Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Budowa i eksploatacja maszyn (S3)

Sylabus przedmiotu Modelowanie systemów - podstawy teoretyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa i eksploatacja maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Modelowanie systemów - podstawy teoretyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Marchelek <Krzysztof.Marchelek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Od studenta wymaga się, by posiadał ogólną wiedzę techniczną w zakresie mechaniki, hydrauliki i elektrotechniki, na poziomie wyższym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z pojęciem systemu oraz podstawowymi problemami związanymi z poszczególnymi etapami jego modelowania, walidacji oraz analizy stanu dynamicznego.
C-2Nabycie umiejętności analizowania różnorodnych zagadnień technicznych na bazie teorii modelowania systemów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Modelowanie - pojęcie modelu. Istota modelowania matematycznego. Zakres modelowania matematycznego.4
T-W-2Modelowanie - etapy modelowania matematycznego. Identyfikacja modelu. Algorytmizacja obliczeń. Weryfikacja (walidacja) modelu. Modelowanie a symulacja komputerowa.4
T-W-3Systemy - pojęcie systemu. Wielkości wejściowe i wyjściowe systemu. Dynamika systemów.4
T-W-4Systemy - stan systemu dynamicznego. Stan systemu dyskretnego. Równowaga i stabilność. Przebiegi dynamiczne i charakterystyki statyczne.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do zajęć.15
A-W-3Samodzielne studia literaturowe.15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca. Wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa. Wykład problemowy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Indywidualna ocena stanu wiedzy studenta, dokonywana na podstawie sposobu rozwiązywania przez niego zadań problemowych z zakresu modelowania systemów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BiEM_3A_14_W01
Nabycie wiedzy na temat podstawowych pojęć oraz określeń używanych w procesie modelowania systemów dynamicznych.
BiEM_3A_W02C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BiEM_3A_14_U01
Nabycie umiejętności postrzegania otaczającej rzeczywistości w kategorii modeli. Nabycie umiejętności analizowania różnorodnych zagadnień natury technicznej w odniesieniu to teorii modelowania systemów.
BiEM_3A_U03, BiEM_3A_U01C-2T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BiEM_3A_14_W01
Nabycie wiedzy na temat podstawowych pojęć oraz określeń używanych w procesie modelowania systemów dynamicznych.
2,0
3,0Student zna i potrafi wykorzystać pojęcia, terminy i oznaczenia używane w teorii modelowania systemów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BiEM_3A_14_U01
Nabycie umiejętności postrzegania otaczającej rzeczywistości w kategorii modeli. Nabycie umiejętności analizowania różnorodnych zagadnień natury technicznej w odniesieniu to teorii modelowania systemów.
2,0
3,0Student potrafi analizować podane przez prowadzącego zagadnienia, używając właściwych pojęć i terminów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Morrison F., Sztuka modelowania układów dynamicznych., WNT, Warszawa, 1996
  2. Cempel C., Nowoczesne zagadnienia metodologii i filozofii badań., ITE, Radom, 2003
  3. Awrejcewicz J., Metematyczne modelowanie systemów., WNT Fundacja Książka "Naukowo Techniczna", Warszawa, 2007
  4. Soderstrom T., Stoica P., Identyfikacja systemów, PWN, Warszawa, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Modelowanie - pojęcie modelu. Istota modelowania matematycznego. Zakres modelowania matematycznego.4
T-W-2Modelowanie - etapy modelowania matematycznego. Identyfikacja modelu. Algorytmizacja obliczeń. Weryfikacja (walidacja) modelu. Modelowanie a symulacja komputerowa.4
T-W-3Systemy - pojęcie systemu. Wielkości wejściowe i wyjściowe systemu. Dynamika systemów.4
T-W-4Systemy - stan systemu dynamicznego. Stan systemu dyskretnego. Równowaga i stabilność. Przebiegi dynamiczne i charakterystyki statyczne.3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do zajęć.15
A-W-3Samodzielne studia literaturowe.15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBiEM_3A_14_W01Nabycie wiedzy na temat podstawowych pojęć oraz określeń używanych w procesie modelowania systemów dynamicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyBiEM_3A_W02Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym, odpowiadającą prowadzonym badaniom naukowym w dyscyplinie Budowa i Eksploatacja Maszyn, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z pojęciem systemu oraz podstawowymi problemami związanymi z poszczególnymi etapami jego modelowania, walidacji oraz analizy stanu dynamicznego.
Treści programoweT-W-4Systemy - stan systemu dynamicznego. Stan systemu dyskretnego. Równowaga i stabilność. Przebiegi dynamiczne i charakterystyki statyczne.
T-W-1Modelowanie - pojęcie modelu. Istota modelowania matematycznego. Zakres modelowania matematycznego.
T-W-2Modelowanie - etapy modelowania matematycznego. Identyfikacja modelu. Algorytmizacja obliczeń. Weryfikacja (walidacja) modelu. Modelowanie a symulacja komputerowa.
T-W-3Systemy - pojęcie systemu. Wielkości wejściowe i wyjściowe systemu. Dynamika systemów.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca. Wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa. Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Indywidualna ocena stanu wiedzy studenta, dokonywana na podstawie sposobu rozwiązywania przez niego zadań problemowych z zakresu modelowania systemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i potrafi wykorzystać pojęcia, terminy i oznaczenia używane w teorii modelowania systemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBiEM_3A_14_U01Nabycie umiejętności postrzegania otaczającej rzeczywistości w kategorii modeli. Nabycie umiejętności analizowania różnorodnych zagadnień natury technicznej w odniesieniu to teorii modelowania systemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyBiEM_3A_U03Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, w szczególności z zakresu dyscypliny Budowa i Eksploatacja Maszyn.
BiEM_3A_U01Nabywa umiejętności związane z metodyką i metodologią prowadzenia badań naukowych w dyscyplinie Budowa i Eksploatacja Maszyn.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności analizowania różnorodnych zagadnień technicznych na bazie teorii modelowania systemów.
Treści programoweT-W-4Systemy - stan systemu dynamicznego. Stan systemu dyskretnego. Równowaga i stabilność. Przebiegi dynamiczne i charakterystyki statyczne.
T-W-1Modelowanie - pojęcie modelu. Istota modelowania matematycznego. Zakres modelowania matematycznego.
T-W-2Modelowanie - etapy modelowania matematycznego. Identyfikacja modelu. Algorytmizacja obliczeń. Weryfikacja (walidacja) modelu. Modelowanie a symulacja komputerowa.
T-W-3Systemy - pojęcie systemu. Wielkości wejściowe i wyjściowe systemu. Dynamika systemów.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa. Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Indywidualna ocena stanu wiedzy studenta, dokonywana na podstawie sposobu rozwiązywania przez niego zadań problemowych z zakresu modelowania systemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi analizować podane przez prowadzącego zagadnienia, używając właściwych pojęć i terminów.
3,5
4,0
4,5
5,0