Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: systemy komputerowe i technologie mobilne

Sylabus przedmiotu Modelowanie warstwy fizycznej systemu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modelowanie warstwy fizycznej systemu
Specjalność systemy komputerowe i technologie mobilne
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Olech <Bogdan.Olech@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogdan Olech <Bogdan.Olech@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 16 2,00,62egzamin
laboratoriaL2 20 3,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Z zakresu następujących przedmiotów: Elektronika, Elementy cyfrowe i układy logiczne, Technika cyfrowa, Przetwarzanie sygnałów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzupełnienie wiedzy oraz pozyskaniu podstawowej umiejętności projektowania w zakresie zagadnień wykraczających poza działania o charakterze jedynie cyfrowego przetwarzania informacji
C-2Ugruntowanie świadomości, że przetwarzanie informacji odbywa się także w torze analogowym, i że fakt ten ma kluczowe znaczenie dla efektywności systemu pojmowanego całościowo

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody i narzędzia symulacji i modelowania zjawisk i procesów na poziomie warstwy fizycznej systemu.2
T-L-2Metody i narzędzia oceny dynamiki sygnału oraz jakości przetwarzania analogowo-cyfrowego oraz cyfrowo-analogowego.2
T-L-3Realizacja komponentów analizy sygnałów.2
T-L-4Zamienność domeny czasowej i częstotliwościowej w analizie i modelowaniu sygnałów.2
T-L-5Polepszanie jakości sygnału na drodze estymacji spektralnej.2
T-L-6Wpływ parametrów toru analogowego na możliwości optymalizacji przetwarzania sygnału.2
T-L-7konfigurowanie elementów sprzętowych toru przetwarzania sygnału.2
T-L-8Wpływ elementów pasywnych na stałość i jakość parametrów tory przetwarzania sygnału; realizacje fizyczne i symulacyjne.2
T-L-9Ilustracja przykładami specyfiki toru przetwarzania sygnałów przy pracy z wysoką częstotliwością nośną.2
T-L-10Realizacja toru akwizycji sygnału wysokiej częstotliwości (powyżej 1 MHz).2
20
wykłady
T-W-1Klasa pojęć odnosząca się do warstwy fizycznej systemu: elementy wzmacniania i kształtowania charakterystyki sygnału, przetwarzanie analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe, mnożenie i mieszanie sygnałów.2
T-W-2Podstawowe parametry toru przetwarzania sygnału analogowego: dynamika sygnały, parametry przetworników, błędy przetworników.1
T-W-3Architektura przetworników cyfrowo-analogowych: struktury podstawowe, struktury segmentowane, przetworniki interpolujące, przetworniki mnożące, typu impulsowego i inne.1
T-W-4Architektura przetworników analogowo-cyfrowych: przetwornik jednobitowy – komparator, przetworniki typu flash, przetworniki aproksymujące progresywnie. Przetworniki typu sigma-delta: podstawy działania, zagadnienia nadpróbkowania, działanie pętli jedno i wielokrotnej, przykłady aplikacji.1
T-W-5Elementy teorii sygnałów. Analiza i estymacja spektralna.1
T-W-6Tor analogowy przetworników: konfigurowanie wzmacniaczy operacyjnych, wzmacniacz różnicowy, dopasowanie poziomów i wartości sygnału, zagadnienia szumowe, pasmo przenoszenia.1
T-W-7Otoczenie przetworników: źródła napięć referencyjnych, analogowe przełączniki i multipleksery, zegary taktujące, łączenie przetworników z urządzeniami cyfrowymi.1
T-W-8Charakterystyka elementów pasywnych: cechy rezystorów, cechy kondensatorów, cechy elementów indukcyjnych, problemy stosowania obwodów drukowanych.1
T-W-9Specyfika toru sygnału wysokich częstotliwości i radiowego: wzmacnianie sygnału, dopasowanie impedancyjne, sposoby oceny jakości.1
T-W-10Klasyczna realizacja toru radiowego oraz akwizycji sygnałów wysokiej częstotliwości.1
T-W-11Radio programowalne, przetwarzanie sonarowe i radarowe.1
