Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych
Sylabus przedmiotu Hodowla i użytkowanie gołębi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hodowla i użytkowanie gołębi | ||
Specjalność | Hodowla zwierząt gospodarskich | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu anatomii, fizjologii, genetyki oraz żywienia zwierząt. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z hodowlą oraz użytkowaniem gołębi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zapoczątkowanie hodowli gołębi. Wychów gołębi. Rozpoznawanie płci i wieku. | 2 |
T-A-2 | Żywienie gołębi, przygotowanie mieszanek paszowych, zapotrzebowanie gołębi na paszę, zadawanie karmy, pojenie. | 2 |
T-A-3 | Pomieszczenia dla gołębi. Typy gołębników oraz ich wyposażenie. | 2 |
T-A-4 | Zachowanie się gołębi, hierarchia w stadzie. Parowanie się gołębi, budowanie gniazda, wysiadywanie jaj. | 2 |
T-A-5 | Selekcja, metody kojarzenia gołębi. Wystawy gołębi pocztowych i ozdobnych. | 2 |
T-A-6 | Metody lotowania gołębi pocztowych. Organizacja lotów konkursowych. | 3 |
T-A-7 | Markery genetyczne wydolności powrotnolotowej. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pochodzenie i udomowienie gołębi. Historia hodowli gołębi, znaczenie we współczesnym świecie. | 2 |
T-W-2 | Budowa i części ciała. Ocena pokroju gołębi. Rozmnażanie się i rozwój gołębi. | 2 |
T-W-3 | Genetyczne podstawy doskonalenia cech gołębi. | 2 |
T-W-4 | Pochodzenie i klasyfikacja ras gołębi. Charakterystyka ras gołębi hodowanych w Polsce. | 2 |
T-W-5 | Orientacja gołębi w przestrzeni. | 2 |
T-W-6 | Gołębie pocztowe. | 2 |
T-W-7 | Chów i użytkowanie gołębi mięsnych, hodowla przemysłowa. | 2 |
T-W-8 | Zwierzęta drapieżne zagrażające gołębiom. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia materiału. | 10 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia materiału. | 10 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Film. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Wykład konwersatoryjny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_null_W01 Definiuje pochodzenie i udomowienie gołębi, znaczenie hodowli gołębi we współczesnym świecie. | ZO_2A_W04 | R2A_W03, R2A_W04 | — | C-1 | T-W-1 | M-3, M-1 | S-1 |
ZO_2A_null_W02 Charakteryzuje pochodzenie i klasyfikację ras gołębi. | ZO_2A_W09 | R2A_W05 | InzA2_W01, InzA2_W04 | C-1 | T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
ZO_2A_null_W03 Rozpoznaje części ciała gołębi. Definiuje rozmnażanie się i rozwój gołębi. | ZO_2A_W04 | R2A_W03, R2A_W04 | — | C-1 | T-W-2 | M-1 | S-1 |
ZO_2A_null_W04 Rozumie mechanizmy nawigacyjne, wykorzystywane przez gołębie pocztowe do orientacji w przestrzeni. | ZO_2A_W08 | R2A_W06 | — | C-1 | T-A-6, T-A-7, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_null_U01 Podejmuje działania związane z zapoczątkowaniem hodowli gołębi. Nakreśla szczegóły dotyczące wychowu gołębi, rozpoznawania płci i wieku. | ZO_2A_U11 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06 | InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-7 | M-3, M-4, M-2 | S-2 |
ZO_2A_null_U02 Prezentuje zasady żywienia gołębi. | ZO_2A_U12 | R2A_U01, R2A_U05, R2A_U06 | InzA2_U04, InzA2_U05 | C-1 | — | M-3, M-4, M-2 | S-2 |
ZO_2A_null_U03 Nakreśla metody lotowania gołębi pocztowych, zasady organizacji lotów konkursowych. | ZO_2A_U08 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U04, R2A_U07 | InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07 | C-1 | T-A-6, T-A-7, T-W-5, T-W-6 | M-3, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_null_K01 Ma świadomość zasad chowu i hodowli gołębi. | ZO_2A_K06 | R2A_K01, R2A_K04, R2A_K07 | InzA2_K01 | C-1 | T-A-1, T-A-6, T-A-3, T-A-2, T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-8 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_null_W01 Definiuje pochodzenie i udomowienie gołębi, znaczenie hodowli gołębi we współczesnym świecie. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_2A_null_W02 Charakteryzuje pochodzenie i klasyfikację ras gołębi. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_2A_null_W03 Rozpoznaje części ciała gołębi. Definiuje rozmnażanie się i rozwój gołębi. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_2A_null_W04 Rozumie mechanizmy nawigacyjne, wykorzystywane przez gołębie pocztowe do orientacji w przestrzeni. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_null_U01 Podejmuje działania związane z zapoczątkowaniem hodowli gołębi. Nakreśla szczegóły dotyczące wychowu gołębi, rozpoznawania płci i wieku. | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_2A_null_U02 Prezentuje zasady żywienia gołębi. | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_2A_null_U03 Nakreśla metody lotowania gołębi pocztowych, zasady organizacji lotów konkursowych. | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Peterfi S., Hodowla gołębi., PWRiL, Warszawa, 1982
- Nowicki B., Pawlina E., Dubiel A., Gołębie. Chów, hodowla, rasy., PWRiL, Warszawa, 1996, .
- Nowicki B., Pawlina E., Gołębie pocztowe., PWRiL, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Red., Album Gołębi Pocztowych i Rasowych, Wydawnictwo PIĘTKA, KATOWICE, 2006