Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Ogród wiejski i gospodarstwo agroturystyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogród wiejski i gospodarstwo agroturystyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie przedmiotu Historia sztuki ogrodowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami z zakresu osadnictwa wiejskiego: rozpoznawanie charakterystycznych układów przestrzennych i form zabudowy wiejskiej w krajobrazie, a także sposobami oceny wartości kulturowej krajobrazu wiejskiego.
C-2Zdobycie wiedzy w zakresie tradycyjnych i współczesnych form i wymagań funkcjonalnych dotyczących zagospodarowania ogrodu na terenach wiejskich, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarstwa agroturystycznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Typologia osadnictwa wiejskiego. Układy przestrzenne wsi w krajobrazie Pomorza Zachodniego. Zieleń na terenach wiejskich: aleje przydrożne, parki, cmentarze.2
T-W-2Formy zabudowy zagród wiejskich. Cechy charakterystyczne tradycyjnej wiejskiej zabudowy mieszkalnej i gospodarczej.2
T-W-3Przemiany ogrodów wiejskich od form tradycyjnych do współczesnych.2
T-W-4Ogrody przydomowe jako element kształtowania krajobrazu wsi. Rola przedogródka w strukturze siedliska.2
T-W-5Turystyka jako szansa rozwoju terenów wiejskich. Typologia gospodarstw agroturytycznych.2
T-W-6Zagospodarowanie agroturystyczne gospodarstwa wiejskiego. Adaptacja tradycyjnych zagród wiejskich do nowych funkcji - wymagania funkcjonalne, przykłady rozwiązań projektowych.2
T-W-7Zagospodarowanie agroturystyczne gospodarstwa wiejskiego. Ogrody użytkowe i ozdobne, elementy małej architektury, tereny i urządzenia rekreacyjne - wymagania funkcjonalne, przykłady rozwiązań projektowych.4
T-W-8Przepisy prawne regulujące obsługę i organizację agroturystyki w Polsce. Kategoryzacja gospodarstw agroturystycznych.2
T-W-9Podsumowanie i prezentacja prac studenckich.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2przygotowanie prezentacji multimedialnej10
A-W-3opracowanie wstępnej koncepcji zagospodarowania przykładowego ogrodu wiejskiego lub gospodarstwa agroturystycznego15
A-W-4konsultacje5
A-W-5czytanie wskazanej literatury10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2analiza przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wytycznych dla projektowanego terenu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji multimedialnej koncepcji zagospodarowania ogrodu wiejskiego lub gospodarstwa agroturystycznego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O07.2_W01
Student zna najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich
AK_1A_W11A1_W11, A1_W12, T1A_W08InzA_W03C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-2
AK_1A_O07.2_W02
Student zna podstawowe formy i metody ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich
AK_1A_W16A1_W10, A1_W11, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O07.2_U01
Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego
AK_1A_U16, AK_1A_U17T1A_U01, T1A_U08, T1A_U13InzA_U01, InzA_U05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O07.2_K01
Student ma wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony
AK_1A_K04, AK_1A_K08R1A_K06, T1A_K02, T1A_K05InzA_K01C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O07.2_W01
Student zna najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich
2,0Student nie zgłębił tematyki przedmiotu.
3,0Student zna w stopniu podstawowym wybrane dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich
3,5Student zna w stopniu podstawowym najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich
4,0Student zna dobrze najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich
4,5Student bardzo dobrze zna najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich
5,0Student bardzo dobrze zna najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich, również obiekty samodzielnie odszukane w literaurze przedmiotu. Doskonale rozumie ich rolę w krajobrazie kulturowym.
AK_1A_O07.2_W02
Student zna podstawowe formy i metody ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich
2,0Student nie posiada wiedzy na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich
3,0Student posiada bardzo ograniczoną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich
3,5Student posiada ograniczoną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich
4,0Student zna podstawowe formy i metody ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich
4,5Student posiada pogłębioną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich
5,0Student posiada pogłębioną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich, którą przedstawia na samodzielnie wybranych przykładach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O07.2_U01
Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego
2,0Student nie potrafi rozpoznać i scharakteryzować historycznych i współczesnych układów przestrzennych wsi, form zabudowy wiejskiej, ani ogrodów wiejskich
3,0Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować wybrane historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie
3,5Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować wybrane historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego przy wydatnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie rozpoznać i scharakteryzować historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego przy nieznacznej pomocy nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie rozpoznać i scharakteryzować historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego.
