Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Rozród zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rozród zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 45 3,00,41zaliczenie
wykładyW4 25 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowych mechanizmów przebiegu procesów fizjologicznych w organizmie
W-2Podstawy anatomii, fijologii i genetyki zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z przebiegiem procesów rozrodczych u zwierząt gospodarskich oraz mozliwością ich regulacji
C-2Poznanie budowy i czynności narządów rozrodczych zwierzat gospodarskich
C-3Kształtowanie u studentów umiejetności pracy w zespole oraz świadomości i znaczenia wiedzy w rolnictwie i hodowli zwierzat

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Topografia narządow rozrodczych samców i samic zwierząt gospodarskich. Budowa morfologiczna poszczególnych odcinków układu rozrodczego samca i samicy - róznice w budowie. Sekcja narządów rozrodczych wybranych gatunków zwierząt.10
T-L-2Oogeneza i zmiany zachodzące w czasie dojrzewania pęcherzyków jajnikowych (folikulogeneza). Budowa histologiczna narządów rozrodczych samicy.6
T-L-3Spermatogeneza, wielkośc produkcji plemników. Budowa histologiczna narządów rozrodczych samca.4
T-L-4Kliniczna ocena samicy oraz objawów rui - metody wykrywania rui.3
T-L-5Przebieg ciąży i porodu u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. Fazy porodu, postawa, położenie i ułożenie płodu. Okres poporodowy.5
T-L-6Ocena zarodka we wczesnych stadiach rozwoju - metody transplantacji i przechowywania zarodków.3
T-L-7Kliniczne badanie narządów rozrodczych samca, ocena objawów popędu płciowego oraz metody pobierania i oceny nasienia samców.8
T-L-8Konserwacja i przechowywanie nasienia samców poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.3
T-L-9Ocena płodności zwierząt gospodarskich. Wyliczanie wskaźników płodności u bydła.3
45
wykłady
T-W-1Płodność zwierząt gospodarskich. Pojęcie płodności. Klasyfikacja czynników warunkujących przebieg procesow rozrodczych.2
T-W-2Rozwój męskiego i żeńskiego ukladu rozrodczego. Najczęstsze zaburzenia rozwojowe u poszczególnych zwierząt mające wpływ na płodność samca i samicy.2
T-W-3Regulacja procesów rozrodczych. Klasyfikacja hormonów biorących udział w procesach rozrodczych w aspekcie praktyki hodowlanej. Mechanizmy regulujace czynności rozrodcze samca i samicy.4
T-W-4Regulacja endokrynna i przebieg cyklu rujowego u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.2
T-W-5Wytwarzanie komórek rozrodczych żeńskich i męskich. Przebieg spermatogenezy i oogenezy oraz najczęstsze zaburzenia mające wpływ na płodność. Potencjał rozrodczy samca i samicy oraz możliwości jego wykorzystania.2
T-W-6Właściwości biologiczne nasienia samców. Plemnik i jego budowa. Różnice gatunkowe między zwierzętami. Rola dodatkowych gruczołów płciowych.2
T-W-7Wędrówka plemnika w męskich i żeńskich narządach rozrodczych. Procesy zachodzące w czasie wędrówki - kapacytacja i reakcja akrosomalna. Wybrane zagadnienia z zakresu zapłodnienia komórki jajowej i wczesnego rozwoju zarodka.3
T-W-8Ciąża i poród. Interakcja między zarodkiem a matką. Czynniki wpływające na przebieg ciąży. Teoria porodu, przebieg porodu fizjologicznego u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.Okres poporodowy - warunki prawidłowego przebiegu i czas inwolucji macicy.4
T-W-9Znaczenie inseminacji i transplantacji zarodków - historia, znaczenie dla hodowli, możliwości rozwoju.2
T-W-10Najważniejsze czynniki infekcyjne i nieinfekcyjne zakłócające reprodukcję. Wybrane choroby bakteryjne, wirusowe, grzybicze i pasożytnicze obniżające płodność zwierząt gospodarskich. Zwalczanie niepłodności zwierząt - współpraca ze służbą weterynaryjną.2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotowanie sie do zajęć15
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia kolokwium30
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach25
A-W-2Uczestnictwo w kosultacjach5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów28
A-W-4Zaliczenie wykładów2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka i opis eksponatów biologicznych, preparatów makroskopowych i mikroskopowych, obserwacja i ćwiczenie na modelach doświadczalnych, )
M-3film i objaśnienie
M-4pokaz i objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmująqce zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru lub pisemnej
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujace zakres treści programowych wykładu w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C9_W01
Student zna przebieg procesów rozrodczych u samców i samic zwierząt gospodarskich, charakteryzuje podstawowe mechanizmy regulujace te procesy oraz ich lokalizację w obrebie narządów rozrodczych
ZO_1A_W12, ZO_1A_W04R1A_W04, R1A_W05C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-3, M-4, M-2, M-1S-1, S-2, S-3, S-4
ZO_1A_ZO-S-C9_W02
Student zna i potrafi opisać zjawiska i objawy towarzyszące poszczególnym procesom rozrodczym u samic i samców zwierzat gospodarskich oraz wytłumaczyć wpływ tych procesów na efektywność hodowli zwierząt.
