Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: inżynieria oprogramowania
Sylabus przedmiotu Organizacja studia fonograficznego -Przedmiot obieralny III:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Organizacja studia fonograficznego -Przedmiot obieralny III | ||
Specjalność | grafika komputerowa i systemy multimedialne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z przedmiotu: Dźwięk cyfrowy. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z organizacją studia fonograficznego. |
C-2 | Zapoznanie z zasadami realizacji nagrań audio stereo i wielokanałowych. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności realizacji fonograficznych. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności doboru sprzętu i oprogramowania do realizacji studia fonograficznego. |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności realizacji nagrań fonograficznych. |
C-6 | Ukształtowanie umiejętności pracy zespołowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie się z podstawowymi parametrami sygnału dźwiękowego. Analiza widmowa dźwięku. | 1 |
T-L-2 | Charakterystyki słuchu na podstawie badania charakterystyki własnego słuchu: krzywą progu słyszalności, krzywą rozdzielczości częstotliwościowej w zależności od częstotliwości, krzywą rozdzielczości amplitudowej w zależności od częstotliwości. Wykorzystanie kabiny audiometrycznej. | 1 |
T-L-3 | Normalizacja dźwięku. Normalizacja dźwięku z nagrań realizowanych z wykorzystaniem automatycznej czułości nagrywania. Możliwości filtracji i korekcji dźwięku, oferowane przez programy do obróbki dźwięku (filtry dolno, górno i środkowoprzepustowe, equalizery graficzne i parametryczne). | 2 |
T-L-4 | Zapoznanie z możliwościami zmiany wysokości dźwięku, czasu trwania oferowanymi przez programy do obróbki dźwięku (np. pitch, pitch shift, time stretch, time warp). | 2 |
T-L-5 | Badanie metod przetwarzania dźwięku: procesory dynamiki, korektory, dodawanie sztucznego pogłosu, zmiana czasu trwania dźwięku, zmiana wysokości dźwięku, usuwanie szumu. | 2 |
T-L-6 | Organizacja studia nagraniowego na przykładzie Studia S1 Radia Szczecin - wycieczka. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Wymagania wstępne. Idea studia fonograficznego. | 2 |
T-W-2 | Podstawy dźwięku i akustyki. Podstawy psychoakustyki. Kontrola szumu akustycznego. | 2 |
T-W-3 | Budowa studia nagraniowego. | 2 |
T-W-4 | Mikrofony (dynamiczne, wstęgowe, elektrostatyczne/pojemnościowe, ze stopniem lampowym). Charakterystyki i parametry mikrofonów. | 2 |
T-W-5 | Monitoring w kontekście realizacji fonograficznych. | 2 |
T-W-6 | Elektroniczne urządzenia w realizacji fonograficznej (źródła zasilania, konstrukcje wzmacniaczy, przedwzmacniacze i miksery, tłumiki, filtry i equalizery). | 2 |
T-W-7 | Nagrywanie i odtwarzanie (odtwarzanie dysków analogowych, rejestracja na nośnikach magnetycznych i odtwarzanie, MIDI, CD, SACD, DVD). | 2 |
T-W-8 | Słyszenie a natura dźwięku (odpowiedź ucha, głośność, pojęcie wysokości dźwięku, jakość dźwięku, barwa dźwięku). | 2 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie się do zajęć. | 10 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-L-3 | Kontynuacja projektów rozpoczętych na zajęciach. | 10 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach. | 2 |
A-L-5 | Udział w zaliczeniu. | 2 |
34 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 16 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 2 |
A-W-3 | Egzamin ustny | 1 |
19 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pokaz |
M-3 | Ćwiczenia produkcyjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena realizowanych projektów laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Całościowa ocena zrealizowanych projektów laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D17/O/3-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia z dziedziny organizacji studia fonograficznego, powinien formułować zasady realizacji nagrań fonograficznych, powinien tłumaczyć potencjalne trudności w realizacji procesu realizacji nagrań, powinien zaproponować określone metody do rozwiązywania potencajlnych problemów. | I_2A_W06, I_2A_W10, I_2A_W05 | T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07 | C-2, C-1 | — | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D17/O/3-2_U01 Powinien na podstawie posiadanej wiedzy dobierać narzędzia (sprzęt i oprogramowanie) do rozwiązania