Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S2)
specjalność: organizacja i bezpieczeństwo w transporcie drogowym

Sylabus przedmiotu Technologie regeneracji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie regeneracji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosław Uzdowski <Miroslaw.Uzdowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mirosław Uzdowski <Miroslaw.Uzdowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 0,70,38zaliczenie
wykładyW2 30 1,30,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy budowy pojazdów, podstawy materiałoznawstwa, podstawy technologii pojazdów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie współczesnych technik regeneracji elementów maszyn
C-2Nabycie umiejętności opracowania procesów technologicznych regeneracji części maszyn

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowanie procesu technologicznego kontroli wybranego elementu pojazdu samochodowego z wykorzystaniem współczesnych metod diagnostyki technicznej2
T-L-2Opracowanie procesu technologicznego regeneracji elementów pojazdów samochodowych: - elementy silnika spalinowego - układ chłodzenia i smarowania - układ paliwowy - elementy podwozia i nadwozia13
15
wykłady
T-W-1Procesy zużycia elementów pojazdów.4
T-W-2Systemy eksploatacji pojazdów.3
T-W-3Metody określenia stanu technicznego elementów pojazdów3
T-W-4Technologiczność naprawcza3
T-W-5Proces demontażu i montażu pojazdów3
T-W-6Wybrane metody regeneracji elementów pojazdów. Trendy w rozwoju metod regeneracji.5
T-W-7Regeneracja podstawowych elementów pojazdów samochodowych5
T-W-8Organizacja napraw4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń2
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Przygotowanie do sprawdzianów2
21
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu6
A-W-4Egzamin2
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Laboratoria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Oceana analityczna - średnia arytmetyczna z uzyskanych ocen ze sprawozdań.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicujna w formie aprobaty.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej ze zdobytej wiedzy na wykładach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C01-2_W01
Student powinien znać procesy trybologiczne w elementach maszyn, współczesne metody kontroli stanu obiektu, kolejność wykonywania zabiegów w procesie regeneracji z wykorzystaniem nowoczesnych metod kształtowania powierzchni oraz jej obróbki po regeneracji
T_2A_W02T2A_W01C-1T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-3M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C01-2_U01
Student powinien opracować proces technologiczny regeneracji części pojazdów samochodowych z uwzględnieniem trendów w rozwoju konstrukcji pojazdów jak i nowoczesnych technik regeneracji.
T_2A_U10T2A_U10C-2T-W-8, T-L-1, T-L-2M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C01-2_K01
Inne kompetencje społeczne i personalne
T_2A_K01T2A_K01C-2T-L-2, T-L-1, T-W-8M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C01-2_W01
Student powinien znać procesy trybologiczne w elementach maszyn, współczesne metody kontroli stanu obiektu, kolejność wykonywania zabiegów w procesie regeneracji z wykorzystaniem nowoczesnych metod kształtowania powierzchni oraz jej obróbki po regeneracji
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę zdobytą na wykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C01-2_U01
Student powinien opracować proces technologiczny regeneracji części pojazdów samochodowych z uwzględnieniem trendów w rozwoju konstrukcji pojazdów jak i nowoczesnych technik regeneracji.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym nabył umiejętności opracowania procesu technologicznego regeneracji części pojazdów samochodowych z uwzględnieniem trendów w rozwoju konstrukcji pojazdów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C01-2_K01
Inne kompetencje społeczne i personalne
2,0
3,0Intuicyjna ocena na podstawie aprobaty
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Klyus O, Procesy naprawy maszyn. Teoria i praktyka., Wyd. UWM, Olsztyn, 2004
  2. Cypko J., Cypko E., Podstawy technologii i organizacji napraw pojazdów mechanicznych, WKiŁ, Warszawa, 1989
  3. Kostrzewa S., Nowak B., Podstawy regeneracji części pojazdów samochodowych, WKiŁ, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Hebda M., Wachal A., Trybologia, WNT, Warszawa, 1980
  2. Tyra A., Regeneracja części maszyn i urządzeń, MCNEMT, Radom, 1989
  3. Abramek K.F., Uzdowski M., Pojazdy samochodowe. Podstawy obsługiwania i napraw, WKiŁ, Warszawa, 2009
  4. Woropay M., Podstawy racjonalnej eksploatacji maszyn, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom, 1996
  5. Adamiec P. Dziubiński J., Filipczak J., Technologia napraw pojazdów samochodowych, Wyd. Pol. Śląskiej, Gliwice, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowanie procesu technologicznego kontroli wybranego elementu pojazdu samochodowego z wykorzystaniem współczesnych metod diagnostyki technicznej2
T-L-2Opracowanie procesu technologicznego regeneracji elementów pojazdów samochodowych: - elementy silnika spalinowego - układ chłodzenia i smarowania - układ paliwowy - elementy podwozia i nadwozia13
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Procesy zużycia elementów pojazdów.4
T-W-2Systemy eksploatacji pojazdów.3
T-W-3Metody określenia stanu technicznego elementów pojazdów3
T-W-4Technologiczność naprawcza3
T-W-5Proces demontażu i montażu pojazdów3
T-W-6Wybrane metody regeneracji elementów pojazdów. Trendy w rozwoju metod regeneracji.5
T-W-7Regeneracja podstawowych elementów pojazdów samochodowych5
T-W-8Organizacja napraw4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń2
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Przygotowanie do sprawdzianów2
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu6
A-W-4Egzamin2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C01-2_W01Student powinien znać procesy trybologiczne w elementach maszyn, współczesne metody kontroli stanu obiektu, kolejność wykonywania zabiegów w procesie regeneracji z wykorzystaniem nowoczesnych metod kształtowania powierzchni oraz jej obróbki po regeneracji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W02ma rozszerzoną wiedzę w zakresie fizyki, chemii i inżynierii materiałowej niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z właściwościami materiałów konstrukcyjnych, obróbką materiałów, spajaniem, zużyciem i korozją, procesami cieplnymi, ochroną środowiska, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie współczesnych technik regeneracji elementów maszyn
Treści programoweT-W-2Systemy eksploatacji pojazdów.
T-W-6Wybrane metody regeneracji elementów pojazdów. Trendy w rozwoju metod regeneracji.
T-W-4Technologiczność naprawcza
T-W-5Proces demontażu i montażu pojazdów
T-W-1Procesy zużycia elementów pojazdów.
T-W-7Regeneracja podstawowych elementów pojazdów samochodowych
T-W-3Metody określenia stanu technicznego elementów pojazdów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej ze zdobytej wiedzy na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę zdobytą na wykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C01-2_U01Student powinien opracować proces technologiczny regeneracji części pojazdów samochodowych z uwzględnieniem trendów w rozwoju konstrukcji pojazdów jak i nowoczesnych technik regeneracji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii, planowania, automatyzacji i eksploatacji, stosować podejście systemowe oraz uwzględniać aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności opracowania procesów technologicznych regeneracji części maszyn
Treści programoweT-W-8Organizacja napraw
T-L-1Opracowanie procesu technologicznego kontroli wybranego elementu pojazdu samochodowego z wykorzystaniem współczesnych metod diagnostyki technicznej
T-L-2Opracowanie procesu technologicznego regeneracji elementów pojazdów samochodowych: - elementy silnika spalinowego - układ chłodzenia i smarowania - układ paliwowy - elementy podwozia i nadwozia
Metody nauczaniaM-2Laboratoria
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Oceana analityczna - średnia arytmetyczna z uzyskanych ocen ze sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym nabył umiejętności opracowania procesu technologicznego regeneracji części pojazdów samochodowych z uwzględnieniem trendów w rozwoju konstrukcji pojazdów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C01-2_K01Inne kompetencje społeczne i personalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności opracowania procesów technologicznych regeneracji części maszyn
Treści programoweT-L-2Opracowanie procesu technologicznego regeneracji elementów pojazdów samochodowych: - elementy silnika spalinowego - układ chłodzenia i smarowania - układ paliwowy - elementy podwozia i nadwozia
T-L-1Opracowanie procesu technologicznego kontroli wybranego elementu pojazdu samochodowego z wykorzystaniem współczesnych metod diagnostyki technicznej
T-W-8Organizacja napraw
Metody nauczaniaM-2Laboratoria
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicujna w formie aprobaty.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Intuicyjna ocena na podstawie aprobaty
3,5
4,0
4,5
5,0