Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt
Sylabus przedmiotu Wybrane elementy higieny człowieka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane elementy higieny człowieka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 19 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stylu życia |
C-2 | zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia |
C-3 | ukształtowanie umiejętności przewidywania i zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników srodowiskowych (biol., chem. i fiz.) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wpływ czynników środowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych. | 2 |
T-W-2 | Zachowania sprzyjające zdrowiu w różnych okresach życia człowieka. Choroby związane ze szkodliwym stylem życia (choroby układu krażenia, nowotwory, wypadki i urazy, uzależnienie). | 2 |
T-W-3 | Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii. | 2 |
T-W-4 | Znaczenie aktywnosci fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia. | 2 |
T-W-5 | Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia. | 3 |
T-W-6 | Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywnosci. | 4 |
T-W-7 | Jakość środowiska pracy. | 2 |
T-W-8 | Pozytywne i negatywne skutki promieniowania słonecznego. | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień związanych z higieną człowieka | 20 |
A-W-3 | opracowanie wskazanego tematu | 10 |
A-W-4 | przygotowanie sie do kolokwium | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, pogadanka |
M-2 | dyskusja |
M-3 | objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Warunkiem uzyskania zaliczenia jest pozytywny wynik testu końcowego. |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-A2.2_W01 omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz wyjaśnia sposoby ich zapobiegania | ZO_1A_W05, ZO_1A_W07 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06 | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-1 | M-2, M-1, M-3 | S-2 |
ZO_1A_ZO-S-A2.2_W02 objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu | ZO_1A_W05, ZO_1A_W07 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06 | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-4 | M-2, M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-A2.2_U01 analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska oraz proponuje sposoby ograniczenia ich negatywnego wpływu | ZO_1A_U09 | R1A_U06 | — | C-3 | T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-1 | M-2, M-1, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-A2.2_K01 wykazuje aktywną postawę w poszukiwaniu informacji dotyczących zachowań sprzyjających zdrowiu w różnych okresach życia człowieka | ZO_1A_K06 | R1A_K04, R1A_K07 | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-1 | M-2, M-1, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-A2.2_W01 omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz wyjaśnia sposoby ich zapobiegania | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie omówic czynników środowiskowych wpływających na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych. Nie potrafi wyjasnić sposobów ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student, przy dużej pomocy nauczyciela, omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych (omawia tylko niektóre czynniki). Ma znaczne problemy z omówieniem sposobów ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błedów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
3,5 | Student samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczace błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
4,0 | Student w miare samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych (samodzielnie omawia wiekszość z nich). Omawia sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów. Wykazuje duze zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
4,5 | Student samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczace błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
5,0 | Student samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrazania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyka i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych. | |
ZO_1A_ZO-S-A2.2_W02 objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie objaśnic zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo duzo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student, przy dużej pomocy nauczyciela, objaśnia niektóre z omawianych na zajęciach zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
3,5 | Student, przy pomocy nauczyciela, objaśnia wiekszość z omawianych na zajęciach zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
4,0 | Student w miarę samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu, przy czym samodzielnie omawia wiekszość z nich. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
4,5 | Student samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
5,0 | Student samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-A2.2_U01 analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska oraz proponuje sposoby ograniczenia ich negatywnego wpływu | 2,0 | Student nie potrafi, w oparciu o posiadana wiedze, analizowac zdrowotnych zagrożen wynikających z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska. Nie potrafi także zaproponować sposobów ograniczenia ich negatywnego wpływu. |
3,0 | Student, z dużą pomocą nauczyciela, analizuje zdrowotne zagrożenia wynikajace z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ. Popełnia bardzo dużo błędów. | |
3,5 | Student, z niewielką pomocą nauczyciela, analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczające ich wpływ. Popełnia dużo błędów. | |
4,0 | Student wykazuje jedynie niewielkie trudności w analizowaniu zagrożen wynikających z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczające ich wpływ. Popełnia niewiele błędów. | |
4,5 | Student samodzielnie analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczające ich wpływ. Popełnia przy tym jedynie mało znaczące błędy. | |
5,0 | Student samodzielnie analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczające ich wpływ. Nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-A2.2_K01 wykazuje aktywną postawę w poszukiwaniu informacji dotyczących zachowań sprzyjających zdrowiu w różnych okresach życia człowieka | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylna wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań w zakresie zdobywania informacji dotyczących zachowań sprzyjających zdrowiu, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojetną) wobec działań proponowanych przez nauczyciela. | |
3,5 | Student nie unika podejmowania działań w zakresie zdobywania informacji dotyczących zachowań sprzyjających zdrowiu, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec działań proponowanych przez nauczyciela. | |
4,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje sie spontanicznie. | |
4,5 | Student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł, ale i organizuje ja w pewien sposób wykazujac przy tym przychylna postawę wobec działań proponowanych przez nauczyciela. | |
5,0 | Student samodzielnie i spontanicznie rozpoczyna danego rodzaju działania w zakresie zdobywania informacji dotyczących zachowań sprzyjających zdrowiu. |
Literatura podstawowa
- Kolarzyk E. (red.), Wybrane problemy higieny i ekologii człowieka, Wyd. UJ, Kraków, 2008