Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Pies i jego rola w społeczeństwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pies i jego rola w społeczeństwie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 6 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rolą i miejscem psa w życiu codziennym i służbie człowieka |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka i pochodzenie psa domowego. Przesłanki i fazy udomowienia psa | 2 |
T-W-2 | Pies w służbie człowieka. Pojęcie psa towarzyszącego i pracującego | 2 |
T-W-3 | Ważniejsze kierunki użytkowania psa | 2 |
T-W-4 | Rola psa w kształtowaniu prawidłowych postaw w rozwoju dziecka | 2 |
T-W-5 | Pies a prawo, właściciel psa a prawo | 2 |
T-W-6 | Przyczyny i sposoby zapobiegania bezdomności wśród psów | 2 |
T-W-7 | Prawny i etyczny kodeks dobrego hodowcy psów | 2 |
T-W-8 | Pies w relacjach z otoczeniem oraz miejsce psa w ludzkim stadzie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 5 |
A-W-3 | Analiza aktów prawnych pod kątem praw zwierząt | 3 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-W-6 | Zaliczenie pisemne zajęć | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Pogadanka na temat przyczyn i sposobów zapobiegania bezdomności psów w TOZ-ie lub Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt |
M-3 | Dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji przygotowanych przez studentów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas trwania kursu |
S-2 | Ocena formująca: Ocena postaw studenta dokonywana w czasie trwania zajęć |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_A1_W01 Student jest w stanie definiować i opisywać korzyści, jakie niesie dla gatunku Homo sapiens kontakt z Canis lupus f. domestica | ZO_2A_W08, ZO_2A_W02 | R2A_W02, R2A_W06, R2A_W08 | InzA2_W03 | C-1 | T-W-8, T-W-2, T-W-3 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
ZO_2A_A1_W02 Student charakteryzuje typy użytkowe psów, wylicza rasy predysponowane do określonych zadań | ZO_2A_W08, ZO_2A_W02 | R2A_W02, R2A_W06, R2A_W08 | InzA2_W03 | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_A1_U01 Student posiada umiejętność stosowania zasad humanizmu i etyki związanej z kontaktem z psem | ZO_2A_U02 | R2A_U01, R2A_U07 | InzA2_U03 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_A1_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za zdrowie i życie naszych "braci mniejszych" | ZO_2A_K07, ZO_2A_K09, ZO_2A_K08 | R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-7 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
ZO_2A_A1_K02 Ma świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych | ZO_2A_K08 | R2A_K05, R2A_K06 | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-7 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_A1_W01 Student jest w stanie definiować i opisywać korzyści, jakie niesie dla gatunku Homo sapiens kontakt z Canis lupus f. domestica | 2,0 | Student nie jest w stanie podać żadnych korzyści jakie niesie dla człowieka kontakt z psem |
3,0 | Student jest w stanie wymienić kilka korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem | |
3,5 | Student jest w stanie wymienić korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem, niektóre z nich potrafi opisać | |
4,0 | Student jest w stanie wymienić korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem, niektóre z nich potrafi opisać podając przykłady | |
4,5 | Student jest w stanie wymienić korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem, kilka z nich potrafi opisać podając przykłady | |
5,0 | Student jest w stanie definiować i opisywać wiele korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem, wiele z nich potrafi poprzeć przykładami | |
ZO_2A_A1_W02 Student charakteryzuje typy użytkowe psów, wylicza rasy predysponowane do określonych zadań | 2,0 | Student nie zna żadnych typów użytkowych psów |
3,0 | Student potrafi wymienić kilka typów użytkowych psów | |
3,5 | Student wymienia i charakteryzuje kilka typów użytkowych psów | |
4,0 | Student charakteryzuje typy użytkowe psów, podaje przykłady rasy predysponowanych do określonych zadań | |
4,5 | Student charakteryzuje typy użytkowe psów, wylicza rasy predysponowane do określonych zadań | |
5,0 | Student charakteryzuje typy użytkowe psów, wylicza rasy predysponowane do określonych zadań, potrafi to uzasadnić |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_A1_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za zdrowie i życie naszych "braci mniejszych" | 2,0 | Student nie ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i życie psa |
3,0 | Student ma nikłą świadomość odpowiedzialności za zdrowie i życie psa | |
3,5 | Student ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i życie psa | |
4,0 | Student ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i życie psa | |
4,5 | Student ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i życie psa | |
5,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za zdrowie i życie naszych "braci mniejszych", czuje się odpowiedzialny za bezdomne psy | |
ZO_2A_A1_K02 Ma świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych | 2,0 | Nie ma świadomości niebezpieczeństwa w pracy z psami |
3,0 | Ma nikłą świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; nie wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych | |
3,5 | Ma małą świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych | |
4,0 | Ma świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych | |
4,5 | Ma dużą świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych | |
5,0 | Ma świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych, potrafi opisać niebezpieczeńswta płynące z pracy z psami |
Literatura podstawowa
- Fisher J., Okiem psa, PWRiL, Warszawa, 1994
- Kilcommons B., Wilson S., Mój pies świadczy o mnie, Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1996
- Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
- Morris D., Dlaczego pies merda ogonem, Książka i Wiedza, Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- Krämer E., Psy, rasy: charakter i utrzymanie, MULTICO, Warszawa, 1997
- Räber H., Encyklopedia psów rasowych, MULTICO, Warszawa, 2000