Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu Budowle piętrzące i elektrownie wodne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budowle piętrzące i elektrownie wodne
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Libront <Dorota.Libront@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 30 1,50,44zaliczenie
wykładyW1 30 1,50,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs: Hydraulika i hydrologia
W-2Ukończony kurs: Podstawy budownictwa wodnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość podstaw projektowania hydraulicznego budowli wodnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Filtracja przez podłoże budowli piętrzącej15
T-P-2Filtracja przez korpus zapory ziemnej15
30
wykłady
T-W-1Podstawowe wymiary jazów oraz rozwiązania konstrukcyjne.4
T-W-2Konstrukcje dokowe. Konstrukcje jazów z niezależnymi filtrami.4
T-W-3Stateczność jazów. Filtracja i wypór pod jazem.4
T-W-4Elementy uszczelniające. Drenaże i filtry odwrotne.4
T-W-5Wybrane zagadnienia posadowienia2
T-W-6Filtracja w budowlach wodnych2
T-W-7Projektowanie i wyposażenie MEW10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2samodzielna realizacja zadań projektowych8
A-P-3bieżące utrwalanie poznanego materiału7
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielne pogłębianie treści wykładów5
A-W-3przygotowanie do egzaminu8
A-W-4udział w egzaminie2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_BW/D/04_W01
Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu budowli pietrzących i MEW oraz podstawową w zakresie ich utrzymania.
B_2A_W06, B_2A_W12T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07C-1T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_BW/D/04_U01
Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu hydrauliki, hydologii i hydrogeologii z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
B_2A_U11, B_2A_U22, B_2A_U18T2A_U10, T2A_U18, T2A_U19C-1T-P-1, T-P-2M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_BW/D/04_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K01T2A_K04C-1T-P-1, T-P-2M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_BW/D/04_W01
Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu budowli pietrzących i MEW oraz podstawową w zakresie ich utrzymania.
2,0
3,0posiada minimalna wiedzę z przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_BW/D/04_U01
Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu hydrauliki, hydologii i hydrogeologii z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
2,0
3,0poprawna realizacja zadania projektowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_BW/D/04_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
2,0
3,0poprawna realizacja zadania projektowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wiesław Depczyński, Andrzej Szamowski, Budowle i zbiorniki wodne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1999
  2. Minister Środowiska, Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 20 kwietnia 2007 w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Budownictwo Betonowe, tom 17, Arkady, 1969
  2. Aleksander Łaski, Elektrownie wodne rozwiązania i dobór parametrów, Wydawnictwa Naukowo –Techniczne, Warszawa, 1971
  3. Julian Lambor:, Gospodarka wodna na zbiornikach retencyjnych, Arkady, Warszawa, 1962
  4. Janusz Kubrak, Hydraulika techniczna, Wyd. SGGW, Warszawa, 1998
  5. Fanti K., Fiedler K.,Kowalewski J.,Wójcicki S., Budowle piętrzące, Arkady, Warszawa, 1972
  6. Boretti Z., Bogucki W., Gajowniczek S., Hryniewiecka W., Przykłady obliczeń konstrukcji stalowych, Arkady, Warszawa, 1997

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Filtracja przez podłoże budowli piętrzącej15
T-P-2Filtracja przez korpus zapory ziemnej15
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe wymiary jazów oraz rozwiązania konstrukcyjne.4
T-W-2Konstrukcje dokowe. Konstrukcje jazów z niezależnymi filtrami.4
T-W-3Stateczność jazów. Filtracja i wypór pod jazem.4
T-W-4Elementy uszczelniające. Drenaże i filtry odwrotne.4
T-W-5Wybrane zagadnienia posadowienia2
T-W-6Filtracja w budowlach wodnych2
T-W-7Projektowanie i wyposażenie MEW10
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2samodzielna realizacja zadań projektowych8
A-P-3bieżące utrwalanie poznanego materiału7
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielne pogłębianie treści wykładów5
A-W-3przygotowanie do egzaminu8
A-W-4udział w egzaminie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_BW/D/04_W01Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu budowli pietrzących i MEW oraz podstawową w zakresie ich utrzymania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W12Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw projektowania hydraulicznego budowli wodnych
Treści programoweT-W-4Elementy uszczelniające. Drenaże i filtry odwrotne.
T-W-3Stateczność jazów. Filtracja i wypór pod jazem.
T-W-1Podstawowe wymiary jazów oraz rozwiązania konstrukcyjne.
T-W-2Konstrukcje dokowe. Konstrukcje jazów z niezależnymi filtrami.
T-W-6Filtracja w budowlach wodnych
T-W-5Wybrane zagadnienia posadowienia
T-W-7Projektowanie i wyposażenie MEW
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada minimalna wiedzę z przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_BW/D/04_U01Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu hydrauliki, hydologii i hydrogeologii z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U22Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą również aspekty pozatechniczne, zaprojektować złożony obiekt budowlany lub proces technologiczny właściwy dla studiowanej specjalności oraz określić co najmniej w części, sposób jego realizacji, używając właściwych metod, technik i narzędzi
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw projektowania hydraulicznego budowli wodnych
Treści programoweT-P-1Filtracja przez podłoże budowli piętrzącej
T-P-2Filtracja przez korpus zapory ziemnej
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0poprawna realizacja zadania projektowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_BW/D/04_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw projektowania hydraulicznego budowli wodnych
Treści programoweT-P-1Filtracja przez podłoże budowli piętrzącej
T-P-2Filtracja przez korpus zapory ziemnej
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0poprawna realizacja zadania projektowego
3,5
4,0
4,5
5,0