Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie zwierząt w rekreacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie zwierząt w rekreacji
Specjalność Agroturystyka
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Sulik <Malgorzata.Sulik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie z przedmiotów Użytkowanie i hodowla koni, Pies i jego rola w społeczeństwie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zaznajomienie z formami rekreacji z wykorzystaniem koni i psów
C-2orientacja w zasadach doboru i szkolenia zwierząt dla potrzeb rekreacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Rekreacja – definicja i formy. Rola zwierząt w rekreacji człowieka. Gatunki zwierząt wykorzystywane w rekreacji. Organizacje promujące rekreację ze zwierzętami. Rozwój rekreacyjno-sportowego użytkowania koni i psów na świecie i w Polsce.3
T-W-2Organizacja rekreacji konnej i jeździectwa w Polsce. Kluby i ośrodki jeździeckie. Rola Polskiego Związku Jeździeckiego i TKKF w promowaniu rekreacji konnej.2
T-W-3Możliwośći rekreacji z psami. Obidience – posłuszeństwo sportowe. Historia obidience. regulamin zawodów obidience. Zasady udziału w zawodach i egzaminach w klasie 0, 1 i 2. Zasady udziału w zawodach i próbach obidience C.A.C.I.OB. Rodzaje szkoleń: IPO (Internationale Prüfung Ordnung), PSO (pies stróżująco obronny) i PSW (pies stróżująco wartowniczy) Regulamin IPO – praca węchowa, posłuszeństwo, obrona – metody pracy. PSO – obrona właściciela -metody pracy. PSW - pilnowanie obejścia – metody pracy.5
T-W-4Psy w myślistwie. Rasy predysponowane do myślistwa . Konkursy myśliwskie (tropienie, norowanie). Szkolenie psów myśliwskich. Psy i pasterstwo. Próba instynktu pasterskiego (PIP). Test pracy psów pasterskich styl angielski (HWT CS) i farmerski (HWT TS). Egzaminy pracy psów pasterskich (PPP I, II i III). Zawody pasterskie w stylu angielskim.4
T-W-5Podstawy pozytywnego szkolenia psów. Rola pozytywnego wzmocnienia w szkoleniu. Metoda klikerowa. Agility - historia i zasady przeprowadzania. Trening agility. Przeszkody w agility: stacjonaty, huśtawka, tunel miękki , wiadukt , mur, ściana, koło, stół , slalom, skok w dal, kładka, tunel sztywny.2
T-W-6Dogdancing, flyball, dog Frisbee. Psie wyścigi: coursingi, zaprzęgi psie Coursingi – historia i zasady ich prowadzenie. Open coursing, encloused coursing, plumpton coursing i speed coursing – zasady i różnice przeprowadzania wyścigów. Polski Związek Sportu Psich Zaprzęgów. Sprint, wyścigi dystansowe I canicross.4
T-W-7Zasady doboru koni do rekreacji - eksterier, cechy motoryczne i psychiczne. Etapy szkolenia konia i jeźdźca w ramach rekreacji. Zasady prowadzenia jazd rekreacyjnych - jazda z jeźdźcami początkującymi na lonży i ujeżdżalni. Jazda z jeźdźcami zaawansowanymi na ujeżdżalni i w terenie.4
T-W-8Górska turystyka jeździecka. Dobór koni. Organizacja rajdów turystycznych jedno- i wielodniowych.2
T-W-9Pony games – gry i zabawy na kucach. Dobór koni, rodzaje i zasady przeprowadzania konkurencji . Końskie agility – budowa toru przeszkód, zasady rozgrywania konkurencji, dobór koni.2
T-W-10Podsumowanie zajęć - dyskusja.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielne studiowanie wiedzy i przygotowanie do zaliczenia pisemnego27
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4zaliczenie pisemne1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-3film
M-4pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: 2 kolokwia cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_W01
student wymienia i charakteryzuje formy aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni, zna zasady doboru zwierząt do rekreacji
ZO_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W04C-2, C-1T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-1, T-W-4M-3, M-4, M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_W01
student wymienia i charakteryzuje formy aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni, zna zasady doboru zwierząt do rekreacji
2,0student nie zna form aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni, bądź wymienia tylko część, nie potrafiąc ich scharakteryzować, nie zna zasad doboru zwierząt do rekreacji
3,0student wymienia i charakteryzuje większość form aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni, zna większość zasad doboru zwierząt do rekreacji
3,5student wymienia i charakteryzuje omawiane na zajęciach formy aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni, zna większość zasad doboru zwierząt do rekreacji
