Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie zasobami ludzkimi
Sylabus przedmiotu Mikroekonomia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikroekonomia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, podstawy przedsiębiorczości w zakresie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem systemów gospodarczych |
C-2 | Zrozumienie zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej |
C-3 | Zapoznanie z elementami ekonomii normatywnej – roli regulacyjnej państwa w gospodarce rynkowej, nierównościami w podziale dochodów |
C-4 | Zdobycie teoretycznej wiedzy dot. zagadnieniń: efektywności ekonomicznej, racjonalności gospodarowania |
C-5 | Opanowanie metod i narzędzi analizy stosowanych przez mikroekonomię |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | System gospodarczy | 2 |
T-A-2 | Potrzeby, zasoby, dobra, problem rzadkości dóbr w ekonomii | 2 |
T-A-3 | Analiza popytu i podaży - model gospodarki rynkowej | 2 |
T-A-4 | Elastyczność popytu i podaży – zadania. | 2 |
T-A-5 | Model funkcjonowania gospodarki rynkowej - podsumowanie. | 2 |
T-A-6 | Teoria ekonomiczna produkcji. | 2 |
T-A-7 | Struktury rynkowe - konkurencja monopolistyczna, oligopol | 3 |
T-A-8 | Wstęp do rynku czynników produkcji. Kapitał- zadania. | 2 |
T-A-9 | Teoria renty ekonomicznej. Ziemia - renta gruntowa | 2 |
T-A-10 | Ekonomia dobrobytu - dochody a poziom życia. Krzywa Lorenza i Laffera | 2 |
T-A-11 | Teoria kosztów produkcji. Koszty w krótkim i długim okresie czasu. | 3 |
T-A-12 | Metody i narzędzia analizy ekonomicznej | 3 |
T-A-13 | Analiza statyczna i dynamiczna rynku | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Krzywa możliwości produkcyjnych - istota kosztów alternatywnych. | 2 |
T-W-1 | Cena minimalna, maksymalna - koszty i korzyści | 2 |
T-W-1 | Prosta cenowa elastyczność popytu i podaży. Inne rodzaje elastyczności popytu. | 2 |
T-W-1 | Struktury rynkowe – polipol, monopol czysty. | 2 |
T-W-1 | Rynek pracy i płace. | 2 |
T-W-1 | Teoria zachowania gospodarstwa domowego | 3 |
T-W-1 | Wprowadzenie do ekonomii. Krótka historia myśli ekonomicznej | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć na podstawie zaleconej literatury | 15 |
A-A-3 | Realizacja zadań domowych - zadania z treścią na podstawie zaleconej literatury | 10 |
A-A-4 | Przegląd prasy ekonomicznej | 5 |
A-A-5 | Przygotowanie się do kolokwium (2 kolokwia) | 20 |
A-A-6 | Projekt - zagadnienia ekonomiczne i ich prezentacja multimedialna | 10 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do egzaminu pisemnego | 44 |
A-W-3 | Egzamin pisemny | 2 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna), |
M-1 | Metoda problemowa - wykład problemowy |
M-1 | Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna |
M-1 | Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów |
M-1 | Metody praktyczne – pokaz, ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach |
S-1 | Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy ekonomicznej |
S-1 | Ocena formująca: F – ocena referatu |
S-1 | Ocena formująca: F – ocena przygotowania do zajęć |
S-1 | Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - kolokwium pisemne |
S-1 | Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - egzamin |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_B4_W01 Definiowanie podstawowych zagadnień ekonomicznych związanych z problemem rzadkości dóbr w ekonomii | Z_1A_W01, Z_1A_W04 | S1A_W01, S1A_W03 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-1 | M-1, M-1, M-1 | S-1, S-1, S-1, S-1 |
Z_1A_B4_W02 Formułowanie fundamentalnych zagadnień gospodarki rynkowej, objaśnianie zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej. | Z_1A_W04, Z_1A_W10 | S1A_W03, S1A_W07 | C-1, C-2, C-3 | T-A-12, T-A-13, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-3 | M-1, M-1, M-1, M-1 | S-1, S-1, S-1, S-1, S-1, S-1 |
Z_1A_B4_W03 Wskazywanie zakresu zainteresowania ekonomistów, rozwoju myśli ekonomicznej | Z_1A_W01 | S1A_W01 | C-1, C-2, C-5 | T-A-12, T-A-5, T-A-10, T-W-1 | M-1, M-1 | S-1, S-1, S-1, S-1, S-1 |
Z_1A_B4_W04 Tłumaczenie zagadnień związanych z racjonalnym gospodarowaniem i poziomem życia | Z_1A_W01 | S1A_W01 | C-3, C-4, C-5 | T-A-5, T-A-8, T-A-10 | M-1, M-1, M-1, M-1 | S-1, S-1, S-1, S-1, S-1 |
Z_1A_B4_W05 Tłumaczenie roli rynku w gospdarce oraz konieczności ingerencji panstwa, udowodnienie funkcjonowania mechanizmu rynkowego. | Z_1A_W01, Z_1A_W04 | S1A_W01, S1A_W03 | C-2, C-3 | T-A-13, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-3 | M-1, M-1, M-1, M-1 | S-1, S-1, S-1, S-1, S-1 |
