Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Poligrafia i Media Cyfrowe

Sylabus przedmiotu Projektowanie i dystrybucja treści cyfrowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Poligrafia i Media Cyfrowe
Forma studiów studia stacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych
Profil
Moduł
Przedmiot Projektowanie i dystrybucja treści cyfrowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 5 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 25 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajmość technologii internetowych w stopniu podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania elektronicznych magazynów na platformy mobilne, platformy dystrybucji książek cyfrowych, technologii składu komputerowego, systemów zarządzania treścią CMS (konfiguracja i personalizacja), interaktywnych animacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Projekt i skład komputerowy publikacji w Adobe Indesign.7
T-L-2Tworzenie książki elektronicznej w formacie EPUB z użyciem programu Sigil.2
T-L-3Projekt animacji z użyciem oprogramowania Adobe Flash, wykorzystaniem podstawowych technik animacyjnych, osadzanie animacji Flash na stronie internetowej.4
T-L-4Projekt interaktywnej animacji z użyciem oprogramowania Adobe Flash, obsługa zdarzeń myszy i klawiatury, wprowadzanie tekstu.4
T-L-5Instalacja, konfiguracja, personalizacja i stworzenie prostej strony informacyjnej w środowisku Joomla CMS.4
T-L-6Instalacja, konfiguracja, personalizacja i stworzenie prostego portalu informacyjnego w środowisku WordPress.4
25
wykłady
T-W-1Książki elektroniczne: formaty dystrybucji książek elektronicznych, model i platformy dystrybucji książek cyfrowych, rynek i przemiany na rynku książek tradycyjnych i elektronicznych, formaty „wlewane” i utrzymujące formatowanie strony, technologie ochrany praw autorskich w książkach elektronicznych, specyfikacja formatu EPUB.2
T-W-2Projektowanie elektronicznych magazynów na platformy mobilne: podejście do projektowania magazynów kolorowych dla nowoczesnych urządzeń mobilnych, projektowanie z rozróżnieniem układu pionowego i poziomego strony, osadzanie multimediów, projektowanie publikacji w AdobeIndesign.2
T-W-3Systemy zarządzania treścią CMS: założenia, typowe funkcjonalności, analiza najpopularniejszych rozwiązań, administracja systemami CMS.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-L-2Przygotowanie do zajęć.50
A-L-3Opracowanie zadań projektowych.35
A-L-4Konsultacje.10
120
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.5
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.30
A-W-3Konsulatcje.4
A-W-4Studiowanie literartury.20
A-W-5Zaliczenie wykładów.2
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z elementami pogadanki.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywanych problemów i dyskusji.
S-2Ocena formująca: Laboratorium: na podstawie indywidualnego rozwiązywania zadań i problemów.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład: na podstawie pisemnego egzaminu.
S-4Ocena podsumowująca: Laboratorium: na podstawie wykonanego projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PiMC_10A_PiDTC_W05
Student ma wiedzę z zakresu projektowania i dystrybucji treści cyfrowych z przeznaczeniem na różne platformy i urządzenia mobilne.
PiMC_10A_W05C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PiMC_10A_PiDTC_U04
Student potrafi przygotować projekt treści tekstowych i multimedialnych w postaci cyfrowej. Potrafi korzystać z technologii rozpowszechniania treści cyfrowych w internecie.
PiMC_10A_U04C-1T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-2M-2S-4, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PiMC_10A_PiDTC_W05
Student ma wiedzę z zakresu projektowania i dystrybucji treści cyfrowych z przeznaczeniem na różne platformy i urządzenia mobilne.
2,0Student nie zna podstawowych formatów książek elektronicznych i sposobów ich dystrybucji, nie zna sposobów prezentacji treści w książkach elektronicznych, nie zna technik i technologii do projektowania elektronicznych magazynów kolorowych, nie zna założeń i przeznaczenia internetowych systemów zarządzania treścią.
3,0Student zna sposoby prezentacji treści w książkach elektronicznych, zna przeznaczenie internetowych systemów zarządzania treścią.
