Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Etyka w badaniach naukowych i dydaktyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etyka w badaniach naukowych i dydaktyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Postawy etyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień etyki jako wiedzy o moralności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Uniwersalne zasady dobrej praktyki badawczej: reguły badawczej rzetelności, reguły lojalności wobec uczestników badań.2
T-W-2Aspekty prawne etyki w badaniach naukowych. Zadania i działania Komisji Etycznych w procesie badania naukowego.2
T-W-3Zasady postępowania z danymi naukowymi. Poszanowanie praw autorskich i wydawniczych.2
T-W-4Zasady dotyczące recenzowania i opiniowania prac badawczych i naukowych. Nierzetelność w badaniach naukowych: fabrykowanie danych, fałszowanie wyników.2
T-W-5Etyczne aspekty badań naukowych na ludziach i zwierzętach. Obowiązki formalne badacza.2
T-W-6Nauka a biznes. Granice podporządkowania działalności naukowej przedsiębiorczości.2
T-W-7Kodeks etyki pracownika naukowego. Nierzetelność w badaniach naukowych2
T-W-8Zwalczanie plagiatu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie z literatury przedmiotu i napisanie eseju na wybrany temat.13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna - klasyczna metoda problemowa
M-2Wykład problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.
M-4Prezentacja multimedialna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju .

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_A06-E_W01
Student wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu etyki, potrafi umiejscowić rozważania etyczne w kontekście szerszej wiedzy o człowieku.
GO_1A_W04R1A_W02InzA_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_A06-E_U01
Student posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów postępowania.
GO_1A_U03R1A_U02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_A06-E_K01
Student posiada kompetencje identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej.
GO_1A_K04, GO_1A_K05R1A_K04, R1A_K05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_A06-E_W01
Student wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu etyki, potrafi umiejscowić rozważania etyczne w kontekście szerszej wiedzy o człowieku.
2,0
3,0Zna pojęcia oraz zasadnicze problemy związane ze zjawiskami moralnymi – wyodrębnia je i omawia. Nie zawsze rozumie znaczenie rozważań etycznych w opisie człowieka. Wiedza w powyższym zakresie ma charakter pamięciowy. Znajomość zagadnień obejmuje 60% treści przedmiotowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_A06-E_U01
Student posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów postępowania.
2,0
3,0Programy etyczne i kodeksy postępowania analizuje poprawnie w aspekcie konkretnych sytuacji ich obowiązywania. Zauważa ich konieczność do regulowania życia społecznego. Poprawna interpretacja dotyczy 60% zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_A06-E_K01
Student posiada kompetencje identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej.
2,0
3,0W większości sytuacji teoretycznych i praktycznych (60%) wyodrębnia dylematy etyczne i uwzględnia je przy poszukiwaniu rozwiązań. Poza ponoszeniem odpowiedzialności rozumie konieczność jej podejmowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Galewicz W, Etyczne i prawne granice badań naukowych, Diametros, Kraków, 2009
  2. Chołubski a., Etyka, a współczesny rozwój badań naukowych, Uniwersytet Gdańli, Gdańsk, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Kenneth Blanchard, Norman Vincent Peale, Etyka biznesu, Wydawn. EMKA, ss. 140, Warszawa, 2001
  2. Maxwell John C., Etyka., Wydawn. EMKA, ss. 144, 2011
  3. Gasparski W., Redakcja naukowa:. Biznes, etyka, odpowiedzialność, Wydawnictwo Naukowe PWN, ss. 584, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Uniwersalne zasady dobrej praktyki badawczej: reguły badawczej rzetelności, reguły lojalności wobec uczestników badań.2
T-W-2Aspekty prawne etyki w badaniach naukowych. Zadania i działania Komisji Etycznych w procesie badania naukowego.2
T-W-3Zasady postępowania z danymi naukowymi. Poszanowanie praw autorskich i wydawniczych.2
T-W-4Zasady dotyczące recenzowania i opiniowania prac badawczych i naukowych. Nierzetelność w badaniach naukowych: fabrykowanie danych, fałszowanie wyników.2
T-W-5Etyczne aspekty badań naukowych na ludziach i zwierzętach. Obowiązki formalne badacza.2
T-W-6Nauka a biznes. Granice podporządkowania działalności naukowej przedsiębiorczości.2
T-W-7Kodeks etyki pracownika naukowego. Nierzetelność w badaniach naukowych2
T-W-8Zwalczanie plagiatu1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie z literatury przedmiotu i napisanie eseju na wybrany temat.13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_A06-E_W01Student wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu etyki, potrafi umiejscowić rozważania etyczne w kontekście szerszej wiedzy o człowieku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W04Student zna podstawowe definicje i zasady ekonomiczne oraz uwarunkowania prawne i społeczne związane z kierunkiem gospodarka odpadami. Rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej w tym zakresie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień etyki jako wiedzy o moralności.
Treści programoweT-W-1Uniwersalne zasady dobrej praktyki badawczej: reguły badawczej rzetelności, reguły lojalności wobec uczestników badań.
T-W-2Aspekty prawne etyki w badaniach naukowych. Zadania i działania Komisji Etycznych w procesie badania naukowego.
T-W-3Zasady postępowania z danymi naukowymi. Poszanowanie praw autorskich i wydawniczych.
T-W-4Zasady dotyczące recenzowania i opiniowania prac badawczych i naukowych. Nierzetelność w badaniach naukowych: fabrykowanie danych, fałszowanie wyników.
T-W-5Etyczne aspekty badań naukowych na ludziach i zwierzętach. Obowiązki formalne badacza.
T-W-6Nauka a biznes. Granice podporządkowania działalności naukowej przedsiębiorczości.
T-W-7Kodeks etyki pracownika naukowego. Nierzetelność w badaniach naukowych
T-W-8Zwalczanie plagiatu
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna - klasyczna metoda problemowa
M-2Wykład problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju .
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna pojęcia oraz zasadnicze problemy związane ze zjawiskami moralnymi – wyodrębnia je i omawia. Nie zawsze rozumie znaczenie rozważań etycznych w opisie człowieka. Wiedza w powyższym zakresie ma charakter pamięciowy. Znajomość zagadnień obejmuje 60% treści przedmiotowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_A06-E_U01Student posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów postępowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U03Student posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej, w tym zna język techniczny charakterystyczny dla gospodarki odpadami. Korzysta na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym (angielskim).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień etyki jako wiedzy o moralności.
Treści programoweT-W-1Uniwersalne zasady dobrej praktyki badawczej: reguły badawczej rzetelności, reguły lojalności wobec uczestników badań.
T-W-2Aspekty prawne etyki w badaniach naukowych. Zadania i działania Komisji Etycznych w procesie badania naukowego.
T-W-3Zasady postępowania z danymi naukowymi. Poszanowanie praw autorskich i wydawniczych.
T-W-4Zasady dotyczące recenzowania i opiniowania prac badawczych i naukowych. Nierzetelność w badaniach naukowych: fabrykowanie danych, fałszowanie wyników.
T-W-5Etyczne aspekty badań naukowych na ludziach i zwierzętach. Obowiązki formalne badacza.
T-W-6Nauka a biznes. Granice podporządkowania działalności naukowej przedsiębiorczości.
T-W-7Kodeks etyki pracownika naukowego. Nierzetelność w badaniach naukowych
T-W-8Zwalczanie plagiatu
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna - klasyczna metoda problemowa
M-2Wykład problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju .
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Programy etyczne i kodeksy postępowania analizuje poprawnie w aspekcie konkretnych sytuacji ich obowiązywania. Zauważa ich konieczność do regulowania życia społecznego. Poprawna interpretacja dotyczy 60% zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_A06-E_K01Student posiada kompetencje identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K04Student potrafi na drodze etycznej powiązać aspekty ekonomiczne i środowiskowe wykonywanego zawodu, potrafi ocenić wszelkie aspekty prawidłowego postępowania.
GO_1A_K05Student ma świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień etyki jako wiedzy o moralności.
Treści programoweT-W-1Uniwersalne zasady dobrej praktyki badawczej: reguły badawczej rzetelności, reguły lojalności wobec uczestników badań.
T-W-2Aspekty prawne etyki w badaniach naukowych. Zadania i działania Komisji Etycznych w procesie badania naukowego.
T-W-3Zasady postępowania z danymi naukowymi. Poszanowanie praw autorskich i wydawniczych.
T-W-4Zasady dotyczące recenzowania i opiniowania prac badawczych i naukowych. Nierzetelność w badaniach naukowych: fabrykowanie danych, fałszowanie wyników.
T-W-5Etyczne aspekty badań naukowych na ludziach i zwierzętach. Obowiązki formalne badacza.
T-W-6Nauka a biznes. Granice podporządkowania działalności naukowej przedsiębiorczości.
T-W-7Kodeks etyki pracownika naukowego. Nierzetelność w badaniach naukowych
T-W-8Zwalczanie plagiatu
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna - klasyczna metoda problemowa
M-2Wykład problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.
M-4Prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju .
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W większości sytuacji teoretycznych i praktycznych (60%) wyodrębnia dylematy etyczne i uwzględnia je przy poszukiwaniu rozwiązań. Poza ponoszeniem odpowiedzialności rozumie konieczność jej podejmowania.
3,5
4,0
4,5
5,0