T-W-12Metody modulacji i estymacji sygnałów w celu polepszenia zakresu dynamiki.1
T-W-13Metody kompresji i kodowania w szerokim paśmie częstotliwości nośnej.1
T-W-14Elementy sensorowe; czujniki, konwertery, anteny.1
T-W-15Wybrane zagadnienia aplikacyjne z dziedzin przemysłowych, medycznych i wojskowych.1
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Studia literaturowa w w zakresie tematycznym stosownie do bieżących zajęć laboratoryjnych27
A-L-2Przygotowanie zakresu wiedzy wymaganej w ramach bieżącego ćwiczenia laboratoryjnego27
A-L-3Realizacja części sprawozdawczej ćwiczeń27
81
wykłady
A-W-1Repetytorium treści wykładów na podstawie notatek27
A-W-2Studia literaturowe, uzupełniające27
54

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca - zaliczenie końcowe ustne
S-2Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych; ocena formująca: sprawdziany pisemne i ustne wejściowe do ćwiczen, ocena jakości sprawozdań po odbytych ćwiczeniach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/4_W01
Zagadnienia analizy i modelowania warstwy fizycznej w procesie projektowania nowoczesnych systemów technicznych wymagają poszerzonej wiedzy z zakresu teorii sygnałów oraz metod informatycznych obróbki sygnałów w kontekście konkretnych rozwiązań o charakterze sprzętowym.
I_2A_W06, I_2A_W01, I_2A_W05T2A_W01, T2A_W04, T2A_W07C-1, C-2T-W-12, T-W-14, T-W-11, T-W-15, T-W-13, T-W-9, T-W-10, T-L-2, T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/4_U01
Modelowanie warstwy fizycznej systemu łączy elementy teorii sygnałów oraz zaawansowanych metod przetwarzania sygnałów z wykorzystaniem umiejętności praktycznej implementacji na bazie sprzętu i narzędzi o charakterze informatycznym.
I_2A_U04, I_2A_U02, I_2A_U11, I_2A_U16, I_2A_U07T2A_U01, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19C-1T-L-10, T-L-5, T-L-7, T-L-9, T-L-4, T-L-8, T-L-3, T-L-6M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/4_K01
Zagadnienia modelowania warstwy fizycznej, kluczowe w budowaniu nowoczesnych urządzeń technicznych, wymagają ciągłej aktualizacji wiedzy oraz kreatywności.
I_2A_K06, I_2A_K02T2A_K01, T2A_K06, T2A_K07C-2T-W-1, T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/4_W01
Zagadnienia analizy i modelowania warstwy fizycznej w procesie projektowania nowoczesnych systemów technicznych wymagają poszerzonej wiedzy z zakresu teorii sygnałów oraz metod informatycznych obróbki sygnałów w kontekście konkretnych rozwiązań o charakterze sprzętowym.
2,0Brak elementarnej wiedzy.
3,0Elementarna wiedza przedmiotu.
3,5Elementarna wiedza przedmiotu zelementami wnioskowania.
4,0Podstawowa wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania podstawowych zadań obliczeniowych i symulacyjnych.
4,5Znaczna wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania zadań obliczeniowych. i realizacja zadań symulacyjnych.
5,0Kompletna wiedza przedmiotu w zakresie wykładanycm, ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów, rozwiązywania zadań obliczeniowych, realizacja zadań symulacyjnych, także ze zdolnością dokonywania oceny porównawczej oraz wartościującej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/4_U01
Modelowanie warstwy fizycznej systemu łączy elementy teorii sygnałów oraz zaawansowanych metod przetwarzania sygnałów z wykorzystaniem umiejętności praktycznej implementacji na bazie sprzętu i narzędzi o charakterze informatycznym.
2,0Nie nabył jakich kolwiek umiejętności praktycznych.
3,0Posiada minimalne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych struktur warstwy fizycznej systemu.
3,5Posiada minimalne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych struktur warstwy fizycznej systemu wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących.