Z_1A_B4_W06 Objasnienie zagadnień mikrekonomicznych przy wykorzystaniu analizy graficznej | Z_1A_W01, Z_1A_W09 | S1A_W01, S1A_W06 | C-1, C-2, C-5 | T-A-13, T-A-5, T-A-6, T-A-11, T-A-7, T-A-3, T-W-1, T-W-1, T-W-1 | M-1, M-1, M-1 | S-1, S-1, S-1, S-1, S-1 |
Z_1A_B4_W07 Wyliczenie podstawowych wskaźników mikroekonomicznych, w tym kosztów ekonomicznych. | Z_1A_W01, Z_1A_W04, Z_1A_W09 | S1A_W01, S1A_W03, S1A_W06 | C-2, C-4, C-5 | T-A-12, T-A-4, T-A-6, T-A-11, T-A-7, T-A-8, T-W-1, T-W-1 | M-1, M-1, M-1, M-1 | S-1, S-1, S-1, S-1, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_B4_U01 Analiza zachowania podmiotów gospodarczych i ekonomiczne konsekwencje podejmowania decyzji | Z_1A_U01 | S1A_U01 | C-3, C-4, C-5 | T-A-1, T-A-12, T-A-5, T-A-6, T-A-11, T-A-7, T-A-8, T-A-10, T-A-3, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1 | M-1, M-1, M-1, M-1, M-1 | S-1, S-1, S-1, S-1, S-1, S-1 |
Z_1A_B4_U02 Łączy zagadnienia teoretyczne z wiedzą praktyczną. | Z_1A_U01, Z_1A_U14 | S1A_U01, S1A_U03 | C-4, C-5 | T-A-12, T-A-13, T-A-4, T-A-11, T-A-7, T-A-10, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-1 | M-1, M-1 | S-1, S-1 |
Z_1A_B4_U03 Oblicza podstawowe wskaźniki mikroekonomiczne, łącznie z ich interpretacją i powiązaniem z prawami ekonomicznymi. | Z_1A_U01 | S1A_U01 | C-2, C-3, C-4, C-5 | T-A-12, T-A-13, T-A-4, T-A-5, T-A-11, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-W-1, T-W-1, T-W-1 | M-1, M-1, M-1 | S-1, S-1, S-1, S-1, S-1 |
Z_1A_B4_U04 Interpretuje podstawowe prawa ekonomiczne | Z_1A_U14 | S1A_U03 | C-1, C-5 | T-A-4, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1 | M-1, M-1, M-1 | S-1, S-1, S-1, S-1 |
Z_1A_B4_U05 Analizuje modele ekonomiczne i odpwowiednio je interpretuje | Z_1A_U16 | S1A_U05 | C-2, C-3, C-4, C-5 | T-A-12, T-A-13, T-A-5, T-A-6, T-A-11, T-A-7, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1 | M-1, M-1, M-1, M-1 | S-1, S-1, S-1, S-1, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_B4_K01 Dąży do rozszerzania wiedzy ekonomicznej | Z_1A_K06, Z_1A_K01, Z_1A_K03 | S1A_K01, S1A_K03, S1A_K06, S1A_K07 | C-3, C-4, C-5 | T-A-1, T-A-12, T-A-13, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-11, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1 | M-1, M-1, M-1 | S-1, S-1, S-1, S-1 |
Z_1A_B4_K02 Zdolny do obiektywnego formułownia wniosków dotyczących funkcjonowania gospodarki | Z_1A_K02, Z_1A_K06, Z_1A_K01 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K06, S1A_K07 | C-4, C-5 | T-A-12, T-A-13, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-11, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-3, T-A-2 | M-1, M-1, M-1, M-1 | S-1, S-1, S-1, S-1 |
Z_1A_B4_K03 Chętny do współpracy w ramach ruchu studenckiego, współpracy w grupie. | Z_1A_K06, Z_1A_K01 | S1A_K01, S1A_K06, S1A_K07 | C-3, C-4, C-5 | T-A-1, T-A-12, T-A-13, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-11, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1 | M-1, M-1, M-1 | S-1, S-1, S-1, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_B4_W01 Definiowanie podstawowych zagadnień ekonomicznych związanych z problemem rzadkości dóbr w ekonomii | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiebiorstww gospodarce rynkowej. Nie zna istoty, ani koniecznosci wyborów w ekonomii, nie zna definicji i celów stojących przed tą nauką. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chętny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji. - z dużym trudem i pomocą potrafi rozwiązywać prostsze zadania z treścią. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w tresci i jezyku . - z pomocą potrafi rozwiązaywać zadania z treścią. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia np. w trakcie rozwiązywania zadań z treścią. | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal zadnych potkniec - w zasadzie rozwiązuje z rzadkimi przypadkami zadanie z treścią. | |
5,0 | Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie, - potrafi prawidłowo rozwiązaywać zadania z treścią. | |
Z_1A_B4_W02 Formułowanie fundamentalnych zagadnień gospodarki rynkowej, objaśnianie zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiebiorstww gospodarce rynkowej. Nie zna istoty, ani koniecznosci wyborów w ekonomii, nie zna definicji i celów stojacych przed ta nauka. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji. - z duzym trudem i pomoca potrafi rozwiazywac prostsze zadania z trescią, - nie zawsze przygotowany do zajęć. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w tresci i jezyku . - z pomoca potrafi rozwiązywać zadania z trescią, - z reguły przygotowany do zajęć. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, aktywność na zajęciach - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia np. w trakcie rozwiazywania zadan z trescia. | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, duża aktywność na zajęciach, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal żadnych potknięć - w zasadzie rozwiązuje z rzadkimi przypadkami zadanie z trescią - dobrze przygotowany do zajęć. | |
5,0 | Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, bardzo aktywny na zajęciach, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie, - potrafi prawidłowo rozwiazaywac zadania z trescia, - zawsze przygotowany do zajęć. | |
Z_1A_B4_W03 Wskazywanie zakresu zainteresowania ekonomistów, rozwoju myśli ekonomicznej | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiebiorstw gospodarce rynkowej. Nie zna istoty, ani koniecznosci wyborów w ekonomii, nie zna definicji i celów stojacych przed ta nauką. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakość wypowiedzi w przeważajacej mierze błedna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji. - z duzym trudem i pomoca potrafi rozwiazywac prostsze zadania z trescia, - nie zawsze przygotowany do zajęć. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w tresci i języku . - z pomoca potrafi rozwiazywac zadania z trescią, - z reguły przygotowany do zajęć. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, aktywnosc na zajeciach - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia np. w trakcie rozwiązywania zadań z trescią. | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, duza aktywnosc na zajeciach, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal żadnych potknięć, - w zasadzie rozwiazuje z rzadkimi przypadkami zadanie z treścią - dobrze przygotowany do zajeć. | |
5,0 | Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, bardzo aktywny na zajęciach, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie, - potrafi prawidłowo rozwiązaywać zadania z treścią, - zawsze przygotowany do zajeć. | |
Z_1A_B4_W04 Tłumaczenie zagadnień związanych z racjonalnym gospodarowaniem i poziomem życia | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej definicji i zasad funkcjonowania przedsiąbiorstw gospodarce rynkowej. Nie zna istoty, ani koniecznosci wyborów w ekonomii, nie zna definicji i celów stojacych przed ta nauką. Nie ma pojęcią o zależnościach poziom życia, dochody, zależności ekonomiczne. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji. - z duzym trudem i pomoca potrafi rozwiazywac prostsze zadania z trescią, - nie zawsze przygotowany do zajęć | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w treści i języku . - z pomoca potrafi rozwiazywac zadania z trescią,, - z reguły przygotowany do zajęć. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, aktywnosc na zajeciach - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia np. w trakcie rozwiazywania zadań z treścią, | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, duza aktywnosc na zajeciach, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal zadnych potknięć, - w zasadzie rozwiazuje z rzadkimi przypadkami zadanie z trescią - dobrze przygotowany do zajęć. | |
5,0 | Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, bardzo aktywny na zajeciach, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie, - potrafi prawidłowo rozwiązaywac zadania z trescią, - zawsze przygotowany do zajęć. | |
Z_1A_B4_W05 Tłumaczenie roli rynku w gospdarce oraz konieczności ingerencji panstwa, udowodnienie funkcjonowania mechanizmu rynkowego. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiabiorstw gospodarce rynkowej. Nie zna istoty, ani koniecznosci wyborów w ekonomii, nie zna definicji i celów stojacych przed ta nauką. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji, - z duzym trudem i pomoca potrafi rozwiazywac prostsze zadania z trescią, - nie zawsze przygotowany do zajeć. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w tresci i jezyku . - z pomoca potrafi rozwiazywac zadania z treścią, - z reguły przygotowany do zajeć. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, aktywność na zajęciach - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia np. w trakcie rozwiazywania zadan z treścią. | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, duza aktywnosc na zajeciach, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal zadnych potkniec, - w zasadzie rozwiązuje z rzadkimi przypadkami zadanie z trescią - dobrze przygotowany do zajęć. | |
5,0 | Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, bardzo aktywny na zajeciach, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie, - potrafi prawidłowo rozwiazaywac zadania z trescią, - zawsze przygotowany do zajęć. | |
Z_1A_B4_W06 Objasnienie zagadnień mikrekonomicznych przy wykorzystaniu analizy graficznej | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej. Nie zna metod prezentacji zjawisk ekonomicznych przy wykorzystaniu wybranych metod, w tym analizy graficznej. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi- częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu Materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne). | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. | |
Z_1A_B4_W07 Wyliczenie podstawowych wskaźników mikroekonomicznych, w tym kosztów ekonomicznych. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiabiorstw gospodarce rynkowej. Nie zna istoty, ani koniecznosci wyborów w ekonomii, nie zna definicji i celów stojacych przed ta nauką. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji. - z duzym trudem i pomoca potrafi rozwiazywac prostsze zadania z trescią, - nie zawsze przygotowany do zajęć. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w tresci i jązyku . - z pomoca potrafi rozwiazywac zadania z trescią, - z reguły przygotowany do zajęć. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, aktywnosc na zajeciach - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia np. w trakcie rozwiazywania zadan z trescia, | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, duża aktywność na zajęciach, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal żadnych potknięć, - w zasadzie rozwiazuje z rzadkimi przypadkami zadanie z trescią, - dobrze przygotowany do zajęć. | |
5,0 | Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawość, poznawcza, bardzo aktywny na zajęciach, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie, - potrafi prawidłowo rozwiazaywac zadania z trescią, - zawsze przygotowany do zajęć. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_B4_U01 Analiza zachowania podmiotów gospodarczych i ekonomiczne konsekwencje podejmowania decyzji | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych założeń, metod i zachowań podmiotów gospodarczych, nie widzi potrzeby i nie posiada umiejetności artykułowania i oceny konsekwencji podejmowania decyzji. |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatna pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach. | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach. | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzic sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnością na zajęciach. | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzic sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnością na zajęciach. | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia pracy, prezentacji), wraz z wybitna aktywnością na zajęciach, - student potrafi samodzielnie wnioskować i wiążąc zagadnienia teoretyczne w praktycznymi. | |
Z_1A_B4_U02 Łączy zagadnienia teoretyczne z wiedzą praktyczną. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych założeń, metod i zachowań podmiotów gospodarczych, knie widzi potrzeby łączenia zagadnień teorii ekonomii z praktyką gospodarczą. |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatna pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach. | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach. | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzic sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnością na zajęciach. | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzic sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnością na zajęciach. | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia pracy, prezentacji), wraz z wybitna aktywnością na zajęciach, - student potrafi samodzielnie wnioskować i wiążąc zagadnienia teoretyczne w praktycznymi. | |
