Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S2)

Sylabus przedmiotu Elementy prawa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy prawa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza społeczno-prawna, ogółna, z zakresu szkoły średniej aktualizowana za pośrednictwem środków społecznego przekazu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze strukturą prawa, strukturą przepisu, a nadto, zapozanie studenta z podstawoymi pojęciami prawa cywilnego, prawa pracy, prawa własności intelektualnej. Nadto, wskazanie możliwości pozyskiwania aktualnych tekstów prawnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie i cechy prawa. Hierarchia źródeł prawa. Gałęzie prawa. Budowa aktu normatywnego.2
T-W-2Stanowie, przestrzeganie i stosowanie prawa, w tym: model sądowy i administracyjny. Relacje: obywatel-oragn państwa. Ustalanie aktualnej treści aktów prawnych.2
T-W-3Osoby: rodzaje, zdolność prawna i do czynności prawnej. Rodzaje czynności prawnych. Wady oświaczeń woli. Umowa i sposoby jej zawierania.2
T-W-4Przdstawicielstwo ze szczególnym uwzględnieniem pełnomocnictwa i prokury. Przedawnienie roszczeń majątkowych. Powstanie zobowiązania.2
T-W-5Wykonanie i nie wykonanie zobowiązania, skutki dla stron. Zasady ogólne.2
T-W-6Wybrane przykłądy umów o przeniesienie praw: sprzedaż, pożyczka, zamiana. Wybrane umowy o korzystanie z cudzych rzeczy i praw: najem dzierżawa. Cechy charakterystyczne.2
T-W-7Cechy stosunku pracy. Pojęcie i elementy obligatoryjne i fakultatywne umowy o pracę. Wynagrodzenie. Urlopy. Cechy charakterystyczne.2
T-W-8Rozwiązanie umowy o pracę, roszczenia pracownicze, obowiązki stron stosunku pracy, zagadnienia ogółne.2
T-W-9Zasady BHP i zakres ich stosowania. Podstawy prawne z Kodeksu pracy.2
T-W-10Akty prawne w zakładzie pracy, tzw. akty prawa wewnętrznego.2
T-W-11Zagrożenia zdrowotne związanie z pracą. Ryzyko zdrowotne w stosunku pracy.2
T-W-12Pojęcie przedsiębiorcy. Formy prowadzenia działaności gospodarczej. Cechy charakterystyczne.2
T-W-13Włąsność intelektualna. Podstawy prawne. Cechy charakterystyczne. Obszary jej występowania.2
T-W-14Prawo wynalazcze, w tym: wynalazek, wzór użytkowy, proejkt racjonalizatorski, patent. Legalizacja upranień (procedury prawne.).2
T-W-15Prawo autorskie i pokrewne. Utwór, utwór zależny, utwór inspirowany, fotografia, tytuł. Autorskie prawa osoboste i majątkowe: czas ich ochrony.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Wykłady z przedmiotu30
A-W-2Przygotowanie do wykładu - poszukiwanie materiałów obejmujących zapowiedziane zagadnienia15
A-W-3Przygotowanie do kolokwium, w tym analiza przedmiotu wykładu, literatura, przepisy.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny o charakterze wyjaśniającym: pogadanki.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolukwium obejmujące przedmiot wykładów składające się z trzech pytań o charakterze opisowym. Ocena końcowa jest średnią ocen za odpowiedzi na poszczególne pytania - zagadnienia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_A01_W01
Student zna przepisy dotyczące różnych form prowadzenia działalności gospodarczej jako przedsiębiorca.
T_2A_W13, T_2A_W14, T_2A_W12T2A_W09, T2A_W10, T2A_W11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-10, T-W-11M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_A01_U01
Student ma umiejętność poruszania się w prawie obejmującym środowisko przemysławe, a nadto zastosować zachowania do zgodnych z zasadami i przeisami BHP.
T_2A_U13T2A_U13C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-10, T-W-11M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_A01_K01
Student ma kompetencję do identyfikowania zdarzeń faktycznych z punktu widzenia środowiska prawnego. Ma świadomość znaczenia prawa w prowadzeniu działalności i jej wykonywania w charakterze pracownika. Potrafi przeciwdziałać zachowaniom niezgodnych z zasadami i przepisami BHP. Ma wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej i autorskiej.
T_2A_K01, T_2A_K02, T_2A_K05, T_2A_K06T2A_K01, T2A_K02, T2A_K05, T2A_K06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-10, T-W-11M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_A01_W01
Student zna przepisy dotyczące różnych form prowadzenia działalności gospodarczej jako przedsiębiorca.
