Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Ekonomika i zarządzanie potencjałem ludzkim

Sylabus przedmiotu Historia stosunków międzynarodowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia stosunków międzynarodowych
Specjalność Handel zagraniczny
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie wiedzy z zakresu makro, mikroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy na temat rozwoju stosunków międzynarodowych.
C-2Opanowanie definiowania trendów i zdarzeń kluczowych dla rozwoju wymiany międzynarodowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Międzynarodowe stosunki gospodarcze w starożytności1
T-W-2Okres średniowiecza w międzynarodowych stosunkach gospodarczych.1
T-W-3Rozwój teorii międzynarodowych stosunków gospodarczych przed okresem rewolucji technicznej.1
T-W-4Międzynarodowe stosunki gospodarcze w okresie Kongresu Wiedeńskiego i Świętego Przymierza.1
T-W-5Stosunki międzynarodowe w Ameryce Anglosaskiej i Łacińskiej.1
T-W-6Epoka kolonialno-imperialna (1870-1918): zjednoczenie Niemiec i Włoch, skutki dla stosunków międzynarodowych.1
T-W-7Narastanie sprzeczności między państwami europejskimi przed I wojną światową, stosunki międzynarodowe w końcu XIX wieku i na początku wieku XX na Zachodniej Półkuli, Dalekim Wschodzie i Afryce oraz narodziny, funkcjonowanie i destrukcja wersalskiego ładu pokojowego.1
T-W-8Od II wojny światowej do odprężenia.1
T-W-9Stosunki międzynarodowe po roku 80.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu.50
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład wprowadzający
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Grupy dyskusyjne
M-4Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D6/2_W01
Student posiada wiedzę z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
E_1A_W03, E_1A_W04S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-2, M-1, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D6/2_U01
Student potrafi objaśnić jakie zmiany zachodziły w obrębie stosunków międzynarodowych.
E_1A_U12, E_1A_U19S1A_U01, S1A_U02, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-2, M-1, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D6/2_K01
Student posiadakompetencje w zakresie definiowania etapów rozwoju stosunków międzynarodowych.
E_1A_K06S1A_K07C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-2, M-1, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D6/2_W01
Student posiada wiedzę z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
3,0Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D6/2_U01
Student potrafi objaśnić jakie zmiany zachodziły w obrębie stosunków międzynarodowych.
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
3,0Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D6/2_K01
Student posiadakompetencje w zakresie definiowania etapów rozwoju stosunków międzynarodowych.
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
3,0Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.

