Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Zootechnika

Sylabus przedmiotu Historia jeździectwa i użytkowania koni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia jeździectwa i użytkowania koni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Pikuła <Ryszard.Pikula@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z biologii i zoologii na poziomie liceum

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1student posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju jeździectwa i różnych szkół ekwitacji oraz roli konia w historii i kulturze człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Związek człowieka z koniem, wpływ procesu udomowienia na zmiany w psychice konia i jego reakcji na otaczający go świat. Koń w religii, wierzeniach, mitach ( film „Konie mityczne”). Koń w polskiej kulturze i sztuce (malarstwo, rzeźba, film, fotografia).3
T-W-2Koń w Mezopotamii, ”Traktat o hodowli koni”, koń w kulturze Persów. Rozwój hodowli i użytkowania koni w Chinach, postęp w sztuce jeździeckiej, historia wykorzystanie siodła, strzemion i ostróg.3
T-W-3Koń w cywilizacji hinduskiej, egipskiej, greckiej i włoskiej. Historia hodowli koni w Europie Zachodniej (Niemcy, Hiszpania, Francja, Anglia). Średniowieczny okres rozwoju rycerstwa. Konie w Ameryce Północnej, Środkowej i Południowej.2
T-W-4Hodowla koni w Polsce do I wojny światowej i w okresie międzywojennym, konkursy hippiczne. Rozważania na temat Polskiej Szkoły Jazdy Konnej. II Wojna Światowa i okres powojenny w użytkowaniu koni w Polsce.3
T-W-5Historia jeździectwa i użytkowania w Polsce - okres przedwojenny, spory między zwolennikami klasycznej a naturalnej (włoskiej) szkoły jazdy. Okres powojenny. Koń w świecie współczesnym.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna studenta ze wskazną literturą i przygotwanie do zaliczenia10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

dla tego przedmiotu nie są określone metody nauczania ani narzędzia dydaktyczne

Sposoby oceny

dla tego przedmiotu nie są określone sposoby oceny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O1.5_W01
student charakteryzuje podstawowe szkoły jeździeckie rozwijające się na przestrzeni wieków
ZO_1A_W09, ZO_1A_W11R1A_W02

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O1.5_W01
student charakteryzuje podstawowe szkoły jeździeckie rozwijające się na przestrzeni wieków
2,0student nie posiada dostatecznej wiedzy na temat podstawowych szkół jeździeckich, popełnia liczne błędy
3,0student posiada dostateczną wiedzę na temat podstawowych szkół jeździeckich, popełnia błędy merytoryczne
3,5student posiada dostateczną wiedzę na temat podstawowych szkół jeździeckich, popełnia nieliczne błędy merytoryczne
4,0student charakteryzuje podstawowe szkoły jeździeckie w stopniu dobrym
4,5student szczegółowo charakteryzuje podstawowe szkoły jeździeckie
5,0student swobodnie i szczegółowo charakteryzuje podstawowe szkoły jeździeckie

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Związek człowieka z koniem, wpływ procesu udomowienia na zmiany w psychice konia i jego reakcji na otaczający go świat. Koń w religii, wierzeniach, mitach ( film „Konie mityczne”). Koń w polskiej kulturze i sztuce (malarstwo, rzeźba, film, fotografia).3
T-W-2Koń w Mezopotamii, ”Traktat o hodowli koni”, koń w kulturze Persów. Rozwój hodowli i użytkowania koni w Chinach, postęp w sztuce jeździeckiej, historia wykorzystanie siodła, strzemion i ostróg.3
T-W-3Koń w cywilizacji hinduskiej, egipskiej, greckiej i włoskiej. Historia hodowli koni w Europie Zachodniej (Niemcy, Hiszpania, Francja, Anglia). Średniowieczny okres rozwoju rycerstwa. Konie w Ameryce Północnej, Środkowej i Południowej.2
T-W-4Hodowla koni w Polsce do I wojny światowej i w okresie międzywojennym, konkursy hippiczne. Rozważania na temat Polskiej Szkoły Jazdy Konnej. II Wojna Światowa i okres powojenny w użytkowaniu koni w Polsce.3
T-W-5Historia jeździectwa i użytkowania w Polsce - okres przedwojenny, spory między zwolennikami klasycznej a naturalnej (włoskiej) szkoły jazdy. Okres powojenny. Koń w świecie współczesnym.4
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna studenta ze wskazną literturą i przygotwanie do zaliczenia10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O1.5_W01student charakteryzuje podstawowe szkoły jeździeckie rozwijające się na przestrzeni wieków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W09ma ogólną orientację w podstawowych problemach związanych z naukami zootechnicznymi
ZO_1A_W11wykazuje ogólną wiedzę z zakresu nauk społeczno-humanistycznych oraz orientuje się w zootechnicznym aspekcie tych nauk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada dostatecznej wiedzy na temat podstawowych szkół jeździeckich, popełnia liczne błędy
3,0student posiada dostateczną wiedzę na temat podstawowych szkół jeździeckich, popełnia błędy merytoryczne
3,5student posiada dostateczną wiedzę na temat podstawowych szkół jeździeckich, popełnia nieliczne błędy merytoryczne
4,0student charakteryzuje podstawowe szkoły jeździeckie w stopniu dobrym
4,5student szczegółowo charakteryzuje podstawowe szkoły jeździeckie
5,0student swobodnie i szczegółowo charakteryzuje podstawowe szkoły jeździeckie