5,0Student potrafi samodzielnie rozpoznać i dokładnie scharakteryzować historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego. Samodzielnie wyszukuje przykłady ogrodów wiejskich w literaturze przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O07.2_K01
Student ma wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony
2,0Student nie ma świadomości ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony
3,0Student ma ograniczoną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego
3,5Student ma ograniczoną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony
4,0Student ma wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony
4,5Student ma wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony. Przejawia zainteresowanie zabytkowymi obiektami z terenów wiejskich Pomorza Zachodniego
5,0Student ma w pełni wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony. Przejawia zainteresowanie zabytkowymi obiektami z terenów wiejskich Pomorza Zachodniego, samodzielnie wyszukuje współczesne przykłady zagospodarowania zabytkowych ogrodów wiejskich

Literatura podstawowa

  1. Jalinik M., Typologia gospodarstw agroturystycznych jako determinanta rozwoju usług, 2005
  2. red. Janecki J., Borkowski Z., Krajobraz i ogród wiejski, KUL, Lublin, 2004
  3. Kruger U., Ogrody rustykalne, AWM, 1997
  4. Plessner H., Wiejski ogród przydomowy, Warszawa, 1987

Literatura dodatkowa

  1. Szymski A., Rzeszotarska-Pałka M., Ignaczak-Felińska J., Pawłowski W., Wieś pomorska wczoraj i dziś, Walkowska, Szczecin, 2006
  2. Burska A., Szczeblewska A., Urok wiejskich ogródków, czasopismo Ogrody, 1999, 3
  3. Drożdż-Szczybura M., Wybrane problemy ochrony krajobrazu kulturowego polskiej wsi, PK, Kraków, 2000

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Typologia osadnictwa wiejskiego. Układy przestrzenne wsi w krajobrazie Pomorza Zachodniego. Zieleń na terenach wiejskich: aleje przydrożne, parki, cmentarze.2
T-W-2Formy zabudowy zagród wiejskich. Cechy charakterystyczne tradycyjnej wiejskiej zabudowy mieszkalnej i gospodarczej.2
T-W-3Przemiany ogrodów wiejskich od form tradycyjnych do współczesnych.2
T-W-4Ogrody przydomowe jako element kształtowania krajobrazu wsi. Rola przedogródka w strukturze siedliska.2
T-W-5Turystyka jako szansa rozwoju terenów wiejskich. Typologia gospodarstw agroturytycznych.2
T-W-6Zagospodarowanie agroturystyczne gospodarstwa wiejskiego. Adaptacja tradycyjnych zagród wiejskich do nowych funkcji - wymagania funkcjonalne, przykłady rozwiązań projektowych.2
T-W-7Zagospodarowanie agroturystyczne gospodarstwa wiejskiego. Ogrody użytkowe i ozdobne, elementy małej architektury, tereny i urządzenia rekreacyjne - wymagania funkcjonalne, przykłady rozwiązań projektowych.4
T-W-8Przepisy prawne regulujące obsługę i organizację agroturystyki w Polsce. Kategoryzacja gospodarstw agroturystycznych.2
T-W-9Podsumowanie i prezentacja prac studenckich.2
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2przygotowanie prezentacji multimedialnej10
A-W-3opracowanie wstępnej koncepcji zagospodarowania przykładowego ogrodu wiejskiego lub gospodarstwa agroturystycznego15
A-W-4konsultacje5
A-W-5czytanie wskazanej literatury10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O07.2_W01Student zna najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W11zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W11zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe w historii poszczególnych dyscyplin artystycznych oraz zna publikacje związane z tymi zagadnieniami
A1_W12wykazuje się znajomością stylów w sztuce i związanych z nimi tradycjami twórczymi
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy w zakresie tradycyjnych i współczesnych form i wymagań funkcjonalnych dotyczących zagospodarowania ogrodu na terenach wiejskich, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarstwa agroturystycznego
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami z zakresu osadnictwa wiejskiego: rozpoznawanie charakterystycznych układów przestrzennych i form zabudowy wiejskiej w krajobrazie, a także sposobami oceny wartości kulturowej krajobrazu wiejskiego.