Literatura podstawowa

  1. Przewłocki J., Stolarczyk M. red., Stosunki międzynarodowe w Europie na przełomie XX i XXI wieku Wybrane aspekty, Wyd. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 2002
  2. W. Dobrzycki, Historia stosunków międzynarodowych w czasach nowożytnych 1815-1945, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Haliżak E., Kuźniar R., Michałowska G., Parzymies S., Symonides J., Zięba R., Stosunki międzynarodowe w XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2006
  2. J. Kukułka, Historia współczesnych stosunków międzynarodowych 1945-1994, Warszawa, 1994
  3. Ciosek S., Gawrycki M., Grzeloński B., Jaskiernia Oseski., Koseski A., Kosicki A., Współczesne stosunki międzynarodowe, Wyd. Wydawnictwo Akademii Finansów, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Międzynarodowe stosunki gospodarcze w starożytności1
T-W-2Okres średniowiecza w międzynarodowych stosunkach gospodarczych.1
T-W-3Rozwój teorii międzynarodowych stosunków gospodarczych przed okresem rewolucji technicznej.1
T-W-4Międzynarodowe stosunki gospodarcze w okresie Kongresu Wiedeńskiego i Świętego Przymierza.1
T-W-5Stosunki międzynarodowe w Ameryce Anglosaskiej i Łacińskiej.1
T-W-6Epoka kolonialno-imperialna (1870-1918): zjednoczenie Niemiec i Włoch, skutki dla stosunków międzynarodowych.1
T-W-7Narastanie sprzeczności między państwami europejskimi przed I wojną światową, stosunki międzynarodowe w końcu XIX wieku i na początku wieku XX na Zachodniej Półkuli, Dalekim Wschodzie i Afryce oraz narodziny, funkcjonowanie i destrukcja wersalskiego ładu pokojowego.1
T-W-8Od II wojny światowej do odprężenia.1
T-W-9Stosunki międzynarodowe po roku 80.1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu.50
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D6/2_W01Student posiada wiedzę z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-2Opanowanie definiowania trendów i zdarzeń kluczowych dla rozwoju wymiany międzynarodowej.
C-1Opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy na temat rozwoju stosunków międzynarodowych.
Treści programoweT-W-1Międzynarodowe stosunki gospodarcze w starożytności
T-W-2Okres średniowiecza w międzynarodowych stosunkach gospodarczych.
T-W-3Rozwój teorii międzynarodowych stosunków gospodarczych przed okresem rewolucji technicznej.
T-W-4Międzynarodowe stosunki gospodarcze w okresie Kongresu Wiedeńskiego i Świętego Przymierza.
T-W-5Stosunki międzynarodowe w Ameryce Anglosaskiej i Łacińskiej.
T-W-6Epoka kolonialno-imperialna (1870-1918): zjednoczenie Niemiec i Włoch, skutki dla stosunków międzynarodowych.
T-W-7Narastanie sprzeczności między państwami europejskimi przed I wojną światową, stosunki międzynarodowe w końcu XIX wieku i na początku wieku XX na Zachodniej Półkuli, Dalekim Wschodzie i Afryce oraz narodziny, funkcjonowanie i destrukcja wersalskiego ładu pokojowego.
T-W-8Od II wojny światowej do odprężenia.
T-W-9Stosunki międzynarodowe po roku 80.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
M-1Wykład wprowadzający
M-3Grupy dyskusyjne
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
3,0Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D6/2_U01Student potrafi objaśnić jakie zmiany zachodziły w obrębie stosunków międzynarodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U19Interpretuje wybrane problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Opanowanie definiowania trendów i zdarzeń kluczowych dla rozwoju wymiany międzynarodowej.
C-1Opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy na temat rozwoju stosunków międzynarodowych.
Treści programoweT-W-1Międzynarodowe stosunki gospodarcze w starożytności
T-W-2Okres średniowiecza w międzynarodowych stosunkach gospodarczych.
T-W-3Rozwój teorii międzynarodowych stosunków gospodarczych przed okresem rewolucji technicznej.
T-W-4Międzynarodowe stosunki gospodarcze w okresie Kongresu Wiedeńskiego i Świętego Przymierza.
T-W-5Stosunki międzynarodowe w Ameryce Anglosaskiej i Łacińskiej.
T-W-6Epoka kolonialno-imperialna (1870-1918): zjednoczenie Niemiec i Włoch, skutki dla stosunków międzynarodowych.
T-W-7Narastanie sprzeczności między państwami europejskimi przed I wojną światową, stosunki międzynarodowe w końcu XIX wieku i na początku wieku XX na Zachodniej Półkuli, Dalekim Wschodzie i Afryce oraz narodziny, funkcjonowanie i destrukcja wersalskiego ładu pokojowego.
T-W-8Od II wojny światowej do odprężenia.
T-W-9Stosunki międzynarodowe po roku 80.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
M-1Wykład wprowadzający
M-3Grupy dyskusyjne
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
3,0Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D6/2_K01Student posiadakompetencje w zakresie definiowania etapów rozwoju stosunków międzynarodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Opanowanie definiowania trendów i zdarzeń kluczowych dla rozwoju wymiany międzynarodowej.
C-1Opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy na temat rozwoju stosunków międzynarodowych.
Treści programoweT-W-1Międzynarodowe stosunki gospodarcze w starożytności
T-W-2Okres średniowiecza w międzynarodowych stosunkach gospodarczych.
T-W-3Rozwój teorii międzynarodowych stosunków gospodarczych przed okresem rewolucji technicznej.
T-W-4Międzynarodowe stosunki gospodarcze w okresie Kongresu Wiedeńskiego i Świętego Przymierza.
T-W-5Stosunki międzynarodowe w Ameryce Anglosaskiej i Łacińskiej.
T-W-6Epoka kolonialno-imperialna (1870-1918): zjednoczenie Niemiec i Włoch, skutki dla stosunków międzynarodowych.
T-W-7Narastanie sprzeczności między państwami europejskimi przed I wojną światową, stosunki międzynarodowe w końcu XIX wieku i na początku wieku XX na Zachodniej Półkuli, Dalekim Wschodzie i Afryce oraz narodziny, funkcjonowanie i destrukcja wersalskiego ładu pokojowego.
T-W-8Od II wojny światowej do odprężenia.
T-W-9Stosunki międzynarodowe po roku 80.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
M-1Wykład wprowadzający
M-3Grupy dyskusyjne
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
3,0Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych.