolna – wojewódzkie służby ochrony środowiska, samorządy, administracja terenów cennych pod względem przyrodniczym, organizatorzy wypoczynku i turystyki, RDLP (nadleśnictwa), RDOŚ.
T-A-5Edukacja ekologiczna w miejscu pracy i zamieszkania – treści ekologiczne w strategiach przedsiębiorstw przemysłowych, sieci handlowych, spółdzielni mieszkaniowych. Zaliczenie przedmiotu.
T-W-3Finansowanie działań w ramach edukacji nieformalnej (instytucje finansujące, rodzaje programów finansowych, jak starać się o fundusze?).
T-W-6Gospodarka odpadami komunalnymi - wiadomości ogólne, przykłady akcji edukacyjnych, analiza materiałów edukacyjno-informacyjnych, rola samorządu lokalnego w zarządzaniu odpadami, efektywność racjonalnej gospodarki odpadami a partycypacja społeczeństwa.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0