3,5Student zna strukturę książki elektronicznej, potrafi wymienić popularne formaty książek elektronicznych i istniejące pomiędzy nimi różnice, potrafi określić typowy zakres funkcjonalny internetowych systemów zarządzania treścią.
4,0Student zna podstawowe techniki wykorzystywane w projektowaniu elektronicznych magazynów kolorowych, potrafi dobrać formę projektu do treści, zna sposoby i technologie służące do dystrybucji cyfrowych książek i magazynów kolorowych, posiada świadomość istnienia praw autorskich do treści cyfrowych i technologii służących do ich ochrony.
4,5Student zna i rozumie różne kanały rozpowszechniania treści w Internecie (kanały informacyjne, portale informacyjne, agregatory informacyjne, blogi, portale społecznościowe).
5,0Student zna zaawansowane techniki projektowania książek i magazynów elektronicznych, zna technologie zabezpieczania praw autorskich w książkach elektronicznych, posiada wiedzę z zakresu zaawansowanych zastosowań internetowych systemów zarządzania treścią.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PiMC_10A_PiDTC_U04
Student potrafi przygotować projekt treści tekstowych i multimedialnych w postaci cyfrowej. Potrafi korzystać z technologii rozpowszechniania treści cyfrowych w internecie.
2,0Student nie potrafi przygotować książki elektronicznej z dostarczonej treści, nie potrafi zaprojektować prostej publikacji, nie potrafi wykorzystać, administrować i zainstalować internetowego systemu zarządzania treścią, nie potrafi zaprojektować prostej animacji w technologii Flash.
3,0Student potrafi zaprojektować strukturę publikacji i zapełnić ją dostarczoną treścią przy pomocy dedykowanego oprogramowania, student potrafi utworzyć projekt i posługiwać się podstawowymi narzędziami do rysowania w środowisku Adobe Flash, potrafi w podstawowym zakresie umieszczać i edytować treści w internetowym systemie zarządzania treścią.
3,5Student potrafi posługiwać się podstawowymi technikami animacyjnymi w środowisku Adobe Flash, potrafi umieszczać grafikę w internetowych systemach zarządzania treścią, potrafi utworzyć publikacji w programie do składu komputerowego.
4,0Student potrafi dobrać parametry grafiki do publikacji w Internecie, potrafi wykonać zaawansowany projekt książki elektronicznej, potrafi przygotować prosty projekt publikacji, potrafi posługiwać się systemem uprawnień w internetowym systemie zarządzania treścią.
4,5Student potrafi personalizować warstwę prezentacji, budować menu nawigacyjne oraz dodawać rozszerzenia w internetowym systemie zarządzania treścią, potrafi wykonać złożony projekt publikacji, potrafi zrealizować projekt w technologii flash z obsługą zdarzeń myszy i klawiatury.
5,0Student potrafi skutecznie dobrać parametry grafiki i obiektów multimedialnych umieszczanych w magazynie elektronicznym, potrafi samodzielnie zainstalować system CMS na serwerze hostingowym, potrafi administrować złożonym serwisem internetowym zrealizowanym w oparciu o system CMS.

Literatura podstawowa

  1. Alan Cole, Raena Jackson Armitage, Brandon R. Jones, Jeffrey Way, WordPress. Tworzenie własnych motywów, Helion
  2. Łukasz Wójcik, WordPress 3. Instalacja i zarządzanie, Helion
  3. Ric Shreves, Joomla! Biblia, Helion
  4. Stephen Burge, Joomla! Ćwiczenia. Oficjalny podręcznik, Helion
  5. Williams R., Komputerowy skład tekstów, Helion, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projekt i skład komputerowy publikacji w Adobe Indesign.7
T-L-2Tworzenie książki elektronicznej w formacie EPUB z użyciem programu Sigil.2
T-L-3Projekt animacji z użyciem oprogramowania Adobe Flash, wykorzystaniem podstawowych technik animacyjnych, osadzanie animacji Flash na stronie internetowej.4
T-L-4Projekt interaktywnej animacji z użyciem oprogramowania Adobe Flash, obsługa zdarzeń myszy i klawiatury, wprowadzanie tekstu.4
T-L-5Instalacja, konfiguracja, personalizacja i stworzenie prostej strony informacyjnej w środowisku Joomla CMS.4
T-L-6Instalacja, konfiguracja, personalizacja i stworzenie prostego portalu informacyjnego w środowisku WordPress.4
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Książki elektroniczne: formaty dystrybucji książek elektronicznych, model i platformy dystrybucji książek cyfrowych, rynek i przemiany na rynku książek tradycyjnych i elektronicznych, formaty „wlewane” i utrzymujące formatowanie strony, technologie ochrany praw autorskich w książkach elektronicznych, specyfikacja formatu EPUB.2
T-W-2Projektowanie elektronicznych magazynów na platformy mobilne: podejście do projektowania magazynów kolorowych dla nowoczesnych urządzeń mobilnych, projektowanie z rozróżnieniem układu pionowego i poziomego strony, osadzanie multimediów, projektowanie publikacji w AdobeIndesign.2
T-W-3Systemy zarządzania treścią CMS: założenia, typowe funkcjonalności, analiza najpopularniejszych rozwiązań, administracja systemami CMS.1
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-L-2Przygotowanie do zajęć.50
A-L-3Opracowanie zadań projektowych.35
A-L-4Konsultacje.10
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.5
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.30
A-W-3Konsulatcje.4
A-W-4Studiowanie literartury.20
A-W-5Zaliczenie wykładów.2
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPiMC_10A_PiDTC_W05Student ma wiedzę z zakresu projektowania i dystrybucji treści cyfrowych z przeznaczeniem na różne platformy i urządzenia mobilne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPiMC_10A_W05Student ma wiedzę z zakresu projektowania i dystrybucji treści cyfrowych z przeznaczeniem na różne platformy i urządzenia mobilne.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania elektronicznych magazynów na platformy mobilne, platformy dystrybucji książek cyfrowych, technologii składu komputerowego, systemów zarządzania treścią CMS (konfiguracja i personalizacja), interaktywnych animacji.
Treści programoweT-W-2Projektowanie elektronicznych magazynów na platformy mobilne: podejście do projektowania magazynów kolorowych dla nowoczesnych urządzeń mobilnych, projektowanie z rozróżnieniem układu pionowego i poziomego strony, osadzanie multimediów, projektowanie publikacji w AdobeIndesign.
T-W-1Książki elektroniczne: formaty dystrybucji książek elektronicznych, model i platformy dystrybucji książek cyfrowych, rynek i przemiany na rynku książek tradycyjnych i elektronicznych, formaty „wlewane” i utrzymujące formatowanie strony, technologie ochrany praw autorskich w książkach elektronicznych, specyfikacja formatu EPUB.
T-W-3Systemy zarządzania treścią CMS: założenia, typowe funkcjonalności, analiza najpopularniejszych rozwiązań, administracja systemami CMS.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami pogadanki.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywanych problemów i dyskusji.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład: na podstawie pisemnego egzaminu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych formatów książek elektronicznych i sposobów ich dystrybucji, nie zna sposobów prezentacji treści w książkach elektronicznych, nie zna technik i technologii do projektowania elektronicznych magazynów kolorowych, nie zna założeń i przeznaczenia internetowych systemów zarządzania treścią.
3,0Student zna sposoby prezentacji treści w książkach elektronicznych, zna przeznaczenie internetowych systemów zarządzania treścią.
3,5Student zna strukturę książki elektronicznej, potrafi wymienić popularne formaty książek elektronicznych i istniejące pomiędzy nimi różnice, potrafi określić typowy zakres funkcjonalny internetowych systemów zarządzania treścią.
4,0Student zna podstawowe techniki wykorzystywane w projektowaniu elektronicznych magazynów kolorowych, potrafi dobrać formę projektu do treści, zna sposoby i technologie służące do dystrybucji cyfrowych książek i magazynów kolorowych, posiada świadomość istnienia praw autorskich do treści cyfrowych i technologii służących do ich ochrony.
