Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie zwierząt w rekreacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie zwierząt w rekreacji
Specjalność Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Sulik <Malgorzata.Sulik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie z przedmiotów Użytkowanie i hodowla koni, Pies i jego rola w społeczeństwie, Hodowla i użytkowanie psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zaznajomienie z formami rekreacji z wykorzystaniem koni i psów
C-2orientacja w zasadach doboru i szkolenia zwierząt dla potrzeb rekreacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Możliwośći rekreacji z psami. Obidience – posłuszeństwo sportowe. Historia obidience. regulamin zawodów obidience. Zasady udziału w zawodach i egzaminach w klasie 0, 1 i 2. Zasady udziału w zawodach i próbach obidience C.A.C.I.OB. Rodzaje szkoleń: IPO (Internationale Prüfung Ordnung), PSO (pies stróżująco obronny) i PSW (pies stróżująco wartowniczy) Regulamin IPO – praca węchowa, posłuszeństwo, obrona – metody pracy. PSO – obrona właściciela -metody pracy. PSW - pilnowanie obejścia – metody pracy.2
T-A-2Podstawy pozytywnego szkolenia psów. Rola pozytywnego wzmocnienia w szkoleniu. Metoda klikerowa. Agility - historia i zasady przeprowadzania. Trening agility. Przeszkody w agility: stacjonaty, huśtawka, tunel miękki , wiadukt , mur, ściana, koło, stół , slalom, skok w dal, kładka, tunel sztywny.1
T-A-3Dogdancing, flyball, dog Frisbee. Psie wyścigi: coursingi, zaprzęgi psie Coursingi – historia i zasady ich prowadzenie. Open coursing, encloused coursing, plumpton coursing i speed coursing – zasady i różnice przeprowadzania wyścigów. Polski Związek Sportu Psich Zaprzęgów. Sprint, wyścigi dystansowe I canicross.1
T-A-4Pony games – gry i zabawy na kucach. Dobór koni, rodzaje i zasady przeprowadzania konkurencji . Końskie agility – budowa toru przeszkód, zasady rozgrywania konkurencji, dobór koni.1
5
wykłady
T-W-1Rekreacja – definicja i formy. Rola zwierząt w rekreacji człowieka. Gatunki zwierząt wykorzystywane w rekreacji. Organizacje promujące rekreację ze zwierzętami. Rozwój rekreacyjno-sportowego użytkowania koni i psów na świecie i w Polsce.1
T-W-2Psy w myślistwie. Rasy predysponowane do myślistwa . Konkursy myśliwskie (tropienie, norowanie). Szkolenie psów myśliwskich. Psy i pasterstwo. Próba instynktu pasterskiego (PIP). Test pracy psów pasterskich styl angielski (HWT CS) i farmerski (HWT TS). Egzaminy pracy psów pasterskich (PPP I, II i III). Zawody pasterskie w stylu angielskim.1
T-W-3Zasady doboru koni do rekreacji - eksterier, cechy motoryczne i psychiczne. Etapy szkolenia konia i jeźdźca w ramach rekreacji. Zasady prowadzenia jazd rekreacyjnych - jazda z jeźdźcami początkującymi na lonży i ujeżdżalni. Jazda z jeźdźcami zaawansowanymi na ujeżdżalni i w terenie.2
T-W-4Górska turystyka jeździecka. Dobór koni. Organizacja rajdów turystycznych jedno- i wielodniowych.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2udział w konsultacjach2
A-A-3samodzielne studiowanie zagadnień i przygotowanie do zaliczenia pisemnego22
A-A-4zaliczenie pisemne1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2samodzielne studiowanie zagadnień i przygotowanie do zaliczenia pisemnego22
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4zaliczenie pisemne1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-3film
M-4pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: 2 kolokwia cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_W01
student wymienia i charakteryzuje formy aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni, zna zasady doboru zwierząt do rekreacji
ZO_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W04C-2, C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-4, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_W01
student wymienia i charakteryzuje formy aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni, zna zasady doboru zwierząt do rekreacji
2,0
3,0student wymienia i charakteryzuje większość form aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni, zna większość zasad doboru zwierząt do rekreacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pruchniewicz W., Akademia Jeździecka cz.1, Chaber PR Akademia Jeździecka, Warszawa, 2003
  2. Krzemień P, Górska turystyka jeździecka, PTTK, Kraków, 1998
  3. Wimmer-Kieckbusch K., Wolny czas z psem, Multico, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. periodyki temtyczne z zakresu użytkowania koni i psów

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Możliwośći rekreacji z psami. Obidience – posłuszeństwo sportowe. Historia obidience. regulamin zawodów obidience. Zasady udziału w zawodach i egzaminach w klasie 0, 1 i 2. Zasady udziału w zawodach i próbach obidience C.A.C.I.OB. Rodzaje szkoleń: IPO (Internationale Prüfung Ordnung), PSO (pies stróżująco obronny) i PSW (pies stróżująco wartowniczy) Regulamin IPO – praca węchowa, posłuszeństwo, obrona – metody pracy. PSO – obrona właściciela -metody pracy. PSW - pilnowanie obejścia – metody pracy.2
