Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Historia genetyki i biologii molekularnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia genetyki i biologii molekularnej
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu biologii, budowy komórki i genetyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi historii badań związanych z genetyką i biologią molekularną od czasów starożytnych do współczesności. Kształtowanie umiejętności analizy przedstawionych zagadnień.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przedmendlowskie teorie dziedziczenia.2
T-W-2Teoria Mendla2
T-W-3Genetyka klasyczna (1865-1941)2
T-W-4Era DNA (1944-1970)2
T-W-5Era genomiki (1972- obecnie)2
T-W-6Historia badań nad RNA2
T-W-7Ważne postaci w historii genetyki i biologii molekularnej2
T-W-8Organizmy modelowe w historii genetyki i HUGO Project1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów4
A-W-4Zaliczenie treści wykładów3
A-W-5Konsultacje3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-A3.2_W01
Student posiada pogłebioną wiedzę z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Charakteryzuje przełomowe momenty, doświadczenia i kluczowe postaci w historii genetyki i biologii.
ZO_2A_W02R2A_W02, R2A_W08InzA2_W03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-7M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-A3.2_W01
Student posiada pogłebioną wiedzę z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Charakteryzuje przełomowe momenty, doświadczenia i kluczowe postaci w historii genetyki i biologii.
2,0Student nie posiada pogłębionej wiedzy z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Student nie charakteryzuje przełomowych momentów, doświadczeń i kluczowych postaci w historii genetyki i biologii molekularnej.
3,0Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Student charakteryzuje przełomowe momenty, doświadczenia i kluczowe postaci w historii genetyki i biologii molekularnej.
3,5Student posiada dobrą pogłębioną wiedzę z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Student charakteryzuje przełomowe momenty, doświadczenia i kluczowe postaci w historii genetyki i biologii molekularnej.
4,0Student posiada dobrą pogłębioną wiedzę z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Student biegle charakteryzuje przełomowe momenty, doświadczenia i kluczowe postaci w historii genetyki i biologii molekularnej.
4,5Student posiada dobrą rozszerzoną wiedzę z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Student biegle charakteryzuje i tłumaczy przełomowe momenty, doświadczenia i kluczowe postaci w historii genetyki i biologii molekularnej.
5,0Student posiada doskonałą rozszerzoną wiedzę z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Student doskonale charakteryzuje i tłumaczy przełomowe momenty, doświadczenia i kluczowe postaci w historii genetyki i biologii molekularnej.

Literatura podstawowa

  1. Watson J.D., Berry A., DNA. Tajemnica życia., Wydawnictwo CiS, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa, 2005
  2. Allison L.A., Podstawy biologii molekularnej, WUW, Warszawa, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmendlowskie teorie dziedziczenia.2
T-W-2Teoria Mendla2
T-W-3Genetyka klasyczna (1865-1941)2
T-W-4Era DNA (1944-1970)2
T-W-5Era genomiki (1972- obecnie)2
T-W-6Historia badań nad RNA2
T-W-7Ważne postaci w historii genetyki i biologii molekularnej2
T-W-8Organizmy modelowe w historii genetyki i HUGO Project1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów4
A-W-4Zaliczenie treści wykładów3
A-W-5Konsultacje3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-A3.2_W01Student posiada pogłebioną wiedzę z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Charakteryzuje przełomowe momenty, doświadczenia i kluczowe postaci w historii genetyki i biologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W02ma pogłębioną wiedzę ekonomiczną, prawną i humanistyczną związaną z naukami zootechnicznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi historii badań związanych z genetyką i biologią molekularną od czasów starożytnych do współczesności. Kształtowanie umiejętności analizy przedstawionych zagadnień.
Treści programoweT-W-2Teoria Mendla
T-W-3Genetyka klasyczna (1865-1941)
T-W-1Przedmendlowskie teorie dziedziczenia.
T-W-5Era genomiki (1972- obecnie)
T-W-6Historia badań nad RNA
T-W-8Organizmy modelowe w historii genetyki i HUGO Project
T-W-4Era DNA (1944-1970)
T-W-7Ważne postaci w historii genetyki i biologii molekularnej
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada pogłębionej wiedzy z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Student nie charakteryzuje przełomowych momentów, doświadczeń i kluczowych postaci w historii genetyki i biologii molekularnej.
3,0Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Student charakteryzuje przełomowe momenty, doświadczenia i kluczowe postaci w historii genetyki i biologii molekularnej.
3,5Student posiada dobrą pogłębioną wiedzę z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Student charakteryzuje przełomowe momenty, doświadczenia i kluczowe postaci w historii genetyki i biologii molekularnej.
4,0Student posiada dobrą pogłębioną wiedzę z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Student biegle charakteryzuje przełomowe momenty, doświadczenia i kluczowe postaci w historii genetyki i biologii molekularnej.
4,5Student posiada dobrą rozszerzoną wiedzę z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Student biegle charakteryzuje i tłumaczy przełomowe momenty, doświadczenia i kluczowe postaci w historii genetyki i biologii molekularnej.
5,0Student posiada doskonałą rozszerzoną wiedzę z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Student doskonale charakteryzuje i tłumaczy przełomowe momenty, doświadczenia i kluczowe postaci w historii genetyki i biologii molekularnej.