4,5Student zna i rozumie różne kanały rozpowszechniania treści w Internecie (kanały informacyjne, portale informacyjne, agregatory informacyjne, blogi, portale społecznościowe).
5,0Student zna zaawansowane techniki projektowania książek i magazynów elektronicznych, zna technologie zabezpieczania praw autorskich w książkach elektronicznych, posiada wiedzę z zakresu zaawansowanych zastosowań internetowych systemów zarządzania treścią.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPiMC_10A_PiDTC_U04Student potrafi przygotować projekt treści tekstowych i multimedialnych w postaci cyfrowej. Potrafi korzystać z technologii rozpowszechniania treści cyfrowych w internecie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPiMC_10A_U04Student potrafi przygotować projekt treści tekstowych i multimedialnych w postaci cyfrowej. Potrafi korzystać z technologii rozpowszechniania treści cyfrowych w internecie.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania elektronicznych magazynów na platformy mobilne, platformy dystrybucji książek cyfrowych, technologii składu komputerowego, systemów zarządzania treścią CMS (konfiguracja i personalizacja), interaktywnych animacji.
Treści programoweT-L-1Projekt i skład komputerowy publikacji w Adobe Indesign.
T-L-3Projekt animacji z użyciem oprogramowania Adobe Flash, wykorzystaniem podstawowych technik animacyjnych, osadzanie animacji Flash na stronie internetowej.
T-L-6Instalacja, konfiguracja, personalizacja i stworzenie prostego portalu informacyjnego w środowisku WordPress.
T-L-4Projekt interaktywnej animacji z użyciem oprogramowania Adobe Flash, obsługa zdarzeń myszy i klawiatury, wprowadzanie tekstu.
T-L-5Instalacja, konfiguracja, personalizacja i stworzenie prostej strony informacyjnej w środowisku Joomla CMS.
T-L-2Tworzenie książki elektronicznej w formacie EPUB z użyciem programu Sigil.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Laboratorium: na podstawie wykonanego projektu.
S-2Ocena formująca: Laboratorium: na podstawie indywidualnego rozwiązywania zadań i problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przygotować książki elektronicznej z dostarczonej treści, nie potrafi zaprojektować prostej publikacji, nie potrafi wykorzystać, administrować i zainstalować internetowego systemu zarządzania treścią, nie potrafi zaprojektować prostej animacji w technologii Flash.
3,0Student potrafi zaprojektować strukturę publikacji i zapełnić ją dostarczoną treścią przy pomocy dedykowanego oprogramowania, student potrafi utworzyć projekt i posługiwać się podstawowymi narzędziami do rysowania w środowisku Adobe Flash, potrafi w podstawowym zakresie umieszczać i edytować treści w internetowym systemie zarządzania treścią.
3,5Student potrafi posługiwać się podstawowymi technikami animacyjnymi w środowisku Adobe Flash, potrafi umieszczać grafikę w internetowych systemach zarządzania treścią, potrafi utworzyć publikacji w programie do składu komputerowego.
4,0Student potrafi dobrać parametry grafiki do publikacji w Internecie, potrafi wykonać zaawansowany projekt książki elektronicznej, potrafi przygotować prosty projekt publikacji, potrafi posługiwać się systemem uprawnień w internetowym systemie zarządzania treścią.
4,5Student potrafi personalizować warstwę prezentacji, budować menu nawigacyjne oraz dodawać rozszerzenia w internetowym systemie zarządzania treścią, potrafi wykonać złożony projekt publikacji, potrafi zrealizować projekt w technologii flash z obsługą zdarzeń myszy i klawiatury.
5,0Student potrafi skutecznie dobrać parametry grafiki i obiektów multimedialnych umieszczanych w magazynie elektronicznym, potrafi samodzielnie zainstalować system CMS na serwerze hostingowym, potrafi administrować złożonym serwisem internetowym zrealizowanym w oparciu o system CMS.