Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Planowanie przestrzenne i zarządzanie środowiskiem:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Planowanie przestrzenne i zarządzanie środowiskiem
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,47egzamin
laboratoriaL6 20 1,00,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 1,00,24zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę na temat obowiązującego prawa w zakresie planowania przestrzennego i ochrony środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student będzie potrafił korzystać z informacji zawartych w dokumentach planistycznych, zwłaszcza w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
C-2Student bedzie przygotowany do przygotowania wdrożenia systemu zarządzania środowiskowego w organizacji i jego oceny.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Procedura opracowywania i uchwalania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko i udziałem społeczeństwa10
10
laboratoria
T-L-1Projekt - ścieżka wdrażania systemu zarządzania środowiskowego ISO 14001w wybranym przedsiębiorstwie.20
20
wykłady
T-W-1Zasady kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej na różnych szczeblach: procedury i dokumenty.15
T-W-2Charakterystyka podstawowych systemów zarządzania środowiskowego: dokumenty, procedury, certyfikacja.15
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych10
A-A-2Czytanie zaleconej literatury10
A-A-3Opracowanie schematów postępowania w procedurze opracowywania i uchwalania miejscowych planów zagospdoarowania przestrzennego10
30
laboratoria
A-L-1Analiza stanu wybranego przedsiębiorstwa w zakresie procesów produkcji i zarządzania (zebranie i analiza informacji)2
A-L-2Opracowanie polityki środwiskowej dla wybranego przedsiębiorstwa2
A-L-3Opracowanie księgi zarządzania środowiskiem dla wybranego przedsiębiorstwa2
A-L-4Opracowanie wybranych procedur postępowania2
A-L-5Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych20
A-L-6Czytanie zaleconej literatury2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Czytanie zaleconej literatury30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3praca projektowa (analiza i koncepcja systemu zarządznania środowiskowego)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych części projektowych
S-3Ocena podsumowująca: test wiedzy w zakresie treści wykładowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C13_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania środowiskowego i planowania przestrzennego
GO_1A_W04, GO_1A_W06, GO_1A_W10, GO_1A_W11R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1, C-2T-A-1, T-W-1, T-W-2M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C13_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania, rozumienia, analizowania informacji pochądzących z różnych źródeł i wykorzytywania ich do rozwiązywania problemów i zadań inzynierskich, posługując się informatycznymi technikami prezentacji danych geograficznych.
GO_1A_U01, GO_1A_U05, GO_1A_U07, GO_1A_U08R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08C-1, C-2T-A-1, T-L-1M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C13_K01
Student potrafi ocenić wpływ działalności gospdoarczej na stan środowiska i rozwiązywać problemy identyfikowane w tym kontekście.
GO_1A_K01, GO_1A_K04, GO_1A_K05R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07C-1, C-2T-A-1, T-L-1M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C13_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania środowiskowego i planowania przestrzennego
2,0Student nie posiada wymaganej podstawowej wiedzy na temet planowania przestrzennego i zarządzania środwiskowego
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu: potrafi wymienić podstawowe dokumenty planistyczne i systemy zarządzania środowiskowego
3,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe dokumenty planistyczne i systemy zarządzania środowiskowego
4,0Student potrafi opisać proces opracowywania i uchwalania dokumentów planistycznych oraz omówić wybrany system zarządzania środowiskowego
4,5Student trafnie opisuje dokumenty planistyczne i procedury ich uchwalania oraz omawia wyczerpująco dwa systemy zarządzania środowiskowego
5,0Student biegle porusza się w tematyce planowania przestrzennego i zarządzania śrdowiskowego na poziomie wymaganym w ramach zajęć.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C13_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania, rozumienia, analizowania informacji pochądzących z różnych źródeł i wykorzytywania ich do rozwiązywania problemów i zadań inzynierskich, posługując się informatycznymi technikami prezentacji danych geograficznych.
2,0Student nie posiada wymaganego wachlarza umiejętności z zakresu pozyskiwania i wykorzystywania informacji.
3,0Student w podstawowym zakresie pozyskuje i przetwarza informacje a zadania problemowe rozwiązuje z pomocą nauczyciela.
3,5Student posiada podstawowe umiejętności pozyskiwania i przetwarzania informacji z różnych źrodeł i podejmuje na ich podstawie samodzielne próby rozwiązywania prostych zadan inżynierskich z wykorzystaniem geograficznych systemów informacyjnych.
4,0Student swobodnie porusza się w dostepnych źródłach informacji odpowiednio je analizując i przetwarzając, oraz wykorzystując do rozwiazywania prostych zadań inżynierskich, posługując się geograficznymi systemami informacyjnymi.
4,5Student posiada wysokie umiejętności wyszukiwania i korzytania z informacji na potrzeby analizy i rozwiązywania problemów środowiskowych posługując się informatycznymi technikami prezentacji danych geograficznych.