4,0student wymienia i charakteryzuje formy aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni, zna omawiane zasady doboru zwierząt do rekreacji
4,5student swobodnie i bezbłędnie wymienia i charakteryzuje formy aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni, zna zasady doboru zwierząt do rekreacji i potrafi je uzasadnić
5,0student swobodnie i bezbłędnie wymienia i szeroko charakteryzuje formy aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni, zna zasady doboru zwierząt do rekreacji i szczegółowo je uzasadnia

Literatura podstawowa

  1. Wimmer-Kieckbusch K., Wolny czas z psem, Multico, Warszawa, 1997
  2. Krzemień P. (pod.red.), Górska turystyka jeździecka, PTTK, Kraków, 1998
  3. Pruchniewicz W., Akademia Jeździecka cz.1, Chaber PR Akademia Jeździecka, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. różni, periodyki tematyczne z zakresu użytkowania koni i psów

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rekreacja – definicja i formy. Rola zwierząt w rekreacji człowieka. Gatunki zwierząt wykorzystywane w rekreacji. Organizacje promujące rekreację ze zwierzętami. Rozwój rekreacyjno-sportowego użytkowania koni i psów na świecie i w Polsce.3
T-W-2Organizacja rekreacji konnej i jeździectwa w Polsce. Kluby i ośrodki jeździeckie. Rola Polskiego Związku Jeździeckiego i TKKF w promowaniu rekreacji konnej.2
T-W-3Możliwośći rekreacji z psami. Obidience – posłuszeństwo sportowe. Historia obidience. regulamin zawodów obidience. Zasady udziału w zawodach i egzaminach w klasie 0, 1 i 2. Zasady udziału w zawodach i próbach obidience C.A.C.I.OB. Rodzaje szkoleń: IPO (Internationale Prüfung Ordnung), PSO (pies stróżująco obronny) i PSW (pies stróżująco wartowniczy) Regulamin IPO – praca węchowa, posłuszeństwo, obrona – metody pracy. PSO – obrona właściciela -metody pracy. PSW - pilnowanie obejścia – metody pracy.5
T-W-4Psy w myślistwie. Rasy predysponowane do myślistwa . Konkursy myśliwskie (tropienie, norowanie). Szkolenie psów myśliwskich. Psy i pasterstwo. Próba instynktu pasterskiego (PIP). Test pracy psów pasterskich styl angielski (HWT CS) i farmerski (HWT TS). Egzaminy pracy psów pasterskich (PPP I, II i III). Zawody pasterskie w stylu angielskim.4
T-W-5Podstawy pozytywnego szkolenia psów. Rola pozytywnego wzmocnienia w szkoleniu. Metoda klikerowa. Agility - historia i zasady przeprowadzania. Trening agility. Przeszkody w agility: stacjonaty, huśtawka, tunel miękki , wiadukt , mur, ściana, koło, stół , slalom, skok w dal, kładka, tunel sztywny.2
T-W-6Dogdancing, flyball, dog Frisbee. Psie wyścigi: coursingi, zaprzęgi psie Coursingi – historia i zasady ich prowadzenie. Open coursing, encloused coursing, plumpton coursing i speed coursing – zasady i różnice przeprowadzania wyścigów. Polski Związek Sportu Psich Zaprzęgów. Sprint, wyścigi dystansowe I canicross.4
T-W-7Zasady doboru koni do rekreacji - eksterier, cechy motoryczne i psychiczne. Etapy szkolenia konia i jeźdźca w ramach rekreacji. Zasady prowadzenia jazd rekreacyjnych - jazda z jeźdźcami początkującymi na lonży i ujeżdżalni. Jazda z jeźdźcami zaawansowanymi na ujeżdżalni i w terenie.4
T-W-8Górska turystyka jeździecka. Dobór koni. Organizacja rajdów turystycznych jedno- i wielodniowych.2
T-W-9Pony games – gry i zabawy na kucach. Dobór koni, rodzaje i zasady przeprowadzania konkurencji . Końskie agility – budowa toru przeszkód, zasady rozgrywania konkurencji, dobór koni.2
T-W-10Podsumowanie zajęć - dyskusja.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielne studiowanie wiedzy i przygotowanie do zaliczenia pisemnego27
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4zaliczenie pisemne1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_W01student wymienia i charakteryzuje formy aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni, zna zasady doboru zwierząt do rekreacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2orientacja w zasadach doboru i szkolenia zwierząt dla potrzeb rekreacji
C-1zaznajomienie z formami rekreacji z wykorzystaniem koni i psów
Treści programoweT-W-6Dogdancing, flyball, dog Frisbee. Psie wyścigi: coursingi, zaprzęgi psie Coursingi – historia i zasady ich prowadzenie. Open coursing, encloused coursing, plumpton coursing i speed coursing – zasady i różnice przeprowadzania wyścigów. Polski Związek Sportu Psich Zaprzęgów. Sprint, wyścigi dystansowe I canicross.