ZO_1A_W12, ZO_1A_W04R1A_W04, R1A_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-8, T-W-4, T-L-4, T-L-8, T-L-9, T-L-5, T-L-7, T-L-6M-3, M-4, M-2, M-1S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C9_U01
Student potrafi wyjaśnić mechanizmy przebiegu podstawowych procesów rozrodczych u zwierzat gospodarskich oraz dobrać odpowiednie metody pozwalajace na ich modyfikację
ZO_1A_U08, ZO_1A_U19R1A_U05, R1A_U06C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-L-2, T-L-3M-3, M-4, M-2, M-1S-1, S-2, S-3, S-4
ZO_1A_ZO-S-C9_U02
Student powinien potrafić ocenić stan czynnościowy narządów rozrodczych oraz podjąć właściwą decyzję odnośnie użytkowania rozrodczego samca i samicy.
ZO_1A_U08, ZO_1A_U19R1A_U05, R1A_U06C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-L-4, T-L-8, T-L-9, T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-6M-3, M-4, M-2, M-1S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C9_K01
Student ma świadiomość znaczenia wiedzy dotyczącej rozrodu dla rozwoju hodowli zwierzat i całej gospodarki.
ZO_1A_K02, ZO_1A_K01R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-7M-3, M-2, M-1S-2
ZO_1A_ZO-S-C9_K02
Student bedzie wykazywał właściwą postawę i postępował według obowiązujących zasad etyki zawodowej, aktywnie uczestnicząc w rozwiązywaniu powierzonych zadań.
ZO_1A_K02, ZO_1A_K01R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-3T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-L-8, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-6M-3, M-4, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C9_W01
Student zna przebieg procesów rozrodczych u samców i samic zwierząt gospodarskich, charakteryzuje podstawowe mechanizmy regulujace te procesy oraz ich lokalizację w obrebie narządów rozrodczych
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu anatomii i fizjologii rozrodu zwierząt. Prezentując wiedzę popełnia bardzo dużo błędów, wykazuje obojętność, nie zna podstawowych pozycji piśmiennictwa dotyczących przedmiotu.
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą przebiegu procesów rozrodczych, zna najważniejsze ogniwa w regulacji tych procesów i przy pomocy prowadzącego potrafi niktóre z nich objaśnić. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne, podstawowe zainteresowanie.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu regulacji procesów rozrodczych u zwierząt i potrafi przedstawić niektóre mechanizmy, odnosząc ich działanie przy ukierunkowaniu prowadzącego zajęcia, do wybranych narządów rozrodczych. Przy prezentacji wiedzy popełnia drobne błędy.
4,0Student posiada szeroki, ponadprzeciętny zakres wiedzy dotyczącej mechanizmów regulujących przebieg procesów rozrodczych, rozumie zachodzące zjawiska. Przy prezentacji wiedzy sporadycznie popełnia błędy.
4,5Student posiada wiedzę na temat czynności poszczególnych narządów i mechanizmów regulujących przebieg procesów rozrodczych, rozumie zachodzące zjawiska na poziomie komórkowym i całego organizmu. Przy prezentacji wiedzy nie popełnia większych błędów.
5,0Student posiada szeroką wiedzę dotyczącą czynności poszczególnych narządów i mechanizmów regulujących przebieg procesów rozrodczych. Zna możliwości zastosowania nowoczesnych metod w sterowaniu przebiegiem tych procesów. Przy prezentacji wiedzy nie popełnia błędów.
ZO_1A_ZO-S-C9_W02
Student zna i potrafi opisać zjawiska i objawy towarzyszące poszczególnym procesom rozrodczym u samic i samców zwierzat gospodarskich oraz wytłumaczyć wpływ tych procesów na efektywność hodowli zwierząt.
2,0Student nie potrafi opisać objawów towarzyszących wybranym procesom rozrodczym u samców i samic, nie kojarzy faktów. Nie zna podstawowych pozycji piśmiennictwa dotyczących przedmiotu.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wybranych procesów rozrodczych u samca i samicy, wie jakie ewentualne skutki mogą wystąpić w przypadku ich zakłócenia. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne, podstawowe zainteresowanie.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wybranych procesów rozrodczych u samca i samicy, zna główne przyczyny ich zakłóceń. Potrafi podać niektóre sposoby regulacji przebiegu procesów rozrodczych oraz omówić sprzęt wykorzystywany w nowoczesnych biotechnikach rozrodu. Przy prezentacji wiedzy popełnia niewielkie błędy.
4,0Student posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu przebiegu procesów rozrodczych u samca i samicy oraz zna główne przyczyny ich zakłóceń. Potrafi podać główne metody regulacji przebiegu procesów rozrodczych oraz omówić sprzęt wykorzystywany w nowoczesnych biotechnikach rozrodu. Wie jakie korzyści wynikają z ich zastosowania w praktyce.Przy prezentacji wiedzy rzadko popełnia błędy.
4,5Student posiada szeroką wiedzę z zakresu przebiegu procesów rozrodczych u samca i samicy oraz zna główne przyczyny ich zakłóceń, a także sposoby im zapobiegania. Potrafi podać najnowsze metody regulacji przebiegu procesów rozrodczych oraz omówić sprzęt wykorzystywany w nowoczesnych biotechnikach rozrodu. Wie jakie korzyści wynikają z ich zastosowania w praktyce. Przy prezentacji wiedzy bardzo rzadko popełnia błędy.
5,0Student posiada szeroką wiedzę z zakresu przebiegu procesów rozrodczych u samca i samicy oraz zna główne przyczyny ich zaburzeń, a także sposoby im zapobiegania. Potrafi podać najnowsze metody regulacji przebiegu procesów rozrodczych oraz omówić sprzęt wykorzystywany w nowoczesnych biotechnikach rozrodu. Wie jakie korzyści wynikają z ich zastosowania w praktyce. Przy prezentacji wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C9_U01
Student potrafi wyjaśnić mechanizmy przebiegu podstawowych procesów rozrodczych u zwierzat gospodarskich oraz dobrać odpowiednie metody pozwalajace na ich modyfikację
2,0Student nie potrafi wyjaśnić znaczenia zachodzących procesów w narządach rozrodczych dla funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Nie potrafi kojarzyć faktów.
3,0Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych dla funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Analizuje i przy pomocy prowadzącego kojarzy fakty.
3,5Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych dla funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Analizuje i przy niewielkiej pomocy prowadzącego kojarzy fakty dotyczące poszczególnych procesów rozrodczych.
4,0Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych w aspekcie funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Analizuje i interpretuje zachodzące zmiany, wskazując przy pomocy prowadzącego na możliwości modyfikacji powyższych procesów i korzyści z tego wynikające.
4,5Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych w aspekcie funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Wskazuje na ich złożoność, analizuje i interpretuje zachodzące zmiany w kontekście możliwości ich modyfikacji. Podaje przy pomocy prowadzącego, możliwości wykorzystania niektórych metod w regulacji funkcji rozrodczych samca i samicy.
5,0Student wyjaśnia i interpretuje zachodzące procesy w narządach rozrodczych w aspekcie funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia, wyjaśnia znaczenie znajomości powyższych problemów w praktyce zootechnicznej i weterynaryjnej. Wskazuje na ich złożoność, analizuje i interpretuje zachodzące zmiany w kontekście możliwości ich modyfikacji. Podaje możliwości wykorzystania niektórych metod w regulacji funkcji rozrodczych samca i samicy.
ZO_1A_ZO-S-C9_U02
Student powinien potrafić ocenić stan czynnościowy narządów rozrodczych oraz podjąć właściwą decyzję odnośnie użytkowania rozrodczego samca i samicy.
2,0Student nie potrafi ocenić stanu czynnościowego narządów rozrodczych oraz powiązać faktów z zakresu użytkowania rozpłodowego samca i samicy.
3,0Student analizuje i ocenia stan czynnościowy narządów rozrodczych, interpretuje i kojarzy fakty. Przy pomocy prowadzącego potrafi przygotować sprzęt do badań oraz określić przydatność samca i samicy do rozrodu, a także ocenić jakość komórek rozrodczych.
3,5Student analizuje i ocenia stan czynnościowy narządów rozrodczych, interpretuje i kojarzy fakty. Przy nieznacznej pomocy prowadzącego potrafi przygotować sprzęt do badań oraz określić przydatność samca i samicy do rozrodu, a także ocenić jakość komórek rozrodczych.
4,0Student analizuje i określa stan czynnościowy narządów rozrodczych, interpretuje i kojarzy fakty. Potrafi ocenić przydatność samca i samicy do rozrodu wyjaśniając celowość tej oceny. Przy pomocy prowadzącego zajęcia obsługuje sprzęt badawczy, wybiera metodę i ocenia jakość komórek rozrodczych.
4,5Student analizuje i określa stan czynnościowy narządów rozrodczych, interpretuje i kojarzy fakty. Potrafi ocenić przydatność samca i samicy do rozrodu wyjaśniając celowość tej oceny. Przy niewielkiej pomocy prowadzącego zajęcia organizuje warsztat badawczy, obsługuje sprzęt i objaśnia zasady oceny jakość komórek rozrodczych.
5,0Student analizuje i określa stan czynnościowy narządów rozrodczych, interpretuje i kojarzy fakty. Potrafi ocenić przydatność samca i samicy do rozrodu wyjaśniając celowość tej oceny. Samodzielnie organizuje warsztat badawczy, obsługuje sprzęt i objaśnia zasady oceny jakość komórek rozrodczych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C9_K01
Student ma świadiomość znaczenia wiedzy dotyczącej rozrodu dla rozwoju hodowli zwierzat i całej gospodarki.
2,0Student nie zdaje sobie sprawy ze znaczenia wiedzy dotyczącxej rozrodu dla rozwoju hodowli i całej gospodarki.Przejawia postawę negującą i dezaprobatę we wszystkich działaniach.
3,0Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia wiedzy z zakresu rozrodu dla rozwoju hodowli i calej gospodarki. Przejawia pozytywną postawę w podejmowanych działaniach.
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma pełną świadomość ze znaczenia wiedzy z zakresu rozrodu dla rozwoju hosdowli i całej gospodarki. Przejawia aktywną postawę w podejmowanych dzi8ałaniach.
ZO_1A_ZO-S-C9_K02
Student bedzie wykazywał właściwą postawę i postępował według obowiązujących zasad etyki zawodowej, aktywnie uczestnicząc w rozwiązywaniu powierzonych zadań.
2,0Student nie przejawia żadnej aktywności i unika podejmowania działań samodzielnych jak również na forum grupy.
3,0Student przejawia zainteresowanie i nie unika pracy postępując na ogół według obowiązujących zasad, uczestnicząc w rozwiązywaniu powierzonych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0Student przejawia duże zainteresowanie pracą, samodzielnie podejmując działania w rozwiązywaniu powierzonych zadań..

Literatura podstawowa

  1. Bielański W., Rozród zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1979
  2. Bielański A., Tischner M., Biotechnologia rozrodu zwierząt udomowionych, Drukrol s.c., Kraków, 1999
  3. Krzymowski T., Strzeżek J., Biologia rozrodu zwierzat, Wydawnictwo UW-M, Olsztyn, 2007
  4. Wierzbowski S., Andrologia, Platan, Kraków, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Semczuk M., Kurpisz M., Andrologia, PZWL, Warszawa, 2006
  2. Wierzbowski S., Żukowski K., Rozród bydła, Kos, Balice, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Topografia narządow rozrodczych samców i samic zwierząt gospodarskich. Budowa morfologiczna poszczególnych odcinków układu rozrodczego samca i samicy - róznice w budowie. Sekcja narządów rozrodczych wybranych gatunków zwierząt.10
T-L-2Oogeneza i zmiany zachodzące w czasie dojrzewania pęcherzyków jajnikowych (folikulogeneza). Budowa histologiczna narządów rozrodczych samicy.6
T-L-3Spermatogeneza, wielkośc produkcji plemników. Budowa histologiczna narządów rozrodczych samca.4
T-L-4Kliniczna ocena samicy oraz objawów rui - metody wykrywania rui.3
T-L-5Przebieg ciąży i porodu u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. Fazy porodu, postawa, położenie i ułożenie płodu. Okres poporodowy.5
T-L-6Ocena zarodka we wczesnych stadiach rozwoju - metody transplantacji i przechowywania zarodków.3
T-L-7Kliniczne badanie narządów rozrodczych samca, ocena objawów popędu płciowego oraz metody pobierania i oceny nasienia samców.8
T-L-8Konserwacja i przechowywanie nasienia samców poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.3
T-L-9Ocena płodności zwierząt gospodarskich. Wyliczanie wskaźników płodności u bydła.3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Płodność zwierząt gospodarskich. Pojęcie płodności. Klasyfikacja czynników warunkujących przebieg procesow rozrodczych.2
T-W-2Rozwój męskiego i żeńskiego ukladu rozrodczego. Najczęstsze zaburzenia rozwojowe u poszczególnych zwierząt mające wpływ na płodność samca i samicy.2
T-W-3Regulacja procesów rozrodczych. Klasyfikacja hormonów biorących udział w procesach rozrodczych w aspekcie praktyki hodowlanej. Mechanizmy regulujace czynności rozrodcze samca i samicy.4
T-W-4Regulacja endokrynna i przebieg cyklu rujowego u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.2
T-W-5Wytwarzanie komórek rozrodczych żeńskich i męskich. Przebieg spermatogenezy i oogenezy oraz najczęstsze zaburzenia mające wpływ na płodność. Potencjał rozrodczy samca i samicy oraz możliwości jego wykorzystania.2
T-W-6Właściwości biologiczne nasienia samców. Plemnik i jego budowa. Różnice gatunkowe między zwierzętami. Rola dodatkowych gruczołów płciowych.2
T-W-7Wędrówka plemnika w męskich i żeńskich narządach rozrodczych. Procesy zachodzące w czasie wędrówki - kapacytacja i reakcja akrosomalna. Wybrane zagadnienia z zakresu zapłodnienia komórki jajowej i wczesnego rozwoju zarodka.3
T-W-8Ciąża i poród. Interakcja między zarodkiem a matką. Czynniki wpływające na przebieg ciąży. Teoria porodu, przebieg porodu fizjologicznego u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.Okres poporodowy - warunki prawidłowego przebiegu i czas inwolucji macicy.4
T-W-9Znaczenie inseminacji i transplantacji zarodków - historia, znaczenie dla hodowli, możliwości rozwoju.2
T-W-10Najważniejsze czynniki infekcyjne i nieinfekcyjne zakłócające reprodukcję. Wybrane choroby bakteryjne, wirusowe, grzybicze i pasożytnicze obniżające płodność zwierząt gospodarskich. Zwalczanie niepłodności zwierząt - współpraca ze służbą weterynaryjną.2
25

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotowanie sie do zajęć15
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia kolokwium30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach25
A-W-2Uczestnictwo w kosultacjach5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów28
A-W-4Zaliczenie wykładów2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C9_W01Student zna przebieg procesów rozrodczych u samców i samic zwierząt gospodarskich, charakteryzuje podstawowe mechanizmy regulujace te procesy oraz ich lokalizację w obrebie narządów rozrodczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
ZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przebiegiem procesów rozrodczych u zwierząt gospodarskich oraz mozliwością ich regulacji
C-2Poznanie budowy i czynności narządów rozrodczych zwierzat gospodarskich
C-3Kształtowanie u studentów umiejetności pracy w zespole oraz świadomości i znaczenia wiedzy w rolnictwie i hodowli zwierzat
Treści programoweT-W-2Rozwój męskiego i żeńskiego ukladu rozrodczego. Najczęstsze zaburzenia rozwojowe u poszczególnych zwierząt mające wpływ na płodność samca i samicy.
T-W-3Regulacja procesów rozrodczych. Klasyfikacja hormonów biorących udział w procesach rozrodczych w aspekcie praktyki hodowlanej. Mechanizmy regulujace czynności rozrodcze samca i samicy.
T-W-9Znaczenie inseminacji i transplantacji zarodków - historia, znaczenie dla hodowli, możliwości rozwoju.
T-W-7Wędrówka plemnika w męskich i żeńskich narządach rozrodczych. Procesy zachodzące w czasie wędrówki - kapacytacja i reakcja akrosomalna. Wybrane zagadnienia z zakresu zapłodnienia komórki jajowej i wczesnego rozwoju zarodka.
T-L-2Oogeneza i zmiany zachodzące w czasie dojrzewania pęcherzyków jajnikowych (folikulogeneza). Budowa histologiczna narządów rozrodczych samicy.
T-L-1Topografia narządow rozrodczych samców i samic zwierząt gospodarskich. Budowa morfologiczna poszczególnych odcinków układu rozrodczego samca i samicy - róznice w budowie. Sekcja narządów rozrodczych wybranych gatunków zwierząt.
T-L-3Spermatogeneza, wielkośc produkcji plemników. Budowa histologiczna narządów rozrodczych samca.
Metody nauczaniaM-3film i objaśnienie
M-4pokaz i objaśnienie
M-2ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka i opis eksponatów biologicznych, preparatów makroskopowych i mikroskopowych, obserwacja i ćwiczenie na modelach doświadczalnych, )
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmująqce zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru lub pisemnej
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujace zakres treści programowych wykładu w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu anatomii i fizjologii rozrodu zwierząt. Prezentując wiedzę popełnia bardzo dużo błędów, wykazuje obojętność, nie zna podstawowych pozycji piśmiennictwa dotyczących przedmiotu.
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą przebiegu procesów rozrodczych, zna najważniejsze ogniwa w regulacji tych procesów i przy pomocy prowadzącego potrafi niktóre z nich objaśnić. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne, podstawowe zainteresowanie.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu regulacji procesów rozrodczych u zwierząt i potrafi przedstawić niektóre mechanizmy, odnosząc ich działanie przy ukierunkowaniu prowadzącego zajęcia, do wybranych narządów rozrodczych. Przy prezentacji wiedzy popełnia drobne błędy.
4,0Student posiada szeroki, ponadprzeciętny zakres wiedzy dotyczącej mechanizmów regulujących przebieg procesów rozrodczych, rozumie zachodzące zjawiska. Przy prezentacji wiedzy sporadycznie popełnia błędy.
4,5Student posiada wiedzę na temat czynności poszczególnych narządów i mechanizmów regulujących przebieg procesów rozrodczych, rozumie zachodzące zjawiska na poziomie komórkowym i całego organizmu. Przy prezentacji wiedzy nie popełnia większych błędów.
5,0Student posiada szeroką wiedzę dotyczącą czynności poszczególnych narządów i mechanizmów regulujących przebieg procesów rozrodczych. Zna możliwości zastosowania nowoczesnych metod w sterowaniu przebiegiem tych procesów. Przy prezentacji wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C9_W02Student zna i potrafi opisać zjawiska i objawy towarzyszące poszczególnym procesom rozrodczym u samic i samców zwierzat gospodarskich oraz wytłumaczyć wpływ tych procesów na efektywność hodowli zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
ZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przebiegiem procesów rozrodczych u zwierząt gospodarskich oraz mozliwością ich regulacji
C-2Poznanie budowy i czynności narządów rozrodczych zwierzat gospodarskich
C-3Kształtowanie u studentów umiejetności pracy w zespole oraz świadomości i znaczenia wiedzy w rolnictwie i hodowli zwierzat
Treści programoweT-W-1Płodność zwierząt gospodarskich. Pojęcie płodności. Klasyfikacja czynników warunkujących przebieg procesow rozrodczych.
T-W-5Wytwarzanie komórek rozrodczych żeńskich i męskich. Przebieg spermatogenezy i oogenezy oraz najczęstsze zaburzenia mające wpływ na płodność. Potencjał rozrodczy samca i samicy oraz możliwości jego wykorzystania.
T-W-6Właściwości biologiczne nasienia samców. Plemnik i jego budowa. Różnice gatunkowe między zwierzętami. Rola dodatkowych gruczołów płciowych.
T-W-10Najważniejsze czynniki infekcyjne i nieinfekcyjne zakłócające reprodukcję. Wybrane choroby bakteryjne, wirusowe, grzybicze i pasożytnicze obniżające płodność zwierząt gospodarskich. Zwalczanie niepłodności zwierząt - współpraca ze służbą weterynaryjną.
T-W-8Ciąża i poród. Interakcja między zarodkiem a matką. Czynniki wpływające na przebieg ciąży. Teoria porodu, przebieg porodu fizjologicznego u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.Okres poporodowy - warunki prawidłowego przebiegu i czas inwolucji macicy.
T-W-4Regulacja endokrynna i przebieg cyklu rujowego u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.
T-L-4Kliniczna ocena samicy oraz objawów rui - metody wykrywania rui.
T-L-8Konserwacja i przechowywanie nasienia samców poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.
T-L-9Ocena płodności zwierząt gospodarskich. Wyliczanie wskaźników płodności u bydła.
T-L-5Przebieg ciąży i porodu u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. Fazy porodu, postawa, położenie i ułożenie płodu. Okres poporodowy.
T-L-7Kliniczne badanie narządów rozrodczych samca, ocena objawów popędu płciowego oraz metody pobierania i oceny nasienia samców.
T-L-6Ocena zarodka we wczesnych stadiach rozwoju - metody transplantacji i przechowywania zarodków.