Treści programoweT-W-1Typologia osadnictwa wiejskiego. Układy przestrzenne wsi w krajobrazie Pomorza Zachodniego. Zieleń na terenach wiejskich: aleje przydrożne, parki, cmentarze.
T-W-2Formy zabudowy zagród wiejskich. Cechy charakterystyczne tradycyjnej wiejskiej zabudowy mieszkalnej i gospodarczej.
T-W-3Przemiany ogrodów wiejskich od form tradycyjnych do współczesnych.
T-W-4Ogrody przydomowe jako element kształtowania krajobrazu wsi. Rola przedogródka w strukturze siedliska.
T-W-5Turystyka jako szansa rozwoju terenów wiejskich. Typologia gospodarstw agroturytycznych.
T-W-6Zagospodarowanie agroturystyczne gospodarstwa wiejskiego. Adaptacja tradycyjnych zagród wiejskich do nowych funkcji - wymagania funkcjonalne, przykłady rozwiązań projektowych.
T-W-7Zagospodarowanie agroturystyczne gospodarstwa wiejskiego. Ogrody użytkowe i ozdobne, elementy małej architektury, tereny i urządzenia rekreacyjne - wymagania funkcjonalne, przykłady rozwiązań projektowych.
T-W-8Przepisy prawne regulujące obsługę i organizację agroturystyki w Polsce. Kategoryzacja gospodarstw agroturystycznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji multimedialnej koncepcji zagospodarowania ogrodu wiejskiego lub gospodarstwa agroturystycznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zgłębił tematyki przedmiotu.
3,0Student zna w stopniu podstawowym wybrane dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich
3,5Student zna w stopniu podstawowym najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich
4,0Student zna dobrze najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich
4,5Student bardzo dobrze zna najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich
5,0Student bardzo dobrze zna najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich, również obiekty samodzielnie odszukane w literaurze przedmiotu. Doskonale rozumie ich rolę w krajobrazie kulturowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O07.2_W02Student zna podstawowe formy i metody ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W16zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego oraz metody stosowane w procesie tej ochrony
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W10ma podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością oraz wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych
A1_W11zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe w historii poszczególnych dyscyplin artystycznych oraz zna publikacje związane z tymi zagadnieniami
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami z zakresu osadnictwa wiejskiego: rozpoznawanie charakterystycznych układów przestrzennych i form zabudowy wiejskiej w krajobrazie, a także sposobami oceny wartości kulturowej krajobrazu wiejskiego.
Treści programoweT-W-2Formy zabudowy zagród wiejskich. Cechy charakterystyczne tradycyjnej wiejskiej zabudowy mieszkalnej i gospodarczej.
T-W-3Przemiany ogrodów wiejskich od form tradycyjnych do współczesnych.
T-W-6Zagospodarowanie agroturystyczne gospodarstwa wiejskiego. Adaptacja tradycyjnych zagród wiejskich do nowych funkcji - wymagania funkcjonalne, przykłady rozwiązań projektowych.
T-W-7Zagospodarowanie agroturystyczne gospodarstwa wiejskiego. Ogrody użytkowe i ozdobne, elementy małej architektury, tereny i urządzenia rekreacyjne - wymagania funkcjonalne, przykłady rozwiązań projektowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wytycznych dla projektowanego terenu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich
3,0Student posiada bardzo ograniczoną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich
3,5Student posiada ograniczoną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich
4,0Student zna podstawowe formy i metody ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich
4,5Student posiada pogłębioną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich
5,0Student posiada pogłębioną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich, którą przedstawia na samodzielnie wybranych przykładach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O07.2_U01Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U16rozpoznaje, w stopniu podstawowym, charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne oraz ich komponenty
AK_1A_U17ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i jego składowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami z zakresu osadnictwa wiejskiego: rozpoznawanie charakterystycznych układów przestrzennych i form zabudowy wiejskiej w krajobrazie, a także sposobami oceny wartości kulturowej krajobrazu wiejskiego.
