Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych

Sylabus przedmiotu Organizacja hodowli i metody doskonalenia pszczół:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja hodowli i metody doskonalenia pszczół
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Genetyka zwierząt i metody hodowlane, pszczelnictwo

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z organizacja hodowli pszczół w Polsce, programem i metodami doskonalenia pszczół, podgatunkami pszczół objętymi programem, dokumentacją hodowlaną,

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Księgi hodowlane i zasady wpisu do ksiag2
T-A-2Wzorzec hodowlany dla linii pszczół2
T-A-3Wzorce dla linii hodowlanych pszczół rasy (podgatunku) : środkowoeurpejskiej, kraińskiej, kaukaskiej4
T-A-4Dokumentacja hodowlana4
T-A-5Ocena morfometryczna linii hodowlanych pszczół2
T-A-6Zalizczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Organizacja hodowli pszczół w kraju. Zadania Wydziału Kontroli i Rozrodu Pszczół KCHZ.Krajowy program hodowlany genetycznego doskonalenia pszczół, zasady opracowania i nowelizacji1
T-W-2Pasieki hodowlane i zachowawcze. Rodzaje matek rozprowadzanych przez pasieki realizujace programy hodowlane1
T-W-3Podgatunki pszczół objęte programem hodowlanym. Zasady pracy hodowlanej. Ocena wartośći użytkowej stacjonarna i terenowa.1
T-W-4Metody oceny wartosci hodowlanej: sposób prowadzenia selekcji i doboru.1
T-W-5Zakres wykorzystania matek pochodzacych z importu, innych linii hodowlanych i matek bez pochodzenia1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zaliczenia10
A-A-3przygotowanie prezentacji4
A-A-4konsultacje1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykladach5
A-W-2studiowanie literatury8
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4konsultacje1
A-W-5Zaliczenie wykladów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład - prezentacja z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
M-2film
M-3dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywnośc na zajęciach
S-2Ocena formująca: przygotowanie prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O2.3_W01
ma wiedzę o organizcji hodowli pszczół w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju
ZO_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W04C-1T-W-2, T-W-4M-2, M-3, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O2.3_U01
potrafi organizować i prowadzić pasieki hdowlane i zachowawcze oraz prowadzić dokumentacje hodowlaną
ZO_2A_U11R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1M-1, M-2S-3
ZO_2A_HZG-O2.3_U02
potrafi prowadzić dokumentacje hodowlaną
ZO_2A_U11R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-W-2M-2, M-3, M-1S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O2.3_W01
ma wiedzę o organizcji hodowli pszczół w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju
2,0nie ma wiedzy o organizacji hodowli pszczół w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół uzytkowanych w kraju
3,0ma podstawową wiedzę o organizacji hodowli pszczól w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszcół uzytkowanych w kraju
3,5ma zadawalająca wiedzę o organizacji hodowli w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju
4,0ma dobrą wiedzę o organizacji hodowli pszczól w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju
4,5ma ponad dobrą wiedzę o organizacji hodowli pszczól w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju
5,0ma pełną wiedzę o organizcji hodowli pszczół w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O2.3_U02
potrafi prowadzić dokumentacje hodowlaną
2,0nie potrafi prowadzić dokumentacji hodowlanej
3,0w stopniu podstawowym ma umejetność prowadzenia dokymentacji hodowlanej
3,5ma zadawalającą umiejetność prowadzenia dokumentacji hodowanej
4,0ma dobrą umiejetność prowadzenia dokumentacji hodowlanej
4,5ma ponad odbrą umiejetność prowadzenia dokumentacji hodowlanej
5,0ma pełną umiejetność prowadzenia dokumentacji hodowlanej

Literatura podstawowa

  1. Wilde J., Prabucki J. red, Hodowla pszczół, PWRiL, Poznań, 2008, pierwszy

Literatura dodatkowa

  1. Troszkiewicz J., Informator o hodowli pszczół, KCHZ, Warszawa, 2006, pierwsze

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Księgi hodowlane i zasady wpisu do ksiag2
T-A-2Wzorzec hodowlany dla linii pszczół2
T-A-3Wzorce dla linii hodowlanych pszczół rasy (podgatunku) : środkowoeurpejskiej, kraińskiej, kaukaskiej4
T-A-4Dokumentacja hodowlana4
T-A-5Ocena morfometryczna linii hodowlanych pszczół2
T-A-6Zalizczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja hodowli pszczół w kraju. Zadania Wydziału Kontroli i Rozrodu Pszczół KCHZ.Krajowy program hodowlany genetycznego doskonalenia pszczół, zasady opracowania i nowelizacji1
T-W-2Pasieki hodowlane i zachowawcze. Rodzaje matek rozprowadzanych przez pasieki realizujace programy hodowlane1
T-W-3Podgatunki pszczół objęte programem hodowlanym. Zasady pracy hodowlanej. Ocena wartośći użytkowej stacjonarna i terenowa.1
T-W-4Metody oceny wartosci hodowlanej: sposób prowadzenia selekcji i doboru.1
T-W-5Zakres wykorzystania matek pochodzacych z importu, innych linii hodowlanych i matek bez pochodzenia1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zaliczenia10
A-A-3przygotowanie prezentacji4
A-A-4konsultacje1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykladach5
A-W-2studiowanie literatury8
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4konsultacje1
A-W-5Zaliczenie wykladów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O2.3_W01ma wiedzę o organizcji hodowli pszczół w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z organizacja hodowli pszczół w Polsce, programem i metodami doskonalenia pszczół, podgatunkami pszczół objętymi programem, dokumentacją hodowlaną,
Treści programoweT-W-2Pasieki hodowlane i zachowawcze. Rodzaje matek rozprowadzanych przez pasieki realizujace programy hodowlane
T-W-4Metody oceny wartosci hodowlanej: sposób prowadzenia selekcji i doboru.
Metody nauczaniaM-2film
M-3dyskusja
M-1wykład - prezentacja z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywnośc na zajęciach
S-2Ocena formująca: przygotowanie prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy o organizacji hodowli pszczół w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół uzytkowanych w kraju
3,0ma podstawową wiedzę o organizacji hodowli pszczól w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszcół uzytkowanych w kraju
3,5ma zadawalająca wiedzę o organizacji hodowli w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju
4,0ma dobrą wiedzę o organizacji hodowli pszczól w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju
4,5ma ponad dobrą wiedzę o organizacji hodowli pszczól w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju
5,0ma pełną wiedzę o organizcji hodowli pszczół w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O2.3_U01potrafi organizować i prowadzić pasieki hdowlane i zachowawcze oraz prowadzić dokumentacje hodowlaną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z organizacja hodowli pszczół w Polsce, programem i metodami doskonalenia pszczół, podgatunkami pszczół objętymi programem, dokumentacją hodowlaną,
Metody nauczaniaM-1wykład - prezentacja z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
M-2film
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O2.3_U02potrafi prowadzić dokumentacje hodowlaną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z organizacja hodowli pszczół w Polsce, programem i metodami doskonalenia pszczół, podgatunkami pszczół objętymi programem, dokumentacją hodowlaną,
Treści programoweT-A-5Ocena morfometryczna linii hodowlanych pszczół
T-A-2Wzorzec hodowlany dla linii pszczół
T-A-4Dokumentacja hodowlana
T-A-1Księgi hodowlane i zasady wpisu do ksiag
T-A-3Wzorce dla linii hodowlanych pszczół rasy (podgatunku) : środkowoeurpejskiej, kraińskiej, kaukaskiej
T-W-2Pasieki hodowlane i zachowawcze. Rodzaje matek rozprowadzanych przez pasieki realizujace programy hodowlane
Metody nauczaniaM-2film
M-3dyskusja
M-1wykład - prezentacja z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywnośc na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi prowadzić dokumentacji hodowlanej
3,0w stopniu podstawowym ma umejetność prowadzenia dokymentacji hodowlanej
3,5ma zadawalającą umiejetność prowadzenia dokumentacji hodowanej
4,0ma dobrą umiejetność prowadzenia dokumentacji hodowlanej
4,5ma ponad odbrą umiejetność prowadzenia dokumentacji hodowlanej
5,0ma pełną umiejetność prowadzenia dokumentacji hodowlanej