Metody nauczaniaM-3film i objaśnienie
M-4pokaz i objaśnienie
M-2ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka i opis eksponatów biologicznych, preparatów makroskopowych i mikroskopowych, obserwacja i ćwiczenie na modelach doświadczalnych, )
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmująqce zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru lub pisemnej
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujace zakres treści programowych wykładu w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać objawów towarzyszących wybranym procesom rozrodczym u samców i samic, nie kojarzy faktów. Nie zna podstawowych pozycji piśmiennictwa dotyczących przedmiotu.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wybranych procesów rozrodczych u samca i samicy, wie jakie ewentualne skutki mogą wystąpić w przypadku ich zakłócenia. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne, podstawowe zainteresowanie.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wybranych procesów rozrodczych u samca i samicy, zna główne przyczyny ich zakłóceń. Potrafi podać niektóre sposoby regulacji przebiegu procesów rozrodczych oraz omówić sprzęt wykorzystywany w nowoczesnych biotechnikach rozrodu. Przy prezentacji wiedzy popełnia niewielkie błędy.
4,0Student posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu przebiegu procesów rozrodczych u samca i samicy oraz zna główne przyczyny ich zakłóceń. Potrafi podać główne metody regulacji przebiegu procesów rozrodczych oraz omówić sprzęt wykorzystywany w nowoczesnych biotechnikach rozrodu. Wie jakie korzyści wynikają z ich zastosowania w praktyce.Przy prezentacji wiedzy rzadko popełnia błędy.
4,5Student posiada szeroką wiedzę z zakresu przebiegu procesów rozrodczych u samca i samicy oraz zna główne przyczyny ich zakłóceń, a także sposoby im zapobiegania. Potrafi podać najnowsze metody regulacji przebiegu procesów rozrodczych oraz omówić sprzęt wykorzystywany w nowoczesnych biotechnikach rozrodu. Wie jakie korzyści wynikają z ich zastosowania w praktyce. Przy prezentacji wiedzy bardzo rzadko popełnia błędy.
5,0Student posiada szeroką wiedzę z zakresu przebiegu procesów rozrodczych u samca i samicy oraz zna główne przyczyny ich zaburzeń, a także sposoby im zapobiegania. Potrafi podać najnowsze metody regulacji przebiegu procesów rozrodczych oraz omówić sprzęt wykorzystywany w nowoczesnych biotechnikach rozrodu. Wie jakie korzyści wynikają z ich zastosowania w praktyce. Przy prezentacji wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C9_U01Student potrafi wyjaśnić mechanizmy przebiegu podstawowych procesów rozrodczych u zwierzat gospodarskich oraz dobrać odpowiednie metody pozwalajace na ich modyfikację
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
ZO_1A_U19Potrafi kierować użytkowaniem rozpłodowym zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przebiegiem procesów rozrodczych u zwierząt gospodarskich oraz mozliwością ich regulacji
C-2Poznanie budowy i czynności narządów rozrodczych zwierzat gospodarskich
C-3Kształtowanie u studentów umiejetności pracy w zespole oraz świadomości i znaczenia wiedzy w rolnictwie i hodowli zwierzat
Treści programoweT-W-2Rozwój męskiego i żeńskiego ukladu rozrodczego. Najczęstsze zaburzenia rozwojowe u poszczególnych zwierząt mające wpływ na płodność samca i samicy.
T-W-3Regulacja procesów rozrodczych. Klasyfikacja hormonów biorących udział w procesach rozrodczych w aspekcie praktyki hodowlanej. Mechanizmy regulujace czynności rozrodcze samca i samicy.
T-W-9Znaczenie inseminacji i transplantacji zarodków - historia, znaczenie dla hodowli, możliwości rozwoju.
T-W-7Wędrówka plemnika w męskich i żeńskich narządach rozrodczych. Procesy zachodzące w czasie wędrówki - kapacytacja i reakcja akrosomalna. Wybrane zagadnienia z zakresu zapłodnienia komórki jajowej i wczesnego rozwoju zarodka.
T-W-8Ciąża i poród. Interakcja między zarodkiem a matką. Czynniki wpływające na przebieg ciąży. Teoria porodu, przebieg porodu fizjologicznego u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.Okres poporodowy - warunki prawidłowego przebiegu i czas inwolucji macicy.
T-W-4Regulacja endokrynna i przebieg cyklu rujowego u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.
T-L-2Oogeneza i zmiany zachodzące w czasie dojrzewania pęcherzyków jajnikowych (folikulogeneza). Budowa histologiczna narządów rozrodczych samicy.
T-L-3Spermatogeneza, wielkośc produkcji plemników. Budowa histologiczna narządów rozrodczych samca.
Metody nauczaniaM-3film i objaśnienie
M-4pokaz i objaśnienie
M-2ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka i opis eksponatów biologicznych, preparatów makroskopowych i mikroskopowych, obserwacja i ćwiczenie na modelach doświadczalnych, )
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmująqce zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru lub pisemnej
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujace zakres treści programowych wykładu w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyjaśnić znaczenia zachodzących procesów w narządach rozrodczych dla funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Nie potrafi kojarzyć faktów.
3,0Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych dla funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Analizuje i przy pomocy prowadzącego kojarzy fakty.
3,5Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych dla funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Analizuje i przy niewielkiej pomocy prowadzącego kojarzy fakty dotyczące poszczególnych procesów rozrodczych.
4,0Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych w aspekcie funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Analizuje i interpretuje zachodzące zmiany, wskazując przy pomocy prowadzącego na możliwości modyfikacji powyższych procesów i korzyści z tego wynikające.
