Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Utrzymanie i hodowla zwierząt futerkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Utrzymanie i hodowla zwierząt futerkowych
Specjalność Zootechnika
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 3,00,41zaliczenie
wykładyW7 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii zwierząt na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze).
C-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych
C-3Przybliżenie studentom wiedzy na temat właściwości futer naturalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa przewodu pokarmowego zwierząt futerkowych i zapotrzebowanie pokarmowe mięsożernych i roślinożernych zwierząt futerkowych2
T-L-2Pochodzenie, występowanie oraz budowa mięsożernych zwierząt futerkowych2
T-L-3Pochodzenie, występowanie oraz budowa roślinożernych zwierząt futerkowych2
T-L-4Użytkowanie mięsne zwierząt futerkowych roślinożernych2
T-L-5Układanie dawek pokarmowych dla lisów i norek2
T-L-6Układanie planów kryć norek i lisów. Zadania praktyczne z uzytkowania rozrodczego zwierząt futerkowych2
T-L-7Praktyczna ocena pokroju zwierząt futerkowych2
T-L-8Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Genetyczne uwarunkowanie zmienności barwy norek, lisów pospolitych i polarnych1
T-W-2Genetyczne uwarunkowanie zmienności barwy zwierząt futerkowych roślinożernych2
T-W-3Właściwości okrywy włosowej zwierząt futerkowych. Użytkowanie futrzarskie zwierząt futerkowych. Brokowanie skór3
T-W-4Użytkowanie rozrodcze zwierząt futerkowych.2
T-W-5Lokalizacja i wyposażenie ferm zwierząt futerkowych.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach40
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu23
A-L-3Uczestnictwo w konsultacjach12
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów i ćwiczeń15
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie litaratury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
M-6Pokaz skór zwierząt futerkowych
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Układanie dawek pokarmowych dla zwierząt futerkowych
S-2Ocena formująca: Obliczanie zadań związanych z rozrodem zwierząt
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-D3_W01
Student opisuje biologię zwierząt futerkowych, zna ich pochodzenie i właściwoości futerkowe
ZO_1A_W01, ZO_1A_W14R1A_W01, R1A_W05, R1A_W06C-2, C-3, C-1T-L-2, T-L-7, T-L-4, T-L-3, T-L-8, T-W-5, T-W-3M-2, M-1, M-4, M-7, M-6, M-5S-3
ZO_1A_ZO-S-D3_W02
Student zna mechanim rozrodu, selekcji i dziedziczenia cech użytkowych zwierząt futerkowych
ZO_1A_W04, ZO_1A_W12R1A_W04, R1A_W05C-1T-L-6, T-L-8, T-W-4, T-W-2, T-W-1M-3, M-2, M-1, M-7, M-5S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-D3_U01
Student potrafi ułozyć dawkę pokarmową dla zwierząt futerkowych
ZO_1A_U16, ZO_1A_U10R1A_U01, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06C-2, C-1T-L-5, T-L-1M-3, M-2, M-1, M-4, M-7S-1, S-3
ZO_1A_ZO-S-D3_U02
Student potrafi szacować uzytkowść rozrodczą zwierząt
ZO_1A_U19, ZO_1A_U17R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08C-2, C-1T-L-6, T-L-8M-3, M-2, M-1, M-4, M-7, M-5S-2
ZO_1A_ZO-S-D3_U03
Student potrafi ocenić stan zoohigieniczny ferm zwierząt futerkowych oraz wdrożyć odpowiedni dobrostan na fermie zwierząt futerkowych a także ocenić wpływ fermy zwierząt futrekowych na środowisko
ZO_1A_U14, ZO_1A_U21, ZO_1A_U11R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U05, InzA_U06C-2, C-1T-L-8, T-W-5M-2, M-1, M-4, M-7, M-5S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-D3_K01
Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania
ZO_1A_K04, ZO_1A_K01R1A_K01, R1A_K02, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K08InzA_K02C-2, C-1T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-8M-3, M-2, M-1, M-4, M-7, M-5S-3
ZO_1A_ZO-S-D3_K02
Student jest świadomy roli hodowli zwierząt futerkowych w otaczającycm go środowisku oraz w godpodarce rolnej Polski
ZO_1A_K03R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06C-2T-L-2, T-L-3, T-L-8, T-W-5M-3, M-2, M-1, M-4, M-7, M-6, M-5S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-D3_W01
Student opisuje biologię zwierząt futerkowych, zna ich pochodzenie i właściwoości futerkowe
2,0Nie definiuje nawet 1/3 pojęć z zakresu łowiectwa ani słownictwa łowieckiego
3,0Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych
3,5Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi opisać biologie trzech gatunków i podać ich pochodzenie
4,0Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi opisać biologię czterech gatunków i zna ich pochodzenie i właściwości futerkowe
4,5Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi opisać pięć i zna ich pochodzenie oraz właściwości futerkowe
5,0Student zna i opisuje bilogie wszystkich gatunków zwierząt futerkowych, zna ich pochodzenie i właściwości futerkowe
ZO_1A_ZO-S-D3_W02
Student zna mechanim rozrodu, selekcji i dziedziczenia cech użytkowych zwierząt futerkowych
2,0Student nie zna mechanizmu rozrodu zwierząt futerkowych
3,0Student zna i opisuje mechanizm rozrodu dwóch gatunków zwierząt futerkowych (jedno zwierzę mięsożerne i jedno roślinożerne)
3,5Student zna i opisuje rozród trzech gatunków zwierząt futerkowych
4,0Student zna i opisuje rozród czterech gatunków zwierząt futerkowych
4,5Student zna rozród pięciu gatunków zwierząt futerkowych
5,0Student zna mechanizm rozrodu wszystkich gatunków zwierząt futerkowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-D3_U01
Student potrafi ułozyć dawkę pokarmową dla zwierząt futerkowych
2,0Student nie umie ułożyć żadnej dawki pokarmowej dla zwierząt futerkowych
3,0Student umie ułozyć dawkę pokarmową dla królików
3,5Student umie ułożyć dawkę pokarmową dla norek w różnych okresach fizjologicznych
4,0Student umie ułożyć dawkę pokarmową dla norek i lisów w różnych okresach fizjologicznych
4,5Student umie ułożyć dawki pokarmowe dla królików, norek i lisów
5,0Student umie ułożyć dawki pokarmowe dla wszystkich zwierząt futerkowych roślinożernych i mięsożernych
ZO_1A_ZO-S-D3_U02
Student potrafi szacować uzytkowść rozrodczą zwierząt
2,0Student nie umie oszacować uzytkowości rozrodczej zwierząt futerkowych
3,0Student umie oszacować użytkowość rozrodczą królików i szynszyli
3,5Student umie oszacować użytkowośc rozrodczą norek
4,0Student umie oszacować użytkowość rozrodczą królików, szynszyli i norek
4,5Student umie oszacować użytkowość rozrodczą lrólików, norek i szynszyli oraz ułozyc plan kopulacji dla norek
5,0Student umie oszacować uzytkowość rozrodczą wszystkich gatunków zwierząt futerkowych oraz wykonac plan kopulacji dla norek i lisów
ZO_1A_ZO-S-D3_U03
Student potrafi ocenić stan zoohigieniczny ferm zwierząt futerkowych oraz wdrożyć odpowiedni dobrostan na fermie zwierząt futerkowych a także ocenić wpływ fermy zwierząt futrekowych na środowisko
2,0Student nie umie ocenic stanu fermy pod wzgledem wymagań zoohigienicznych, nie potrafi ocenić czy istniej na fermie odpowiedni dobrostan, a także ocenić wpływu fermy na otaczajace je środowisko
3,0Student potrafi ocenić ferme pod względem zoohigienicznym, ale nie wie czy spełnia ona dobrostan
3,5Student umie ocenić czy na fermie istnieje odpowiedni dobrostan, oraz wprowadzić odpowiednie do jego utrzymania zmiany