5,0Student biegle pozyskuje, przetwarza i analizuje informacje, wykorzystując je do rozwiązywania problemów i zadań inżynierskich a dane prezentuje w zaawansowanej technice prezentacji danych geograficznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C13_K01
Student potrafi ocenić wpływ działalności gospdoarczej na stan środowiska i rozwiązywać problemy identyfikowane w tym kontekście.
2,0Student nie potrafi ocenić wpływu działalności gospodarczej na stan środowiska ani rozwiazywać problemów identyfikowanych w tym kontekście.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu ocenić wpływ działalności gospodarczej na stan środowiska i rozwiązywać proste problemy identyfikowane w tym kontekście, korzystając z pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w ograniczonym stopniu ocenić wpływ działalności gospodarczej na stan środowiska i rozwiązywać proste problemy identyfikowane w tym kontekście, korzystając z nieznacznej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi ocenić wpływ działalności gospodarczej na stan środowiska i rozwiązywać bardziej złożone problemy identyfikowane w tym kontekście.
4,5Student samodzielnie potrafi ocenić wpływ działalności gospodarczej na stan środowiska i rozwiązywać złożone problemy identyfikowane w tym kontekście.
5,0Student samodzielnie potrafi trafnie ocenić wpływ działalności gospodarczej na stan środowiska i rozwiązywać złożone problemy identyfikowane w tym kontekście.

Literatura podstawowa

  1. Nowosielski R., Spilka M., Kania A., Zarządzanie środowiskowe i systemy zarządzania środowiskowego, Politechnika Śląska, Gliwice, 2010
  2. Lisowska-Mieszkowska E., Systemy zarządzania środowiskowego - rozwój i funkcjonowanie w Polsce, Warszawa, 2007, Ochrona Środowiska i Zasobów Naturalnych Z. 30
  3. Emas Easy- Poradnik dotyczący wdrażania EMAS w MŚP, Polska Agencja Rozwoju Przedsięwbiorczości, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Procedura opracowywania i uchwalania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko i udziałem społeczeństwa10
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projekt - ścieżka wdrażania systemu zarządzania środowiskowego ISO 14001w wybranym przedsiębiorstwie.20
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej na różnych szczeblach: procedury i dokumenty.15
T-W-2Charakterystyka podstawowych systemów zarządzania środowiskowego: dokumenty, procedury, certyfikacja.15
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych10
A-A-2Czytanie zaleconej literatury10
A-A-3Opracowanie schematów postępowania w procedurze opracowywania i uchwalania miejscowych planów zagospdoarowania przestrzennego10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Analiza stanu wybranego przedsiębiorstwa w zakresie procesów produkcji i zarządzania (zebranie i analiza informacji)2
A-L-2Opracowanie polityki środwiskowej dla wybranego przedsiębiorstwa2
A-L-3Opracowanie księgi zarządzania środowiskiem dla wybranego przedsiębiorstwa2
A-L-4Opracowanie wybranych procedur postępowania2
A-L-5Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych20
A-L-6Czytanie zaleconej literatury2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Czytanie zaleconej literatury30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C13_W01Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania środowiskowego i planowania przestrzennego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W04Student zna podstawowe definicje i zasady ekonomiczne oraz uwarunkowania prawne i społeczne związane z kierunkiem gospodarka odpadami. Rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej w tym zakresie.
GO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
GO_1A_W10Student ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
GO_1A_W11Student zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz obieg pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Student będzie potrafił korzystać z informacji zawartych w dokumentach planistycznych, zwłaszcza w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
C-2Student bedzie przygotowany do przygotowania wdrożenia systemu zarządzania środowiskowego w organizacji i jego oceny.
Treści programoweT-A-1Procedura opracowywania i uchwalania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko i udziałem społeczeństwa
T-W-1Zasady kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej na różnych szczeblach: procedury i dokumenty.
T-W-2Charakterystyka podstawowych systemów zarządzania środowiskowego: dokumenty, procedury, certyfikacja.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wiedzy w zakresie treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wymaganej podstawowej wiedzy na temet planowania przestrzennego i zarządzania środwiskowego
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu: potrafi wymienić podstawowe dokumenty planistyczne i systemy zarządzania środowiskowego
3,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe dokumenty planistyczne i systemy zarządzania środowiskowego
4,0Student potrafi opisać proces opracowywania i uchwalania dokumentów planistycznych oraz omówić wybrany system zarządzania środowiskowego
4,5Student trafnie opisuje dokumenty planistyczne i procedury ich uchwalania oraz omawia wyczerpująco dwa systemy zarządzania środowiskowego
5,0Student biegle porusza się w tematyce planowania przestrzennego i zarządzania śrdowiskowego na poziomie wymaganym w ramach zajęć.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C13_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, rozumienia, analizowania informacji pochądzących z różnych źródeł i wykorzytywania ich do rozwiązywania problemów i zadań inzynierskich, posługując się informatycznymi technikami prezentacji danych geograficznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w tym technik komputerowych.
