Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl>, Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z chemii nieorganicznej i organicznej z zakresu szkoły średniej - profil podstawowy.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z nomenklaturą nieorganicznych i organicznych związków chemicznych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi reakcjami i procesami chemicznymi.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania prostych obliczeń związanych ze stosowanymi w uprawie i ochronie roślin roztworami substancjii chemicznych oraz preparatami handlowymi wykorzystywanymi w konserwacji elementów w obiektach małej archtektury.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych.2
T-A-2Prawo zachowania masy i prawo stałości składu. Stechiometria równań chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji.4
T-A-3Właściwości chemiczne preparatów stosowanych w ochronie i konserwacji elementów stosowanych w obiektach małej architektury.2
T-A-4Sposoby wyrażania stężeń. Obliczenia rachunkowe do przygotowania roztworów o określonych stężeniach dla preparatów handlowych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz konserwacji elementów w obiektach małej architektury.4
T-A-5Zasady nazewnictwa związków organicznych. Polimery stosowane w elementach wyrobów małej architektury.3
15
wykłady
T-W-1Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.2
T-W-2Związki nieorganiczne. Wiązania chemiczne a właściwości chemiczne związków nieorganicznych. Typy reakcji chemicznych. Szybkość reakcji i równowaga chemiczna.8
T-W-3Chemia roztworów wodnych. Zjawiska zachodzące w roztworach (rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza). Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności. Reakcje redox. Korozja. Sposoby zapobiegania korozji.10
T-W-4Wstęp do chemii organicznej. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych. Budowa i właściwości chemiczne wybranych grup zwiazków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, węglowodory aromatyczne, związki heterocykliczne, alkohole, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, aminy. hydroksykwasy, aminokwasy,węglowodany, tłuszcze i białka. Polimery naturalne i syntetyczne.10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych.30
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów.10
A-A-4Udział w konsultacjach.5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.25
A-W-3Czytanie wskazanej literatury3
A-W-4Udział w konsultacjach2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany z wybranej części materiału.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B03_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
AK_1A_W01R1A_W01, T1A_W01C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B03_U01
Student ma umietętność prawidłowej pracy i wykorzystania preparatów stosowanych w w uprawie roślin i ich ochronie oraz konserwacji elementów w obiektach małej architektury.
AK_1A_U10R1A_U06, R1A_U07, T1A_U03, T1A_U08, T1A_U12, T1A_U14InzA_U01, InzA_U04, InzA_U06C-3T-A-1, T-A-5, T-A-4M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B03_K01
Student jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego.
AK_1A_K01A1_K02, T1A_K02InzA_K01C-3T-A-4M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_B03_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
2,0
3,0Student ma niewielką wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo po kilka poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne kilku poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_B03_U01
Student ma umietętność prawidłowej pracy i wykorzystania preparatów stosowanych w w uprawie roślin i ich ochronie oraz konserwacji elementów w obiektach małej architektury.
2,0
3,0Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne dotyczące stężenia roztworów, zna właściwości chemiczne i zasady pracy z kilku poznanymi związkami chemicznymi stosowanymi w uprawie i ochronie roślin oraz kilku preparatami stosowanymi w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_B03_K01
Student jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego.