4,0Posiada znaczne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych struktur warstwy fizycznej systemu wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących. Umie wyliczyć i zasymulować komputerowo obwód.
4,5Posiada znaczne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych struktur warstwy fizycznej systemu wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących. Umie wyliczyć i zasymulować komputerowo obwód oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej.
5,0Posiada znaczne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych struktur warstwy fizycznej systemu wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących. Umie wyliczyć i zasymulować komputerowo obwód oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej. Potrafi dokonać wyboru właściwego rozwiązania stosowanie do postawionego zadania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/4_K01
Zagadnienia modelowania warstwy fizycznej, kluczowe w budowaniu nowoczesnych urządzeń technicznych, wymagają ciągłej aktualizacji wiedzy oraz kreatywności.
2,0Nie wykazuje zaangażowania w poszerzaniu wiedzy i doskonaleniu umiejętności w zakresie przedmiotu.
3,0Wykazuje elementarną skłonność do poprawiania swoich kompetencji w zakresie przedmiotui jedynie z obawy o konsekwencje.
3,5Podnosi swój profesjonalizm w sposób jedynie zapewniający bieżące wykonywanie zadań.
4,0Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, w miarę konieczności.
4,5Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań.
5,0Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. Dodatkowo, jest aktywny środowiskowo, wymienia doświadczenia w środowisku akademickim.

Literatura podstawowa

  1. Kester W., Analog-Digital Conversion, Analog Devices Inc., 2011

Literatura dodatkowa

  1. Sydenham P.H., Podręcznik Metrologii, WKŁ, Warszawa, 1988

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody i narzędzia symulacji i modelowania zjawisk i procesów na poziomie warstwy fizycznej systemu.2
T-L-2Metody i narzędzia oceny dynamiki sygnału oraz jakości przetwarzania analogowo-cyfrowego oraz cyfrowo-analogowego.2
T-L-3Realizacja komponentów analizy sygnałów.2
T-L-4Zamienność domeny czasowej i częstotliwościowej w analizie i modelowaniu sygnałów.2
T-L-5Polepszanie jakości sygnału na drodze estymacji spektralnej.2
T-L-6Wpływ parametrów toru analogowego na możliwości optymalizacji przetwarzania sygnału.2
T-L-7konfigurowanie elementów sprzętowych toru przetwarzania sygnału.2
T-L-8Wpływ elementów pasywnych na stałość i jakość parametrów tory przetwarzania sygnału; realizacje fizyczne i symulacyjne.2
T-L-9Ilustracja przykładami specyfiki toru przetwarzania sygnałów przy pracy z wysoką częstotliwością nośną.2
T-L-10Realizacja toru akwizycji sygnału wysokiej częstotliwości (powyżej 1 MHz).2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasa pojęć odnosząca się do warstwy fizycznej systemu: elementy wzmacniania i kształtowania charakterystyki sygnału, przetwarzanie analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe, mnożenie i mieszanie sygnałów.2
T-W-2Podstawowe parametry toru przetwarzania sygnału analogowego: dynamika sygnały, parametry przetworników, błędy przetworników.1
T-W-3Architektura przetworników cyfrowo-analogowych: struktury podstawowe, struktury segmentowane, przetworniki interpolujące, przetworniki mnożące, typu impulsowego i inne.1
T-W-4Architektura przetworników analogowo-cyfrowych: przetwornik jednobitowy – komparator, przetworniki typu flash, przetworniki aproksymujące progresywnie. Przetworniki typu sigma-delta: podstawy działania, zagadnienia nadpróbkowania, działanie pętli jedno i wielokrotnej, przykłady aplikacji.1
T-W-5Elementy teorii sygnałów. Analiza i estymacja spektralna.1
T-W-6Tor analogowy przetworników: konfigurowanie wzmacniaczy operacyjnych, wzmacniacz różnicowy, dopasowanie poziomów i wartości sygnału, zagadnienia szumowe, pasmo przenoszenia.1