typowych zadań studia fonograficznego. Powninien analizować sytuację realizacji nagrań i reagować na wynikające z tej analizy potrzeby. Powinien umieć rozwiązywać problematyczne zagadnienia. | I_2A_U04, I_2A_U03, I_2A_U13, I_2A_U07 | T2A_U02, T2A_U03, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18 | C-6, C-3, C-4, C-5 | — | M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D17/O/3-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa do realizacji projektów fonograficznych, chętny do pracy w zespole, dbałość o jakość realizowanego procesu fonograficznego, kreatywność w proponowaniu rozwiązań realizayjnych, otwartość na propozycje współczłonków zespołu. | I_2A_K06, I_2A_K02, I_2A_K01, I_2A_K04 | T2A_K01, T2A_K02, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07 | C-6, C-3, C-4, C-5 | — | M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D17/O/3-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia z dziedziny organizacji studia fonograficznego, powinien formułować zasady realizacji nagrań fonograficznych, powinien tłumaczyć potencjalne trudności w realizacji procesu realizacji nagrań, powinien zaproponować określone metody do rozwiązywania potencajlnych problemów. | 2,0 | Nie potrafi wymienić podstawowych pojęć związanych z organizacją studia fonograficznego. |
3,0 | Potrafi wymienić podstawowe pojęcia związane z organizacją studia fonograficznego i ogólnie je omówić. | |
3,5 | Potrafi wytłumaczyć dobór technologii sprzętowych i aplikacji do zastosowań w zadaniach studia fonograficznego. | |
4,0 | Potrafi formułować zasady realizacji powstających w studiu fonograficznym. | |
4,5 | Potrafi rozpoznać trudności i zaproponować rozwiązania pozwalające ominąć potencjalne problemy realizacyjne. | |
5,0 | Potrafi zaproponować uniwersalne rozwiązania projektowe do realizacji zadań studia fonograficznego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D17/O/3-2_U01 Powinien na podstawie posiadanej wiedzy dobierać narzędzia (sprzęt i oprogramowanie) do rozwiązania typowych zadań studia fonograficznego. Powninien analizować sytuację realizacji nagrań i reagować na wynikające z tej analizy potrzeby. Powinien umieć rozwiązywać problematyczne zagadnienia. | 2,0 | Nie posiada podstawowych umiejętności w zakresie przedmiotu. |
3,0 | Potrafi wykorzystywać oprogramowanie i dobierać sprzęt w zastosowaniu do studia fonograficznego. | |
3,5 | Potrafi łączyć użycie różnych narzędzi celem optymalnej organizacji pracy w studiu fonograficznym. | |
4,0 | Potrafi realizować podstawowe zadania w studiu fonograficznym. | |
4,5 | Potrafi realizować podstawowe procesy w studiu fonograficznym. | |
5,0 | Potrafi realizować kompletne projekty w studiu fonograficznym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D17/O/3-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa do realizacji projektów fonograficznych, chętny do pracy w zespole, dbałość o jakość realizowanego procesu fonograficznego, kreatywność w proponowaniu rozwiązań realizayjnych, otwartość na propozycje współczłonków zespołu. | 2,0 | Nie posiada kompetencji społecznych przewidzianych dla przedmiotu. |
3,0 | Potrafi zdobyć informację z dostępnych źródeł (literatura, materiały konferencyjne, internet, inne) na temat rozwiązań sprzętowych oraz stosowanego oprogramowania. | |
3,5 | Przejawia otwartość w zdobywaniu wiedzy. | |
4,0 | Prezentuje aktywną postawę w zdobywaniu wiedzy i dzieleniu się wiedzą z grupą i prowadzącym. Rozumie konstruktywną krytykę i potrafi się do niej dostosować. | |
4,5 | Umie pracować w zespole. Konstruuje obiektywne wnioski. | |
5,0 | Umie prowadzić pracę zespołu. Broni osiągniętych rezultatów. |
Literatura podstawowa
- Don Davis, Eugene Patronis, Sound System Engineering, Elsevier, Oxford, 2006, ISBN 13:978-0-240-80830-7
- Glen M. Ballou, Handbook for Sound Engineers, Elsevier, Oxford, 2005, ISBN 13: 978-0-240-80758-4
- Michael Talbot-Smith, Sound Engineering Explained, Elsevier, Oxford, 2002, ISBN 13: 978-0-240-51667-7
- Stefan Weyna, Rozpływ energii akustycznych źródeł rzeczywistych, WNT, Warszawa, 2005, ISBN: 83-204-3099-2
Literatura dodatkowa
- Krzysztof Szlifirski, Pro-audio, słownik angielsko-polski, słownik polsko-angielski, Audiologos, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-926190-0-0
- Gary Davies, Ralph Jones, Sound Reinforcement Handbook, Hal Leonard Corporation, Milwaukee, 1990, ISBN: 0-88188-900-8