Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Metody in vitro i in vivo w ocenie toksyczności ksenobiotyków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody in vitro i in vivo w ocenie toksyczności ksenobiotyków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z alternatywnymi metodami badań (in vivo i in vitro) wykorzystywanymi w ocenie toksyczność ksenobiotyków
C-2zaponanie z klasycznymi metodami in vivo wykorzystywanych w badaniach toksyczności ksenobiotyków
C-3zapoznanie studentów z badaniami podstawowymi i pomocniczymi stosowanymi w ocenie toksyczności
C-4zapoznanie studentów z mechanizmami działania toksycznego substancji
C-5zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z bezpieczeństwem chemicznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykometrycznych. Główne organizacje promujące metody alternatywne w świecie. Bazy danych o technikach in vitro stosowanych w toksykologii.2
T-W-2Mechanizmy działania toksycznego ksenobiotyków.2
T-W-3Ocena toksyczności substancji chemicznych. Rodzaje i kierunki badań. Badania podstawowe i pomocnicze. Toksyczność ostra – metody klasyczne i alternatywne.2
T-W-4Ocena toksyczności substancji chemicznych. Metody in vivo i in vitro w badaniu działania drażniącego i żrącego na skórę, działania drażniącego na oczy i działania uczulającego na skórę.2
T-W-5Badanie toksyczności dawki powtarzanej. Metody stosowane w ocenie genotoksyczności, rakotwórczości, neurotoksyczności, wpływu na rozrodczość, płodność i potomstwo.2
T-W-6Ocena toksyczności związku na podstawie zależności miedzy jego budową chemiczną a aktywnością biologiczną. Czynniki wpływające na toksyczność. Czynniki genetyczne a kumulacja związków chemicznych. Czynniki genetyczne zwiększające wrażliwość na związki chemiczne.2
T-W-7Bezpieczeństwo chemiczne. Ważniejsze przepisy regulujące zagadnienie bezpieczeństwa chemicznego.2
T-W-8Klasyfikacja i oznakowanie substancji chemicznych.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie się do kolokwium10
A-W-3studiowanie wskazanej literatury5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: uzyskanie pozytywnego wyniku z testu końcowego
S-2Ocena formująca: test
S-3Ocena formująca: ocena aktywności i postawy względem omawianych zagadnień
S-4Ocena formująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O2.4_W01
omawia mechanizmy działania toksycznego
ZO_1A_W05R1A_W01, R1A_W04C-4T-W-2M-1, M-3S-2
ZO_1A_ZO-S-O2.4_W02
zna metody klasyczne i alternatywne, stosowane w badaniach toksyczności ksenobiotyków
ZO_1A_W05R1A_W01, R1A_W04C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-2
ZO_1A_ZO-S-O2.4_W03
zna ważniejsze przepisy regulujące zagadnienie bezpieczeństwa chemicznego
ZO_1A_W07R1A_W03, R1A_W06C-5T-W-8, T-W-7M-1S-2
ZO_1A_ZO-S-O2.4_W04
zna i opisuje badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności
ZO_1A_W05R1A_W01, R1A_W04C-3T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O2.4_K01
jest świadomy zagrożeń wynikajacych ze stosowania substancji chemicznych i rozumie potrzebę wykonywania badań służacych ocenie szkodliwego działania w stosunku do ludzi, zwierząt i środowiska
ZO_1A_K03R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06C-3, C-4, C-2T-W-1, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O2.4_W01
omawia mechanizmy działania toksycznego
2,0Student nie potrafi wymienić ani opisać mechanizmów działania toksycznego substancji; popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi wymienić tylko niektóre mechanizmy, a podczas ich opisywania popełnia bardzo dużo błędów.
3,5Student potrafi wymienić wiekszość mechanizmów działania toksycznego, ale podczas ich opisywania popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi bezbłędnie wymienić mechanizmy działania toksycznego, ale podczas ich opisywania popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi bezbłędnie wymienić mechanizmy działania toksycznego substancji. Student potrafi je opisać bez popełniania większych błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i opisać mechanizmy działania toksycznego. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień, umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
ZO_1A_ZO-S-O2.4_W02
zna metody klasyczne i alternatywne, stosowane w badaniach toksyczności ksenobiotyków
2,0Student nie potrafi wymienić ani opisać metod klasycznych i alternatywnych stosowanych w badaniu toksyczności substancji. Nie potrafi zdefiniować metod alternatywnych. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi wymienić tylko cześć metod klasycznych i alternatywnych stosowanych w badaniu toksyczności substancji. Nie potrafi ich opisać ani wskazać różnic między metodami alternatywnymi a klasycznymi. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi wymienić wiekszość metod stosowanych w badaniu toksyczności substancji. Podczas ich opisywania student popełnia dużo błędów. Definiuje metody alternatywne. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi wymienić wszystkie metody stosowane w badaniu toksyczności substancji. Podczas ich opisywania popełnia nieliczne błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi wymienić wszystkie metody stosowane w badaniu toksyczności substancji. Student potrafi je opisać bez popełnianie wiekszych błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłednie wymienić i opisać metody stosowane w badaniu toksyczności substancji. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień; umiejętnie korzysta ze zródeł naukowych.
ZO_1A_ZO-S-O2.4_W03
zna ważniejsze przepisy regulujące zagadnienie bezpieczeństwa chemicznego
2,0Student nie zna przepisów regulujących zagadnienie bezpieczeństwa chemicznego. Nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność.
3,0Student w niewielkim stopniu zna zagadnienie związane z bezpieczeństwem chemicznym i przepisy je regulujące. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. W stosunku do wiedzy wykazuje obojętność.
3,5Student w średnim stopniu zna zagadnienie związane z bezpieczeństwem chemicznym i przepisy je regulujące. W zakresie wyrażania wiedzy student wykazuje się małą samodzielnością i popełnia dużo błędów. W stosunku do wiedzy wykazuje małe zainteresowanie.
4,0Student w dobrym stopniu zna zagadnienie związane z bezpieczeństwem chemicznym i przepisy je regulujące. W zakresie wyrażania wiedzy student wykazuje się samodzielnością, ale popełnia istotne błędy. W stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student w dobrym stopniu zna zagadnienie związane z bezpieczeństwem chemicznym i przepisy je regulujące. W zakresie wyrażania wiedzy student wykazuje się samodzielnością. Popełnia jedynie mało znaczace błędy. W stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student zna zagadnienie związane z bezpieczeństwem chemicznym i przepisy je regulujące. W zakresie wyrażania wiedzy student wykazuje się dużą samodzielnością. Nie popełnia błędów. W stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie .
ZO_1A_ZO-S-O2.4_W04
zna i opisuje badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności
2,0Student nie zna badań stosowanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków i nie potrafi ich opisać; popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi wymienić część badań podstawowych i pomocniczych stosowanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków, ale podczas ich opisywania popełnia bardzo dużo błedów. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi wymienić wiekszość badań podstawowych i pomocniczych stosowanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków, ale podczas ich opisywania popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi wymienić badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności ksenobiotyków. Podczas ich opisywania popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi wymienić badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności ksenobiotyków. Student potrafi je opisać bez popełnianie większych błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i opisać badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności ksenobiotyków. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O2.4_K01
jest świadomy zagrożeń wynikajacych ze stosowania substancji chemicznych i rozumie potrzebę wykonywania badań służacych ocenie szkodliwego działania w stosunku do ludzi, zwierząt i środowiska
2,0Student nie jest świadomy zagrożeń wynikających ze stosowania substancji chemicznych. Nie rozumie potrzeby wykonywania badań służących ocenie działania szkodliwego substancji chemicznych.
3,0Student jest w niewielkim stopniu świadomy zagrożeń wynikających ze stosowania substancji chemicznych. Wykazuje niewielkie zainteresowanie celowością badań służących ocenie działania szkodliwego substancji chemicznych.
3,5Student jest w średnim stopniu świadomy zagrożeń wynikających ze stosowania substancji chemicznych. Wykazuje niewielkie zainteresowanie celowością badań służących ocenie działania szkodliwego substancji chemicznych i w niewielkim stopniu rozumie potrzebę wykonywania tych badań.
4,0Student jest w dobrym stopniu świadomy zagrożeń wynikających ze stosowania substancji chemicznych. Wykazuje zainteresowanie celowością badań służących ocenie działania szkodliwego substancji chemicznych. Wykazuje średnie zrozumienie potrzeby wykonywania tych badań.
4,5Student jest w dobrym stopniu świadomy zagrożeń wynikających ze stosowania substancji chemicznych. Wykazuje zainteresowanie celowością badań służących ocenie działania szkodliwego substancji chemicznych. Wykazuje duże zrozumienie potrzeby wykonywania tych badań.
5,0Student jest w pełni świadomy zagrożeń wynikających ze stosowania substancji chemicznych. Wykazuje duże zainteresowanie celowością badań służących ocenie działania szkodliwego substancji chemicznych. Rozumie i wyjaśnia potrzebę wykonywania tych badań.

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykometrycznych. Główne organizacje promujące metody alternatywne w świecie. Bazy danych o technikach in vitro stosowanych w toksykologii.2
T-W-2Mechanizmy działania toksycznego ksenobiotyków.2
T-W-3Ocena toksyczności substancji chemicznych. Rodzaje i kierunki badań. Badania podstawowe i pomocnicze. Toksyczność ostra – metody klasyczne i alternatywne.2
T-W-4Ocena toksyczności substancji chemicznych. Metody in vivo i in vitro w badaniu działania drażniącego i żrącego na skórę, działania drażniącego na oczy i działania uczulającego na skórę.2
T-W-5Badanie toksyczności dawki powtarzanej. Metody stosowane w ocenie genotoksyczności, rakotwórczości, neurotoksyczności, wpływu na rozrodczość, płodność i potomstwo.2
T-W-6Ocena toksyczności związku na podstawie zależności miedzy jego budową chemiczną a aktywnością biologiczną. Czynniki wpływające na toksyczność. Czynniki genetyczne a kumulacja związków chemicznych. Czynniki genetyczne zwiększające wrażliwość na związki chemiczne.2
T-W-7Bezpieczeństwo chemiczne. Ważniejsze przepisy regulujące zagadnienie bezpieczeństwa chemicznego.2
T-W-8Klasyfikacja i oznakowanie substancji chemicznych.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie się do kolokwium10
A-W-3studiowanie wskazanej literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O2.4_W01omawia mechanizmy działania toksycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4zapoznanie studentów z mechanizmami działania toksycznego substancji
Treści programoweT-W-2Mechanizmy działania toksycznego ksenobiotyków.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić ani opisać mechanizmów działania toksycznego substancji; popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi wymienić tylko niektóre mechanizmy, a podczas ich opisywania popełnia bardzo dużo błędów.
3,5Student potrafi wymienić wiekszość mechanizmów działania toksycznego, ale podczas ich opisywania popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi bezbłędnie wymienić mechanizmy działania toksycznego, ale podczas ich opisywania popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi bezbłędnie wymienić mechanizmy działania toksycznego substancji. Student potrafi je opisać bez popełniania większych błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i opisać mechanizmy działania toksycznego. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień, umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O2.4_W02zna metody klasyczne i alternatywne, stosowane w badaniach toksyczności ksenobiotyków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z badaniami podstawowymi i pomocniczymi stosowanymi w ocenie toksyczności
C-1zapoznanie studentów z alternatywnymi metodami badań (in vivo i in vitro) wykorzystywanymi w ocenie toksyczność ksenobiotyków
C-2zaponanie z klasycznymi metodami in vivo wykorzystywanych w badaniach toksyczności ksenobiotyków
Treści programoweT-W-1Wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykometrycznych. Główne organizacje promujące metody alternatywne w świecie. Bazy danych o technikach in vitro stosowanych w toksykologii.
T-W-4Ocena toksyczności substancji chemicznych. Metody in vivo i in vitro w badaniu działania drażniącego i żrącego na skórę, działania drażniącego na oczy i działania uczulającego na skórę.
T-W-5Badanie toksyczności dawki powtarzanej. Metody stosowane w ocenie genotoksyczności, rakotwórczości, neurotoksyczności, wpływu na rozrodczość, płodność i potomstwo.
T-W-3Ocena toksyczności substancji chemicznych. Rodzaje i kierunki badań. Badania podstawowe i pomocnicze. Toksyczność ostra – metody klasyczne i alternatywne.
T-W-6Ocena toksyczności związku na podstawie zależności miedzy jego budową chemiczną a aktywnością biologiczną. Czynniki wpływające na toksyczność. Czynniki genetyczne a kumulacja związków chemicznych. Czynniki genetyczne zwiększające wrażliwość na związki chemiczne.
T-W-7Bezpieczeństwo chemiczne. Ważniejsze przepisy regulujące zagadnienie bezpieczeństwa chemicznego.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić ani opisać metod klasycznych i alternatywnych stosowanych w badaniu toksyczności substancji. Nie potrafi zdefiniować metod alternatywnych. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi wymienić tylko cześć metod klasycznych i alternatywnych stosowanych w badaniu toksyczności substancji. Nie potrafi ich opisać ani wskazać różnic między metodami alternatywnymi a klasycznymi. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi wymienić wiekszość metod stosowanych w badaniu toksyczności substancji. Podczas ich opisywania student popełnia dużo błędów. Definiuje metody alternatywne. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi wymienić wszystkie metody stosowane w badaniu toksyczności substancji. Podczas ich opisywania popełnia nieliczne błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi wymienić wszystkie metody stosowane w badaniu toksyczności substancji. Student potrafi je opisać bez popełnianie wiekszych błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłednie wymienić i opisać metody stosowane w badaniu toksyczności substancji. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień; umiejętnie korzysta ze zródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O2.4_W03zna ważniejsze przepisy regulujące zagadnienie bezpieczeństwa chemicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-5zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z bezpieczeństwem chemicznym
Treści programoweT-W-8Klasyfikacja i oznakowanie substancji chemicznych.
T-W-7Bezpieczeństwo chemiczne. Ważniejsze przepisy regulujące zagadnienie bezpieczeństwa chemicznego.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna przepisów regulujących zagadnienie bezpieczeństwa chemicznego. Nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność.
3,0Student w niewielkim stopniu zna zagadnienie związane z bezpieczeństwem chemicznym i przepisy je regulujące. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. W stosunku do wiedzy wykazuje obojętność.
3,5Student w średnim stopniu zna zagadnienie związane z bezpieczeństwem chemicznym i przepisy je regulujące. W zakresie wyrażania wiedzy student wykazuje się małą samodzielnością i popełnia dużo błędów. W stosunku do wiedzy wykazuje małe zainteresowanie.
4,0Student w dobrym stopniu zna zagadnienie związane z bezpieczeństwem chemicznym i przepisy je regulujące. W zakresie wyrażania wiedzy student wykazuje się samodzielnością, ale popełnia istotne błędy. W stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student w dobrym stopniu zna zagadnienie związane z bezpieczeństwem chemicznym i przepisy je regulujące. W zakresie wyrażania wiedzy student wykazuje się samodzielnością. Popełnia jedynie mało znaczace błędy. W stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student zna zagadnienie związane z bezpieczeństwem chemicznym i przepisy je regulujące. W zakresie wyrażania wiedzy student wykazuje się dużą samodzielnością. Nie popełnia błędów. W stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O2.4_W04zna i opisuje badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z badaniami podstawowymi i pomocniczymi stosowanymi w ocenie toksyczności
Treści programoweT-W-3Ocena toksyczności substancji chemicznych. Rodzaje i kierunki badań. Badania podstawowe i pomocnicze. Toksyczność ostra – metody klasyczne i alternatywne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna badań stosowanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków i nie potrafi ich opisać; popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi wymienić część badań podstawowych i pomocniczych stosowanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków, ale podczas ich opisywania popełnia bardzo dużo błedów. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi wymienić wiekszość badań podstawowych i pomocniczych stosowanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków, ale podczas ich opisywania popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi wymienić badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności ksenobiotyków. Podczas ich opisywania popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi wymienić badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności ksenobiotyków. Student potrafi je opisać bez popełnianie większych błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i opisać badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności ksenobiotyków. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O2.4_K01jest świadomy zagrożeń wynikajacych ze stosowania substancji chemicznych i rozumie potrzebę wykonywania badań służacych ocenie szkodliwego działania w stosunku do ludzi, zwierząt i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z badaniami podstawowymi i pomocniczymi stosowanymi w ocenie toksyczności
C-4zapoznanie studentów z mechanizmami działania toksycznego substancji
C-2zaponanie z klasycznymi metodami in vivo wykorzystywanych w badaniach toksyczności ksenobiotyków
Treści programoweT-W-1Wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykometrycznych. Główne organizacje promujące metody alternatywne w świecie. Bazy danych o technikach in vitro stosowanych w toksykologii.
T-W-8Klasyfikacja i oznakowanie substancji chemicznych.
T-W-4Ocena toksyczności substancji chemicznych. Metody in vivo i in vitro w badaniu działania drażniącego i żrącego na skórę, działania drażniącego na oczy i działania uczulającego na skórę.
T-W-2Mechanizmy działania toksycznego ksenobiotyków.
T-W-5Badanie toksyczności dawki powtarzanej. Metody stosowane w ocenie genotoksyczności, rakotwórczości, neurotoksyczności, wpływu na rozrodczość, płodność i potomstwo.
T-W-3Ocena toksyczności substancji chemicznych. Rodzaje i kierunki badań. Badania podstawowe i pomocnicze. Toksyczność ostra – metody klasyczne i alternatywne.
T-W-6Ocena toksyczności związku na podstawie zależności miedzy jego budową chemiczną a aktywnością biologiczną. Czynniki wpływające na toksyczność. Czynniki genetyczne a kumulacja związków chemicznych. Czynniki genetyczne zwiększające wrażliwość na związki chemiczne.
T-W-7Bezpieczeństwo chemiczne. Ważniejsze przepisy regulujące zagadnienie bezpieczeństwa chemicznego.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena aktywności i postawy względem omawianych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy zagrożeń wynikających ze stosowania substancji chemicznych. Nie rozumie potrzeby wykonywania badań służących ocenie działania szkodliwego substancji chemicznych.
3,0Student jest w niewielkim stopniu świadomy zagrożeń wynikających ze stosowania substancji chemicznych. Wykazuje niewielkie zainteresowanie celowością badań służących ocenie działania szkodliwego substancji chemicznych.
3,5Student jest w średnim stopniu świadomy zagrożeń wynikających ze stosowania substancji chemicznych. Wykazuje niewielkie zainteresowanie celowością badań służących ocenie działania szkodliwego substancji chemicznych i w niewielkim stopniu rozumie potrzebę wykonywania tych badań.
4,0Student jest w dobrym stopniu świadomy zagrożeń wynikających ze stosowania substancji chemicznych. Wykazuje zainteresowanie celowością badań służących ocenie działania szkodliwego substancji chemicznych. Wykazuje średnie zrozumienie potrzeby wykonywania tych badań.
4,5Student jest w dobrym stopniu świadomy zagrożeń wynikających ze stosowania substancji chemicznych. Wykazuje zainteresowanie celowością badań służących ocenie działania szkodliwego substancji chemicznych. Wykazuje duże zrozumienie potrzeby wykonywania tych badań.
5,0Student jest w pełni świadomy zagrożeń wynikających ze stosowania substancji chemicznych. Wykazuje duże zainteresowanie celowością badań służących ocenie działania szkodliwego substancji chemicznych. Rozumie i wyjaśnia potrzebę wykonywania tych badań.