2,0Student nie ma pojęcia o formach prowadzenia działaności gospodarczej
3,0Student zna formy prowadzenia działaności gospodaczej
3,5Jak wyżej plus zna źródła znajdowania się przepisów regulujących te formy.
4,0Jak wyżej plus zna struktury organizacyjne róznych form działaności organizacyjnej.
4,5Jak wyżej plus zna podstawowe pojęcia z zakresu prawa cywilnego, handlowego, intelektualnego praz prawa pracy.
5,0Student zna formy prowadzenia działaności, zna źródła znajdowania się przepisów regulujących te formy, zna struktury form organizacyjnych, zna podstwowe pojęcia z zakresu prawa cywilnego, handlowego, intelektualnego oraz prawa pracy. Zna podstawowe umowy cywilne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_A01_U01
Student ma umiejętność poruszania się w prawie obejmującym środowisko przemysławe, a nadto zastosować zachowania do zgodnych z zasadami i przeisami BHP.
2,0Student nie posiada umiejętności w poruszaniu się w materii wykładowej.
3,0Student posiada umiętność poruszania się w materii wykładowej, ale nie jest pewny źródeł regulacji. Raz po raz myli np. czynność prawną ze zdolnością do czynności prawnych.
3,5Jak wyżej, ale bez pomyłek.
4,0Jak wyżej, ale sprawnie potrafi wyjaśnić znaczenie regulacji i ich roli.
4,5Jak wyżej, ale dodatkowo potrafi krytycznie odnieść się do funkcjonowania (istnienia) instytucji.
5,0Student posiada umiejętności swobodnego poruszania się po instytucjach omawianych na wykładach w oparciu nie tylko o wykład, ale także w oparciu o literaturę specjalistyczną.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_A01_K01
Student ma kompetencję do identyfikowania zdarzeń faktycznych z punktu widzenia środowiska prawnego. Ma świadomość znaczenia prawa w prowadzeniu działalności i jej wykonywania w charakterze pracownika. Potrafi przeciwdziałać zachowaniom niezgodnych z zasadami i przepisami BHP. Ma wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej i autorskiej.
2,0Student nie ma kompetencji do identyfikowania podstawowych instytucji prawnych.
3,0Student ma kompetencje w zakresie podstawowej, minimalnej, rozrózniania instytucji prawnych i ich znaczenia.
3,5Jak wyżej, ale potrafi nadto potrafi znaleźć przepisy regulujące dane instytucje.
4,0Jak wyżej, a nadto płynnie potrafi posługiwać się aparaturą pojęciową.
4,5Jak wyżej, ale nadto zna wybrane orzeczenia i literaturę postawową.
5,0Jak wyżej, ale student ma kompetencje do rozróżniania metod regulacji prawnych i należycie, bardzo dobrze potrafi te kometencje wykorzystać.

Literatura podstawowa

  1. T. Szauwin, T. Stawecki, Wstęp do prawoznawstwa, C.H. Beck, Warszawa, 2009, 5
  2. Z. Radwański, A. Olejniczak, Prawo cywilne - część ogólna, C.H. Beck, Warszawa, 2011, 11
  3. A. Kawałko, H. Witczak, Zobowiązania, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 3
  4. L. Florek, Prawo pracy, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 12
  5. J. Barta, M. Czajkowska - Dąbrowska, Z. Ćwiąkalski, R. Markiewicz, E. Traple, Prawo autorskie i prawa pokrewne, Wolters Kluwer, 2011, 5
  6. B. Gawlik, Prawo własności przemysłwej, UKiE, Warszawa, 1998, opracowanie analityczne

Literatura dodatkowa

  1. A. Mroczkowska - Budziak, R. Seidel, Elementy prawa, eMPI, Poznań, 2010, 4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i cechy prawa. Hierarchia źródeł prawa. Gałęzie prawa. Budowa aktu normatywnego.2
T-W-2Stanowie, przestrzeganie i stosowanie prawa, w tym: model sądowy i administracyjny. Relacje: obywatel-oragn państwa. Ustalanie aktualnej treści aktów prawnych.2
T-W-3Osoby: rodzaje, zdolność prawna i do czynności prawnej. Rodzaje czynności prawnych. Wady oświaczeń woli. Umowa i sposoby jej zawierania.2
T-W-4Przdstawicielstwo ze szczególnym uwzględnieniem pełnomocnictwa i prokury. Przedawnienie roszczeń majątkowych. Powstanie zobowiązania.2
T-W-5Wykonanie i nie wykonanie zobowiązania, skutki dla stron. Zasady ogólne.2
T-W-6Wybrane przykłądy umów o przeniesienie praw: sprzedaż, pożyczka, zamiana. Wybrane umowy o korzystanie z cudzych rzeczy i praw: najem dzierżawa. Cechy charakterystyczne.2
T-W-7Cechy stosunku pracy. Pojęcie i elementy obligatoryjne i fakultatywne umowy o pracę. Wynagrodzenie. Urlopy. Cechy charakterystyczne.2
T-W-8Rozwiązanie umowy o pracę, roszczenia pracownicze, obowiązki stron stosunku pracy, zagadnienia ogółne.2
T-W-9Zasady BHP i zakres ich stosowania. Podstawy prawne z Kodeksu pracy.2
T-W-10Akty prawne w zakładzie pracy, tzw. akty prawa wewnętrznego.2
T-W-11Zagrożenia zdrowotne związanie z pracą. Ryzyko zdrowotne w stosunku pracy.2
T-W-12Pojęcie przedsiębiorcy. Formy prowadzenia działaności gospodarczej. Cechy charakterystyczne.2
T-W-13Włąsność intelektualna. Podstawy prawne. Cechy charakterystyczne. Obszary jej występowania.2
T-W-14Prawo wynalazcze, w tym: wynalazek, wzór użytkowy, proejkt racjonalizatorski, patent. Legalizacja upranień (procedury prawne.).2
T-W-15Prawo autorskie i pokrewne. Utwór, utwór zależny, utwór inspirowany, fotografia, tytuł. Autorskie prawa osoboste i majątkowe: czas ich ochrony.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Wykłady z przedmiotu30
A-W-2Przygotowanie do wykładu - poszukiwanie materiałów obejmujących zapowiedziane zagadnienia15
A-W-3Przygotowanie do kolokwium, w tym analiza przedmiotu wykładu, literatura, przepisy.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_A01_W01Student zna przepisy dotyczące różnych form prowadzenia działalności gospodarczej jako przedsiębiorca.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W13zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego. Rozumie konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej. Potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej: - zna podstawy systemów patentowych i prawa patentowego oraz potrafi korzystać z zasobów patentowych, - zna ustawę "o prawie autorskim i prawach pokrewnych" oraz techniki bezpieczeństwa w sieci WWW
T_2A_W14zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystując zdobytą wiedzę z zakresu organizacji produkcji, procedur zakładania spółek i pozyskiwania funduszy na działalność gospodarczą
T_2A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze strukturą prawa, strukturą przepisu, a nadto, zapozanie studenta z podstawoymi pojęciami prawa cywilnego, prawa pracy, prawa własności intelektualnej. Nadto, wskazanie możliwości pozyskiwania aktualnych tekstów prawnych.
Treści programoweT-W-1Pojęcie i cechy prawa. Hierarchia źródeł prawa. Gałęzie prawa. Budowa aktu normatywnego.
T-W-2Stanowie, przestrzeganie i stosowanie prawa, w tym: model sądowy i administracyjny. Relacje: obywatel-oragn państwa. Ustalanie aktualnej treści aktów prawnych.
T-W-3Osoby: rodzaje, zdolność prawna i do czynności prawnej. Rodzaje czynności prawnych. Wady oświaczeń woli. Umowa i sposoby jej zawierania.
T-W-4Przdstawicielstwo ze szczególnym uwzględnieniem pełnomocnictwa i prokury. Przedawnienie roszczeń majątkowych. Powstanie zobowiązania.
T-W-5Wykonanie i nie wykonanie zobowiązania, skutki dla stron. Zasady ogólne.
T-W-6Wybrane przykłądy umów o przeniesienie praw: sprzedaż, pożyczka, zamiana. Wybrane umowy o korzystanie z cudzych rzeczy i praw: najem dzierżawa. Cechy charakterystyczne.
T-W-7Cechy stosunku pracy. Pojęcie i elementy obligatoryjne i fakultatywne umowy o pracę. Wynagrodzenie. Urlopy. Cechy charakterystyczne.
T-W-8Rozwiązanie umowy o pracę, roszczenia pracownicze, obowiązki stron stosunku pracy, zagadnienia ogółne.
T-W-12Pojęcie przedsiębiorcy. Formy prowadzenia działaności gospodarczej. Cechy charakterystyczne.
T-W-13Włąsność intelektualna. Podstawy prawne. Cechy charakterystyczne. Obszary jej występowania.
