Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych

Sylabus przedmiotu Etyczne i prawne aspekty pracy ze zwierzętami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etyczne i prawne aspekty pracy ze zwierzętami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu BHP

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy związanej z bezpiecznym obchodzeniem się ze zwierzętami
C-2Nabycie umiejętności oceny zagrożenia przy pracy ze zwierzętami
C-3Poznanie czynników wpływających na środowisko pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Regulacje prawne unujne i krajowe dotyczące pracy ze zwierzętami2
T-W-2Zwierzęta wykorzystywane w medycynie - biotechnologiczne, prawne i etyczne aspekty ksenotransplantacji.3
T-W-3Narażenie człowieka w środowisku zwierząt (stan narażenia i źródła czynników szkodliwych, sposoby ograniczenia ekspozycji na wszystkie rodzaje czynników szkodliwych w środowisku,profilaktyka skutków narażenia na szkodliwe czynniki środowiska)2
T-W-4Czynniki psychofizyczne wpływające na środowisko pracy. Zwalczanie stresu związanego z pracą2
T-W-5Źródła chorób zawodowych będących konsekwencją pracy ze zwierzętami2
T-W-6Wypadki przy pracy ze zwierzętami (zasady zgłaszania wypadków przy pracy, zabezpieczenie miejsca wypadku, powołanie zespołu powypadkowego, ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku, polecenia powypadkowe, protokół powypadkowy, karta statystyczna wypadku, rejestr wypadków)4
T-W-7Rodzaje świadczeń z tytułu wypadków przy pracy ze zwierzętami i chorób zawodowych. Utrata prawa pracownika do świadczeń z tytułu ubezpieczenia wypadkowego. Zasady postępowania wobec pracownika, który mógł się znajdować w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środków odurzających lub substancji psychotropowych. Zagrożenia pożarowe .2
T-W-8Podstawy udzielania pierwszej pomocy po wypadku. Ocena bezpieczeństwa własnego i poszkodowanego, ewakuacja z zagrożonego miejsca, oparzenia termiczne i chemiczne, porażenia prądem elektrycznym, rany, krwotoki, tamowanie krwotoków i wykonywanie opatrunków.3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad z prezentacją multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_7_W01
Charakteryzuje czynniki środowiska wpływające na kształtowanie środowiska pracy ze zwierzętami
ZO_2A_W08R2A_W06C-2, C-3T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_7_U01
Zna zagrożenia związane z pracą ze zwierzętami
ZO_2A_U03R2A_U01, R2A_U02, R2A_U04InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06C-1, C-2T-W-5, T-W-3, T-W-4M-1S-1
ZO_2A_7_U02
Potrafi zabezpieczyć miejsce wypadku i udzielić podstawowej pomocy
ZO_2A_U03R2A_U01, R2A_U02, R2A_U04InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06C-1T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_7_W01
Charakteryzuje czynniki środowiska wpływające na kształtowanie środowiska pracy ze zwierzętami
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_7_U01
Zna zagrożenia związane z pracą ze zwierzętami
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Literatura podstawowa