T-W-7Otoczenie przetworników: źródła napięć referencyjnych, analogowe przełączniki i multipleksery, zegary taktujące, łączenie przetworników z urządzeniami cyfrowymi.1
T-W-8Charakterystyka elementów pasywnych: cechy rezystorów, cechy kondensatorów, cechy elementów indukcyjnych, problemy stosowania obwodów drukowanych.1
T-W-9Specyfika toru sygnału wysokich częstotliwości i radiowego: wzmacnianie sygnału, dopasowanie impedancyjne, sposoby oceny jakości.1
T-W-10Klasyczna realizacja toru radiowego oraz akwizycji sygnałów wysokiej częstotliwości.1
T-W-11Radio programowalne, przetwarzanie sonarowe i radarowe.1
T-W-12Metody modulacji i estymacji sygnałów w celu polepszenia zakresu dynamiki.1
T-W-13Metody kompresji i kodowania w szerokim paśmie częstotliwości nośnej.1
T-W-14Elementy sensorowe; czujniki, konwertery, anteny.1
T-W-15Wybrane zagadnienia aplikacyjne z dziedzin przemysłowych, medycznych i wojskowych.1
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Studia literaturowa w w zakresie tematycznym stosownie do bieżących zajęć laboratoryjnych27
A-L-2Przygotowanie zakresu wiedzy wymaganej w ramach bieżącego ćwiczenia laboratoryjnego27
A-L-3Realizacja części sprawozdawczej ćwiczeń27
81
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Repetytorium treści wykładów na podstawie notatek27
A-W-2Studia literaturowe, uzupełniające27
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/4_W01Zagadnienia analizy i modelowania warstwy fizycznej w procesie projektowania nowoczesnych systemów technicznych wymagają poszerzonej wiedzy z zakresu teorii sygnałów oraz metod informatycznych obróbki sygnałów w kontekście konkretnych rozwiązań o charakterze sprzętowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W06Posiada wiedzę o narzędziach sprzętowo-programowych wspomagających rozwiązywanie wybranych i złożonych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
I_2A_W01Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki teoretycznej oraz matematyki stosowanej
I_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uzupełnienie wiedzy oraz pozyskaniu podstawowej umiejętności projektowania w zakresie zagadnień wykraczających poza działania o charakterze jedynie cyfrowego przetwarzania informacji
C-2Ugruntowanie świadomości, że przetwarzanie informacji odbywa się także w torze analogowym, i że fakt ten ma kluczowe znaczenie dla efektywności systemu pojmowanego całościowo
Treści programoweT-W-12Metody modulacji i estymacji sygnałów w celu polepszenia zakresu dynamiki.
T-W-14Elementy sensorowe; czujniki, konwertery, anteny.
T-W-11Radio programowalne, przetwarzanie sonarowe i radarowe.
T-W-15Wybrane zagadnienia aplikacyjne z dziedzin przemysłowych, medycznych i wojskowych.
T-W-13Metody kompresji i kodowania w szerokim paśmie częstotliwości nośnej.
T-W-9Specyfika toru sygnału wysokich częstotliwości i radiowego: wzmacnianie sygnału, dopasowanie impedancyjne, sposoby oceny jakości.
T-W-10Klasyczna realizacja toru radiowego oraz akwizycji sygnałów wysokiej częstotliwości.
T-L-2Metody i narzędzia oceny dynamiki sygnału oraz jakości przetwarzania analogowo-cyfrowego oraz cyfrowo-analogowego.
T-L-1Metody i narzędzia symulacji i modelowania zjawisk i procesów na poziomie warstwy fizycznej systemu.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca - zaliczenie końcowe ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak elementarnej wiedzy.
3,0Elementarna wiedza przedmiotu.
3,5Elementarna wiedza przedmiotu zelementami wnioskowania.
4,0Podstawowa wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania podstawowych zadań obliczeniowych i symulacyjnych.
4,5Znaczna wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania zadań obliczeniowych. i realizacja zadań symulacyjnych.
