Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ZO_1A_ZO-S-O1.4_U01 | Student analizuje i interpretuje wybrane fakty historyczne dotyczące rozwoju drobiarstwa w Polsce i na świecie. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ZO_1A_U13 | Wykazuje umiejętność prezentowania własnego stanowiska i poglądów oraz porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
---|
ZO_1A_U01 | Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki |
ZO_1A_U02 | Umie stosować podstawowe zasady humanizmu i etyki w powiązaniu z historycznym rozwojem nauk zootechnicznych |
ZO_1A_U03 | Wykazuje umiejętność precyzyjnego, zwięzłego i właściwego opracowania materiałów |
ZO_1A_U04 | Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska z różnymi podmiotami |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1A_U08 | posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
R1A_U09 | posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi historii oraz znaczenia drobiarstwa w rozwoju nauk zootechnicznych i zaspokajaniu potrzeb żywieniowych świata. |
---|
Treści programowe | T-W-2 | Znaczenie drobiu w gospodarstwach rolnych na przestrzeni wieków (cel utrzymywania drobiu – od ubocznego zajęcia gospodyń wiejskich do istotnego działu produkcji zwierzęcej). |
---|
T-W-6 | Nestorzy polskiego drobiarstwa i ich wkład w rozwój nauk rolniczych (m.in. Laura Kaufman, Ewa Potemkowska, Grażyna Znaniecka, Jerzy Będkowski, Jerzy Szuman). |
T-W-3 | Popularyzacja hodowli polskiego drobiu w okresie międzywojennym (wzrost zainteresowania chowem i hodowlą ptactwa domowego, eksport polskich produktów drobiarskich). |
T-W-1 | Początki drobiarstwa na świecie i w Polsce (okres wielkich odkryć geograficznych, początki przemysłowej produkcji mięsa drobiowego na przełomie lat 20. i 30. ubiegłego wieku w USA, polityczne i ekonomiczne ograniczenia w rozwoju drobiarstwa polskiego do 1918 roku). |
T-W-7 | Organizacje krajowe promujące postęp wiedzy i techniki drobiarskiej (Krajowa Rada Drobiarstwa, Polski Związek Zrzeszeń Hodowców i Producentów Drobiu, Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz). |
T-W-4 | Popularyzacja hodowli polskiego drobiu w okresie powojennym (uspołecznienie gospodarstw rolnych, rejonizacja ras drobiu, aspekt ilościowy oraz jakościowy chowu i hodowli drobiu). |
T-W-5 | Instytuty, ośrodki hodowlane oraz naukowe zajmujące się zagadnieniami chowu i hodowli drobiu (m.in. Instytut Genetyki i Hodowli Zwierząt PAN w Jastrzębcu, Instytut Zootechniki - Państwowy Instytut Badawczy: Zakład Doświadczalny - Kołuda Wielka, Instytut Zootechniki - Państwowy Instytut Badawczy, Stacja Zasobów Genetycznych Drobiu Wodnego w Dworzyskach, krajowe ośrodki uniwersyteckie). |
T-W-8 | Organizacje międzynarodowe promujące postęp wiedzy i techniki drobiarskiej (m.in. World Poultry Science Association (WPSA)). |
Metody nauczania | M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny). |
---|
M-3 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem). |
M-4 | Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna). |
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny). |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach. |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami omawianymi w trakcie wykładów, dotyczącymi historii oraz znaczenia drobiarstwa w rozwoju nauk zootechnicznych i zaspokajaniu potrzeb żywnościowych świata. |
3,0 | Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów, analizuje znaczenie drobiarstwa w rozwoju nauk zootechnicznych i zaspokajaniu potrzeb żywnościowych świata na przestrzeni wieków, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. |
3,5 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. |
4,0 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i próbuje na ich podstawie formułować wnioski. Student gromadzi informacje dotyczące historii oraz znaczenia drobiarstwa w rozwoju nauk zootechnicznych i zaspokajaniu potrzeb żywnościowych świata w aspekcie lokalnym i regionalnym. |
4,5 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, nie popełnia błędów, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące historii oraz znaczenia drobiarstwa w rozwoju nauk zootechnicznych i zaspokajaniu potrzeb żywnościowych świata w aspekcie lokalnym i regionalnym. |
5,0 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące historii oraz znaczenia drobiarstwa w rozwoju nauk zootechnicznych i zaspokajaniu potrzeb żywnościowych świata w aspekcie lokalnym i regionalnym. |