Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)

Sylabus przedmiotu Systemy elektronicznej wymiany danych - Przedmiot obieralny III:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy elektronicznej wymiany danych - Przedmiot obieralny III
Specjalność internet w zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Ulacha <Grzegorz.Ulacha@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Ulacha <Grzegorz.Ulacha@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z przedmiotu Podstawy informatyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie zasad funkcjonowania systemów telekomunikacyjnych i sieci komputerowych.
C-2Zdobycie wiedzy na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych.
C-3Nabycie podstawowej wiedzy na temat przygotowywania (eksploracja wiedzy) i udostępniania wiedzy w internecie (projekt zespołowy).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie się ze środowiskiem pracy, wybór tematów i podział na grupy projektowe i podział prac wewnątrz grup.2
T-L-2Przygotowanie teoretyczne i praktyczne związane z otrzymanym tematem.1
T-L-3Przygotowanie podstaw, działów w przygotowywanej stronie www.1
T-L-4Analiza dostępnych źródeł elektronicznych jako elementów, do których ma się odwoływać projektowana strona www.3
T-L-5Prace implementacyjne nad projektem, weryfikacja funkcjonowania, kompletności i przejrzystości strony.7
T-L-6Obrona przygotowanego projektu.1
15
wykłady
T-W-1Systemy telekomunikacyjne, sieci komputerowe LAN i WAN, sieci przewodowe, bezprzewodowe, systemy telefonii komórkowej i satelitarne.7
T-W-2Polityka bezpieczeństwa informacji, w tym bezpieczeństwa transmisji danych w Internecie, wybrane aspekty prawne.2
T-W-3Ochrona informacji, sposoby archiwizacji, przechowywania i przetwarzania danych. Podpis elektroniczny, podstawy kryptografii.2
T-W-4System zarządzania dokumentami SZD. Hurtownie danych.1
T-W-5Elektroniczna wymiana danych EDI, jej zalety i wady. Standardy EDI (ANSI X.12, EDIFACT, SWIFT). Wdrażanie EDI w przedsiębiorstwach.1
T-W-6Bankowość elektroniczna jako przykład EDI.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach.15
A-L-2Konsultacje do zajęć.1
A-L-3Zapoznanie się ze środowiskiem pracy, dyskusja na temat podziału prac wewnątrz grupy.2
A-L-4Przygotowanie teoretyczne i praktyczne związane z otrzymanym tematem. Przygotowanie podstaw, działów w przygotowywanej stronie www.2
A-L-5Analiza dostępnych źródeł elektronicznych jako elementów, do których ma się odwoływać projektowana strona www.1
A-L-6Prace implementacyjne nad projektem, weryfikacja funkcjonowania, kompletności i przejrzystości strony.8
A-L-7Przygotowanie do obrony przygotowanego projektu.1
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie.15
A-W-2Konsultacje do wykładów.1
A-W-3Analiza literatury i stanu aktualnego na rynku systemów telekomunikacyjnych, sieci komputerowych (LAN i WAN, sieci przewodowe, bezprzewodowe, systemy telefonii komórkowej i satelitarne).2
A-W-4Pozyskanie aktualnych informacji na temat polityki bezpieczeństwa informacji, w tym bezpieczeństwa transmisji danych w Internecie, wybranych aspektów prawnych. Eksploracja wiedzy w tematach: ochrona informacji, sposoby archiwizacji, przechowywania i przetwarzania danych, podpis elektroniczny, podstawy kryptografii, system zarządzania dokumentami SZD, hurtownie danych.5
A-W-5Poszerzenie wiadomości na temat elektronicznej wymiany danych EDI. Analiza aktualnego stanu bankowości elektronicznej jako przykładu EDI.5
A-W-6Zaliczenie przedmiotu.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z elementami dyskusji
M-2Projekt, praca w zespołach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena zaliczająca wykład na podstawie aktywności w dyskusji, przygotowaniu do zajęć projektowych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczająca zajęcia projektowe na podstawie przygotowanego i obronionego projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D15/O4/3-1_W01
Znajomość zasad funkcjonowania systemów telekomunikacyjnych i sieci komputerowych, a także wiedzy na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych.
I_2A_W05T2A_W04, T2A_W07C-1, C-2, C-3T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D15/O4/3-1_U01
Umiejętność samodzielnego pozyskiwania danych. Umiejętność spojrzenia przez pryzmat funkcjonowania baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych. Umiejętność pracy nad zespołowym projektem projektowania informacyjnej strony www.
I_2A_U02, I_2A_U03T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U10C-2, C-3T-L-3, T-L-4M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D15/O4/3-1_K01
Umiejętność kompetentnej i odpowiedzialnej pracy przy zespołowym projekcie projektowania informacyjnej strony www.
I_2A_K05T2A_K03, T2A_K04C-3T-L-5M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D15/O4/3-1_W01
Znajomość zasad funkcjonowania systemów telekomunikacyjnych i sieci komputerowych, a także wiedzy na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student posiada znajomość podstawowych zasad funkcjonowania systemów telekomunikacyjnych i sieci komputerowych.
3,5Student posiada wiedzę na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych.
4,0Student posiada podstawową wiedzę na temat polityki bezpieczeństwa informacji, w tym bezpieczeństwa transmisji danych w Internecie.
4,5Student opanował podstawowe cechy związane z podpisem elektronicznym, zna podstawy kryptografii.
5,0Student posiada wiedzę w temacie systemów zarządzania dokumentami (SZD) oraz hurtowni danych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D15/O4/3-1_U01
Umiejętność samodzielnego pozyskiwania danych. Umiejętność spojrzenia przez pryzmat funkcjonowania baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych. Umiejętność pracy nad zespołowym projektem projektowania informacyjnej strony www.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student posiada umiejętności w zakresie ochrony informacji.
3,5Student posiada umiejętności w zakresie sposobów archiwizacji, przechowywania i przetwarzania danych.
4,0Student potrafi scharakteryzować zalety i wady elektronicznej wymiany danych EDI.
4,5Student potrafi oceniać jakość bankowości elektronicznej w kontekście EDI.
5,0Student posiada umiejętność oceny na temat wdrażanie EDI w przedsiębiorstwach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D15/O4/3-1_K01
Umiejętność kompetentnej i odpowiedzialnej pracy przy zespołowym projekcie projektowania informacyjnej strony www.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student posiada umiejętność samodzielnego pozyskiwania danych.
3,5Student potrafi pracować w zespole nad projektem projektowania informacyjnej strony www.
4,0Student potrafi analizować aktualny stan bankowości elektronicznej (jako przykładu EDI).
4,5Student ma umiejętność kompilacji zebranej wiedzy w temacie zleconego projektu, a także weryfikacji funkcjonowania, kompletności i przejrzystości strony WWW.
5,0Student umie bronić pozytywnej opinii na temat projektu przygotowanego przez cały zespół.

Literatura podstawowa

  1. Leyland V., EDI - elektroniczna wymiana dokumentacji, WNT, Warszawa, 1995, 1
  2. Lange-Sadzińska K., Ziemiecka M., Przewodnik po EDI, Wydawnictwo UŁ, Łódź, 2000, 1
  3. Wesołowski K., Podstawy cyfrowych systemów telekomunikacyjnych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2003, 1

Literatura dodatkowa

  1. Niedźwiedziński M., Globalny handel elektroniczny, PWN, Warszawa, 2004, 1
  2. Świecka B., Bankowość elektroniczna, CeDeWu, Warszawa, 2004, 1
  3. Sayood K., Kompresja danych — wprowadzenie, Wydawnictwo RM, Warszawa, 2002, 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie się ze środowiskiem pracy, wybór tematów i podział na grupy projektowe i podział prac wewnątrz grup.2
T-L-2Przygotowanie teoretyczne i praktyczne związane z otrzymanym tematem.1
T-L-3Przygotowanie podstaw, działów w przygotowywanej stronie www.1
T-L-4Analiza dostępnych źródeł elektronicznych jako elementów, do których ma się odwoływać projektowana strona www.3
T-L-5Prace implementacyjne nad projektem, weryfikacja funkcjonowania, kompletności i przejrzystości strony.7
T-L-6Obrona przygotowanego projektu.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy telekomunikacyjne, sieci komputerowe LAN i WAN, sieci przewodowe, bezprzewodowe, systemy telefonii komórkowej i satelitarne.7
T-W-2Polityka bezpieczeństwa informacji, w tym bezpieczeństwa transmisji danych w Internecie, wybrane aspekty prawne.2
T-W-3Ochrona informacji, sposoby archiwizacji, przechowywania i przetwarzania danych. Podpis elektroniczny, podstawy kryptografii.2
T-W-4System zarządzania dokumentami SZD. Hurtownie danych.1
T-W-5Elektroniczna wymiana danych EDI, jej zalety i wady. Standardy EDI (ANSI X.12, EDIFACT, SWIFT). Wdrażanie EDI w przedsiębiorstwach.1
T-W-6Bankowość elektroniczna jako przykład EDI.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach.15
A-L-2Konsultacje do zajęć.1
A-L-3Zapoznanie się ze środowiskiem pracy, dyskusja na temat podziału prac wewnątrz grupy.2
A-L-4Przygotowanie teoretyczne i praktyczne związane z otrzymanym tematem. Przygotowanie podstaw, działów w przygotowywanej stronie www.2
A-L-5Analiza dostępnych źródeł elektronicznych jako elementów, do których ma się odwoływać projektowana strona www.1
A-L-6Prace implementacyjne nad projektem, weryfikacja funkcjonowania, kompletności i przejrzystości strony.8
A-L-7Przygotowanie do obrony przygotowanego projektu.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie.15
A-W-2Konsultacje do wykładów.1
A-W-3Analiza literatury i stanu aktualnego na rynku systemów telekomunikacyjnych, sieci komputerowych (LAN i WAN, sieci przewodowe, bezprzewodowe, systemy telefonii komórkowej i satelitarne).2
A-W-4Pozyskanie aktualnych informacji na temat polityki bezpieczeństwa informacji, w tym bezpieczeństwa transmisji danych w Internecie, wybranych aspektów prawnych. Eksploracja wiedzy w tematach: ochrona informacji, sposoby archiwizacji, przechowywania i przetwarzania danych, podpis elektroniczny, podstawy kryptografii, system zarządzania dokumentami SZD, hurtownie danych.5
A-W-5Poszerzenie wiadomości na temat elektronicznej wymiany danych EDI. Analiza aktualnego stanu bankowości elektronicznej jako przykładu EDI.5
A-W-6Zaliczenie przedmiotu.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D15/O4/3-1_W01Znajomość zasad funkcjonowania systemów telekomunikacyjnych i sieci komputerowych, a także wiedzy na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zasad funkcjonowania systemów telekomunikacyjnych i sieci komputerowych.
C-2Zdobycie wiedzy na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych.
C-3Nabycie podstawowej wiedzy na temat przygotowywania (eksploracja wiedzy) i udostępniania wiedzy w internecie (projekt zespołowy).
Treści programoweT-W-5Elektroniczna wymiana danych EDI, jej zalety i wady. Standardy EDI (ANSI X.12, EDIFACT, SWIFT). Wdrażanie EDI w przedsiębiorstwach.
T-W-1Systemy telekomunikacyjne, sieci komputerowe LAN i WAN, sieci przewodowe, bezprzewodowe, systemy telefonii komórkowej i satelitarne.
T-W-2Polityka bezpieczeństwa informacji, w tym bezpieczeństwa transmisji danych w Internecie, wybrane aspekty prawne.