Z_1A_B4_U03 Oblicza podstawowe wskaźniki mikroekonomiczne, łącznie z ich interpretacją i powiązaniem z prawami ekonomicznymi. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować użyć podstawowych wskaźników ekonomicznych, nie potrafi ani ich obliczyć, ani ziterpretować. |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatna pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy dot. np. obliczania i interpretacji wskaźnikó ekonomicznych i aktywnością na zajęciach. | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach. | |
4,0 | 4,0 Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzic sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy, aktywnością na zajęciach. | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzic sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia (pracy, prezentacji), zadań, wraz z aktywnością na zajęciach. | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia pracy, prezentacji), wraz z wybitna aktywnością na zajęciach, - student potrafi samodzielnie wnioskować i wiążąc zagadnienia teoretyczne w praktycznymi. | |
Z_1A_B4_U04 Interpretuje podstawowe prawa ekonomiczne | 2,0 | Student nie potrafi zaprezentowac pogladów ekonomicznych, praw, w formie pisemnej (referat) i ustnej na podstawie przeczytanej literatury. |
3,0 | Student potrafi zaprezentowac poglady ekonomiczne, prawa ekonomiczne w formie pisemnej (referat) i ustnej na podstawie przeczytanej literatury przy wydatnej pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student potrafi zaprezentowac poglady ekonomiczne i prawa ekonomiczne w formie pisemnej (referat) i ustnej na podstawie przeczytanej literatury przy pewnej pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi zaprezentowac poglady ekonomiczne i prawa ekonomiczne w formie pisemnej (referat) i ustnej na podstawie przeczytanej literatury wykorzystując wskazówki nauczyciela. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zaprezentowac poglądy ekonomiczne prawa ekonomiczne i w formie pisemnej i ustnej w zakresie materiału objetego programem, korzystajac z literatury. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zaprezentowac poglady ekonomiczne w formie pisemnej i usnej w zakresie materiału wychodzacego poza program, korzystajac z literatury. | |
Z_1A_B4_U05 Analizuje modele ekonomiczne i odpwowiednio je interpretuje | 2,0 | Student nie posiada umiejetnosci rozumienia, analizowania zjawisk ekonomicznych, w tym modelowania zjawisk ekonomicznych. |
3,0 | Student posiada ograniczoną umiejetność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych w tym modelowania zjawisk ekonomicznych w postawowym zakresie, wymagającą wydatnej pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student posiada umiejetność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych w tym modelowania zjawisk ekonomicznych w postawowym zakresie, wymagającą pewnej pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student posiada pełną umiejetność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych w tym modelowania zjawisk ekonomicznych na podstawowym poziomie w sposób samodzielny | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zrozumieć, analizowac zjawiska ekonomiczne w tym modelowanie ekonomiczne w odniesieniu do całości materiału i swobodnie wypowiadac się na tematy. | |
5,0 | Student rozumie zjawiska ekonomiczne, potrafi je samodzielnie analizowac, wykraczajac poza materiał programowy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_B4_K01 Dąży do rozszerzania wiedzy ekonomicznej | 2,0 | Student nie wykazuje świadomości istoty problemów i zagadnień ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych oraz rynku we współczesnej gospodarce. |
3,0 | Student wykazuje świadomość istoty problemów i zagadnień ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych oraz rynku we współczesnej gospodarce w bardzo niewielkim stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela. | |
3,5 | Student wykazuje świadomość istoty problemów i zagadnień ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych oraz rynku we współczesnej gospodarce w małym stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela. | |
4,0 | Student samodzielnie wykazuje swiadomość istoty problemów i zagadnień ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych oraz rynku we współczesnej gospodarce w znacznym stopniu. | |
4,5 | Student w znacznym stopniu samodzielnie wykazuje swiadomość istoty problemów i zagadnień ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych oraz rynku we współczesnej gospodarce. | |