GO_1A_U05Student wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski. Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
GO_1A_U07Student posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako podstawowym narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Potrafi wykorzystać to narzędzie w planowaniu lokalizacji inwestycji mogących generować konflikty społeczne np. spalarni odpadów, składowisk odpadów, oczyszczalni ścieków itp. Umie planować i zarządzać zgodnie z prawem obiegiem biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Potrafi nakreślić szkice w skali i mapy ułatwiające zarządzanie środowiskiem, odpadami i rekultywacją gruntów.
GO_1A_U08Student potrafi dokonać inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego. Potrafi tę wiedzę wykorzystać do działań inżynierskich mających na celu rozwiązanie zaistniałych problemów zawodowych, umiejąc przy tym ocenić ich wady i zalety.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Student będzie potrafił korzystać z informacji zawartych w dokumentach planistycznych, zwłaszcza w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
C-2Student bedzie przygotowany do przygotowania wdrożenia systemu zarządzania środowiskowego w organizacji i jego oceny.
Treści programoweT-A-1Procedura opracowywania i uchwalania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko i udziałem społeczeństwa
T-L-1Projekt - ścieżka wdrażania systemu zarządzania środowiskowego ISO 14001w wybranym przedsiębiorstwie.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3praca projektowa (analiza i koncepcja systemu zarządznania środowiskowego)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych części projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wymaganego wachlarza umiejętności z zakresu pozyskiwania i wykorzystywania informacji.
3,0Student w podstawowym zakresie pozyskuje i przetwarza informacje a zadania problemowe rozwiązuje z pomocą nauczyciela.
3,5Student posiada podstawowe umiejętności pozyskiwania i przetwarzania informacji z różnych źrodeł i podejmuje na ich podstawie samodzielne próby rozwiązywania prostych zadan inżynierskich z wykorzystaniem geograficznych systemów informacyjnych.
4,0Student swobodnie porusza się w dostepnych źródłach informacji odpowiednio je analizując i przetwarzając, oraz wykorzystując do rozwiazywania prostych zadań inżynierskich, posługując się geograficznymi systemami informacyjnymi.
4,5Student posiada wysokie umiejętności wyszukiwania i korzytania z informacji na potrzeby analizy i rozwiązywania problemów środowiskowych posługując się informatycznymi technikami prezentacji danych geograficznych.
5,0Student biegle pozyskuje, przetwarza i analizuje informacje, wykorzystując je do rozwiązywania problemów i zadań inżynierskich a dane prezentuje w zaawansowanej technice prezentacji danych geograficznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C13_K01Student potrafi ocenić wpływ działalności gospdoarczej na stan środowiska i rozwiązywać problemy identyfikowane w tym kontekście.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
GO_1A_K04Student potrafi na drodze etycznej powiązać aspekty ekonomiczne i środowiskowe wykonywanego zawodu, potrafi ocenić wszelkie aspekty prawidłowego postępowania.
GO_1A_K05Student ma świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Student będzie potrafił korzystać z informacji zawartych w dokumentach planistycznych, zwłaszcza w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
C-2Student bedzie przygotowany do przygotowania wdrożenia systemu zarządzania środowiskowego w organizacji i jego oceny.
Treści programoweT-A-1Procedura opracowywania i uchwalania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko i udziałem społeczeństwa
T-L-1Projekt - ścieżka wdrażania systemu zarządzania środowiskowego ISO 14001w wybranym przedsiębiorstwie.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3praca projektowa (analiza i koncepcja systemu zarządznania środowiskowego)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych części projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić wpływu działalności gospodarczej na stan środowiska ani rozwiazywać problemów identyfikowanych w tym kontekście.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu ocenić wpływ działalności gospodarczej na stan środowiska i rozwiązywać proste problemy identyfikowane w tym kontekście, korzystając z pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w ograniczonym stopniu ocenić wpływ działalności gospodarczej na stan środowiska i rozwiązywać proste problemy identyfikowane w tym kontekście, korzystając z nieznacznej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi ocenić wpływ działalności gospodarczej na stan środowiska i rozwiązywać bardziej złożone problemy identyfikowane w tym kontekście.
4,5Student samodzielnie potrafi ocenić wpływ działalności gospodarczej na stan środowiska i rozwiązywać złożone problemy identyfikowane w tym kontekście.
5,0Student samodzielnie potrafi trafnie ocenić wpływ działalności gospodarczej na stan środowiska i rozwiązywać złożone problemy identyfikowane w tym kontekście.