Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Historia przetwórstwa żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia przetwórstwa żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z historii przetwórstwa żywności i jej związku ze zwyczajami i tradycjami żywieniowymi różnych spoleczeństw na przestrzeni dziejów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do historii żywności. Tradycje żywieniowe w Polsce i na świecie.4
T-W-2Historia przemysłu mięsnego. Pierwsze zakłady przemysłowe uboju zwierząt i przetwarzania mięsa. Bekoniarnie.2
T-W-3Historia przetwórstwa piekarniczego i cukierniczego. Historia wypieku chleba.2
T-W-4Rozwój przemysłu browarniczego na przestrzeni wieków. Tradycyjne metody otrzymywania piwa. Historia piwa.2
T-W-5Przemysł spirytusowy i winiarski. Tworzenie pierwszych zakładów na skalę przemysłowa na ziemiach polskich i na świecie. Tradycyjne metody otrzymywania wina i alkoholi.Historia wina.2
T-W-6Historia herbaty. Przetwarzanie. Znaczenie lecznicze herbaty. Rytuały.2
T-W-7Historia kawy. Przetwarzanie. Działanie i wpływ na zdrowie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna - korzystanie zasobów biblotecznych i internetowych10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem użyciem komputera i projektora.
M-2Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: uczestnictwo w wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych wykładów w formie pisemnej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O1.2_W01
Wykazuje podstawową wiedzę z zakresu historii przetwórstwa żywności.
ZO_1A_W11R1A_W02C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O1.2_U01
Posiada umiejętność objaśniania podstawowych zagadnienień z zakresu historii przetwórstwa żywności oraz potrafi interpretować rolę i znaczenie różnych rodzajów żywności w żywieniu człowieka i rozumie zwiążany z tym aspekt etyczny . Potrafi wskazać na znaczenie tradycji żywieniowych i związanych z tym rytuałów w kulturze i sztuce.
ZO_1A_U02R1A_U01C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O1.2_W01
Wykazuje podstawową wiedzę z zakresu historii przetwórstwa żywności.
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć.Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale zniewielkimi niedociągnięciami.Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału.
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale zniewielkimi niedociągnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. Wiedza którą reprezentuje wykracza poza treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O1.2_U01
Posiada umiejętność objaśniania podstawowych zagadnienień z zakresu historii przetwórstwa żywności oraz potrafi interpretować rolę i znaczenie różnych rodzajów żywności w żywieniu człowieka i rozumie zwiążany z tym aspekt etyczny . Potrafi wskazać na znaczenie tradycji żywieniowych i związanych z tym rytuałów w kulturze i sztuce.
2,0Nie posiada umięjętności objaśniania i interpretowania podstawowch zagadnień z zakresu historii wytwarzania i przetwarzania żywności i ich związku z zasadami etyki i humanizmu.
3,0Posiada dostateczną umięjętność objaśniania i interpretowania podstawowch zagadnień z zakresu historii wytwarzania i przetwarzania żywności ale nie rozumie ich związku z zasadami etyki i humanizmu.
3,5Posiada dostateczną umięjętność objaśniania i interpretowania podstawowch zagadnień z zakresu historii wytwarzania i przetwarzania żywności oraz rozumie na poziomie dostatecznym ich związki z zasadami etyki i humanizmu.
4,0Posiada dobrą umięjętnośći objaśniania i interpretowania podstawowch zagadnień z zakresu historii wytwarzania i przetwarzania żywności oraz rozumie na poziomie dostatecznym ich związki z zasadami etyki i humanizmu.
4,5Posiada bardzo dobrą umięjętności objaśniania i interpretowania podstawowch zagadnień z zakresu historii wytwarzania i przetwarzania żywności oraz rozumie na poziomie dobrym ich związki z zasadami etyki i humanizmu.
5,0Posiada bardzo dobrą umięjętności objaśniania i interpretowania podstawowch zagadnień z zakresu historii wytwarzania i przetwarzania żywności oraz rozumie na poziomie bardzo dobrym ich związki z zasadami etyki i humanizmu.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. prof. dr hab.Świderski Franciszek, Towaroznawstwo żywności przetworzonej, SGGW, Warszawa, 1999
  2. Praca zbiorowa pod redakcją prof.dr ha. Świetlikowska Urszula, Surowce spożywcze, SGGW, Warszawa, 1995
  3. Bockenheim Krystyna, Przy polskim stole, Wydawnictwo Dolnośląskie, 1998
  4. Ogrodowska Barbara, Tradycje polskiego stołu, Muya, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Zenon Duda, Stan i perspektywy rozwoju nauki i technologii mięsa., Zeszyty Problemowe Nauk Rolniczych 256 PWN, Warszawa, 1984
  2. Wesołowski E., WkłaWkad przemysłu mięsnego w rozwój kultury technicznej i gospodarki kraju (1918-1939), Gospodarka mięsna s.2-5., 1988

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do historii żywności. Tradycje żywieniowe w Polsce i na świecie.4
T-W-2Historia przemysłu mięsnego. Pierwsze zakłady przemysłowe uboju zwierząt i przetwarzania mięsa. Bekoniarnie.2
T-W-3Historia przetwórstwa piekarniczego i cukierniczego. Historia wypieku chleba.2
T-W-4Rozwój przemysłu browarniczego na przestrzeni wieków. Tradycyjne metody otrzymywania piwa. Historia piwa.2
T-W-5Przemysł spirytusowy i winiarski. Tworzenie pierwszych zakładów na skalę przemysłowa na ziemiach polskich i na świecie. Tradycyjne metody otrzymywania wina i alkoholi.Historia wina.2
T-W-6Historia herbaty. Przetwarzanie. Znaczenie lecznicze herbaty. Rytuały.2
T-W-7Historia kawy. Przetwarzanie. Działanie i wpływ na zdrowie.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna - korzystanie zasobów biblotecznych i internetowych10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O1.2_W01Wykazuje podstawową wiedzę z zakresu historii przetwórstwa żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W11wykazuje ogólną wiedzę z zakresu nauk społeczno-humanistycznych oraz orientuje się w zootechnicznym aspekcie tych nauk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z historii przetwórstwa żywności i jej związku ze zwyczajami i tradycjami żywieniowymi różnych spoleczeństw na przestrzeni dziejów.
Treści programoweT-W-2Historia przemysłu mięsnego. Pierwsze zakłady przemysłowe uboju zwierząt i przetwarzania mięsa. Bekoniarnie.
T-W-4Rozwój przemysłu browarniczego na przestrzeni wieków. Tradycyjne metody otrzymywania piwa. Historia piwa.
T-W-1Wprowadzenie do historii żywności. Tradycje żywieniowe w Polsce i na świecie.
T-W-6Historia herbaty. Przetwarzanie. Znaczenie lecznicze herbaty. Rytuały.
T-W-7Historia kawy. Przetwarzanie. Działanie i wpływ na zdrowie.
T-W-3Historia przetwórstwa piekarniczego i cukierniczego. Historia wypieku chleba.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem użyciem komputera i projektora.
M-2Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych wykładów w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć.Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale zniewielkimi niedociągnięciami.Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału.
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale zniewielkimi niedociągnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. Wiedza którą reprezentuje wykracza poza treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O1.2_U01Posiada umiejętność objaśniania podstawowych zagadnienień z zakresu historii przetwórstwa żywności oraz potrafi interpretować rolę i znaczenie różnych rodzajów żywności w żywieniu człowieka i rozumie zwiążany z tym aspekt etyczny . Potrafi wskazać na znaczenie tradycji żywieniowych i związanych z tym rytuałów w kulturze i sztuce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U02Umie stosować podstawowe zasady humanizmu i etyki w powiązaniu z historycznym rozwojem nauk zootechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z historii przetwórstwa żywności i jej związku ze zwyczajami i tradycjami żywieniowymi różnych spoleczeństw na przestrzeni dziejów.
Treści programoweT-W-2Historia przemysłu mięsnego. Pierwsze zakłady przemysłowe uboju zwierząt i przetwarzania mięsa. Bekoniarnie.
T-W-4Rozwój przemysłu browarniczego na przestrzeni wieków. Tradycyjne metody otrzymywania piwa. Historia piwa.
T-W-1Wprowadzenie do historii żywności. Tradycje żywieniowe w Polsce i na świecie.
T-W-5Przemysł spirytusowy i winiarski. Tworzenie pierwszych zakładów na skalę przemysłowa na ziemiach polskich i na świecie. Tradycyjne metody otrzymywania wina i alkoholi.Historia wina.
T-W-6Historia herbaty. Przetwarzanie. Znaczenie lecznicze herbaty. Rytuały.
T-W-7Historia kawy. Przetwarzanie. Działanie i wpływ na zdrowie.
T-W-3Historia przetwórstwa piekarniczego i cukierniczego. Historia wypieku chleba.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem użyciem komputera i projektora.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych wykładów w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umięjętności objaśniania i interpretowania podstawowch zagadnień z zakresu historii wytwarzania i przetwarzania żywności i ich związku z zasadami etyki i humanizmu.
3,0Posiada dostateczną umięjętność objaśniania i interpretowania podstawowch zagadnień z zakresu historii wytwarzania i przetwarzania żywności ale nie rozumie ich związku z zasadami etyki i humanizmu.
3,5Posiada dostateczną umięjętność objaśniania i interpretowania podstawowch zagadnień z zakresu historii wytwarzania i przetwarzania żywności oraz rozumie na poziomie dostatecznym ich związki z zasadami etyki i humanizmu.
4,0Posiada dobrą umięjętnośći objaśniania i interpretowania podstawowch zagadnień z zakresu historii wytwarzania i przetwarzania żywności oraz rozumie na poziomie dostatecznym ich związki z zasadami etyki i humanizmu.
4,5Posiada bardzo dobrą umięjętności objaśniania i interpretowania podstawowch zagadnień z zakresu historii wytwarzania i przetwarzania żywności oraz rozumie na poziomie dobrym ich związki z zasadami etyki i humanizmu.
5,0Posiada bardzo dobrą umięjętności objaśniania i interpretowania podstawowch zagadnień z zakresu historii wytwarzania i przetwarzania żywności oraz rozumie na poziomie bardzo dobrym ich związki z zasadami etyki i humanizmu.