Treści programoweT-W-1Typologia osadnictwa wiejskiego. Układy przestrzenne wsi w krajobrazie Pomorza Zachodniego. Zieleń na terenach wiejskich: aleje przydrożne, parki, cmentarze.
T-W-2Formy zabudowy zagród wiejskich. Cechy charakterystyczne tradycyjnej wiejskiej zabudowy mieszkalnej i gospodarczej.
T-W-3Przemiany ogrodów wiejskich od form tradycyjnych do współczesnych.
T-W-4Ogrody przydomowe jako element kształtowania krajobrazu wsi. Rola przedogródka w strukturze siedliska.
T-W-5Turystyka jako szansa rozwoju terenów wiejskich. Typologia gospodarstw agroturytycznych.
T-W-6Zagospodarowanie agroturystyczne gospodarstwa wiejskiego. Adaptacja tradycyjnych zagród wiejskich do nowych funkcji - wymagania funkcjonalne, przykłady rozwiązań projektowych.
T-W-7Zagospodarowanie agroturystyczne gospodarstwa wiejskiego. Ogrody użytkowe i ozdobne, elementy małej architektury, tereny i urządzenia rekreacyjne - wymagania funkcjonalne, przykłady rozwiązań projektowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2analiza przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wytycznych dla projektowanego terenu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać i scharakteryzować historycznych i współczesnych układów przestrzennych wsi, form zabudowy wiejskiej, ani ogrodów wiejskich
3,0Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować wybrane historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie
3,5Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować wybrane historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego przy wydatnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie rozpoznać i scharakteryzować historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego przy nieznacznej pomocy nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie rozpoznać i scharakteryzować historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego.
5,0Student potrafi samodzielnie rozpoznać i dokładnie scharakteryzować historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego. Samodzielnie wyszukuje przykłady ogrodów wiejskich w literaturze przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O07.2_K01Student ma wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K04ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci
AK_1A_K08ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy w zakresie tradycyjnych i współczesnych form i wymagań funkcjonalnych dotyczących zagospodarowania ogrodu na terenach wiejskich, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarstwa agroturystycznego
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami z zakresu osadnictwa wiejskiego: rozpoznawanie charakterystycznych układów przestrzennych i form zabudowy wiejskiej w krajobrazie, a także sposobami oceny wartości kulturowej krajobrazu wiejskiego.
Treści programoweT-W-1Typologia osadnictwa wiejskiego. Układy przestrzenne wsi w krajobrazie Pomorza Zachodniego. Zieleń na terenach wiejskich: aleje przydrożne, parki, cmentarze.
T-W-2Formy zabudowy zagród wiejskich. Cechy charakterystyczne tradycyjnej wiejskiej zabudowy mieszkalnej i gospodarczej.
T-W-3Przemiany ogrodów wiejskich od form tradycyjnych do współczesnych.
T-W-4Ogrody przydomowe jako element kształtowania krajobrazu wsi. Rola przedogródka w strukturze siedliska.
T-W-9Podsumowanie i prezentacja prac studenckich.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2analiza przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji multimedialnej koncepcji zagospodarowania ogrodu wiejskiego lub gospodarstwa agroturystycznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony
3,0Student ma ograniczoną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego
3,5Student ma ograniczoną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony
4,0Student ma wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony
4,5Student ma wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony. Przejawia zainteresowanie zabytkowymi obiektami z terenów wiejskich Pomorza Zachodniego
5,0Student ma w pełni wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony. Przejawia zainteresowanie zabytkowymi obiektami z terenów wiejskich Pomorza Zachodniego, samodzielnie wyszukuje współczesne przykłady zagospodarowania zabytkowych ogrodów wiejskich