T-W-5Podstawy pozytywnego szkolenia psów. Rola pozytywnego wzmocnienia w szkoleniu. Metoda klikerowa. Agility - historia i zasady przeprowadzania. Trening agility. Przeszkody w agility: stacjonaty, huśtawka, tunel miękki , wiadukt , mur, ściana, koło, stół , slalom, skok w dal, kładka, tunel sztywny.
T-W-2Organizacja rekreacji konnej i jeździectwa w Polsce. Kluby i ośrodki jeździeckie. Rola Polskiego Związku Jeździeckiego i TKKF w promowaniu rekreacji konnej.
T-W-3Możliwośći rekreacji z psami. Obidience – posłuszeństwo sportowe. Historia obidience. regulamin zawodów obidience. Zasady udziału w zawodach i egzaminach w klasie 0, 1 i 2. Zasady udziału w zawodach i próbach obidience C.A.C.I.OB. Rodzaje szkoleń: IPO (Internationale Prüfung Ordnung), PSO (pies stróżująco obronny) i PSW (pies stróżująco wartowniczy) Regulamin IPO – praca węchowa, posłuszeństwo, obrona – metody pracy. PSO – obrona właściciela -metody pracy. PSW - pilnowanie obejścia – metody pracy.
T-W-8Górska turystyka jeździecka. Dobór koni. Organizacja rajdów turystycznych jedno- i wielodniowych.
T-W-9Pony games – gry i zabawy na kucach. Dobór koni, rodzaje i zasady przeprowadzania konkurencji . Końskie agility – budowa toru przeszkód, zasady rozgrywania konkurencji, dobór koni.
T-W-10Podsumowanie zajęć - dyskusja.
T-W-7Zasady doboru koni do rekreacji - eksterier, cechy motoryczne i psychiczne. Etapy szkolenia konia i jeźdźca w ramach rekreacji. Zasady prowadzenia jazd rekreacyjnych - jazda z jeźdźcami początkującymi na lonży i ujeżdżalni. Jazda z jeźdźcami zaawansowanymi na ujeżdżalni i w terenie.
T-W-1Rekreacja – definicja i formy. Rola zwierząt w rekreacji człowieka. Gatunki zwierząt wykorzystywane w rekreacji. Organizacje promujące rekreację ze zwierzętami. Rozwój rekreacyjno-sportowego użytkowania koni i psów na świecie i w Polsce.
T-W-4Psy w myślistwie. Rasy predysponowane do myślistwa . Konkursy myśliwskie (tropienie, norowanie). Szkolenie psów myśliwskich. Psy i pasterstwo. Próba instynktu pasterskiego (PIP). Test pracy psów pasterskich styl angielski (HWT CS) i farmerski (HWT TS). Egzaminy pracy psów pasterskich (PPP I, II i III). Zawody pasterskie w stylu angielskim.
Metody nauczaniaM-3film
M-4pokaz
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 2 kolokwia cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna form aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni, bądź wymienia tylko część, nie potrafiąc ich scharakteryzować, nie zna zasad doboru zwierząt do rekreacji
3,0student wymienia i charakteryzuje większość form aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni, zna większość zasad doboru zwierząt do rekreacji
3,5student wymienia i charakteryzuje omawiane na zajęciach formy aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni, zna większość zasad doboru zwierząt do rekreacji
4,0student wymienia i charakteryzuje formy aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni, zna omawiane zasady doboru zwierząt do rekreacji
4,5student swobodnie i bezbłędnie wymienia i charakteryzuje formy aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni, zna zasady doboru zwierząt do rekreacji i potrafi je uzasadnić
5,0student swobodnie i bezbłędnie wymienia i szeroko charakteryzuje formy aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni, zna zasady doboru zwierząt do rekreacji i szczegółowo je uzasadnia