T-W-3Ochrona informacji, sposoby archiwizacji, przechowywania i przetwarzania danych. Podpis elektroniczny, podstawy kryptografii.
T-W-4System zarządzania dokumentami SZD. Hurtownie danych.
T-W-6Bankowość elektroniczna jako przykład EDI.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami dyskusji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zaliczająca wykład na podstawie aktywności w dyskusji, przygotowaniu do zajęć projektowych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczająca zajęcia projektowe na podstawie przygotowanego i obronionego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student posiada znajomość podstawowych zasad funkcjonowania systemów telekomunikacyjnych i sieci komputerowych.
3,5Student posiada wiedzę na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych.
4,0Student posiada podstawową wiedzę na temat polityki bezpieczeństwa informacji, w tym bezpieczeństwa transmisji danych w Internecie.
4,5Student opanował podstawowe cechy związane z podpisem elektronicznym, zna podstawy kryptografii.
5,0Student posiada wiedzę w temacie systemów zarządzania dokumentami (SZD) oraz hurtowni danych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D15/O4/3-1_U01Umiejętność samodzielnego pozyskiwania danych. Umiejętność spojrzenia przez pryzmat funkcjonowania baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych. Umiejętność pracy nad zespołowym projektem projektowania informacyjnej strony www.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł (literatura, Internet, bazy danych, dokumentacja techniczna), dokonywać ich interpretacji i oceny
I_2A_U03Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych.
C-3Nabycie podstawowej wiedzy na temat przygotowywania (eksploracja wiedzy) i udostępniania wiedzy w internecie (projekt zespołowy).
Treści programoweT-L-3Przygotowanie podstaw, działów w przygotowywanej stronie www.
T-L-4Analiza dostępnych źródeł elektronicznych jako elementów, do których ma się odwoływać projektowana strona www.
Metody nauczaniaM-2Projekt, praca w zespołach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczająca zajęcia projektowe na podstawie przygotowanego i obronionego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student posiada umiejętności w zakresie ochrony informacji.
3,5Student posiada umiejętności w zakresie sposobów archiwizacji, przechowywania i przetwarzania danych.
4,0Student potrafi scharakteryzować zalety i wady elektronicznej wymiany danych EDI.
4,5Student potrafi oceniać jakość bankowości elektronicznej w kontekście EDI.
5,0Student posiada umiejętność oceny na temat wdrażanie EDI w przedsiębiorstwach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D15/O4/3-1_K01Umiejętność kompetentnej i odpowiedzialnej pracy przy zespołowym projekcie projektowania informacyjnej strony www.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K05Ma świadomość odpowiedzialności za kierowany zespół ludzi i za zadania realizowane wspólnie z tym zespołem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Nabycie podstawowej wiedzy na temat przygotowywania (eksploracja wiedzy) i udostępniania wiedzy w internecie (projekt zespołowy).
Treści programoweT-L-5Prace implementacyjne nad projektem, weryfikacja funkcjonowania, kompletności i przejrzystości strony.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami dyskusji
M-2Projekt, praca w zespołach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczająca zajęcia projektowe na podstawie przygotowanego i obronionego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student posiada umiejętność samodzielnego pozyskiwania danych.
3,5Student potrafi pracować w zespole nad projektem projektowania informacyjnej strony www.
4,0Student potrafi analizować aktualny stan bankowości elektronicznej (jako przykładu EDI).
4,5Student ma umiejętność kompilacji zebranej wiedzy w temacie zleconego projektu, a także weryfikacji funkcjonowania, kompletności i przejrzystości strony WWW.
5,0Student umie bronić pozytywnej opinii na temat projektu przygotowanego przez cały zespół.
zamknij

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.