5,0 | Student samodzielnie wykazuje swiadomość istoty problemów i zagadnień ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych oraz rynku wykraczającą poza zaplanowany materiał oraz rynku we współczesnej gospodarce. | |
Z_1A_B4_K02 Zdolny do obiektywnego formułownia wniosków dotyczących funkcjonowania gospodarki | 2,0 | Student nie posiada kompetencji do współparcy z innymi uczestnikami zajec, nie wykazuje zainteresowania wspólnym zadaniem do wykonania, nie potrafi zaplanowac i wykonac przydzielonych obowiazków w ramach zespołu. Nie potrafi obiektywnie oceniać zjawisk ekonomicznych. |
3,0 | Student w ograniczonym zakresie posiada kompetencje do współpracy w grupie.W ograniczonym stopniu wykazuje zainteresowania wspólnym zadaniem do wykonania. Z dużą trudnością potrafi obiektywnie oceniać zjawiska ekonimiczne . | |
3,5 | Student w ograniczonym zakresie posiada kompetencje do współpracy w grupie.W ograniczonym stopniu wykazuje zainteresowania wspólnym zadaniem do wykonania. Z trudnością potrafi obiektywnie oceniać zjawiska ekonimiczne | |
4,0 | Student potrafi specyzowac cele własnej pracy i rozdziela lub pomaga rozdzielic zadania pozostałym członkom zespołu. Potrafi obiektywnie i dobrze oceniać zjawiska ekonimiczne | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zaplanowac i sprecyzowac cele i czynnie uczestniczyc w rozdzieleniu zadan i ich realizacji na kazdym etapie pracy. Potrafi z łatwoscią obiektywnie i dobrze oceniać zjawiska ekonimiczne | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zaplanowac, specyzowac cele i rozdzielic zadania oraz panowac nad współpracą członków zespołu oraz terminowoscia i sposobem prezenacji wyników. Potrafi z łatwoscią obiektywnie i dobrze oceniać zjawiska ekonimiczne, w tym zagadnienia skomplikowane. | |
Z_1A_B4_K03 Chętny do współpracy w ramach ruchu studenckiego, współpracy w grupie. | 2,0 | Student nie posiada kompetencji do współparcy z innymi uczestnikami zajec, nie wykazuje zainteresowania wspólnym zadaniem do wykonania, nie potrafi zaplanowac i wykonac przydzielonych obowiazków w ramach zespołu. Nie widzi potrzeby szerzenia ruchu studenckiego. |
3,0 | Student posiada nieskie kompetencji do współparcy z innymi uczestnikami zajec, wykazuje pewne zainteresowania wspólnym zadaniem do wykonania, z trudem potrafi zaplanowac i wykonac przydzielonych obowiazków w ramach zespołu. Nie widzi zbytnio potrzeby szerzenia ruchu studenckiego. | |
3,5 | Student planuje i wykonuje prace na poziomie podstawowym na kazdym etapie jej tworzenia w ramach zadan przydzielonych przez zespół. Dostrzega sens działania i poszerzania ruchu studenckiego. | |
4,0 | Student potrafi specyzowac cele własnej pracy i rozdziela lub pomaga rozdzielic zadania pozostałym członkom zespołu. Dostrzega duży sens działania i poszerzania ruchu studenckiego i prezentowania wiedzy z zakresu ekonomii. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zaplanowac i sprecyzowac cele i czynnie uczestniczyc w rozdzieleniu zadan i ich realizacji na kazdym etapie pracy. Aktywnie działa w ruchu studenckim mającym na celu popularyzację wiedzy. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zaplanowac, specyzowac cele i rozdzielic zadania oraz panowac nad współpraca członków zepołu oraz terminowoscia i sposobem prezenacji wyników. Aktywnie działa w ruchu studenckim mającym na celu popularyzację wiedzy, zachęca innych. |
Literatura podstawowa
- D. Begg, S. Fischer, R. Dornbusch, Ekonomia t. I, PWE, Warszawa, 2007
- M. Rekowski, Wprowadzenie do mikroekonomii, Wydaw. Akademia, Poznań, 2005
- B. Czarny, Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2006
- O.R. Kamerschen, R.B. McKenzie, C. Nardinelli, Ekonomia, Wydawnictwo "Bernardinum", Pelplin, 1999
- I. Łącka (red), Mikroekonomia: Zbiór zadań, Wydaw. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2008
Literatura dodatkowa
- D. Begg, S. Fischer, R. Dornbusch, Ekonomia, t. III, PWE, Warszawa, 2007
- D. Kopycińska (red.), Mikroekonomia, Wydaw. Naukowe Katedry Mikroekonomii US, Szczecin, 2005
- S. Marciniak (red. ), Makro- i mikroekonomia. Podstawowe problemy, PWN, Warszawa, 2008
- R. Milewski (red), Elementarne zagadnienia ekonomii, PWN, Warszawa, 2008
- E. Nojszewska, Podstawy ekonomii, WSiP, Warszawa, 2007
- P. Samuelson, W. Nordhaus, Ekonomia, t. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2008
- M. P. Taylor, N. G. Mankiw, Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2009
- S. Zabrowarny, Wprowadzenie do ekonomii, Wydaw. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1997