5,0Kompletna wiedza przedmiotu w zakresie wykładanycm, ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów, rozwiązywania zadań obliczeniowych, realizacja zadań symulacyjnych, także ze zdolnością dokonywania oceny porównawczej oraz wartościującej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/4_U01Modelowanie warstwy fizycznej systemu łączy elementy teorii sygnałów oraz zaawansowanych metod przetwarzania sygnałów z wykorzystaniem umiejętności praktycznej implementacji na bazie sprzętu i narzędzi o charakterze informatycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U04Potrafi wybrać, krytycznie ocenić przydatność i zastosować metodę i narzędzia rozwiązania złożonego zadania inżynierskiego
I_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł (literatura, Internet, bazy danych, dokumentacja techniczna), dokonywać ich interpretacji i oceny
I_2A_U11Potrafi dokonywać analizy i syntezy złożonych systemów
I_2A_U16Potrafi określić kierunek dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
I_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Uzupełnienie wiedzy oraz pozyskaniu podstawowej umiejętności projektowania w zakresie zagadnień wykraczających poza działania o charakterze jedynie cyfrowego przetwarzania informacji
Treści programoweT-L-10Realizacja toru akwizycji sygnału wysokiej częstotliwości (powyżej 1 MHz).
T-L-5Polepszanie jakości sygnału na drodze estymacji spektralnej.
T-L-7konfigurowanie elementów sprzętowych toru przetwarzania sygnału.
T-L-9Ilustracja przykładami specyfiki toru przetwarzania sygnałów przy pracy z wysoką częstotliwością nośną.
T-L-4Zamienność domeny czasowej i częstotliwościowej w analizie i modelowaniu sygnałów.
T-L-8Wpływ elementów pasywnych na stałość i jakość parametrów tory przetwarzania sygnału; realizacje fizyczne i symulacyjne.
T-L-3Realizacja komponentów analizy sygnałów.
T-L-6Wpływ parametrów toru analogowego na możliwości optymalizacji przetwarzania sygnału.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych; ocena formująca: sprawdziany pisemne i ustne wejściowe do ćwiczen, ocena jakości sprawozdań po odbytych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie nabył jakich kolwiek umiejętności praktycznych.
3,0Posiada minimalne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych struktur warstwy fizycznej systemu.
3,5Posiada minimalne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych struktur warstwy fizycznej systemu wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących.
4,0Posiada znaczne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych struktur warstwy fizycznej systemu wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących. Umie wyliczyć i zasymulować komputerowo obwód.
4,5Posiada znaczne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych struktur warstwy fizycznej systemu wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących. Umie wyliczyć i zasymulować komputerowo obwód oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej.
5,0Posiada znaczne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych struktur warstwy fizycznej systemu wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących. Umie wyliczyć i zasymulować komputerowo obwód oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej. Potrafi dokonać wyboru właściwego rozwiązania stosowanie do postawionego zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/4_K01Zagadnienia modelowania warstwy fizycznej, kluczowe w budowaniu nowoczesnych urządzeń technicznych, wymagają ciągłej aktualizacji wiedzy oraz kreatywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
I_2A_K02Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-2Ugruntowanie świadomości, że przetwarzanie informacji odbywa się także w torze analogowym, i że fakt ten ma kluczowe znaczenie dla efektywności systemu pojmowanego całościowo
Treści programoweT-W-1Klasa pojęć odnosząca się do warstwy fizycznej systemu: elementy wzmacniania i kształtowania charakterystyki sygnału, przetwarzanie analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe, mnożenie i mieszanie sygnałów.
T-W-5Elementy teorii sygnałów. Analiza i estymacja spektralna.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca - zaliczenie końcowe ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje zaangażowania w poszerzaniu wiedzy i doskonaleniu umiejętności w zakresie przedmiotu.
3,0Wykazuje elementarną skłonność do poprawiania swoich kompetencji w zakresie przedmiotui jedynie z obawy o konsekwencje.
3,5Podnosi swój profesjonalizm w sposób jedynie zapewniający bieżące wykonywanie zadań.
4,0Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, w miarę konieczności.
4,5Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań.
5,0Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. Dodatkowo, jest aktywny środowiskowo, wymienia doświadczenia w środowisku akademickim.