T-A-2Podstawy pozytywnego szkolenia psów. Rola pozytywnego wzmocnienia w szkoleniu. Metoda klikerowa. Agility - historia i zasady przeprowadzania. Trening agility. Przeszkody w agility: stacjonaty, huśtawka, tunel miękki , wiadukt , mur, ściana, koło, stół , slalom, skok w dal, kładka, tunel sztywny.1
T-A-3Dogdancing, flyball, dog Frisbee. Psie wyścigi: coursingi, zaprzęgi psie Coursingi – historia i zasady ich prowadzenie. Open coursing, encloused coursing, plumpton coursing i speed coursing – zasady i różnice przeprowadzania wyścigów. Polski Związek Sportu Psich Zaprzęgów. Sprint, wyścigi dystansowe I canicross.1
T-A-4Pony games – gry i zabawy na kucach. Dobór koni, rodzaje i zasady przeprowadzania konkurencji . Końskie agility – budowa toru przeszkód, zasady rozgrywania konkurencji, dobór koni.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rekreacja – definicja i formy. Rola zwierząt w rekreacji człowieka. Gatunki zwierząt wykorzystywane w rekreacji. Organizacje promujące rekreację ze zwierzętami. Rozwój rekreacyjno-sportowego użytkowania koni i psów na świecie i w Polsce.1
T-W-2Psy w myślistwie. Rasy predysponowane do myślistwa . Konkursy myśliwskie (tropienie, norowanie). Szkolenie psów myśliwskich. Psy i pasterstwo. Próba instynktu pasterskiego (PIP). Test pracy psów pasterskich styl angielski (HWT CS) i farmerski (HWT TS). Egzaminy pracy psów pasterskich (PPP I, II i III). Zawody pasterskie w stylu angielskim.1
T-W-3Zasady doboru koni do rekreacji - eksterier, cechy motoryczne i psychiczne. Etapy szkolenia konia i jeźdźca w ramach rekreacji. Zasady prowadzenia jazd rekreacyjnych - jazda z jeźdźcami początkującymi na lonży i ujeżdżalni. Jazda z jeźdźcami zaawansowanymi na ujeżdżalni i w terenie.2
T-W-4Górska turystyka jeździecka. Dobór koni. Organizacja rajdów turystycznych jedno- i wielodniowych.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2udział w konsultacjach2
A-A-3samodzielne studiowanie zagadnień i przygotowanie do zaliczenia pisemnego22
A-A-4zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2samodzielne studiowanie zagadnień i przygotowanie do zaliczenia pisemnego22
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_W01student wymienia i charakteryzuje formy aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni, zna zasady doboru zwierząt do rekreacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2orientacja w zasadach doboru i szkolenia zwierząt dla potrzeb rekreacji
C-1zaznajomienie z formami rekreacji z wykorzystaniem koni i psów
Treści programoweT-W-1Rekreacja – definicja i formy. Rola zwierząt w rekreacji człowieka. Gatunki zwierząt wykorzystywane w rekreacji. Organizacje promujące rekreację ze zwierzętami. Rozwój rekreacyjno-sportowego użytkowania koni i psów na świecie i w Polsce.
T-W-4Górska turystyka jeździecka. Dobór koni. Organizacja rajdów turystycznych jedno- i wielodniowych.
T-W-3Zasady doboru koni do rekreacji - eksterier, cechy motoryczne i psychiczne. Etapy szkolenia konia i jeźdźca w ramach rekreacji. Zasady prowadzenia jazd rekreacyjnych - jazda z jeźdźcami początkującymi na lonży i ujeżdżalni. Jazda z jeźdźcami zaawansowanymi na ujeżdżalni i w terenie.
T-W-2Psy w myślistwie. Rasy predysponowane do myślistwa . Konkursy myśliwskie (tropienie, norowanie). Szkolenie psów myśliwskich. Psy i pasterstwo. Próba instynktu pasterskiego (PIP). Test pracy psów pasterskich styl angielski (HWT CS) i farmerski (HWT TS). Egzaminy pracy psów pasterskich (PPP I, II i III). Zawody pasterskie w stylu angielskim.
T-A-4Pony games – gry i zabawy na kucach. Dobór koni, rodzaje i zasady przeprowadzania konkurencji . Końskie agility – budowa toru przeszkód, zasady rozgrywania konkurencji, dobór koni.
T-A-3Dogdancing, flyball, dog Frisbee. Psie wyścigi: coursingi, zaprzęgi psie Coursingi – historia i zasady ich prowadzenie. Open coursing, encloused coursing, plumpton coursing i speed coursing – zasady i różnice przeprowadzania wyścigów. Polski Związek Sportu Psich Zaprzęgów. Sprint, wyścigi dystansowe I canicross.
T-A-1Możliwośći rekreacji z psami. Obidience – posłuszeństwo sportowe. Historia obidience. regulamin zawodów obidience. Zasady udziału w zawodach i egzaminach w klasie 0, 1 i 2. Zasady udziału w zawodach i próbach obidience C.A.C.I.OB. Rodzaje szkoleń: IPO (Internationale Prüfung Ordnung), PSO (pies stróżująco obronny) i PSW (pies stróżująco wartowniczy) Regulamin IPO – praca węchowa, posłuszeństwo, obrona – metody pracy. PSO – obrona właściciela -metody pracy. PSW - pilnowanie obejścia – metody pracy.
T-A-2Podstawy pozytywnego szkolenia psów. Rola pozytywnego wzmocnienia w szkoleniu. Metoda klikerowa. Agility - historia i zasady przeprowadzania. Trening agility. Przeszkody w agility: stacjonaty, huśtawka, tunel miękki , wiadukt , mur, ściana, koło, stół , slalom, skok w dal, kładka, tunel sztywny.
Metody nauczaniaM-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-4pokaz
M-3film
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: 2 kolokwia cząstkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wymienia i charakteryzuje większość form aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni, zna większość zasad doboru zwierząt do rekreacji
3,5
4,0
4,5
5,0