4,5Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych w aspekcie funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Wskazuje na ich złożoność, analizuje i interpretuje zachodzące zmiany w kontekście możliwości ich modyfikacji. Podaje przy pomocy prowadzącego, możliwości wykorzystania niektórych metod w regulacji funkcji rozrodczych samca i samicy.
5,0Student wyjaśnia i interpretuje zachodzące procesy w narządach rozrodczych w aspekcie funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia, wyjaśnia znaczenie znajomości powyższych problemów w praktyce zootechnicznej i weterynaryjnej. Wskazuje na ich złożoność, analizuje i interpretuje zachodzące zmiany w kontekście możliwości ich modyfikacji. Podaje możliwości wykorzystania niektórych metod w regulacji funkcji rozrodczych samca i samicy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C9_U02Student powinien potrafić ocenić stan czynnościowy narządów rozrodczych oraz podjąć właściwą decyzję odnośnie użytkowania rozrodczego samca i samicy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
ZO_1A_U19Potrafi kierować użytkowaniem rozpłodowym zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przebiegiem procesów rozrodczych u zwierząt gospodarskich oraz mozliwością ich regulacji
C-2Poznanie budowy i czynności narządów rozrodczych zwierzat gospodarskich
C-3Kształtowanie u studentów umiejetności pracy w zespole oraz świadomości i znaczenia wiedzy w rolnictwie i hodowli zwierzat
Treści programoweT-W-1Płodność zwierząt gospodarskich. Pojęcie płodności. Klasyfikacja czynników warunkujących przebieg procesow rozrodczych.
T-W-5Wytwarzanie komórek rozrodczych żeńskich i męskich. Przebieg spermatogenezy i oogenezy oraz najczęstsze zaburzenia mające wpływ na płodność. Potencjał rozrodczy samca i samicy oraz możliwości jego wykorzystania.
T-W-6Właściwości biologiczne nasienia samców. Plemnik i jego budowa. Różnice gatunkowe między zwierzętami. Rola dodatkowych gruczołów płciowych.
T-W-10Najważniejsze czynniki infekcyjne i nieinfekcyjne zakłócające reprodukcję. Wybrane choroby bakteryjne, wirusowe, grzybicze i pasożytnicze obniżające płodność zwierząt gospodarskich. Zwalczanie niepłodności zwierząt - współpraca ze służbą weterynaryjną.
T-L-4Kliniczna ocena samicy oraz objawów rui - metody wykrywania rui.
T-L-8Konserwacja i przechowywanie nasienia samców poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.
T-L-9Ocena płodności zwierząt gospodarskich. Wyliczanie wskaźników płodności u bydła.
T-L-1Topografia narządow rozrodczych samców i samic zwierząt gospodarskich. Budowa morfologiczna poszczególnych odcinków układu rozrodczego samca i samicy - róznice w budowie. Sekcja narządów rozrodczych wybranych gatunków zwierząt.
T-L-5Przebieg ciąży i porodu u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. Fazy porodu, postawa, położenie i ułożenie płodu. Okres poporodowy.
T-L-7Kliniczne badanie narządów rozrodczych samca, ocena objawów popędu płciowego oraz metody pobierania i oceny nasienia samców.
T-L-6Ocena zarodka we wczesnych stadiach rozwoju - metody transplantacji i przechowywania zarodków.
Metody nauczaniaM-3film i objaśnienie
M-4pokaz i objaśnienie
M-2ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka i opis eksponatów biologicznych, preparatów makroskopowych i mikroskopowych, obserwacja i ćwiczenie na modelach doświadczalnych, )
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmująqce zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru lub pisemnej
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujace zakres treści programowych wykładu w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić stanu czynnościowego narządów rozrodczych oraz powiązać faktów z zakresu użytkowania rozpłodowego samca i samicy.
3,0Student analizuje i ocenia stan czynnościowy narządów rozrodczych, interpretuje i kojarzy fakty. Przy pomocy prowadzącego potrafi przygotować sprzęt do badań oraz określić przydatność samca i samicy do rozrodu, a także ocenić jakość komórek rozrodczych.
3,5Student analizuje i ocenia stan czynnościowy narządów rozrodczych, interpretuje i kojarzy fakty. Przy nieznacznej pomocy prowadzącego potrafi przygotować sprzęt do badań oraz określić przydatność samca i samicy do rozrodu, a także ocenić jakość komórek rozrodczych.
4,0Student analizuje i określa stan czynnościowy narządów rozrodczych, interpretuje i kojarzy fakty. Potrafi ocenić przydatność samca i samicy do rozrodu wyjaśniając celowość tej oceny. Przy pomocy prowadzącego zajęcia obsługuje sprzęt badawczy, wybiera metodę i ocenia jakość komórek rozrodczych.
4,5Student analizuje i określa stan czynnościowy narządów rozrodczych, interpretuje i kojarzy fakty. Potrafi ocenić przydatność samca i samicy do rozrodu wyjaśniając celowość tej oceny. Przy niewielkiej pomocy prowadzącego zajęcia organizuje warsztat badawczy, obsługuje sprzęt i objaśnia zasady oceny jakość komórek rozrodczych.
