Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)

Sylabus przedmiotu Technologia napraw pojazdów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia napraw pojazdów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosław Uzdowski <Miroslaw.Uzdowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 10 1,00,38zaliczenie
wykładyW6 10 1,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe informacje z fizyki oraz zasad eksploatacji pojazdów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie procesów zużywania się zespołów pojazdów
C-2Poznanie zasad i metod ograniczenia intensywności zużywania się zespołów
C-3Pozanie rodzajów i form napraw
C-4Poznanie etapów procsu technologicznego naprawy
C-5Poznanie zasad weryfikacji części i zespołów
C-6Poznanie sposobów przeprowadzenia napraw podstawowych zespoół pojazdów
C-7Poznanie sposobów oceny jakości naprawy - próby zespołów oraz samochodów po naprawie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie i szkolenie BHP1
T-L-2Określenie intensywności zużycia części, zasady weryfikacji i naprawy2
T-L-3Weryfikacja i naprawa silnika (tłok, pierścienie, cylinder)2
T-L-4Weryfikacja i naprawa silnika (wał korbowy, korbowód, łożyska)2
T-L-5Weryfikacja, naprawa i montaż sprzęgła1
T-L-6Weryfikacja, naprawa i montaż elementów układu hamulcowego1
T-L-7Kontrola i naprawa nadwozi na ramach geometrycznych1
10
wykłady
T-W-1Rodzaje napraw pojazdów samochodowych1
T-W-2Proces technologiczny naprawy1
T-W-3Weryfikacja części i metody weryfikacji1
T-W-4Naprawa zespołów silnika1
T-W-5Naprawa mechanizmów układu napędowego1
T-W-6Naprawa elementów zawieszenia1
T-W-7Naprawa układu hamulcowego1
T-W-8Naprawa układu kierowniczego1
T-W-9Naprawa instalacj elektrycznej1
T-W-10Naprawa nadwozi1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-2Uzupełnienie wiedzy na podstawie wskazanej literatury10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Uzupełnienie wiedzy na podstawie literatury12
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda werbalna - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy, oprawowywanie wyników pomiarów i ich ocena

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin w formie ustnej obejmujący całość materiału
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy ustnej konsultacji z każdego ćwiczenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C42-1_W01
Student powinien znać podstawowe rodzaje i przyczyny zużycia zespołów i podzespołów pojazdów oraz metody ich usuwania
T_1A_W10, T_1A_W06T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1, C-7, C-6, C-4, C-5, C-3, C-2T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C42-1_U01
Student powinien interpretować zastane stany zuzycia i niezdatności, wdrażać nowoczesne metody napraw, zastosować właściwy park maszynowy, ocenić jakość wykonanej naprawy i oszacować trwałość zespołu w zależności od specyfiki użytkowania pojazdu.
T_1A_U12, T_1A_U13T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02C-7, C-6, C-4, C-3T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C42-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przygotowanie do oceny stanów niezdatności zespołów, świdomość znaczenia właściwej weryfikacji zespołów postrzeganej relacji między celami i zasadnością podejmowanych czynności.
T_1A_K01T1A_K01C-7T-L-2M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C42-1_W01
Student powinien znać podstawowe rodzaje i przyczyny zużycia zespołów i podzespołów pojazdów oraz metody ich usuwania
2,0
3,0Student zna metody oceny stanu zespołu, ale nie zna możliwych przyczyn
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C42-1_U01
Student powinien interpretować zastane stany zuzycia i niezdatności, wdrażać nowoczesne metody napraw, zastosować właściwy park maszynowy, ocenić jakość wykonanej naprawy i oszacować trwałość zespołu w zależności od specyfiki użytkowania pojazdu.
2,0
3,0Student umie ocenic stan niesprawności różnych zespołów pojazdu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C42-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przygotowanie do oceny stanów niezdatności zespołów, świdomość znaczenia właściwej weryfikacji zespołów postrzeganej relacji między celami i zasadnością podejmowanych czynności.