T-W-14Prawo wynalazcze, w tym: wynalazek, wzór użytkowy, proejkt racjonalizatorski, patent. Legalizacja upranień (procedury prawne.).
T-W-15Prawo autorskie i pokrewne. Utwór, utwór zależny, utwór inspirowany, fotografia, tytuł. Autorskie prawa osoboste i majątkowe: czas ich ochrony.
T-W-10Akty prawne w zakładzie pracy, tzw. akty prawa wewnętrznego.
T-W-11Zagrożenia zdrowotne związanie z pracą. Ryzyko zdrowotne w stosunku pracy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny o charakterze wyjaśniającym: pogadanki.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolukwium obejmujące przedmiot wykładów składające się z trzech pytań o charakterze opisowym. Ocena końcowa jest średnią ocen za odpowiedzi na poszczególne pytania - zagadnienia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma pojęcia o formach prowadzenia działaności gospodarczej
3,0Student zna formy prowadzenia działaności gospodaczej
3,5Jak wyżej plus zna źródła znajdowania się przepisów regulujących te formy.
4,0Jak wyżej plus zna struktury organizacyjne róznych form działaności organizacyjnej.
4,5Jak wyżej plus zna podstawowe pojęcia z zakresu prawa cywilnego, handlowego, intelektualnego praz prawa pracy.
5,0Student zna formy prowadzenia działaności, zna źródła znajdowania się przepisów regulujących te formy, zna struktury form organizacyjnych, zna podstwowe pojęcia z zakresu prawa cywilnego, handlowego, intelektualnego oraz prawa pracy. Zna podstawowe umowy cywilne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_A01_U01Student ma umiejętność poruszania się w prawie obejmującym środowisko przemysławe, a nadto zastosować zachowania do zgodnych z zasadami i przeisami BHP.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze strukturą prawa, strukturą przepisu, a nadto, zapozanie studenta z podstawoymi pojęciami prawa cywilnego, prawa pracy, prawa własności intelektualnej. Nadto, wskazanie możliwości pozyskiwania aktualnych tekstów prawnych.
Treści programoweT-W-1Pojęcie i cechy prawa. Hierarchia źródeł prawa. Gałęzie prawa. Budowa aktu normatywnego.
T-W-2Stanowie, przestrzeganie i stosowanie prawa, w tym: model sądowy i administracyjny. Relacje: obywatel-oragn państwa. Ustalanie aktualnej treści aktów prawnych.
T-W-3Osoby: rodzaje, zdolność prawna i do czynności prawnej. Rodzaje czynności prawnych. Wady oświaczeń woli. Umowa i sposoby jej zawierania.
T-W-4Przdstawicielstwo ze szczególnym uwzględnieniem pełnomocnictwa i prokury. Przedawnienie roszczeń majątkowych. Powstanie zobowiązania.
T-W-5Wykonanie i nie wykonanie zobowiązania, skutki dla stron. Zasady ogólne.
T-W-7Cechy stosunku pracy. Pojęcie i elementy obligatoryjne i fakultatywne umowy o pracę. Wynagrodzenie. Urlopy. Cechy charakterystyczne.
T-W-8Rozwiązanie umowy o pracę, roszczenia pracownicze, obowiązki stron stosunku pracy, zagadnienia ogółne.
T-W-12Pojęcie przedsiębiorcy. Formy prowadzenia działaności gospodarczej. Cechy charakterystyczne.
T-W-13Włąsność intelektualna. Podstawy prawne. Cechy charakterystyczne. Obszary jej występowania.
T-W-14Prawo wynalazcze, w tym: wynalazek, wzór użytkowy, proejkt racjonalizatorski, patent. Legalizacja upranień (procedury prawne.).
T-W-15Prawo autorskie i pokrewne. Utwór, utwór zależny, utwór inspirowany, fotografia, tytuł. Autorskie prawa osoboste i majątkowe: czas ich ochrony.
T-W-10Akty prawne w zakładzie pracy, tzw. akty prawa wewnętrznego.
T-W-11Zagrożenia zdrowotne związanie z pracą. Ryzyko zdrowotne w stosunku pracy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny o charakterze wyjaśniającym: pogadanki.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolukwium obejmujące przedmiot wykładów składające się z trzech pytań o charakterze opisowym. Ocena końcowa jest średnią ocen za odpowiedzi na poszczególne pytania - zagadnienia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w poruszaniu się w materii wykładowej.
3,0Student posiada umiętność poruszania się w materii wykładowej, ale nie jest pewny źródeł regulacji. Raz po raz myli np. czynność prawną ze zdolnością do czynności prawnych.
3,5Jak wyżej, ale bez pomyłek.
4,0Jak wyżej, ale sprawnie potrafi wyjaśnić znaczenie regulacji i ich roli.
4,5Jak wyżej, ale dodatkowo potrafi krytycznie odnieść się do funkcjonowania (istnienia) instytucji.
5,0Student posiada umiejętności swobodnego poruszania się po instytucjach omawianych na wykładach w oparciu nie tylko o wykład, ale także w oparciu o literaturę specjalistyczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_A01_K01Student ma kompetencję do identyfikowania zdarzeń faktycznych z punktu widzenia środowiska prawnego. Ma świadomość znaczenia prawa w prowadzeniu działalności i jej wykonywania w charakterze pracownika. Potrafi przeciwdziałać zachowaniom niezgodnych z zasadami i przepisami BHP. Ma wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej i autorskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T_2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T_2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze strukturą prawa, strukturą przepisu, a nadto, zapozanie studenta z podstawoymi pojęciami prawa cywilnego, prawa pracy, prawa własności intelektualnej. Nadto, wskazanie możliwości pozyskiwania aktualnych tekstów prawnych.
Treści programoweT-W-1Pojęcie i cechy prawa. Hierarchia źródeł prawa. Gałęzie prawa. Budowa aktu normatywnego.
T-W-2Stanowie, przestrzeganie i stosowanie prawa, w tym: model sądowy i administracyjny. Relacje: obywatel-oragn państwa. Ustalanie aktualnej treści aktów prawnych.
T-W-3Osoby: rodzaje, zdolność prawna i do czynności prawnej. Rodzaje czynności prawnych. Wady oświaczeń woli. Umowa i sposoby jej zawierania.
T-W-4Przdstawicielstwo ze szczególnym uwzględnieniem pełnomocnictwa i prokury. Przedawnienie roszczeń majątkowych. Powstanie zobowiązania.
T-W-5Wykonanie i nie wykonanie zobowiązania, skutki dla stron. Zasady ogólne.
T-W-6Wybrane przykłądy umów o przeniesienie praw: sprzedaż, pożyczka, zamiana. Wybrane umowy o korzystanie z cudzych rzeczy i praw: najem dzierżawa. Cechy charakterystyczne.
T-W-7Cechy stosunku pracy. Pojęcie i elementy obligatoryjne i fakultatywne umowy o pracę. Wynagrodzenie. Urlopy. Cechy charakterystyczne.
T-W-8Rozwiązanie umowy o pracę, roszczenia pracownicze, obowiązki stron stosunku pracy, zagadnienia ogółne.
T-W-12Pojęcie przedsiębiorcy. Formy prowadzenia działaności gospodarczej. Cechy charakterystyczne.
T-W-13Włąsność intelektualna. Podstawy prawne. Cechy charakterystyczne. Obszary jej występowania.
T-W-14Prawo wynalazcze, w tym: wynalazek, wzór użytkowy, proejkt racjonalizatorski, patent. Legalizacja upranień (procedury prawne.).
T-W-15Prawo autorskie i pokrewne. Utwór, utwór zależny, utwór inspirowany, fotografia, tytuł. Autorskie prawa osoboste i majątkowe: czas ich ochrony.
T-W-10Akty prawne w zakładzie pracy, tzw. akty prawa wewnętrznego.
T-W-11Zagrożenia zdrowotne związanie z pracą. Ryzyko zdrowotne w stosunku pracy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny o charakterze wyjaśniającym: pogadanki.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolukwium obejmujące przedmiot wykładów składające się z trzech pytań o charakterze opisowym. Ocena końcowa jest średnią ocen za odpowiedzi na poszczególne pytania - zagadnienia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma kompetencji do identyfikowania podstawowych instytucji prawnych.
3,0Student ma kompetencje w zakresie podstawowej, minimalnej, rozrózniania instytucji prawnych i ich znaczenia.
3,5Jak wyżej, ale potrafi nadto potrafi znaleźć przepisy regulujące dane instytucje.
4,0Jak wyżej, a nadto płynnie potrafi posługiwać się aparaturą pojęciową.
4,5Jak wyżej, ale nadto zna wybrane orzeczenia i literaturę postawową.
5,0Jak wyżej, ale student ma kompetencje do rozróżniania metod regulacji prawnych i należycie, bardzo dobrze potrafi te kometencje wykorzystać.