4,0Student umie ocenić warunki panujace na fermie, analizuje dobrostan i umie wprowadzić odpowiednie zmiany w celu jego optymalizacji
4,5Student w prawidłowy sposób ocenia i analizuje panujace na fermie warunki, ocenia odpowiednio dobrostan i analizuje wpływ fermy na otaczajace je środowisko
5,0Student umie ocenić warunki panujace na fermie oraz analizuje w odpowiedni sposób wpływ fermy na otaczajace je środowisko, potrafi tez wprowadzic zmiany w celu utrzymania o dobrostanu dla zwierząt

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-D3_K01
Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania
2,0
3,0Student wykazuje pewną aktywność w pracach w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-S-D3_K02
Student jest świadomy roli hodowli zwierząt futerkowych w otaczającycm go środowisku oraz w godpodarce rolnej Polski
2,0
3,0Student ma świadomość roli hodowli zwierząt futerkowych w otaczajacym go środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kuźniewicz J., Filistowicz A., Chów i hodowla zwierząt futerkowych, Wydawnictwo akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocłąw, 1999
  2. Gliński Z., Kostro K., Podstawy hodowli lisów i norek, PWRiL, Warszawa, 2002
  3. Praca zbiorowa pod red. Gugołek A., Zalecenia żywieniowe i wartość pokarmowa pasz – Zwierzęta futerkowe., Instytut Fizjologii i Żywienia Zwierząt im. Jana Kielanowskiego PAN, Jabłonna, 2011
  4. Barabasz B., Szynszyle. Hodowla i użytkowanie, PWRiL, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Barabasz B., Bieniek J., Króliki. Towarowa produkcja mięsna., PWRiL, Warszawa, 2003
  2. Barabasz B., Bieniek J., Króliki. Reksy – użytkowanie futerkowe, PWRiL, Warszawa, 2008
  3. Barabasz B., Jenoty. Chów i hodowla, PWRiL, Warszawa, 2007
  4. Bielański P., Kowalska D., Króliki, Oficyna Wydawnicza "Hoża", Warszawa, 2007
  5. Cholewa R., Frindt A., Scheuring W., Szeleszczyk A, Chów i hodowla nutrii, Oficyna Wydawnicza "Hoża", Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa przewodu pokarmowego zwierząt futerkowych i zapotrzebowanie pokarmowe mięsożernych i roślinożernych zwierząt futerkowych2
T-L-2Pochodzenie, występowanie oraz budowa mięsożernych zwierząt futerkowych2
T-L-3Pochodzenie, występowanie oraz budowa roślinożernych zwierząt futerkowych2
T-L-4Użytkowanie mięsne zwierząt futerkowych roślinożernych2
T-L-5Układanie dawek pokarmowych dla lisów i norek2
T-L-6Układanie planów kryć norek i lisów. Zadania praktyczne z uzytkowania rozrodczego zwierząt futerkowych2
T-L-7Praktyczna ocena pokroju zwierząt futerkowych2
T-L-8Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Genetyczne uwarunkowanie zmienności barwy norek, lisów pospolitych i polarnych1
T-W-2Genetyczne uwarunkowanie zmienności barwy zwierząt futerkowych roślinożernych2
T-W-3Właściwości okrywy włosowej zwierząt futerkowych. Użytkowanie futrzarskie zwierząt futerkowych. Brokowanie skór3
T-W-4Użytkowanie rozrodcze zwierząt futerkowych.2
T-W-5Lokalizacja i wyposażenie ferm zwierząt futerkowych.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach40
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu23
A-L-3Uczestnictwo w konsultacjach12
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów i ćwiczeń15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie litaratury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-D3_W01Student opisuje biologię zwierząt futerkowych, zna ich pochodzenie i właściwoości futerkowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
ZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych
C-3Przybliżenie studentom wiedzy na temat właściwości futer naturalnych
C-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze).
Treści programoweT-L-2Pochodzenie, występowanie oraz budowa mięsożernych zwierząt futerkowych
T-L-7Praktyczna ocena pokroju zwierząt futerkowych
T-L-4Użytkowanie mięsne zwierząt futerkowych roślinożernych
T-L-3Pochodzenie, występowanie oraz budowa roślinożernych zwierząt futerkowych
T-L-8Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
T-W-5Lokalizacja i wyposażenie ferm zwierząt futerkowych.
T-W-3Właściwości okrywy włosowej zwierząt futerkowych. Użytkowanie futrzarskie zwierząt futerkowych. Brokowanie skór
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
M-6Pokaz skór zwierząt futerkowych
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie definiuje nawet 1/3 pojęć z zakresu łowiectwa ani słownictwa łowieckiego
3,0Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych
3,5Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi opisać biologie trzech gatunków i podać ich pochodzenie
4,0Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi opisać biologię czterech gatunków i zna ich pochodzenie i właściwości futerkowe
4,5Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi opisać pięć i zna ich pochodzenie oraz właściwości futerkowe
5,0Student zna i opisuje bilogie wszystkich gatunków zwierząt futerkowych, zna ich pochodzenie i właściwości futerkowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-D3_W02Student zna mechanim rozrodu, selekcji i dziedziczenia cech użytkowych zwierząt futerkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
ZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze).
Treści programoweT-L-6Układanie planów kryć norek i lisów. Zadania praktyczne z uzytkowania rozrodczego zwierząt futerkowych
T-L-8Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
T-W-4Użytkowanie rozrodcze zwierząt futerkowych.
T-W-2Genetyczne uwarunkowanie zmienności barwy zwierząt futerkowych roślinożernych
T-W-1Genetyczne uwarunkowanie zmienności barwy norek, lisów pospolitych i polarnych
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obliczanie zadań związanych z rozrodem zwierząt
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna mechanizmu rozrodu zwierząt futerkowych
3,0Student zna i opisuje mechanizm rozrodu dwóch gatunków zwierząt futerkowych (jedno zwierzę mięsożerne i jedno roślinożerne)
3,5Student zna i opisuje rozród trzech gatunków zwierząt futerkowych
4,0Student zna i opisuje rozród czterech gatunków zwierząt futerkowych
4,5Student zna rozród pięciu gatunków zwierząt futerkowych
5,0Student zna mechanizm rozrodu wszystkich gatunków zwierząt futerkowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-D3_U01Student potrafi ułozyć dawkę pokarmową dla zwierząt futerkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U16Potrafi określić zapotrzebowanie zwierząt na składniki pokarmowe, ocenić jakość pasz, prawidłowo zbilansować dawki pokarmowe oraz nadzorować przygotowanie pasz
ZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych
C-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze).
Treści programoweT-L-5Układanie dawek pokarmowych dla lisów i norek
T-L-1Budowa przewodu pokarmowego zwierząt futerkowych i zapotrzebowanie pokarmowe mięsożernych i roślinożernych zwierząt futerkowych
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Układanie dawek pokarmowych dla zwierząt futerkowych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie ułożyć żadnej dawki pokarmowej dla zwierząt futerkowych
3,0Student umie ułozyć dawkę pokarmową dla królików
3,5Student umie ułożyć dawkę pokarmową dla norek w różnych okresach fizjologicznych
4,0Student umie ułożyć dawkę pokarmową dla norek i lisów w różnych okresach fizjologicznych
4,5Student umie ułożyć dawki pokarmowe dla królików, norek i lisów
5,0Student umie ułożyć dawki pokarmowe dla wszystkich zwierząt futerkowych roślinożernych i mięsożernych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-D3_U02Student potrafi szacować uzytkowść rozrodczą zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U19Potrafi kierować użytkowaniem rozpłodowym zwierząt
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych
C-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze).
Treści programoweT-L-6Układanie planów kryć norek i lisów. Zadania praktyczne z uzytkowania rozrodczego zwierząt futerkowych
T-L-8Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obliczanie zadań związanych z rozrodem zwierząt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie oszacować uzytkowości rozrodczej zwierząt futerkowych
3,0Student umie oszacować użytkowość rozrodczą królików i szynszyli
3,5Student umie oszacować użytkowośc rozrodczą norek
4,0Student umie oszacować użytkowość rozrodczą królików, szynszyli i norek
4,5Student umie oszacować użytkowość rozrodczą lrólików, norek i szynszyli oraz ułozyc plan kopulacji dla norek
5,0Student umie oszacować uzytkowość rozrodczą wszystkich gatunków zwierząt futerkowych oraz wykonac plan kopulacji dla norek i lisów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-D3_U03Student potrafi ocenić stan zoohigieniczny ferm zwierząt futerkowych oraz wdrożyć odpowiedni dobrostan na fermie zwierząt futerkowych a także ocenić wpływ fermy zwierząt futrekowych na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U14Dokonuje oceny dobrostanu zwierząt oraz podejmuje działania w celu jego optymalizacji
ZO_1A_U21Potrafi ocenić stan środowiska i zasobów naturalnych, ponadto zagrożenia wynikające z chowu i hodowli zwierząt
ZO_1A_U11Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie w dziedzinie zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych
C-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze).
Treści programoweT-L-8Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
T-W-5Lokalizacja i wyposażenie ferm zwierząt futerkowych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie ocenic stanu fermy pod wzgledem wymagań zoohigienicznych, nie potrafi ocenić czy istniej na fermie odpowiedni dobrostan, a także ocenić wpływu fermy na otaczajace je środowisko
3,0Student potrafi ocenić ferme pod względem zoohigienicznym, ale nie wie czy spełnia ona dobrostan
3,5Student umie ocenić czy na fermie istnieje odpowiedni dobrostan, oraz wprowadzić odpowiednie do jego utrzymania zmiany
4,0Student umie ocenić warunki panujace na fermie, analizuje dobrostan i umie wprowadzić odpowiednie zmiany w celu jego optymalizacji
4,5Student w prawidłowy sposób ocenia i analizuje panujace na fermie warunki, ocenia odpowiednio dobrostan i analizuje wpływ fermy na otaczajace je środowisko
5,0Student umie ocenić warunki panujace na fermie oraz analizuje w odpowiedni sposób wpływ fermy na otaczajace je środowisko, potrafi tez wprowadzic zmiany w celu utrzymania o dobrostanu dla zwierząt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-D3_K01Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
ZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych
C-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze).
Treści programoweT-L-7Praktyczna ocena pokroju zwierząt futerkowych
T-L-6Układanie planów kryć norek i lisów. Zadania praktyczne z uzytkowania rozrodczego zwierząt futerkowych
T-L-5Układanie dawek pokarmowych dla lisów i norek
T-L-8Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje pewną aktywność w pracach w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-D3_K02Student jest świadomy roli hodowli zwierząt futerkowych w otaczającycm go środowisku oraz w godpodarce rolnej Polski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych
Treści programoweT-L-2Pochodzenie, występowanie oraz budowa mięsożernych zwierząt futerkowych
T-L-3Pochodzenie, występowanie oraz budowa roślinożernych zwierząt futerkowych
T-L-8Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
T-W-5Lokalizacja i wyposażenie ferm zwierząt futerkowych.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
M-6Pokaz skór zwierząt futerkowych
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość roli hodowli zwierząt futerkowych w otaczajacym go środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0