Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona i rekultywacja gruntów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona i rekultywacja gruntów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,50,25zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,25zaliczenie
wykładyW3 45 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy o glebach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony i rekultywacji gruntów
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce
C-3Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności oceny stopnia degradacji gruntów
C-4Zapoznanie studenta z metodami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych oraz gruntów bezglebowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w oparciu o dane GUS2
T-A-2Zmiany w powierzchni gruntów (zdegradowanych i zdewastowanych) wymagajacych rekultywacji i zagospodarowania ma podstawie danych statystycznych. Ocena stopnia zdegradowania fizycznego gruntów na podstawie ich właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych2
T-A-3Rozpoznawanie technik fitoremediacji. Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb miejskich metalami ciężkimi według obowiązujących przepisów prawnych i zaleceń naukowych2
T-A-4Rozpoznawanie form procesów erozyjnych. Określanie potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną2
T-A-5Ocena przydatności rolniczej i podatności gleb na erozję wodną w obszarze urzeźbionym w aspekcie dobrania odpowiednich zabiegów przeciwerozyjnych lub podjęcia decyzji o wyłączeniu obszaru z użytkowania rolniczego4
T-A-6Przekształcenia gleb w obrębie miast. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych3
15
laboratoria
T-L-1Ocena stopnia degradacji kwasowej gleby na podstawie jej właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych (ustalenie formy i obliczenie dawki nawozu wapniowego)2
T-L-2Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów rekultywacyjnych w oparciu o stwierdzony stopień zanieczyszczenia2
T-L-3Charakterystyka zboczy w rzeźbie niżowej w aspekcie oddziaływania procesów erozji wodnej: wykreślenie profilu wysokościowego zbocza na podstawie mapy hipsometrycznej, obliczenie spadków i naniesienie informacji o miąższości i uziarnieniu poziomu próchnicznego4
T-L-4Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego przekroju geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych7
15
wykłady
T-W-1Wprowadzernie do zagadnień przedmiotu - objaśnienie pojęć związanych z merytoryką przedmiotu. Funkcje gleb w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce3
T-W-2Degradacja fizyczna gleb: zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieprawidłowe stosunki wodno-powietrzne - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne3
T-W-3Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja odczynu3
T-W-4Zasolenie gruntów - przyczyny, skutki, zabiegi rekultywacyjne. Oczyszczanie i remediacja gruntów - wprowadzenie do zagadnień: rodzaje substancji zanieczyszczających grunty, prawna konieczność oczyszczenia gruntów, techniki oczyszczania "in situ" i "ex situ". Techniki fitoremediacji4
T-W-5Metody oczyszczania gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi3
T-W-6Oczyszczanie gruntów z substancji organicznych4
T-W-7Oczyszczanie środowiska gruntowo-wodnego z substancji ropopochodnych4
T-W-8Procesy erozyjne jako czynniki degradujące grunty i środowisko. Erozja wodna: rodzaje, przyczyny i skutki oddziaływania tego procesu3
T-W-9Ochrona gruntów zagrożonych erozją wodną - agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne. Erozja wietrzna: przyczyny, skutki, profilaktyka3
T-W-10Ochrona gleb organicznych. Przyczyny, skutki i zapobieganie procesom murszenia3
T-W-11Przesłanki rekultywacji gruntów bezglebowych (terenów zdewastowanych)3
T-W-12Fazy rekultywacji gruntów bezglebowych3
T-W-13Rekultywacja gruntów po odkrywkowym wydobyciu węgla brunatnego3
T-W-14Rekultywacja gruntów po wydobyciu surowców skalnych oraz rekultywacja składowisk odpadów3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych15
45
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych15
45
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach45
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych, w tym zapoznanie się z literaturą fachową12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów (egzaminu)18
A-W-4Konsultacje15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C09_W01
W zakresie wiedzy student nabył teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gruntów
GO_1A_W05, GO_1A_W06, GO_1A_W07, GO_1A_W09R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-W-10M-4, M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C09_U01
W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do oceny stopnia zdegradowana gruntów i dobrania odpowiedniego sposóbu ich rekultywacji
GO_1A_U06, GO_1A_U07R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C09_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska, w tym zdrowiem zwierząt i ludzi
GO_1A_K01, GO_1A_K02, GO_1A_K04R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C09_W01
W zakresie wiedzy student nabył teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gruntów
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę, tj. zna w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy związane z ochroną i rekultywacją gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C09_U01
W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do oceny stopnia zdegradowana gruntów i dobrania odpowiedniego sposóbu ich rekultywacji
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności przedmiotowe, tj. potrafi określić tylko niektóre sposoby ochrony i rekultywacji gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C09_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska, w tym zdrowiem zwierząt i ludzi
2,0
3,0Student wykazuje się dostateczną sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz powiązań, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Karczewska A., Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, Wydaw. Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2008
  2. Baran S., Turski R., Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, Wydaw. Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 1996
  3. Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Greinert H., Greinert A., Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego, Wydaw. Politechniki Zielonogórskiej, Zielona Góra, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w oparciu o dane GUS2
T-A-2Zmiany w powierzchni gruntów (zdegradowanych i zdewastowanych) wymagajacych rekultywacji i zagospodarowania ma podstawie danych statystycznych. Ocena stopnia zdegradowania fizycznego gruntów na podstawie ich właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych2
T-A-3Rozpoznawanie technik fitoremediacji. Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb miejskich metalami ciężkimi według obowiązujących przepisów prawnych i zaleceń naukowych2
T-A-4Rozpoznawanie form procesów erozyjnych. Określanie potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną2
T-A-5Ocena przydatności rolniczej i podatności gleb na erozję wodną w obszarze urzeźbionym w aspekcie dobrania odpowiednich zabiegów przeciwerozyjnych lub podjęcia decyzji o wyłączeniu obszaru z użytkowania rolniczego4
T-A-6Przekształcenia gleb w obrębie miast. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena stopnia degradacji kwasowej gleby na podstawie jej właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych (ustalenie formy i obliczenie dawki nawozu wapniowego)2
T-L-2Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów rekultywacyjnych w oparciu o stwierdzony stopień zanieczyszczenia2
T-L-3Charakterystyka zboczy w rzeźbie niżowej w aspekcie oddziaływania procesów erozji wodnej: wykreślenie profilu wysokościowego zbocza na podstawie mapy hipsometrycznej, obliczenie spadków i naniesienie informacji o miąższości i uziarnieniu poziomu próchnicznego4
T-L-4Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego przekroju geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych7
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzernie do zagadnień przedmiotu - objaśnienie pojęć związanych z merytoryką przedmiotu. Funkcje gleb w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce3
T-W-2Degradacja fizyczna gleb: zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieprawidłowe stosunki wodno-powietrzne - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne3
T-W-3Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja odczynu3
T-W-4Zasolenie gruntów - przyczyny, skutki, zabiegi rekultywacyjne. Oczyszczanie i remediacja gruntów - wprowadzenie do zagadnień: rodzaje substancji zanieczyszczających grunty, prawna konieczność oczyszczenia gruntów, techniki oczyszczania "in situ" i "ex situ". Techniki fitoremediacji4
T-W-5Metody oczyszczania gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi3
T-W-6Oczyszczanie gruntów z substancji organicznych4
T-W-7Oczyszczanie środowiska gruntowo-wodnego z substancji ropopochodnych4
T-W-8Procesy erozyjne jako czynniki degradujące grunty i środowisko. Erozja wodna: rodzaje, przyczyny i skutki oddziaływania tego procesu3
T-W-9Ochrona gruntów zagrożonych erozją wodną - agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne. Erozja wietrzna: przyczyny, skutki, profilaktyka3
T-W-10Ochrona gleb organicznych. Przyczyny, skutki i zapobieganie procesom murszenia3
T-W-11Przesłanki rekultywacji gruntów bezglebowych (terenów zdewastowanych)3
T-W-12Fazy rekultywacji gruntów bezglebowych3
T-W-13Rekultywacja gruntów po odkrywkowym wydobyciu węgla brunatnego3
T-W-14Rekultywacja gruntów po wydobyciu surowców skalnych oraz rekultywacja składowisk odpadów3
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach45
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych, w tym zapoznanie się z literaturą fachową12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów (egzaminu)18
A-W-4Konsultacje15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C09_W01W zakresie wiedzy student nabył teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gruntów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W05Student identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją terenów zdegradowanych, w tym gromadzeniem, składowaniem, unieszkodliwianiem i przetwarzaniem odpadów oraz rekultywacją składowisk.
GO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
GO_1A_W07Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi.
GO_1A_W09Student opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony i rekultywacji gruntów
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce
C-3Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności oceny stopnia degradacji gruntów
C-4Zapoznanie studenta z metodami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych oraz gruntów bezglebowych
Treści programoweT-A-1Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w oparciu o dane GUS
T-A-4Rozpoznawanie form procesów erozyjnych. Określanie potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną
T-A-6Przekształcenia gleb w obrębie miast. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
T-W-2Degradacja fizyczna gleb: zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieprawidłowe stosunki wodno-powietrzne - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne
T-W-3Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja odczynu
T-W-8Procesy erozyjne jako czynniki degradujące grunty i środowisko. Erozja wodna: rodzaje, przyczyny i skutki oddziaływania tego procesu
T-W-5Metody oczyszczania gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi
T-W-6Oczyszczanie gruntów z substancji organicznych
T-W-11Przesłanki rekultywacji gruntów bezglebowych (terenów zdewastowanych)
T-W-13Rekultywacja gruntów po odkrywkowym wydobyciu węgla brunatnego
T-W-14Rekultywacja gruntów po wydobyciu surowców skalnych oraz rekultywacja składowisk odpadów
T-W-10Ochrona gleb organicznych. Przyczyny, skutki i zapobieganie procesom murszenia
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne)
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę, tj. zna w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy związane z ochroną i rekultywacją gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C09_U01W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do oceny stopnia zdegradowana gruntów i dobrania odpowiedniego sposóbu ich rekultywacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
GO_1A_U07Student posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako podstawowym narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Potrafi wykorzystać to narzędzie w planowaniu lokalizacji inwestycji mogących generować konflikty społeczne np. spalarni odpadów, składowisk odpadów, oczyszczalni ścieków itp. Umie planować i zarządzać zgodnie z prawem obiegiem biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Potrafi nakreślić szkice w skali i mapy ułatwiające zarządzanie środowiskiem, odpadami i rekultywacją gruntów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce
C-3Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności oceny stopnia degradacji gruntów
C-4Zapoznanie studenta z metodami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych oraz gruntów bezglebowych
Treści programoweT-A-1Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w oparciu o dane GUS
T-A-4Rozpoznawanie form procesów erozyjnych. Określanie potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną
T-A-5Ocena przydatności rolniczej i podatności gleb na erozję wodną w obszarze urzeźbionym w aspekcie dobrania odpowiednich zabiegów przeciwerozyjnych lub podjęcia decyzji o wyłączeniu obszaru z użytkowania rolniczego
T-A-6Przekształcenia gleb w obrębie miast. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
T-L-1Ocena stopnia degradacji kwasowej gleby na podstawie jej właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych (ustalenie formy i obliczenie dawki nawozu wapniowego)
T-L-2Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów rekultywacyjnych w oparciu o stwierdzony stopień zanieczyszczenia
T-L-4Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego przekroju geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
T-W-2Degradacja fizyczna gleb: zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieprawidłowe stosunki wodno-powietrzne - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne
T-W-3Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja odczynu
T-W-8Procesy erozyjne jako czynniki degradujące grunty i środowisko. Erozja wodna: rodzaje, przyczyny i skutki oddziaływania tego procesu
T-W-5Metody oczyszczania gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi
T-W-6Oczyszczanie gruntów z substancji organicznych
T-W-11Przesłanki rekultywacji gruntów bezglebowych (terenów zdewastowanych)
T-W-13Rekultywacja gruntów po odkrywkowym wydobyciu węgla brunatnego
T-W-14Rekultywacja gruntów po wydobyciu surowców skalnych oraz rekultywacja składowisk odpadów
T-W-10Ochrona gleb organicznych. Przyczyny, skutki i zapobieganie procesom murszenia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności przedmiotowe, tj. potrafi określić tylko niektóre sposoby ochrony i rekultywacji gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C09_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska, w tym zdrowiem zwierząt i ludzi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
GO_1A_K02Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
GO_1A_K04Student potrafi na drodze etycznej powiązać aspekty ekonomiczne i środowiskowe wykonywanego zawodu, potrafi ocenić wszelkie aspekty prawidłowego postępowania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony i rekultywacji gruntów
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce
C-3Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności oceny stopnia degradacji gruntów
C-4Zapoznanie studenta z metodami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych oraz gruntów bezglebowych
Treści programoweT-A-1Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w oparciu o dane GUS
T-A-4Rozpoznawanie form procesów erozyjnych. Określanie potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną
T-A-5Ocena przydatności rolniczej i podatności gleb na erozję wodną w obszarze urzeźbionym w aspekcie dobrania odpowiednich zabiegów przeciwerozyjnych lub podjęcia decyzji o wyłączeniu obszaru z użytkowania rolniczego
T-A-6Przekształcenia gleb w obrębie miast. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
T-L-1Ocena stopnia degradacji kwasowej gleby na podstawie jej właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych (ustalenie formy i obliczenie dawki nawozu wapniowego)
T-L-2Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów rekultywacyjnych w oparciu o stwierdzony stopień zanieczyszczenia
T-L-4Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego przekroju geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
T-W-1Wprowadzernie do zagadnień przedmiotu - objaśnienie pojęć związanych z merytoryką przedmiotu. Funkcje gleb w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce
T-W-2Degradacja fizyczna gleb: zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieprawidłowe stosunki wodno-powietrzne - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne
T-W-3Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja odczynu
T-W-8Procesy erozyjne jako czynniki degradujące grunty i środowisko. Erozja wodna: rodzaje, przyczyny i skutki oddziaływania tego procesu
T-W-5Metody oczyszczania gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi
T-W-6Oczyszczanie gruntów z substancji organicznych
T-W-11Przesłanki rekultywacji gruntów bezglebowych (terenów zdewastowanych)
T-W-13Rekultywacja gruntów po odkrywkowym wydobyciu węgla brunatnego
T-W-14Rekultywacja gruntów po wydobyciu surowców skalnych oraz rekultywacja składowisk odpadów
T-W-10Ochrona gleb organicznych. Przyczyny, skutki i zapobieganie procesom murszenia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje się dostateczną sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz powiązań, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0