5,0Student analizuje i określa stan czynnościowy narządów rozrodczych, interpretuje i kojarzy fakty. Potrafi ocenić przydatność samca i samicy do rozrodu wyjaśniając celowość tej oceny. Samodzielnie organizuje warsztat badawczy, obsługuje sprzęt i objaśnia zasady oceny jakość komórek rozrodczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C9_K01Student ma świadiomość znaczenia wiedzy dotyczącej rozrodu dla rozwoju hodowli zwierzat i całej gospodarki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przebiegiem procesów rozrodczych u zwierząt gospodarskich oraz mozliwością ich regulacji
C-2Poznanie budowy i czynności narządów rozrodczych zwierzat gospodarskich
Treści programoweT-W-2Rozwój męskiego i żeńskiego ukladu rozrodczego. Najczęstsze zaburzenia rozwojowe u poszczególnych zwierząt mające wpływ na płodność samca i samicy.
T-W-3Regulacja procesów rozrodczych. Klasyfikacja hormonów biorących udział w procesach rozrodczych w aspekcie praktyki hodowlanej. Mechanizmy regulujace czynności rozrodcze samca i samicy.
T-W-7Wędrówka plemnika w męskich i żeńskich narządach rozrodczych. Procesy zachodzące w czasie wędrówki - kapacytacja i reakcja akrosomalna. Wybrane zagadnienia z zakresu zapłodnienia komórki jajowej i wczesnego rozwoju zarodka.
T-W-4Regulacja endokrynna i przebieg cyklu rujowego u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.
T-L-4Kliniczna ocena samicy oraz objawów rui - metody wykrywania rui.
T-L-1Topografia narządow rozrodczych samców i samic zwierząt gospodarskich. Budowa morfologiczna poszczególnych odcinków układu rozrodczego samca i samicy - róznice w budowie. Sekcja narządów rozrodczych wybranych gatunków zwierząt.
T-L-5Przebieg ciąży i porodu u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. Fazy porodu, postawa, położenie i ułożenie płodu. Okres poporodowy.
T-L-7Kliniczne badanie narządów rozrodczych samca, ocena objawów popędu płciowego oraz metody pobierania i oceny nasienia samców.
Metody nauczaniaM-3film i objaśnienie
M-2ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka i opis eksponatów biologicznych, preparatów makroskopowych i mikroskopowych, obserwacja i ćwiczenie na modelach doświadczalnych, )
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zdaje sobie sprawy ze znaczenia wiedzy dotyczącxej rozrodu dla rozwoju hodowli i całej gospodarki.Przejawia postawę negującą i dezaprobatę we wszystkich działaniach.
3,0Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia wiedzy z zakresu rozrodu dla rozwoju hodowli i calej gospodarki. Przejawia pozytywną postawę w podejmowanych działaniach.
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma pełną świadomość ze znaczenia wiedzy z zakresu rozrodu dla rozwoju hosdowli i całej gospodarki. Przejawia aktywną postawę w podejmowanych dzi8ałaniach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C9_K02Student bedzie wykazywał właściwą postawę i postępował według obowiązujących zasad etyki zawodowej, aktywnie uczestnicząc w rozwiązywaniu powierzonych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie u studentów umiejetności pracy w zespole oraz świadomości i znaczenia wiedzy w rolnictwie i hodowli zwierzat
Treści programoweT-W-1Płodność zwierząt gospodarskich. Pojęcie płodności. Klasyfikacja czynników warunkujących przebieg procesow rozrodczych.
T-W-5Wytwarzanie komórek rozrodczych żeńskich i męskich. Przebieg spermatogenezy i oogenezy oraz najczęstsze zaburzenia mające wpływ na płodność. Potencjał rozrodczy samca i samicy oraz możliwości jego wykorzystania.
T-W-6Właściwości biologiczne nasienia samców. Plemnik i jego budowa. Różnice gatunkowe między zwierzętami. Rola dodatkowych gruczołów płciowych.
T-W-9Znaczenie inseminacji i transplantacji zarodków - historia, znaczenie dla hodowli, możliwości rozwoju.
T-W-10Najważniejsze czynniki infekcyjne i nieinfekcyjne zakłócające reprodukcję. Wybrane choroby bakteryjne, wirusowe, grzybicze i pasożytnicze obniżające płodność zwierząt gospodarskich. Zwalczanie niepłodności zwierząt - współpraca ze służbą weterynaryjną.
T-W-8Ciąża i poród. Interakcja między zarodkiem a matką. Czynniki wpływające na przebieg ciąży. Teoria porodu, przebieg porodu fizjologicznego u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.Okres poporodowy - warunki prawidłowego przebiegu i czas inwolucji macicy.
T-L-8Konserwacja i przechowywanie nasienia samców poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.
T-L-9Ocena płodności zwierząt gospodarskich. Wyliczanie wskaźników płodności u bydła.
T-L-2Oogeneza i zmiany zachodzące w czasie dojrzewania pęcherzyków jajnikowych (folikulogeneza). Budowa histologiczna narządów rozrodczych samicy.
T-L-3Spermatogeneza, wielkośc produkcji plemników. Budowa histologiczna narządów rozrodczych samca.
T-L-6Ocena zarodka we wczesnych stadiach rozwoju - metody transplantacji i przechowywania zarodków.
Metody nauczaniaM-3film i objaśnienie
M-4pokaz i objaśnienie
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia żadnej aktywności i unika podejmowania działań samodzielnych jak również na forum grupy.
3,0Student przejawia zainteresowanie i nie unika pracy postępując na ogół według obowiązujących zasad, uczestnicząc w rozwiązywaniu powierzonych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0Student przejawia duże zainteresowanie pracą, samodzielnie podejmując działania w rozwiązywaniu powierzonych zadań..