2,0
3,0Student jest zdolny do określenia tylko niektótych zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. P.A. Cox, Krótkie wykłady Chemia nieorganiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  2. L. Pajdowski, Chemia ogólna., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999, Wyd. VII P
  3. E. Białecka-Florjańczyk, J. Włostowska, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. L. Kasińska, A. Sieniawska-Kuras, Architektura krajobrazu dla każdego, Wydawnictwo i Handel Książkami "KaBe", Krosno, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych.2
T-A-2Prawo zachowania masy i prawo stałości składu. Stechiometria równań chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji.4
T-A-3Właściwości chemiczne preparatów stosowanych w ochronie i konserwacji elementów stosowanych w obiektach małej architektury.2
T-A-4Sposoby wyrażania stężeń. Obliczenia rachunkowe do przygotowania roztworów o określonych stężeniach dla preparatów handlowych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz konserwacji elementów w obiektach małej architektury.4
T-A-5Zasady nazewnictwa związków organicznych. Polimery stosowane w elementach wyrobów małej architektury.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.2
T-W-2Związki nieorganiczne. Wiązania chemiczne a właściwości chemiczne związków nieorganicznych. Typy reakcji chemicznych. Szybkość reakcji i równowaga chemiczna.8
T-W-3Chemia roztworów wodnych. Zjawiska zachodzące w roztworach (rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza). Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności. Reakcje redox. Korozja. Sposoby zapobiegania korozji.10
T-W-4Wstęp do chemii organicznej. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych. Budowa i właściwości chemiczne wybranych grup zwiazków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, węglowodory aromatyczne, związki heterocykliczne, alkohole, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, aminy. hydroksykwasy, aminokwasy,węglowodany, tłuszcze i białka. Polimery naturalne i syntetyczne.10
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych.30
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów.10
A-A-4Udział w konsultacjach.5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.25
A-W-3Czytanie wskazanej literatury3
A-W-4Udział w konsultacjach2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B03_W01Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej, a także fizyki i chemii przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nomenklaturą nieorganicznych i organicznych związków chemicznych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi reakcjami i procesami chemicznymi.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania prostych obliczeń związanych ze stosowanymi w uprawie i ochronie roślin roztworami substancjii chemicznych oraz preparatami handlowymi wykorzystywanymi w konserwacji elementów w obiektach małej archtektury.
Treści programoweT-W-2Związki nieorganiczne. Wiązania chemiczne a właściwości chemiczne związków nieorganicznych. Typy reakcji chemicznych. Szybkość reakcji i równowaga chemiczna.
T-W-1Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.
T-W-3Chemia roztworów wodnych. Zjawiska zachodzące w roztworach (rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza). Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności. Reakcje redox. Korozja. Sposoby zapobiegania korozji.
T-W-4Wstęp do chemii organicznej. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych. Budowa i właściwości chemiczne wybranych grup zwiazków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, węglowodory aromatyczne, związki heterocykliczne, alkohole, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, aminy. hydroksykwasy, aminokwasy,węglowodany, tłuszcze i białka. Polimery naturalne i syntetyczne.
T-A-1Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych.
T-A-2Prawo zachowania masy i prawo stałości składu. Stechiometria równań chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji.
T-A-5Zasady nazewnictwa związków organicznych. Polimery stosowane w elementach wyrobów małej architektury.
T-A-4Sposoby wyrażania stężeń. Obliczenia rachunkowe do przygotowania roztworów o określonych stężeniach dla preparatów handlowych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz konserwacji elementów w obiektach małej architektury.
T-A-3Właściwości chemiczne preparatów stosowanych w ochronie i konserwacji elementów stosowanych w obiektach małej architektury.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany z wybranej części materiału.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma niewielką wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo po kilka poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne kilku poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B03_U01Student ma umietętność prawidłowej pracy i wykorzystania preparatów stosowanych w w uprawie roślin i ich ochronie oraz konserwacji elementów w obiektach małej architektury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U10praktycznie określa potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych i wykonawczych różnych branż przy obiektach architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania prostych obliczeń związanych ze stosowanymi w uprawie i ochronie roślin roztworami substancjii chemicznych oraz preparatami handlowymi wykorzystywanymi w konserwacji elementów w obiektach małej archtektury.
Treści programoweT-A-1Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych.
T-A-5Zasady nazewnictwa związków organicznych. Polimery stosowane w elementach wyrobów małej architektury.
T-A-4Sposoby wyrażania stężeń. Obliczenia rachunkowe do przygotowania roztworów o określonych stężeniach dla preparatów handlowych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz konserwacji elementów w obiektach małej architektury.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany z wybranej części materiału.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne dotyczące stężenia roztworów, zna właściwości chemiczne i zasady pracy z kilku poznanymi związkami chemicznymi stosowanymi w uprawie i ochronie roślin oraz kilku preparatami stosowanymi w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B03_K01Student jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K01jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K02samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania prostych obliczeń związanych ze stosowanymi w uprawie i ochronie roślin roztworami substancjii chemicznych oraz preparatami handlowymi wykorzystywanymi w konserwacji elementów w obiektach małej archtektury.
Treści programoweT-A-4Sposoby wyrażania stężeń. Obliczenia rachunkowe do przygotowania roztworów o określonych stężeniach dla preparatów handlowych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz konserwacji elementów w obiektach małej architektury.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany z wybranej części materiału.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest zdolny do określenia tylko niektótych zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0