Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Ekotoksykologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekotoksykologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | - znajomość zagadnień z biochemii, fizjologii, ekologii i ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z ważniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów |
C-2 | zapoznanie studentów z losami wybranych substancji w organizmach zwierzęcych oraz w ekosystemach wodnych i lądowych |
C-3 | zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na toksyczność substancji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Zanieczyszczenia i ich losy w ekosystemach wodnych i lądowych | 2 |
T-W-2 | Czynniki wpływające na toksyczność substancji. | 1 |
T-W-3 | Losy trucizn w organizmie. | 1 |
T-W-4 | Wpływ zanieczyszczeń na organizmy. Skutki interakcji toksykologicznych. | 2 |
T-W-5 | Losy związków organicznych, metali i izotopów promieniotwórczych w organizmach i ekosystemach wodnych i lądowych. | 4 |
T-W-6 | Wpływ zanieczyszczenia środowiska na rozwój chorób nowotworowych. | 2 |
T-W-7 | Mechanizmy działanie toksycznego. Ewolucja odporności na zanieczyszczenia środowiska. | 2 |
T-W-8 | Trucizny pochodzenia zwierzęcego. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie wskazanej literatury | 7 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O2.1_W01 charakteryzuje ważniejsze ksenobiotyki/trucizny i omawia ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów | ZO_1A_W05, ZO_1A_W07 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06 | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
ZO_1A_ZO-S-O2.1_W02 omawia losy wybranych substancji w organizmach zwierzęcych oraz w ekosystemach wodnych i lądowych | ZO_1A_W05, ZO_1A_W07 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06 | — | C-2 | T-W-5, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
ZO_1A_ZO-S-O2.1_W03 wymienia i omawia czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków | ZO_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W04 | — | C-3 | T-W-2, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O2.1_K01 rozumie ryzyko wynikające z obecności w środowisku substancji szkodliwych | ZO_1A_K03 | R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O2.1_W01 charakteryzuje ważniejsze ksenobiotyki/trucizny i omawia ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów | 2,0 | Student wymienia ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Nie potrafi omówić ich wpływu na biotyczne składowe ekosystemów. |
3,0 | Student wymienia ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe. Potrafi scharakteryzować tylko niektóre z nich. Popełnia dużo błędów. Nie potrafi omówić ich wpływu na biotyczne składowe ekosystemów. | |
3,5 | Student wymienia ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe. Potrafi poprawnie scharakteryzować niektóre z nich. Student, z dużą pomocą nauczyciela, omawia wpływ niektórych trucizn środowiskowych na biotyczne składowe ekosystemów. | |
4,0 | Student wymienia ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe. Potrafi poprawnie scharakteryzować większość z nich. Student, z niewielką pomocą nauczyciela, omawia wpływ niektórych trucizn środowiskowych na biotyczne składowe ekosystemów. | |
4,5 | Student wymienia ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe. Potrafi poprawnie je scharakteryzować. Student wyjaśnia wpływ omawianych na zajęciach trucizn środowiskowych na biotyczne składowe ekosystemów. Popełnia jedynie mało znaczące błędy. | |
5,0 | Student wymienia ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe. Potrafi poprawnie i samodzielnie je scharakteryzować, a także wyjaśnić wpływ omawianych na zajęciach trucizn środowiskowych na biotyczne składowe ekosystemów. | |
ZO_1A_ZO-S-O2.1_W02 omawia losy wybranych substancji w organizmach zwierzęcych oraz w ekosystemach wodnych i lądowych | 2,0 | Student nie potrafi wyjasnić jakim procesom i przemianom podlegają trucizny w organizmie i w środowisku. Student wykazuje obojetność w zakresie poruszanej tematyki. |
3,0 | Student w niewielkim zakresie potrafi wyjaśniś jakim procesom i przemianom podlegają trucizny w organizmie i w środowisku. Student podczas wyrażania wiedzy popełnia dużo znaczących błędów. Student wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
3,5 | Student potrafi wymienić i omówic tylko część procesów i przemian, jakim podlegają trucizny w środowisku i po wniknięciu do organizmu. Student podczas wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
4,0 | Student potrafi wymienić i omówić większość procesów i przemian, jakim podlegają trucizny w środowisku i po wniknięciu do organizmu. Student podczas wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów. W stosunku do poruszanej tematyki wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student samodzielnie omawia losy trucizn i przemiany, jakim podlegają w środowisku i po wniknięciu do organizmu. Student podczas wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. W stosunku do poruszanej tematyki wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student samodzielnie i bezbłędnie omawia losy trucizn i przemiany, jakim podlegają w środowisku i po wniknięciu do organizmu. Student podczas wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy.Wykazuje dużą ciekawość poznawczą i zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych. | |
ZO_1A_ZO-S-O2.1_W03 wymienia i omawia czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków | 2,0 | Student nie potrafi omówić zmienności toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student, przy dużej pomocy nauczyciela, wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (uwzględnia tylko cześć tych czynników - biol., chem., fiz.). W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
3,5 | Student, z pomocą nauczyciela, wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (uwzględnie tylko cześć tych czynników - biol., chem., fiz.). W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
4,0 | Student, w miarę samodzielnie, wyjaśnia zmienność toksyczności okreslonych substancji pod wpływem różnych czynników (uwzględnia większość czynników - biol., chem., fiz.). W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
4,5 | Student samodzielnie wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem róznych czynników (biologicznych, chemicznych, fizycznych). W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duze zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
5,0 | Student samodzielnie wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (biologicznych, chemicznych, fizycznych). W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O2.1_K01 rozumie ryzyko wynikające z obecności w środowisku substancji szkodliwych | 2,0 | Student nie rozumie ryzyka wynikającego z obecności w śrosowisku substancji szkodliwych. Nie wykazuje zainteresowania problemami środowiskowymi. |
3,0 | Student w niewielkim stopniu rozumie ryzyko wynikające z obecności w śrosowisku substancji szkodliwych. Nie wykazuje zainteresowania problemami środowiskowymi. | |
3,5 | Student w małym stopniu rozumie ryzyko wynikające z obecności w śrosowisku substancji szkodliwych. Student wykazuje małe zainteresowanie problemami środowiskowymi. | |
4,0 | Student w średnim stopniu rozumie ryzyko wynikające z obecności w śrosowisku substancji szkodliwych. Student wykazuje średnie zainteresowanie problemami środowiskowymi. | |
4,5 | Student w dużym stopniu rozumie ryzyko wynikające z obecności w śrosowisku substancji szkodliwych. Student wykazuje duże zainteresowanie problemami środowiskowymi. | |
5,0 | Student w pełni rozumie ryzyko wynikające z obecności w śrosowisku substancji szkodliwych. Student wykazuje duże zainteresowanie problemami środowiskowymi i ciekawość poznawczą w zakresie tematyki przedmiotu. |
Literatura podstawowa
- Namieśnik J. (red), Zarys ekotoksykologii, Eco-Pharma, Gdańsk, 1995
- Manahan S., Toksykologia środowiska, PWN, Warszawa, 2006
- Walker c., Hopkin S., Sibly R., Peakall D, Podstawy ekotoksykologii, PWN, Warszawa, 2002