Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Historia przetwórstwa żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia przetwórstwa żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z historii przetwórstwa żywności i jej związku ze zwyczajami i tradycjami żywieniowymi różnych spoleczeństw na przestrzeni dziejów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do historii żywności. Tradycje żywieniowe w Polsce i na świecie. | 4 |
T-W-2 | Historia przemysłu mięsnego. Pierwsze zakłady przemysłowe uboju zwierząt i przetwarzania mięsa. Bekoniarnie. | 2 |
T-W-3 | Historia przetwórstwa piekarniczego i cukierniczego. Historia wypieku chleba. | 2 |
T-W-4 | Rozwój przemysłu browarniczego na przestrzeni wieków. Tradycyjne metody otrzymywania piwa. Historia piwa. | 2 |
T-W-5 | Przemysł spirytusowy i winiarski. Tworzenie pierwszych zakładów na skalę przemysłowa na ziemiach polskich i na świecie. Tradycyjne metody otrzymywania wina i alkoholi.Historia wina. | 2 |
T-W-6 | Historia herbaty. Przetwarzanie. Znaczenie lecznicze herbaty. Rytuały. | 2 |
T-W-7 | Historia kawy. Przetwarzanie. Działanie i wpływ na zdrowie. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna - korzystanie zasobów biblotecznych i internetowych | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z użyciem użyciem komputera i projektora. |
M-2 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: uczestnictwo w wykładach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych wykładów w formie pisemnej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O1.2_W01 Wykazuje podstawową wiedzę z zakresu historii przetwórstwa żywności. | ZO_1A_W11 | R1A_W02 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O1.2_U01 Posiada umiejętność objaśniania podstawowych zagadnienień z zakresu historii przetwórstwa żywności oraz potrafi interpretować rolę i znaczenie różnych rodzajów żywności w żywieniu człowieka i rozumie zwiążany z tym aspekt etyczny . Potrafi wskazać na znaczenie tradycji żywieniowych i związanych z tym rytuałów w kulturze i sztuce. | ZO_1A_U02 | R1A_U01 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O1.2_W01 Wykazuje podstawową wiedzę z zakresu historii przetwórstwa żywności. | 2,0 | Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć.Popełnia liczne błędy. |
3,0 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale zniewielkimi niedociągnięciami.Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału. | |
4,5 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale zniewielkimi niedociągnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. | |
5,0 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. Wiedza którą reprezentuje wykracza poza treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O1.2_U01 Posiada umiejętność objaśniania podstawowych zagadnienień z zakresu historii przetwórstwa żywności oraz potrafi interpretować rolę i znaczenie różnych rodzajów żywności w żywieniu człowieka i rozumie zwiążany z tym aspekt etyczny . Potrafi wskazać na znaczenie tradycji żywieniowych i związanych z tym rytuałów w kulturze i sztuce. | 2,0 | Nie posiada umięjętności objaśniania i interpretowania podstawowch zagadnień z zakresu historii wytwarzania i przetwarzania żywności i ich związku z zasadami etyki i humanizmu. |
3,0 | Posiada dostateczną umięjętność objaśniania i interpretowania podstawowch zagadnień z zakresu historii wytwarzania i przetwarzania żywności ale nie rozumie ich związku z zasadami etyki i humanizmu. | |
3,5 | Posiada dostateczną umięjętność objaśniania i interpretowania podstawowch zagadnień z zakresu historii wytwarzania i przetwarzania żywności oraz rozumie na poziomie dostatecznym ich związki z zasadami etyki i humanizmu. | |
4,0 | Posiada dobrą umięjętnośći objaśniania i interpretowania podstawowch zagadnień z zakresu historii wytwarzania i przetwarzania żywności oraz rozumie na poziomie dostatecznym ich związki z zasadami etyki i humanizmu. | |
4,5 | Posiada bardzo dobrą umięjętności objaśniania i interpretowania podstawowch zagadnień z zakresu historii wytwarzania i przetwarzania żywności oraz rozumie na poziomie dobrym ich związki z zasadami etyki i humanizmu. | |
5,0 | Posiada bardzo dobrą umięjętności objaśniania i interpretowania podstawowch zagadnień z zakresu historii wytwarzania i przetwarzania żywności oraz rozumie na poziomie bardzo dobrym ich związki z zasadami etyki i humanizmu. |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod red. prof. dr hab.Świderski Franciszek, Towaroznawstwo żywności przetworzonej, SGGW, Warszawa, 1999
- Praca zbiorowa pod redakcją prof.dr ha. Świetlikowska Urszula, Surowce spożywcze, SGGW, Warszawa, 1995
- Bockenheim Krystyna, Przy polskim stole, Wydawnictwo Dolnośląskie, 1998
- Ogrodowska Barbara, Tradycje polskiego stołu, Muya, 2010
Literatura dodatkowa
- Zenon Duda, Stan i perspektywy rozwoju nauki i technologii mięsa., Zeszyty Problemowe Nauk Rolniczych 256 PWN, Warszawa, 1984
- Wesołowski E., WkłaWkad przemysłu mięsnego w rozwój kultury technicznej i gospodarki kraju (1918-1939), Gospodarka mięsna s.2-5., 1988