  1. Augustyńska D., Pośniak M. (red.), Czynniki szkodliwe w środowisku pracy – wartości dopuszczalne, PWN, Warszawa, 2001
  2. Hansen A., Bezpieczeństwo i higiena pracy, WSZIP, Warszawa, 1997
  3. Uzarczyk A., Czynniki szkodliwe i uciążliwe w środowisku pracy, WSZIP, Gdańsk, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Stokłosowa S. (red), Hodowla komórek i tkanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Regulacje prawne unujne i krajowe dotyczące pracy ze zwierzętami2
T-W-2Zwierzęta wykorzystywane w medycynie - biotechnologiczne, prawne i etyczne aspekty ksenotransplantacji.3
T-W-3Narażenie człowieka w środowisku zwierząt (stan narażenia i źródła czynników szkodliwych, sposoby ograniczenia ekspozycji na wszystkie rodzaje czynników szkodliwych w środowisku,profilaktyka skutków narażenia na szkodliwe czynniki środowiska)2
T-W-4Czynniki psychofizyczne wpływające na środowisko pracy. Zwalczanie stresu związanego z pracą2
T-W-5Źródła chorób zawodowych będących konsekwencją pracy ze zwierzętami2
T-W-6Wypadki przy pracy ze zwierzętami (zasady zgłaszania wypadków przy pracy, zabezpieczenie miejsca wypadku, powołanie zespołu powypadkowego, ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku, polecenia powypadkowe, protokół powypadkowy, karta statystyczna wypadku, rejestr wypadków)4
T-W-7Rodzaje świadczeń z tytułu wypadków przy pracy ze zwierzętami i chorób zawodowych. Utrata prawa pracownika do świadczeń z tytułu ubezpieczenia wypadkowego. Zasady postępowania wobec pracownika, który mógł się znajdować w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środków odurzających lub substancji psychotropowych. Zagrożenia pożarowe .2
T-W-8Podstawy udzielania pierwszej pomocy po wypadku. Ocena bezpieczeństwa własnego i poszkodowanego, ewakuacja z zagrożonego miejsca, oparzenia termiczne i chemiczne, porażenia prądem elektrycznym, rany, krwotoki, tamowanie krwotoków i wykonywanie opatrunków.3
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_7_W01Charakteryzuje czynniki środowiska wpływające na kształtowanie środowiska pracy ze zwierzętami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności oceny zagrożenia przy pracy ze zwierzętami
C-3Poznanie czynników wpływających na środowisko pracy
Treści programoweT-W-8Podstawy udzielania pierwszej pomocy po wypadku. Ocena bezpieczeństwa własnego i poszkodowanego, ewakuacja z zagrożonego miejsca, oparzenia termiczne i chemiczne, porażenia prądem elektrycznym, rany, krwotoki, tamowanie krwotoków i wykonywanie opatrunków.
T-W-6Wypadki przy pracy ze zwierzętami (zasady zgłaszania wypadków przy pracy, zabezpieczenie miejsca wypadku, powołanie zespołu powypadkowego, ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku, polecenia powypadkowe, protokół powypadkowy, karta statystyczna wypadku, rejestr wypadków)
T-W-2Zwierzęta wykorzystywane w medycynie - biotechnologiczne, prawne i etyczne aspekty ksenotransplantacji.
T-W-1Regulacje prawne unujne i krajowe dotyczące pracy ze zwierzętami
T-W-5Źródła chorób zawodowych będących konsekwencją pracy ze zwierzętami
T-W-7Rodzaje świadczeń z tytułu wypadków przy pracy ze zwierzętami i chorób zawodowych. Utrata prawa pracownika do świadczeń z tytułu ubezpieczenia wypadkowego. Zasady postępowania wobec pracownika, który mógł się znajdować w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środków odurzających lub substancji psychotropowych. Zagrożenia pożarowe .
T-W-4Czynniki psychofizyczne wpływające na środowisko pracy. Zwalczanie stresu związanego z pracą
Metody nauczaniaM-1Wyklad z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_7_U01Zna zagrożenia związane z pracą ze zwierzętami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy związanej z bezpiecznym obchodzeniem się ze zwierzętami
C-2Nabycie umiejętności oceny zagrożenia przy pracy ze zwierzętami
Treści programoweT-W-5Źródła chorób zawodowych będących konsekwencją pracy ze zwierzętami
T-W-3Narażenie człowieka w środowisku zwierząt (stan narażenia i źródła czynników szkodliwych, sposoby ograniczenia ekspozycji na wszystkie rodzaje czynników szkodliwych w środowisku,profilaktyka skutków narażenia na szkodliwe czynniki środowiska)
T-W-4Czynniki psychofizyczne wpływające na środowisko pracy. Zwalczanie stresu związanego z pracą
Metody nauczaniaM-1Wyklad z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_7_U02Potrafi zabezpieczyć miejsce wypadku i udzielić podstawowej pomocy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy związanej z bezpiecznym obchodzeniem się ze zwierzętami
Treści programoweT-W-8Podstawy udzielania pierwszej pomocy po wypadku. Ocena bezpieczeństwa własnego i poszkodowanego, ewakuacja z zagrożonego miejsca, oparzenia termiczne i chemiczne, porażenia prądem elektrycznym, rany, krwotoki, tamowanie krwotoków i wykonywanie opatrunków.
T-W-6Wypadki przy pracy ze zwierzętami (zasady zgłaszania wypadków przy pracy, zabezpieczenie miejsca wypadku, powołanie zespołu powypadkowego, ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku, polecenia powypadkowe, protokół powypadkowy, karta statystyczna wypadku, rejestr wypadków)
T-W-1Regulacje prawne unujne i krajowe dotyczące pracy ze zwierzętami
T-W-7Rodzaje świadczeń z tytułu wypadków przy pracy ze zwierzętami i chorób zawodowych. Utrata prawa pracownika do świadczeń z tytułu ubezpieczenia wypadkowego. Zasady postępowania wobec pracownika, który mógł się znajdować w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środków odurzających lub substancji psychotropowych. Zagrożenia pożarowe .
Metody nauczaniaM-1Wyklad z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne