Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
Sylabus przedmiotu Nutriproteomika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nutriproteomika | ||
Specjalność | Bioinżynieria produkcji żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>, Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>, Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu biochemii |
W-2 | Podstawowe wiadomości z zakresu fizjologii. |
W-3 | Podstawowe wiadomości z zakresu proteomiki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wpływem żywienia i dodatków żywieniowych na organizację organizmu na poziomie białek. |
C-2 | Zapoznanie studentów z możliwością zastosowania badań proteomicznych do oceny wpływu żywienia na organizm i oceny jakości i autentyczności produktów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pochodzenie oraz fizjologiczna rola bioaktywnych białek oraz peptydów pochodzących z żywności. Molekularne mechanizmy działania bioaktywnych peptydów. Wpływ aktywności biologicznej i funkcjonalnej peptydów na szlaki sygnałowe w komórkach. | 1 |
T-A-2 | Charakterystyka bioaktywnych peptydów pochodzących z białek mleka (peptydy o działaniu: przeciwnadciśnieniowym, immunostymulującym, immunomodulującym, opioidowym, antagonistycznym do receptorów opioidowych, antyoksydacyjnym, przeciwbakteryjnym, wiążącym i transportującym składniki mineralne, przeciwzakrzepowym, hipocholestrolemicznym). | 2 |
T-A-3 | Przykłady zastosowania chromatografii cieczowej połączonej z tandemową spektrometrią mas (LC-MS/MS) do identyfikacji oraz ilościowej analizy peptydów o krótkich (<7 aminokwasów), średnich (7-25 aminokwasów) oraz długich (>25 aminokwasów) resztach aminokwasowych. Bioinformatyczna analiza danych proteomicznych. Rozwój oraz przykłady już istniejących baz danych: BioPep, Blast, MS Blast, Clustal i PeptideSearch. | 1 |
T-A-4 | Wpływ modyfikacji żywieniowych na zmniejszenie ryzyka występowania chorób krążenia, chorób nowotworowych oraz dysfunkcji układu pokarmowego. | 1 |
T-A-5 | Wpływ podawania do diety fruktanów typu inulinowego na zmiany proteomu nerek, wątroby, jelita grubego u zwierząt. | 1 |
T-A-6 | Pisemne zaliczenie treści ćwiczeń audytoryjnych | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do nutriproteomiki – definicja, aktualne kierunki prowadzonych badań oraz wymierne efekty ich wykorzystania w praktyce. Najnowsze strategie proteomiczne wykorzystywane w badaniach z zakresu nutriproteomiki. | 1 |
T-W-2 | Zastosowanie narzędzi proteomicznych w celu oceny wpływu i identyfikacji alergenów zawartych w pokarmach roślinnych lub zwierzęcych | 1 |
T-W-3 | Żywność funkcjonalna a nutriproteomika. | 1 |
T-W-4 | Analiza jakości i autentyczności produktów z użyciem technik proteomicznych. | 1 |
T-W-5 | Ocena wpływu czasu i warunków przechowywania produktów z użyciem narzędzi proteomicznych. | 1 |
T-W-6 | Pochodzenie oraz fizjologiczna rola bioaktywnych białek oraz peptydów pochodzących z żywności. Wpływ podawania niebiałkowych substancji bioaktywnych tj. flawonoidy, fitoestrogeny (izoflawony), organiczne związki siarki, karotenoidy na proteom. | 1 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów w formie pisemnej | 1 |
T-W-8 | Prognozowane trendy, kierunki i perspektywy w badaniach nutriproteomicznych. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych. | 7 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia materiału zajęć audytoryjnych. | 16 |
A-A-3 | Indywidualne studiowanie przedmiotu zajęć. | 15 |
A-A-4 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia. | 7 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 8 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów. | 15 |
A-W-3 | Indywidualne studiowanie przedmiotu zajęć. | 15 |
A-W-4 | Konsultacje z prowadzącym przedmiot. | 7 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera. |
M-2 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia przedmiotu. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O5.3_W01 Student zna podstawowe cele i założenia w badaniach nutriproteomicznych | BT_2A_W06, BT_2A_W08, BT_2A_W13 | R2A_W01, R2A_W04, R2A_W07 | InzA2_W02 | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BT_2A_BPŻ-S-O5.3_W02 Sudent rozumie wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na jakość produktów w aspekcie badań proteomicznych. | BT_2A_W01, BT_2A_W06 | R2A_W01, R2A_W04 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BT_2A_BPŻ-S-O5.3_W03 Student rozumie wpływ żywności i dodatków żywieniowych na proteom wybranych tkanek i narządów cżlowieka i zwierząt | BT_2A_W01, BT_2A_W13 | R2A_W01, R2A_W04, R2A_W07 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O5.3_U01 Student potrafi ocenić wpływ składników diety na zmiany porteomu wybranych tkanek i narządów człowieka i zwierząt. | BT_2A_U04, BT_2A_U07 | R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U03 | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BT_2A_BPŻ-S-O5.3_U02 Student potrafi wyjaśnić wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na jakość produktów w aspekcie badań nutriproteomicznych. | BT_2A_U04, BT_2A_U05 | R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U01, InzA2_U05, InzA2_U08 | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O5.3_K01 Student potrafi przedstawić zależności pomiedzy czynnikami abiotycznymi i biotycznymi, a jakością produktów pochodzenia zwierzącego i roślinnego, a także wpływ żywienia na organizm człowieka i zwierząt na poziomie białek. | BT_2A_K02, BT_2A_K03 | R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06 | InzA2_K01 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-5, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O5.3_W01 Student zna podstawowe cele i założenia w badaniach nutriproteomicznych | 2,0 | |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BPŻ-S-O5.3_W02 Sudent rozumie wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na jakość produktów w aspekcie badań proteomicznych. | 2,0 | |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BPŻ-S-O5.3_W03 Student rozumie wpływ żywności i dodatków żywieniowych na proteom wybranych tkanek i narządów cżlowieka i zwierząt | 2,0 | |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O5.3_U01 Student potrafi ocenić wpływ składników diety na zmiany porteomu wybranych tkanek i narządów człowieka i zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BPŻ-S-O5.3_U02 Student potrafi wyjaśnić wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na jakość produktów w aspekcie badań nutriproteomicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O5.3_K01 Student potrafi przedstawić zależności pomiedzy czynnikami abiotycznymi i biotycznymi, a jakością produktów pochodzenia zwierzącego i roślinnego, a także wpływ żywienia na organizm człowieka i zwierząt na poziomie białek. | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje aktywną postawę i postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Agnieszka Kraj, Anna Drabik, Jerzy Silbering, Proteomika i metabolomika, Wydawnictwo Uniwersytetu warszawskiego, Warszawa, 2011, wydanie I
- Agnieszka Kraj, Jerzy Silberring, Proteomika, Wydawnictwo EJB, Kraków, 2004, wydanie I