2,0
3,0Student wykazuje niewielką zdolność stoswania wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Uzdowski M., Abramek K. F., Garczyński K., Eksploatacja techniczna i naprawa, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2003, 1
  2. Abramek K. F., Uzdowski M., Pojazdy samochodowe. Podstawy obsługiwania i napraw, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2009, 1
  3. Adamiec P., Dziubiński J., Filipczyk J., Technologia napraw pojazdów samochodowych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie i szkolenie BHP1
T-L-2Określenie intensywności zużycia części, zasady weryfikacji i naprawy2
T-L-3Weryfikacja i naprawa silnika (tłok, pierścienie, cylinder)2
T-L-4Weryfikacja i naprawa silnika (wał korbowy, korbowód, łożyska)2
T-L-5Weryfikacja, naprawa i montaż sprzęgła1
T-L-6Weryfikacja, naprawa i montaż elementów układu hamulcowego1
T-L-7Kontrola i naprawa nadwozi na ramach geometrycznych1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje napraw pojazdów samochodowych1
T-W-2Proces technologiczny naprawy1
T-W-3Weryfikacja części i metody weryfikacji1
T-W-4Naprawa zespołów silnika1
T-W-5Naprawa mechanizmów układu napędowego1
T-W-6Naprawa elementów zawieszenia1
T-W-7Naprawa układu hamulcowego1
T-W-8Naprawa układu kierowniczego1
T-W-9Naprawa instalacj elektrycznej1
T-W-10Naprawa nadwozi1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-2Uzupełnienie wiedzy na podstawie wskazanej literatury10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Uzupełnienie wiedzy na podstawie literatury12
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C42-1_W01Student powinien znać podstawowe rodzaje i przyczyny zużycia zespołów i podzespołów pojazdów oraz metody ich usuwania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W10ma podstawową wiedzę w zakresie metrologii, zna i rozumie metody pomiaru podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy pojazdu, zna metody obliczeniowe oraz narzędzia informatyczne niezbędne do analizy wyników pomiarów i eksperymentu
T_1A_W06ma uporządkowaną wiedzę w zakresie techniki pojazdów budowy i działania źródeł napędu, mechanizmów i podzespołów pojazdów samochodowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zużywania się zespołów pojazdów
C-7Poznanie sposobów oceny jakości naprawy - próby zespołów oraz samochodów po naprawie
C-6Poznanie sposobów przeprowadzenia napraw podstawowych zespoół pojazdów
C-4Poznanie etapów procsu technologicznego naprawy
C-5Poznanie zasad weryfikacji części i zespołów
C-3Pozanie rodzajów i form napraw
C-2Poznanie zasad i metod ograniczenia intensywności zużywania się zespołów
Treści programoweT-L-4Weryfikacja i naprawa silnika (wał korbowy, korbowód, łożyska)
T-L-6Weryfikacja, naprawa i montaż elementów układu hamulcowego
T-L-5Weryfikacja, naprawa i montaż sprzęgła
T-L-2Określenie intensywności zużycia części, zasady weryfikacji i naprawy
T-L-3Weryfikacja i naprawa silnika (tłok, pierścienie, cylinder)
T-L-7Kontrola i naprawa nadwozi na ramach geometrycznych
T-W-1Rodzaje napraw pojazdów samochodowych
T-W-2Proces technologiczny naprawy
T-W-7Naprawa układu hamulcowego
T-W-5Naprawa mechanizmów układu napędowego
T-W-6Naprawa elementów zawieszenia
T-W-8Naprawa układu kierowniczego
T-W-9Naprawa instalacj elektrycznej
T-W-10Naprawa nadwozi
T-W-3Weryfikacja części i metody weryfikacji
T-W-4Naprawa zespołów silnika
Metody nauczaniaM-1Metoda werbalna - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy, oprawowywanie wyników pomiarów i ich ocena
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin w formie ustnej obejmujący całość materiału
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy ustnej konsultacji z każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna metody oceny stanu zespołu, ale nie zna możliwych przyczyn
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C42-1_U01Student powinien interpretować zastane stany zuzycia i niezdatności, wdrażać nowoczesne metody napraw, zastosować właściwy park maszynowy, ocenić jakość wykonanej naprawy i oszacować trwałość zespołu w zależności od specyfiki użytkowania pojazdu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U12potrafi posłużyć się odpowiednio dobranymi metodami i urządzeniami do pomiaru podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy pojazdu
T_1A_U13potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary i symulacje oraz wyznaczyć charakterystyki elementów pojazdów samochodowych i ich układów, przedstawić wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji wraz z wyciągnięciem właściwych wniosków
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-7Poznanie sposobów oceny jakości naprawy - próby zespołów oraz samochodów po naprawie
C-6Poznanie sposobów przeprowadzenia napraw podstawowych zespoół pojazdów
C-4Poznanie etapów procsu technologicznego naprawy
C-3Pozanie rodzajów i form napraw
Treści programoweT-W-2Proces technologiczny naprawy
T-W-3Weryfikacja części i metody weryfikacji
Metody nauczaniaM-1Metoda werbalna - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy, oprawowywanie wyników pomiarów i ich ocena
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin w formie ustnej obejmujący całość materiału
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy ustnej konsultacji z każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie ocenic stan niesprawności różnych zespołów pojazdu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C42-1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przygotowanie do oceny stanów niezdatności zespołów, świdomość znaczenia właściwej weryfikacji zespołów postrzeganej relacji między celami i zasadnością podejmowanych czynności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-7Poznanie sposobów oceny jakości naprawy - próby zespołów oraz samochodów po naprawie
Treści programoweT-L-2Określenie intensywności zużycia części, zasady weryfikacji i naprawy
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa - wykład problemowy, oprawowywanie wyników pomiarów i ich ocena
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin w formie ustnej obejmujący całość materiału
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy ustnej konsultacji z każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje niewielką zdolność stoswania wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0